جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۰
کد خبر: ۶۰۶۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
سامانه حمل‌ونقل ويژه معلولان راه‌اندازي شد/
شهردار تهران گفت : معلولان ، جانبازان و افرادي که محدوديت حرکتي دارند جزو شهروندان اين شهر هستند و بر گردن ما حق دارند و ما نيز وظيفه داريم تا شرايط مناسب براي زندگي آنان را فراهم کنيم.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران،محمد باقر قاليباف در مراسم بهره برداري از سامانه خدمات حمل و نقل ويژه معلولان و جانبازان پايتخت با بيان اين مطلب گفت: امروز يکي از بهترين روزهاي خدمت من در شهرداري تهران است چرا که در جمع شهرونداني هستم که خدمت به آنان عبادت ، ياد خدا و خدمت به بهترين خلق خداست.

 

وي افزود : مجموعه اي مانند شهرداري وظيفه دارد که به تمام مردم اين شهر خدمات رساني کند و در هر بخش که بخواهيم خدماتي ارائه دهيم بايد هم به کيفيت و هم به کميت و هم عدالت در استفاده از خدمات با حفظ کرامت انسان ها توجه کنيم.

 

قاليباف تصريح کرد: در تهران روزانه بالغ بر 15 ميلون سفر انجام مي شود که در اين ميان بايد نهايت تلاش خود را کنيم تا سهم حمل و نقل عمومي در اين سفرها افزايش يابد تا از يک سو خدمات رساني و عدالت اجتماعي محقق شود و از سويي ديگر حمل و نقل عمومي به عنوان راهکار اصلي کاهش آلودگي هوا در شهر به کار گرفته شود .

 

شهردار تهران با اشاره به اين که در آغاز مديريت ما در مجموعه شهرداري 32 ايستگاه بهره برداري شده مترو وجود داشت که امروز تعداد اين ايستگاه ها به بيش از 84 ايستگاه رسيده اظهار کرد : در آن زمان متروي تهران روزانه تنها 600 هزار جابه جايي را در شهر محقق مي کرد اما با توسعه مترو طي ساليان اخير ، امروز ميزان جابه جايي هاي مترو به سه ميليون سفر در روز رسيده است و در نقطه اي قرار داريم که در صورت تامين اعتبارات مي توانيم ساليانه 30 کيلومتر خط جديد مترو را احداث و به بهره برداري برسانيم .

 

وي در ادامه با اشاره به توسعه خطوط بي آرتي در شهر گفت : اعتقاد ما اين است که خدمات رساني به شهروندان بايد از بعد کيفيت ، کميت ، حفظ کرامت انساني و دسترسي عادلانه مورد توجه قرار گيرد و در اين راستا در حوزه مديريتي بايد تلاش کنيم که استفاده بهينه از منابع داشته باشيم و با کاهش هزينه ها و سرعت و دقت ، طرح ها را محقق کنيم .

 

قاليباف افزود : ما اين را وظيفه خود مي دانيم که شهر را براي تردد افراد جامعه مناسب سازي کنيم و به ويژه براي افراد مسن ، معلولان و جانبازان و کساني که محدوديت حرکتي دارند و از اين رو طي ساليان اخير حجم گسترده اي از پياده راه سازي در شهر صورت گرفته که از هر جهت غير قابل مقايسه با گذشته است .

 

وي در ادامه اظهار کرد : من براي آن که مشکلات افرادي را که محدوديت حرکتي دارند بهتر احساس کنم تا کنون چندين بار در نقاطي از شهر پياده حرکت کردم و تصور کردم که اگر سوار بر ويلچير بودم آيا مي توانستم حرکت کنم اما متاسفانه بعد از نهايت 50 متر حرکت با مانع برخورد مي کردم و ديگر به جاي فردي که سوار بر ويلچير است خود را قادر به حرکت نمي ديدم .

 

شهردار تهران تصريح کرد : ما تلاش هاي زيادي را براي مناسب سازي شهر انجام داديم اما هنوز به حد قابل قبول نرسيديم و اين قول را به جامعه معلولان و جانبازان و افرادي که محدوديت حرکتي دارند مي دهم که مناسب سازي شهر را رها نکرده و با جديت به فکر رفع نابساماني هاي شهر و مشکلات پيش روي اين افراد هستم .

