جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۷
کد خبر: ۶۰۵۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار جمعي از پيشکسوتان، قهرمانان و مدال آوران رشته هاي ورزشي در مسابقات جهاني، حضور بانوان و دختران ورزشکار با رعايت حجاب شرعي، در ميدانهاي بين المللي را اقدامي فوق العاده، و بسيار مهم و با ارزش خواندند و افزودند : همه بايد قلباً، قدردان زنان ورزشکاري باشند که با حجاب و متانت و وقار در ميدانهاي بين المللي ورزشي حاضر مي شوند.

به گزارش شهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز دوشنبه در ديدار جمعي از پيشکسوتان، قهرمانان و مدال آوران رشته هاي ورزشي در مسابقات جهاني و بازيهاي المپيک و پارالمپيک 2012، قهرمانان و پهلوانان ورزشي کشور را سفيران هويت، تَشَخُص، عزم راسخ، هوش بالا، ايمان و پايبندي به شريعت ملت ايران دانستند و تأکيد کردند: ورزشکاران قهرمان همانند قله اي هستند که زمينه ساز حرکت آحاد مردم بويژه استعدادهاي جوان، به سمت قله ها مي باشند.

 

رهبر انقلاب اسلامي، با تأکيد بر اينکه دستيابي به سکوهاي قهرماني ورزشي، بدون همت و اراده محکم و هوش بالا، امکان پذير نيست، افزودند: قهرمانان مظهر توانايي هاي يک ملت هستند و به همين علت، اعتماد به نفس و اعتماد ملي مردم را افزايش مي دهند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي حضور ورزشکاران در ميدانهاي بين المللي با حفظ اخلاق و روحيه جوانمردي و رعايت جوانب شرعي را تبليغ جهاني ارزشها و صفات برجسته يک ملت خواندند و افزودند: يکي از اين موارد، حضور بانوان و دختران ورزشکار با رعايت حجاب شرعي، در ميدانهاي بين المللي است که اقدامي فوق العاده، و بسيار مهم و با ارزش است.

 

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به موارد متعدد از قتل، تعرض و تهديد رسمي زنان مسلمان محجبه در اروپا، خاطرنشان کردند: در چنين شرايطي هنگامي که يک زن مسلمان ايراني و داراي حجاب، بر سکوي قهرماني مي ايستد و همه را وادار به تکريم مي کند، کار با عظمتي انجام شده است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: همه بايد قلباً، قدردان زنان ورزشکاري باشند که با حجاب و متانت و وقار در ميدانهاي بين المللي ورزشي حاضر مي شوند.

 

ايشان نمونه ديگري از پيام رساني ورزشکاران را، موفقيت هاي ورزشي جانبازان و معلولان دانستند و تأکيد کردند: ايستادن يک ورزشکار جانباز يا معلول بر سکوي قهرماني دنيا با همه سختي ها و آسيب هاي جسمي، نشان از عزم و اراده قوي آن ورزشکار و همچنين همت بالا و تَشَخُص يک ملت است.

 

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: پيام هاي تشکر من از موفقيت هاي بين المللي ورزشکاران، نشأت گرفته از احساس صادقانه و حقيقي است که معتقد است ورزشکاران با کسب مقام قهرماني، در واقع به ملت و کشور خود خدمت مي کنند و پيام هاي عزم و اراده، ايستادگي و ايمان ملت ايران را به جهانيان مي رسانند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ورزشکاران قهرماني که در ميدانهاي بين المللي شعائر ديني و معنوي را زنده نگه مي دارند،افزودند: از همه ورزشکاراني که در ميدانهاي ورزشي، نام ائمه عليهم السلام را بر زبان مي آورند و يا سجده مي کنند و يا دست به دعا برمي دارند و يا پس از فتح قله ها اذان مي گويند و همچنين همه زنان ورزشکاري که عفاف ديني را رعايت مي کنند، صميمانه تشکر مي کنم.

 

ايشان اين تشکر را بدليل برجسته شدن معنويات در دنيايي که جوانان به سمت بي ايماني و لاابالي گري سوق داده مي شوند، دانستند و خاطرنشان کردند: به همين دليل ورزشکاران بايد قدر خود را بدانند و در جهت حفظ و تقويت صفات پهلواني و جوانمردي و روحيه معنوي تلاش کنند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به انصراف ورزشکاران جوان ايراني از مسابقه با ورزشکاران رژيم صهيونيستي افزودند: اين اقدام، بسيار با ارزش و تلاشي بسيار مهم و حساس در مقابله با رژيم غاصب صهيونيستي است.

