يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۸
کد خبر: ۶۰۵۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۳
کارشناس امور فرهنگي تاجيکستان از شيوه برگزاري مراسم عيد نوروز در اين کشور و تفاوت هايش با ايران گفت.

شاه منصور شاه ميرزا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي شهر، در رابطه با عيد نوروز و فصل دل تکاني، گفت: با توجه به اينکه نوروز باستاني ترين جشن در جهان است، فقط جشن ملي فارسي زبانان محسوب نمي شود؛ بلکه تمام مدارک و اسناد از جمشيد، عدل و داد آن و به نوعي از نوروز مي گويند. روزي که سياوش از آتش گذشت و وجه تسميه هاي متعدد و فرضيه هاي مختلفي در اين خصوص وجود دارد. نوروز در زندگي و جامعه جايگاه مهم و عميقي دارد. فلسفه نوروز از نو شدن و از واژه نو مي آيد که در ساير زبان ها هم به همين معني طراوت و احيا شدن استفاده مي شود.

 

کارشناس فرهنگي تاجيکستان در موسسه امور فرهنگي اکو با بيان اينکه در تاجيکستان سنت هاي نوروزي به اين صورت است که مردم قبل از آن خود را آماده مي کنند، اظهار داشت: چون در بهار زمان دميدن گل سياوش مي رسد، کودکان هم براي مادران و عزيزان خود اين گل را هديه مي کنند. در اين روز پيشکاران و ريش سفيدان قهري ها را آشتي مي دهند. مردم روز اول به قبرستان مي روند تا به رفتگانشان بگويند که به ياد شما هستيم. به طور کلي کاري مي کنند که کينه و دشمني را از دل بيرون کنند.

 

وي ادامه داد: در تاجيکستان سه روز تعطيلي رسمي به مناسبت عيد نوروز وجود دارد. همانطور که سفره قلب ها باز مي شود سفره هفت شين هم باز مي کنند.

  

تفاوت نوروز ايراني ها با تاجيکي ها

 

اين کارشناس فرهنگي در خصوص تفاوت هاي برگزاري مراسم نوروز در ايران با تاجيکستان، اظهار داشت: نوروز در ايران بيشتر در خانه ها ديده مي شود به جز سرسبزي طبيعت که بر همه مشخص است. در تاجيکستان نوروز در بيرون از خانه بيشتر نمود دارد؛ همانطور که کارناوال هاي چيني در بيرون از خانه و محوطه شهر جشن ها، تابلوهاي گوناگون و رنگ هاي مختلف به کار مي برند و شادي خود را دسته جمعي برگزار مي کنند نوروز تاجيکستان هم همينطور است.


وي افزود: به محض اينکه وارد شهرهاي تاجيکستان مي شويد، با ديدن مرکز شهر که به آن نوروزگاه مي گويند، احساس مي کنيد فضا آکنده از سرسبزي و نشاط است. البته در خانه ها هم جشن برپاست. در تاجيکستان جاي مهمان خانه وجود دارد. باور تاجيکي ها اين است که اگر هر هفته مهماني به مهمانه خانه شان ورود پيدا نکند، حتما مصيبتي بر آن خانه وارد مي شود. در اين سه روز سفره هفت شين و مشاعره و غيره در خانه هاي تاجيکي ها باز است.

   

وي گفت: در اين کشور در عيد نوروز بازي هاي شطرنج، طناب کشي، کشتي گيري، اسب دواني و ساير بازي هاي فکري مرسوم است.


شاه منصور شاه ميرزا در رابطه با برنامه نوروزي خود در ايران، گفت: بساط سفره نوروزي را مي چينيم، دوستان را دعوت مي کنيم، شعر و فال حافظ مي خوانيم و آرزوهاي خوب براي هم مي کنيم. سفري هم به به همدان و کاشان خواهيم داشت.

  

اين کارشناس فرهنگي در خصوص خصوصيات سفره هفت شين تاجيکي ها گفت: در سفره هفت شين هر آنچه با حرف «ش» شروع مي شود مي گذارند از جمله شربت، شراب (هر چه نوشيدني)، شنبليد، شکر، شهد و غيره تا سفره رنگين شود.

نظر شما