شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۸
کد خبر: ۶۱۲۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
«آقايان ولايتي و قاليباف و من با هم رقابت نخواهيم کرد و هر سه وارد عرصه نخواهيم شد، بلکه ساز و کاري را طراحي مي کنيم که بر اساس مشروعيت و مقبوليت و کارآمدي، هر کس مناسب است بيايد و تعدد کانديدا اتفاق نيفتد.» غلامعلي حداد عادل با اين سخنان در آذر ماه سال 91 از تشکيل ائتلاف سه گانه انتخاباتي ميان اصولگرايان خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از فرارو، اين ائتلاف بعدها با نام ائتلاف "پيشرفت" شهرت يافت. تا پيش از اين با نام ائتلاف 1+2 و يا ائتلاف سه گانه شناخته مي شد. اکنون يک هفته تا ثبت نامه کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري باقي است، ائتلاف پيشرفت نيز باقي است. ائتلافي که شايد بتوان آن را منسجم ترين گروه انتخابات يدر ميان اصولگرايان دانست.

 

ائتلاف پيشرفت از سه کانديداي مشخص تشکيل شده است و براساس سازو کار مشخص شده قرار است با استناد به نظر سنجي هاي معتبر گزينه نهايي خود را معرفي کند. علي اکبر ولايتي، محمد باقر قاليباف و غلامعلي حداد عادل اعضاي اين ائتلاف متعهد شده اند يکي از آن ها با توجه به نتايج نظر سنجي ها نامزد انتخابات شود و آن دو ديگر نيز از وي حمايت کنند.

 

به اين ترتيب براساس توافق اين سه نفر فقط يکي از آن ها در رقابت انتخاباتي حاضر خواهد بود. با وجود اين رويکرد هنوز حاشيه هاي فراواني پيرامون ائتلاف وجود دارد. طبق اخبار جديد اين حاشيه ها باعث شده است که احتمال کانديداتوري هر سه تن از اعضا تقويت شود. همين مسئله باعث شده است موفقيت ائتلاف در عمل به سازوکار در ابهام قرار گيرد.

 

اما با وجود تمام اين حاشيه ها شواهد نشان مي دهد اين گروه همچنان مستحکم ترين گروه انتخاباتي به حساب مي آيد.

 

در ادامه اپيشينه و سوابق عملکردي اين سه کانديدا در جهت معرفي بهتر آن ها مي آيد.

 

1-غلامعلي حداد عادل

متولد 19 ارديبهشت 1324 از تهران است. وي داري مدرک ليسانس فيزيک و دکتراي فلسفه از دانشگاه تهران است. حداد عادل از شاگردان برجسته شهيد مطهري و سيد حسين نصر به حساب مي آيد. مهمترين سوابق سياسي وي رياست مجلس هفتم و عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام و است. حداد عادل اولين رييس مجلس غير روحاني ايران و در دوره هاي ششم، هفتم، هشتم و نهم نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي بوده است.

 

حداد عادل در سال ???? از دبيرستان علوي فارغ التحصيل شد. در سالهاي ????و ???? ليسانس و فوق ليسانس خود را در فيزيک از دانشگاههاي تهران و پهلوي وقت دريافت کرد. بين سالهاي ???? تا ???? او در دانشگاه پهلوي و از ???? تا ???? در دانشگاه ملي ايران فيزيک درس مي‌داد. در سال ????، کارشناسي ارشد فلسفه را از دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران دريافت کرد. دروس دوره دکتري فلسفه در دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران را در سال ???? به پايان برد. بين ???? تا ???? در دانشگاه صنعتي آريامهر به تدريس فلسفه، تاريخ علم و تاريخ فلسفه غرب و تاريخ فلسفه اسلامي پرداخت. در سال ???? از پايان نامه دکتري فلسفه تحت عنوان «نظر کانت درباره مابعدالطبيعه» دفاع کرد. او از ???? تاکنون به تدريس فلسفه غرب در دانشگاه تهران اشتغال دارد.

 

وي دومين رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ايران بود که در اواخر دوران رياستش بر اين فرهنگستان به رياست مجلس شوراي اسلامي نيز انتخاب شد. در ? آبان ???? با حکم محمود احمدي‌نژاد، مجدداً براي رياست اين فرهنگستان برگزيده شد. وي همچنين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. حداد عادل چهره ماندگار سال ‏????‏ در رشته فلسفه‌است. وي به عنوان نفر اول در حوزه انتخابيه تهران در ?? اسفند ???? به مجلس نهم نيز راه يافت.

 

همسر او طيبه ماهروزاده داراي دکتراي فلسفه تعليم و تربيت، مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و دانشيار دانشگاه الزهرا است. غلامعلي حداد عادل چهار فرزند دارد. فريدالدين، متولد ????، دانشجوي دکتراي علوم سياسي در دانشگاه امام صادق، آزاده، متولد ????، دکتراي فناوري نانو از دانشگاه کانازاواي ژاپن، زهرا، متولد ????، کارشناسي ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبايي، کارشناسي ارشد مديريت خبر از دانشکده صدا و سيما، دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت فرهنگي و بنت الهدي، متولد ????، کارشناسي فلسفه از دانشگاه تهران و دانشجوي کارشناسي ارشد فلسفه دين هستند.