 

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ايجاد زمينه بروز استعدادهاي جوانان در عرصه هاي مختلف، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي افزودند: پيشرفتها و موفقيت هاي جوانان ايراني در رشته هاي ورزشي نشانگر آن است که ظرفيت و استعداد جوانان در رشته هاي گوناگون بسيار بالا است و بايد براي تربيت اين استعدادها و پرورش آنها به سمت قهرماني، سرمايه گذاري شود.

 

حضرت آيت الله خامنه اي توانايي ها و استعدادهاي بالاي جوان ايراني را در زمينه هاي مختلف علمي، فناوري و تحقيقاتي، يک حقيقت انکارناپذير خواندند و تأکيد کردند: تاريخ ايران اسلامي نيز گواه همين موضوع است و ظهور چهره ها و شخصيت هاي برجسته اي همچون ابن سينا، زکرياي رازي، فارابي، سعدي و حافظ نشان دهنده وجود استعدادهاي متراکم در اين منطقه از دنيا است.

 

ايشان يکي از وظايف مهم قهرمانان ورزشي را ترويج ورزش همگاني ميان آحاد مردم بويژه جوانان برشمردند و افزودند: يکي از نيازهاي اساسي کشور، فراگير شدن ورزش همگاني ميان مردم است.

 

رهبر انقلاب اسلامي ورزش قهرماني را موتور محرک ورزش همگاني دانستند و با تأکيد بر لزوم توجه بيش از پيش به ورزش همگاني، خاطرنشان کردند: پيشرفت يک کشور منوط به نيروي انساني سالم، عالم، با همت و ديندار است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: يکي از نتايج فراگير شدن ورزش همگاني در ميان مردم، حل بسياري از مشکلات اخلاقي جامعه همچون اعتياد است.

 

ايشان موضوع اخلاق در ورزش را، موضوعي بسيار مهم دانستند و تأکيد کردند: خوشبختانه جامعه ورزشي ما، سالم است اما هنگامي که يک جوان ورزشکار بر روي امواج تبليغ و توجه جهاني قرار مي گيرد، خطر اخلاقي او را بشدت تهديد مي کند و بايد از خود، مراقبت کند.

 

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: از جمله ويژگيهاي اخلاقي لازم براي يک ورزشکار، مغرور نشدن، مردمي و جوانمرد ماندن، با مردم بودن، و براي مردم دل سوزاندن است که بايد ورزشکاران براي حفظ و تقويت اين روحيات تلاش کنند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي خاطر نشان کردند : يک قهرمان ورزشي در بُعد فردي نيز بدليل اعتماد به نفس بالا ، قاعدتا بايد از صفات ناپسندي همچون چاپلوسي و تملق ، دروغگويي و دورويي به دور باشد.

 

ايشان با اظهار گلايه از تلاش برخي، براي تخريب فضاي ورزشي کشور از طريق ترويج تهمت، دروغ، نزاع و تخريب افراد تأکيد کردند: متأسفانه سهم رسانه هاي ورزشي در اين کار خلاف کم نيست و من در اين خصوص هشدار مي دهم.

 

رهبر انقلاب اسلامي خاطر نشان کردند: برخي رسانه هاي ورزشي با بزرگنمايي موضوعات کوچک و ايجاد فضاي دعوا، تلاش مي کنند تا افراد مصاحبه کننده رابه سمت حرف هاي تند و ناسزاگويي سوق دهند که اين کار نادرستي است و بايد نقطه مقابل آن در رسانه ها تقويت شود.

 

حضرت آيت الله خامنه اي مسئولان ورزشي کشور را به اولويت بندي رشته هاي ورزشي توصيه و تأکيد کردند: بايد برخي رشته ها که در داخل داراي ريشه تاريخي و تجربه کافي است، مورد اهتمام و سرمايه گذاري بيشتري قرار گيرد.

