جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۱۰۷۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان با اشاره به اينکه انتخابات در 16 سال اول انقلاب رقابتي نبود و زعماي قوم آقايان رجايي، آيت الله خامنه اي و هاشمي رفسنجاني تعيين مي کردند و آنها نيز رئيس جمهور مي شدند اما در سال 76 زعماي قوم آقاي ناطق را انتخاب کردند که مردم به وي راي ندادند، گفت: در سال 84 گزينه زعماي قوم لاريجاني بود اما احمدي نژاد انتخاب شد همچنين انتخابات سال 88 هم به همين منوال بود و به نظر من انتخابات 92 نيز همينطور خواهد شد.

به گزارش شهر به نقل از مهر، منوچهر متکي در همايش هفتمين رئيس جمهور در مسير پيشرفت، مقاومت و عدالت که به همت اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاههاي سراسر کشور در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد گفت: انتخابات فرصتي است که افراد، نظرات ،تحليل و ديدگاههاي خود را مطرح کنند و جنبش دانشجويي در اين صحنه نقش ماندگاري داشته است.

 

متکي به بخشنامه برگزاري زودهنگام امتحانات دانشگاهها اشاره کرد و گفت: محدودسازي دانشجويان با بخشنامه هاي مختلف زيبنده جامعه دانشگاهي نيست. اين موضوع خلاف نگاه رهبري است که به دانشجويان و نقش آنها در عرصه سياسي تاکيد دارند.

 

عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان با بيان اينکه مردم سرمايه تمام نشدني در حمايت و همراهي از دولتهايي هستند که توسط مردم روي کار مي آيند اظهار داشت: در چنين دولت هايي نبايد اين احساس براي مردم بوجود بيايد که در امر کشورداري سهيم نيستند.

 

وي با بيان اينکه احساس مشارکت از خود مشارکت مهمتر است يادآور شد: به همين جهت بايد انتخابات جدي گرفته شود اما اينکه مردم به چه کسي راي مي دهند به تشخيص خود آنهاست.

 

متکي تنوع مجالس و دولت ها در نظام جمهوري اسلامي را گوياي اين نکته دانست که برچسب نبود آزادي انتخابات در ايران چسبيدني نيست.

 

 

وزير سابق امور خارجه کشورمان شرکت در انتخابات را حق مردم دانست و اضافه کرد: اين حقي است که امام در سال 57 براي مردم بوجود آورد.

 

وي در ادامه خاطرنشان کرد: شفاف بودن حکومت ها از جمله نکاتي است که بايد مد نظر قرار گيرد. اين شفافيت در گزارش دهي و پاسخگو بودن دولت ها تجلي مي کند و باعث قوام اتصال ميان مردم و دولت مي شود.

 

متکي با اشاره به اينکه در شش دوره رياست جمهوري شاهد کارکردها و برخوردهاي اصلي رئيس جمهور منتخب و دولت نسبت به کليت نظام بوده ايم که اين برخوردها باعث بحران و تنش شده است گفت: بررسي اين پديده که چرا رئيس جمهور يا جايگاه رئيس جمهور و به تبع آن دولت در چنين موضعي قرار مي گيرد موضوع مهمي است.

 

وزير سابق امور خارجه کشورمان در همين زمينه به انتخاب بني صدر به عنوان اولين رئيس جمهور نظام اسلامي اشاره کرد و گفت: بني صدر تازه انتخاب شده بود اما حرکت هايي را شروع کرد که به تصميم 29 خرداد سال 60 و عزل وي منجر شد.

 

وي همچنين با اشاره به اينکه جايگاه دولت ارائه قرائت از دين نيست افزود: ممکن است حتي کسي در دولت در اين حوزه صاحب نظر باشد اما جاي طرح اين مباحث در دولت نيست. جايگاه اين موضوع مربوط به ولايت فقيه است.

 

متکي ريشه به حاشيه رفتن يا انحراف دولت را عدم ايستادن دولت درجايگاه خود عنوان کرد.

 

عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان اين ائتلاف را مخلوطي از يک جريان تشکيلاتي و افرادي همسو در جهت گيري هاي سياسي دانست و گفت: هدف اين ائتلاف کاهش کانديداهاي اصولگراست.

 

وي سازوکار اين کاهش منطقي را مقبوليت و نتايج نظرسنجي هاي علمي اعلام و تصريح کرد: قرار شده کسي که از اقبال بيشتري برخوردار است در اين ائتلاف باقي بماند.

 

متکي در خصوص سئوال دانشجويي در رابطه با اوضاع دانشگاهها و بحث تفکيک جنسيت گفت: دولت بايد امکانات کساني که متقاضي تحصيلات عاليه هستند را برآورده کند.

 

وزير سابق امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: دولت وظيفه ارتقاء کمي ندارد اما در رابطه با ارتقاء کيفي دو مسئله موردتوجه است.