 

وي ادامه داد : ما که جبهه اي هستيم معتقديم که با کار ، جهاد ، تلاش و نيت خير مي توان بر همه مشکلات فائق آمد .

 

قاليباف با بيان اين که خدمات رساني به جامعه معلولان و جانبازان از سال ها پيش در دستور کار قرار گرفته است ، گفت : من زماني از تشکل هاي مردمي معلولان درخواست کردم که با همکاري ما به اين افراد خدمات رساني ويژه کنند چنانکه تعدادي خودروي مناسب سازي شده نيز در اختيار آنان قرار گرفت وفکر مي کردم به طور حتم آن ها دلسوزانه تر اين کار را پيگيري مي کنند اما بعد احساس کردم اين راه موفق نبوده و به همين دليل احداث سامانه حمل و نقل ويژه معلولان را به شرکت واحد اتوبوسراني سپردم تا خود به طور مستقيم وارد اين عرصه شويم و خدمات رساني به اين افراد را پيگيري کنيم.

 

وي افزود : متاسفانه ما هنوز به نقطه اي نرسيديم که اگر فردي با ويلچير در ايستگاه اتوبوس و مترو باشد ، شهروندان خود به انان ياري رسانند و امکان استفاده از حمل و نقل عمومي را براي اين افراد فراهم کنند به همين دليل شاهد آن هستيم که به طور مثال در اين اتوبوس هاي دو کابين ، جايگاه ويژه معلولان را نيز شهروندان عادي اشغال مي مي کنند .

 

قاليباف اظهار کرد : معلولان ، جانبازان و افراد داراي محدوديت حرکتي بر گردن ما حق دارند و بايد بتوانند مانند ساير شهروندان در اين شهر تردد کنند .

 

قاليباف خاطر نشان کرد : روزي من مادري را ديدم که فرزندش از کودکي معلول بوده و امروز همان فرزند بيش از 30 سال سن دارد ، آن مادر زماني به راحتي مي توانسته فرزندش را جابه جا کند اما حالا حتي امکان حمل او را در در منزلش را هم ندارد ما براي رفع مشکلات چنين افرادي تصميم گرفتيم که محل زندگي اين افراد شناسايي شود تا ضمن اصلاح معابر منتهي به محل زندگي آن ها منازلشان نيز در حد امکان براي تردد راحت تر مناسب سازي شود .

 

وي افزود: در منطقه 20 شهرداري تهران مجموعه خدماتي رفاهي براي معلولان و جانبازان احداث شده که نه تنها در خاورميانه بلکه در شهرهاي کشورهاي پيشرفته نيز کم نظير است ، ما نيز در تلاشيم تا نمونه دوم اين مجموعه را نيز در پايتخت احداث کنيم.

 

شهردار تهران در ادامه در خصوص راه اندازي سيستم زمان بندي سفر در شبکه حمل و نقل عمومي گفت : يکي از اهداف و سياست هاي اصلي ما که همواره مورد تاکيد بوده اين است که شهروند از هر نقطه از محل کار ، منزل و ... حداکثر با طي کردن 330 متر مسافت به يکي از ايستگاه هاي ناوگان حمل و نقل عمومي برسد و در انجا تابلويي نصب باشد که فرد بتواند متوجه شود که وسيله نقليه بعدي چه زماني به ايستگاه مي رسد و زمان سفرش تا مقصد چقدر است و چه مسير و خطوطي را با چه هزينه اي مي تواند طي کند .

 

شهردار تهران افزود : چنانچه اين مهم در تمام شهر محقق شود ما به حمل و نقل عمومي مناسب شهروندان دست خواهيم يافت ، از اين رو حدود چهار سال است که اين مهم را در دستور کار قرار داديم و نمونه اي از اين سيستم ها در شهرداري منطقه 20 و 5 به کارگيري شده و امروز شاهد آغاز به کار اين سيستم خواهيم بود و به شهروندان قول مي دهيم که درشش ماهه اول سال 92 ، تمام ايستگاه هاي شهر تهران به اين سيستم مجهز شوند.

 

نظر شما