 

ايشان يکي ديگر از مسائل بسيار ضروري در ورزش کشور را علمي کردن ورزشي دانستند و خاطر نشان کردند: بايد بر روي قواعد علمي رشته هاي ورزشي و تحقيقات علمي در اين خصوص، توجه ويژه اي شود و فقط به تحقيقات علمي خارجي اکتفا نشود.

 

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: وقتي متخصصان و صاحب نظران جوان ما توانايي دستيابي به موفقيت هاي بزرگ و خيره کننده در حوزه هاي پيچيده علمي را دارند، قطعا در عرصه ورزش نيز توانايي تحقيقات علمي و ارائه نظريه هاي نو را خواهند داشت.

 

حضرت آيت الله خامنه اي در پايان خطاب به قهرمانان و پيشکسوتان گفتند: شما نور چشم ملت ايران هستيد و اميدوارم همواره اينگونه باشيد.

 

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، 6 نفر از ورزشکاران و مدال آوران و پيش کسوتان، نقطه نظرات و پيشنهادهاي خود را در خصوص مسائل ورزش کشور بيان کردند.

 

آقاي «حميد سوريان» صاحب مدال طلاي المپيک و دارنده 5 مدال جهاني در رشته کشتي فرنگي، بر تشکيل آکادمي هاي علمي براي رشته هاي ورزشي تأکيد کرد و با يادآوري علاقه تعداد قابل توجهي از خانواده‌ها به تشويق فرزندانشان در خصوص دنبال کردن ورزش قهرماني، نگراني آنها از آتيه فرزندان و بويژه مسئله اشتغال را مورد اشاره قرار داد و خواستار تسريع در اجراي قانون استخدام قهرمانان شد.

 

آقاي «حسن گرامي» کوهنورد و سرپرست نخستين تيم صعود کننده به بلندترين ديواره دنيا بنام برجهاي «ترانگو» در پاکستان، گزارشي از موفقيت هاي مهم کوهنوردان ايراني از جمله طنين بانگ اذان بر فراز قله هاي مهم جهان بيان کرد.

 

«مه لقا جان بزرگي»، عضو تيم ملي تيراندازي در مسابقات المپيک 2012 با اشاره به حضور مقتدرانه زنان ورزشکار ايراني در عرصه هاي بين المللي و با رعايت حجاب اسلامي گفت: اين حضور تأثير بسيار زيادي در ورزشکاران زن مسلمان از ديگر کشورها دارد.

 

وي خواستار توجه بيش از پيش به زيرساختهاي ورزشي مربوط به بانوان و مکانهاي ورزشي ويژه آنان شد.

 

احسان لشکري دارنده مدال المپيک 2012 و قهرمان جهان در کشتي آزاد اظهار اميدواري کرد که با همت مسئولان ورزش کشور، جلوي حذف رشته پر افتخار کشتي در رقابت هاي المپيک گرفته شود.

 

جليل باقري جدي، جانباز 70 درصد و قهرمان بازي هاي پارالمپيک در پرتاب وزنه، بر مناسب سازي معابر و سيستم حمل و نقل عمومي براي ترغيب جانبازان و معلولان به انجام فعاليت هاي ورزشي تأکيد کرد.

 

حسين رضازاده رئيس فدراسيون وزنه برداري و پيشکسوت اين رشته نيز ضرورت تقويت پايگاه هاي استعداد يابي براي پيشرفت ورزش کشور را مهم دانست.

 

وي همچنين بر لزوم نگاه اصولي به ورزش و پرهيز از نگاههاي غير حرفه اي و سياستهاي چندگانه، تأکيد کرد.

 

همچنين آقاي عباسي وزير ورزش و جوانان با ارائه گزارشي از دستاوردها و موفقيت هاي ورزش کشور در مسابقات جهاني، المپيک، پارالمپيک و بازي هاي آسيايي، خاطرنشان کرد: درخشان ترين موفقيت هاي تاريخ ورزش کشور در سال 91 رقم خورد.

 

وي همچنين گزارشي از اقدامات و برنامه ريزيهاي وزارت ورزش و جوانان براي توسعه زيرساختهاي ورزشي کشور ارائه کرد.

 

در پايان اين ديدار ورزشکاران و مدال آوران رشته هاي مختلف ورزشي در فضايي صميمانه و از نزديک با رهبر معظم انقلاب اسلامي گفتگو کردند.

نظر شما