 

وي به روز بودن رشته هاي تحصيلي و آشتي دادن دانشگاه با دستگاه اجرايي کشور را مسائل مرتبط با ارتقاء کيفي دانشگاهها دانست و ادامه داد: گامهايي که براي آشتي دادن دانشگاه با اجرائيات کشور برداشته شده قابل تقدير است اما کافي نيست.

 

متکي با اشاره به اينکه آموزش ها بايد با نياز جامعه منطبق باشد اما درحال حاضر اين گونه نيست خاطرنشان کرد: اما اينکه چقدر مي توان رشته ها را بر اساس جنسيت تقسيم بندي کرد بايد مورد بازبيني قرار گيرد.

 

وزير سابق امور خارجه کشورمان درباره تفکيک جنسيتي در دانشگاهها به ظرفيت و امکانات کافي در اين زمينه اشاره کرد و گفت: تصميمات نمايشي بدون بررسي همه جانبه و نبودن امکانات مفيد نخواهد بود.

 

وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره ائتلاف هاي تشکيل شده در جريان اصولگرايي گفت: خروجي نهايي از دو ائتلاف به زمان پس از ثبت نام يعني خردادماه بستگي دارد. اميدواريم اين دو ائتلاف به تصميمات نانوشته خود پايبند باشند.

 

متکي در پاسخ به سئوال دانشجويي درباره حاکميت ايران بر جزاير سه گانه و ديپلماسي کشور در اين خصوص تاکيد کرد: ما بر جزاير سه گانه حاکميت داريم، اعمال حاکميت در دست ما است. لذا ما براي اين موضوع دغدغه اي نداريم.

 

عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان درباره بحث انرژي هسته اي با اشاره به اينکه از سال 84 تاکنون وارد يک مصاف جديد در اين رابطه شده ايم افزود: يک سوي اين بحث خودکفايي ايران در بحث غني سازي و سوي ديگر فشار غرب عليه کشورمان است.

 

وي با اشاره به اينکه ما در ماراتني قرار داشتيم که هم بايد تحريم ها را مديريت مي‌کرديم و هم سياستهاي خود را به انجام مي رسانديم اظهار داشت: عقب نشيني براي کسي که دست برتر را پيدا کرده است باعث باخت مي شود.

 

متکي در همين رابطه به ديدار خود با مقام معظم رهبري در ماههاي پاياني تصدي وزارت امورخارجه اشاره کرد و گفت: در ديدار با ايشان گفتم که "ما آمادگي داريم با 1+5 به تفاهم برسيم بايد کاري کنيم که هم غرب به حقوق ما اذعان کند و هم منصفانه يا غير منصفانه اعلام کند که ايران را متقاعد کرده يا بگويند که خود متقاعد شده اند". نظر من اين بود و به مقام معظم رهبري گفتم که ما بايد در کفه روبرو، فتواي شما را مبني بر اينکه سلاح هسته اي حرام است قرار بدهيم از طرفي مسئولين هم بگويند که ما با ساخت سلاح هسته اي مخالفيم همچنين ميزان همکاري خود را با آژانس به رغم همه کارشکني ها افزايش دهيم.

 

عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان با اشاره به اينکه رهبري سناريوي مرا در آن زمان پذيرفتند، ادامه داد: اين سناريو با احمدي نژاد هم مطرح و تيم 4 نفره اي تشکيل شد که متاسفانه بعد از چند ماه بنده برکنار شدم.

 

وي با اشاره به اينکه ديپلماسي و سياست خارجي جاي بچه بازي نيست تاکيد کرد: سياست خارجي جاي حرف خوب زدن و خوب حرف زدن است.

 

متکي در رابطه با برنامه هاي اقتصادي خود گفت: من نامه اي نوشتم که حاوي نگاه بنده درباره اوضاع اقتصادي است و آن نامه را به زودي منتشر مي کنم.

 

وزير سابق امور خارجه کشورمان با بيان اينکه کساني که بدنبال توسعه صرف نظر از عدالت باشند نمي‌توانند با الگوي اصلي جمهوري اسلامي پيش بروند يادآور شد: دولت نهم در اواخر و دولت دهم از اوايل تشکيل در يک انحراف در حوزه رسيدگي به مسائل فرهنگي وارد شد.

 

وي ورود دولت به مکتب سازي ، هزينه کردنهاي بي حد و حصر و نشست هاي نمايشي را از مصاديق انحراف دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: امام زمان چيزي است که در باورهاي ملت مسلمان ايران گنجانده شده است؛ دولت فکر کرد که متولي دين مردم است ، دولت نبايد خلاق دين رفتار کند اما متولي دين نيست آن هم با قرائت هاي خاص خودش.

 

متکي با اشاره به اينکه دولت نبايد دين مردم را دولتي کند گفت: در دولت يازدهم بايد نگاهها عوض شود.

 

وي همچنين در پاسخ به سئوال يکي از دانشجويان به سوابق کاري خود اشاره کرد و اظهار داشت: بنده در سال 58 به عنوان نماينده مجلس انتخاب شدم و در آن زمان عضو هيئت رئيسه هم بودم. سالها در ترکيه و ژاپن سفير بودم . کشورهايي که اولويت اصلي آنها با ما مناسبات اقتصادي بود.

