جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۳
کد خبر: ۶۰۸۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴
اولين جلسه علني شوراي اسلامي شوراي شهر تهران در سال 92 با تاکيد چمران بر انتخابات شورا ها و تصويب لايحه ارائه تسهيلات بنياد شهيد به فوت شدگان آتش نشاني همراه بود.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر مهدي چمران در نطق پيش از دستور جلسه علني امروز شوراي اسلامي شهر تهران گفت: بايد نسبت به شعار امسال به عنوان حماسه سياسي و اقتصادي به صورت علمي‌تر و عملي‌تر اقدام شود. اين حماسه که به معني حضور تمامي آحاد ملت است بايد در انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهرها در نظر گرفته شود زيرا هر دوي انتخابات مهم و حائز اهميت است.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران افزود: با برگزاري انتخابات آتي شوراهاي شهر و روستا به مدت 4 سال اين شورا ها هستند که با توان، تخصص، صداقت و عمل خود امور مربوط به مردم را اداره مي کنند.

وي تصريح کرد: حدود 120 هزار نفر در انتخابات آتي به شوراهاي شهر اضافه خواهد شد. شوراها بايد درآمد و هزينه شهرداري را به بهترين نحو ممکن اداره کنند. درآمد بدين معني است که کسب درآمد شهرداري به نحوي باشد که به مردم فشار نيايد و هزينه کرد ها نيز به گونه اي باشد که اسراف و تبذير در هيچ شهرداري وجود نداشته باشد.

 

وي پيشنهاد داد تا شهرداري تهران به عنوان سمبل ساير شهرداري هاي کشور پيرامون بيانات رهبري در ابتداي سال جديد مصوباتي را به منظور اجرايي شدن داشته باشد.

 

تصويب يک لايحه به شرط اصلاح

در اولين بررسي شورا در سال جديد به عنوان جلسه علني لايحه مجوز اعطاي تسهيلات به فوت شدگان ، مصدومان و معلولان عملياتي سازمان خدماتي آتش‌نشاني و ايمني شهر تهران توسط اعضاي شوراي شهر بررسي شد.

 

رسول خادم رييس کمسيون برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: در رديف بودجه سازمان آتش‌نشاني تسهيلاتي براي فوت شدگان و مصدومان در نظر گرفته شده اما ارائه تسهيلات به خانواده‌هاي اين افراد بايد در لايحه اي مورد بررسي قرار گيرد.

 

همچنين حميدرضا خوش‌زاد، رئيس سازمان آتش‌نشاني شهر تهران با تاکيد بر اين که واژه شهيد در مورد فوت شدگان عمليات آتش نشاني از لايحه مورد بررسي حذف نشود گفت: روزانه 250 عمليات آتش‌نشاني در شهر تهران انجام مي‌شود که جان چندصد انسان را نجات مي دهد. نيروهاي آتش‌نشاني که در حين عمليات دچار حادثه و يا فوت مي‌شوند براي آنها واژه‌ شهيد بکار برده شود و واژه‌هاي معادل وجود نداشته باشد تا ريسک پذيري نيروهاي آتش‌نشاني از بين نرود و دچار مشکلات نشويم.

 

در ادامه مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران خاطرنشان کرد: واژه شهيد و جانباز توسط بنياد شهيد و ايثارگران در مجلس براي قشر مخصوصي به تصويب رسيده است و انتخاب واژه شهيد براي نيروهاي آتش‌نشاني تنها مشکل آنها نيست بلکه نهادهاي ديگر مانند وزارت راه و شهرسازي نيز اين مشکل را دارند.

چمران گفت: در 8 سال دفاع مقدس افرادي‌که در جبهه ها تصادف کردند نيز شهيد محسوب نمي‌شدند. واژه شهيد را مي‌توان به صورت غير رسمي در آتش‌نشاني به کار برد و در مجلس و دولت نيز براي رسمي شدن اين موضوع پيشنهاداتي ارائه کرد.اما با توجه به چانه زني هايي که قبلا در اين مورد در مجلس صورت گرفته تصور نمي کنم اين پيگيري به نتيجه برسد.

 

در نهايت لايحه مجوز اعطاي تسهيلات به فوت‌شدگان، مصدومان و معلولان عمليات سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهر تهران با اصلاحاتي از سوي اعضاي شوراي اسلامي به تصويب رسيد.

 

در ماده اين لايحه آمده است به شهرداري تهران (سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني) اجازه داده مي‌شد تمامي فوت‌شدگان، مصدومان و حادثه‌ديدگان کادر عملياتي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني را که در راستاي انجام وظايف در حين ارائه خدمات امداد و نجات و حضور در حادثه و بحران به شهروندان و در جهت حفظ منافع و سرمايه‌هاي ملي و نجات جان انسانها، جان خود را از دست دهند و يا دچار نقص‌عضو شوند در رديف مشمولان بنياد شهيد و امور ايثارگران قلمداد و براساس قوانين و مقررات حاکم بر بنياد شهيد و ايثارگران نسبت به آنها رفتار شود. اما با اصلاحاتي که وارد شد اين افراد در رديف مشمولان قرار نمي گيرند بلکه تنها از تسهيلات شهدا و جانبازان بنياد شهيد برخوردار مي شوند.

 

نظر شما