پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۹
کد خبر: ۶۰۸۳۹
|
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
ستاد ساماندهي فعاليت‌هاي سازمان هاي مردم نهاد (کارگروه محيط زيست) با انتشار بيانيه اي از اقدامات شهرداري تهران در حوزه محيط زيست و فضاي سبز قدرداني کرد.

به گزارش شهر،ستاد ساماندهي فعاليت‌هاي سازمان هاي مردم نهاد (کارگروه محيط زيست) با انتشار بيانيه اي از اقدامات شهرداري تهران در حوزه محيط زيست و فضاي سبز قدرداني کرد.

 

اين بيانيه به شهر زير است:

 

امروزه کلانشهرها به خصوص در کشورهاي در حال توسعه پيوسته در معرض خطرات و معضلات شهري بسيار پيچيده و پردامنـــه‌اي مي‌باشند و بسياري از آنها بشدت از آلودگي منابع آب، آلودگي هوا، عدم کفايت آب آشاميدني، فقدان شبکه جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب، آلودگي خاک و معضل پسماند و کمبود سرانه فضاي سبز و... رنج مي‌برند. آثار تجمعي اينگونه مسائل زيست‌محيطي، نه تنها باعث تهديد سلامتي شهروندان مي‌شود بلکه به توان شهري جهت دستيابي به رشد اقتصادي- سياسي لطمات جدي وارد کرده و توسعه پايدار شهري را دست نيافتني تر مي نمايد .تهران نيز به عنوان يك كلان‌شهر در حال حاضر با بسياري از اين دست مشكلات زيست‌محيطي كه براي عامه شهروندان، مسافران و حتي گردشگران قابل مشاهده است، مواجه مي‌باشد . با وجود چنين مصاديق ناپايداري و تهديدهايي ، حتي براي حفظ شرايط فعلي نيز تغيير رويکرد به رويکرد محيط زيستي در برنامه‌ريزي‌ها و سياستگذاري هاي کلان اداره شهر ضروري است.

 

در اين راستا اقدامات شهرداري تهران در 6 ساله اخير در جهت تغيير اين رويکرد و فراهم نمودن زمينه لازم جهت تحقق توسعه پايدار شهري مانند تشكيل ستاد محيط زيست و توسعه پايدار و ايجاد ادارات محيط زيست در مناطق 22 گانه، استقرار استاندارد مديريت محيط زيستي در مجموعه شهرداري تهران؛ افزايش آموزشهاي محيط زيستي هدفمند در سطوح شهروندان دانش آموزان و ائمه جماعات مساجد و استفاده از توان بالقوه مبلغين مذهبي براي ترويج فرهنگ حفاظت از محيط زيست ، بهره گيري از مطالعات ارزيابي اثرات محيط زيستي براي كاستن آثار منفي پروژه هاي توسعه شهري؛ افزايش تعامل و استفاده از قابليت هاي سازمان هاي مردم نهاد حامي محيط زيست؛ افزايش تعامل با سازمان هاي بين المللي محيط زيستي مانند برنامة محيط زيست ملل متحد، برنامة عمران ملل متحد و بنياد بين المللي آموزش هاي محيط زيستي؛ بسترسازي استفاده از منابع انرژي تجديد پذير در اماكن عمومي شهر تهران ، افزايش سرانه فضاي سبز و تغيير رويكرد توسعة فضاهاي سبز شهري از کاشت چمن به درختكاري و نيز توجه به كاشت درختان سازگار با ويژگي هاي اقليمي و اكولوژيكي شهر تهران؛ و ... قابل توجه و تقدير است.

 

از بارزترين اين اقدامات در سال 1391 مي توان به کاشت حدود 7 ميليون اصله درخت در شهر تهران با طرح هاي جنگلکاري شهري و احداث بوستانهاي مختلف مانند احداث بوستانهاي تلو و نوروز و ... که باعث افزايش سرانه فضاي سبز برون‌شهري تهران از 14 به 21.9 مترمربع و سرانه فضاي سبز درون‌شهري نيز از کمتر از 10 به 14 مترمربع شده است ، اشاره نمود.

 

يکي از دغدغه هاي ديرين سازمان هاي مردم نهاد زيست محيطي کاهش کاربرد چمن‌ در فضاهاي سبز شهري بوده است ، چرا که به رغم زيبايي كمترين سهم اكسيژن زايي را نسبت به ساير فضاهاي سبز به خصوص درختكاري دارد . در حاليكه چمن تنها از 5 سانتيمترمربع فضا استفاده مي‌كند درختكاري تا بيش از 10 متر از فضاي بلا استفاده را اشغال كرده و اين فضا را به پالايش هوا تخصيص مي‌ دهد كه مقايسه اين دو با يكديگر نشان از حداقل 200 برابر بودن بهره‌وري درختکاري در پالايش هوا براي شهر دارد که اين نگراني نيز با تغيير رويکرد شهرداري تهران در توسعه فضاي سبز از کاشت چمن به درختکاري و توسعه جنگلکاري شهري از ميان رفته است.

 

لذا ضمن تقدير از عملکرد مطلوب شهرداري تهران و حوزه معاونت خدمات شهري شهرداري تهران در خصوص بهبود وضعيت محيط زيست شهري و توسعه هدفمند و تاثير گذار فضاي سبز شهر تهران و پاکيزگي و آراستگي سطح شهر و بهبود منظر شهري اميدوار است توجه بيشتر به حفظ محيط زيست و بهبود آن در شهر تهران با عنايت ويژه به حرکت در چارچوب ظوابط طرح هاي جامع و تفضيلي و حفظ باغات و اراضي مشجر شهري ، جلوگيري از ساخت و سازها در دامنه ارتفاعات شمالي مشرف به شهر تهران ادامه داشته در ساير کلانشهر ها و حتي کل کشور نيز تسري يافته و برخورداري از محيط زيست سالم براي آحاد مردم عزيز ميهن اسلامي مان مقدور و ميسور گردد.

نظر شما