 

وي گفت: در زمان من ميزان مبادلات اقتصادي ما در ترکيه به 3 ميليارد دلار رسيد و در ژاپن هم پروژه هايي را که از سوي دولت سازندگي مطرح مي شد پيگيري کردم.

 

متکي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به اينکه سال 76 آغاز شانزده سال دوم پس از انقلاب بود گفت: انتخابات در 16سال اول رقابتي نبود و زعماي قوم افرادي را يعني آقايان رجايي ، آيت الله خامنه اي و هاشمي رفسنجاني تعيين مي کردند و آنها نيز رئيس جمهور مي شدند اما در سال 76 زعماي قوم آقاي ناطق را انتخاب کردند ولي مردم به وي راي ندادند.

 

وي با اشاره به اينکه دغدغه مردم در سال 76 دغدغه 16 سال پيش نبود ادامه داد: سال 80 هم خاتمي انتخاب شد، در سال 84 گزينه زعماي قوم لاريجاني بود اما احمدي نژاد انتخاب شد همچنين انتخابات سال 88 هم به همين منوال بود و به نظر من انتخابات 92 نظير همينطور خواهد شد.

 

متکي با اشاره به اينکه فضا، گفتمان کانديداها و کاريزماتيک بودن آنها براي پيروزي بسيار مهم است گفت: کسي برنده مي شود که به پديده انتخابات تبديل شود.

 

وي توجه به نظر مردم را امري اساسي دانست و گفت: بايد از مردم پرسيد چه کنيم نه اينکه خودمان به ايشان مطلبي را ديکته کنيم چون مردم قرار است انتخاب کنند.

 

متکي ادامه داد: فرض اين است که همه افراد صلاحيت دارند اما مسئله مهم مقبوليت است که با نظرسنجي مشخص مي شود.

 

وي درباره حضورش در عرصه انتخابات اظهار داشت: مادامي که حمايت حداقلي مردمي براي من وجود دارد در عرصه مي مانم اما هر وقت احساس کنم اين حمايت نيست اصراري به ماندن نخواهم داشت.

 

متکي با اشاره به اينکه مبارزه با فساد يک شعار نيست و بايد براي آن برنامه ريزي مدوني صورت گيرد يادآور شد: نبايد طوري گام برداريم که مبارزه با رانت خواري به توليد ضربه بزند. عمده ترين مسئله دولت يازدهم اين است که بايد با توليد ، بيکاري و تورم گره گشايي کند.

 

وي مبارزه با رانت خواري ، چينش و نظارت بر مديران ازسطوح بالا تا پائين را از ضروريات رئيس جمهور دانست و گفت: اين مسئله محقق نخواهد شد مگر اينکه رئيس جمهور وامدار کسي نباشد؛ گرفتار رانت خواري نباشد و بين پول شخصي و بيت المال تمايز قائل باشد.

 

متکي مهمترين برنامه خود را از استفاده از متخصصين در هر حوزه کاري دانست و درباره نحوه مديريت صالحي بر وزارت امورخارجه گفت: از دوره وزارت آقاي صالحي چيزي باقي نمانده و رسم بر اين نبوده که وزراي قبلي راجع به وزراي بعدي اظهار نظر کنند.

 

در ادامه نشست، دانشجويي خطاب به متکي گفت: احساس خود را به کلمه سنگال بيان کنيد که وي در پاسخ گفت احساسم به سنگال همان حسي است که عموم مردم دارند. اين مسئله وارد لطيفه هاي همگاني شده و در صورت آماده بودن زمينه پس از پايان دولت دهم درباره اش حرف مي زنم.

 

وي بابيان اينکه به محسن رضايي نامه اي نوشته ام و از ايشان خواسته ام که به ائتلاف ما بپيوندند اظهار داشت: ديگران هم مي توانند وارد ائتلاف شوند به شرط اينکه به سازوکار آن پايبند باشند.

 

وي درباره سئوالي در خصوص معرفي اعضاي کابينه تاکيد کرد: معاون اول را بعد از ثبت نام معرفي مي کنم اما به نظرم نبايد وزرا را تعيين کرد چرا که 50 درصد انتخاب وزير به عهده مجلس است.

 

متکي در ادامه اين نشست با اشاره به اينکه بايد از ظرفيت هاي نظام براي منافع کشور استفاده کنيم در رابطه با انتخاب وزير علوم در صورت پيروزي در انتخابات خاطرنشان کرد: وزير علوم بايد چهره فرهيخته ، متخصص و با مباني اعتقادي و انقلابي قوي باشد.

 

منوچهر متکي تاکيد کرد: حضور در دانشگاهها براي مسئولين مفيد است چرا که به پذيرش پرسشگري دانشجو و پاسخگويي مسئولين منجر مي شود.

نظر شما