 

حداد عادل تاليفات و ترجمه هايي نيز در حوزه فلسفه داراست. تمهيدات: مقدمه‌اي براي هر مابعدالطبيعه آينده که به عنوان يک علم عرضه شود، ايمانوئل کانت، غلامعلي حدادعادل (مترجم)، تهران: مرکز نشر دانشگاهي، فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي، غلامعلي حدادعادل، ناشر: سروش، خدامحوري، اکازيوناليزم، در تفکر اسلامي و فلسفه مالبرانش، پايان نامه برگزيده سال در علوم انساني، غلامعلي حدادعادل، قاسم کاکايي (مترجم)، ناشر: حکمت و ... از آثار اوست.

 

2-علي اکبر ولايتي

متولد 4 تيرماه سال 1324 در شميرانات تهران است. وي يکي از باسابقه ترين ديپلمات هاي بعد از انقلاب اسلامي است. وزير امور خارجه ايران در سالهاي ???? تا ???? و هم اکنون مشاور بين‌الملل مقام معظم رهبري است. وي پس از گذراندن دوران ابتدايي و دوره نخست دبيرستان در زادگاهش، به دبيرستان جم واقع در قلهک تهران رفت و دوره دوم دبيرستان را با اخذ ديپلم طبيعي در سال ???? به پايان رساند. در سال ???? در کنکور سراسري دانشگاه‌ها شرکت کرد و پس از کسب رتبه ?? کشوري، براي تحصيل در رشته پزشکي به دانشگاه تهران رفت. پس از اتمام دوره? دکتري، تخصص اطفال را در مرکز طبي کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني را در دانشگاه جانز هاپکينز آمريکا گذراند. ولايتي در کنار تحصيل، در سال‌هاي ???? تا ????، در مدرسه قائميه و سپس در دبيرستان جهان آراي قلهک به تدريس اشتغال داشت.

 

پس از پيروزي انقلاب ايران (????)، به عنوان معاون وزارت بهداري، نماينده? مردم تهران در اولين دوره? مجلس شوراي اسلامي و بعد از آن به مدت شانزده سال، در دوره‌هاي رياست جمهوري آيت الله سيد علي خامنه اي و هاشمي رفسنجاني، به عنوان وزير امور خارجه فعاليت کرده‌است. پس از آن مشاور بين‌الملل مقام معظم رهبري گرديد و هم‌اکنون نيز در اين سمت انجام وظيفه مي‌کند.

 

علي‌اکبر ولايتي، بطور سمبيلک در چند دانشگاه در فهرست استادان قرار دارد. وي در مجمع تشخيص مصلحت نظام و بنياد دائرةالمعارف اسلامي نيز حضور دارد. او رياست رسمي بيمارستان دکتر مسيح دانشوري و جمعيت حمايت از پيوند اعضاء را هم بر عهده دارد. او همچنين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.

 

وي در سال ???? به عضويت جبهه ملي دوم درآمد. درباره? ادامه ندادن فعاليت در اين جبهه مي‌گويد: «من براي فعاليت سياسي، به دنبال بستري بودم. آن موقع تنها بستر سياسي موجود، جبهه ملي و نهضت آزادي بود. بعد از فوت مرحوم آيت‌الله بروجردي، در ?? سالگي به حضرت امام رجوع کردم، در ?? خرداد ???? که ديدم جبهه ملي راهش را عوض کرد، از آن جدا شدم و بعد از آن، ارتباطم به روحانيت و فعالان مذهبي منحصر شد.»

 

در دانشگاه، به انجمن اسلامي پزشکان که پس از شيباني غيرفعال شده‌بود، با همراهي دانشجوياني چون لواساني، لبافي‌نژاد، معتمدي، جزائري و خادمي حياتي دوباره داد. همچنين به طور منظم با گروه‌هاي مختلف سياسي به‌خصوص روحانيان پيرو امام خميني (ره) در ارتباط بود.

 

ولايتي نقش بسيار وسيعي در تصميمي خاوير پرز دکوئيار (دبيرکل وقت سازمان ملل متحد) مبني بر معرفي عراق به عنوان آغازگر جنگ 8ساله عليه ايران داشت. براساس اين تصميم دبيرکل وقت سازمان ملل از خواسته ايران براي دريافت غرامت جنگي پشتيباني کرد.

 

يکي از مهمترين تصميمات ولايتي پس از دوران وزارت کانديدا شدن در انتخابات رياست جمهوري سال 1384 بود که پس از اعلام کانديداتوري آيت الله هاشمي رفسنجاني به نفع او کناره گيري کرد.

 

علي اکبر ولايتي تاليفات گسترده نيز در زمينه تاريخ اسلام ، سياست خارجي و پزشکي دارد. پويايي فرهنگ و تمدن اسلام و ايران، تاريخ سياسي جنگ تحميلي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، بحران تاريخي هويت ايراني، ايران و مسئله? فلسطين، سل‌شناسي باليني، بيماري هاي عفوني کودکان و ... از تاليفات اوست.

 

3-محمد باقر قاليباف

اول شهريور 1340 در طرقبه مشهد به دنيا آمد. پدر وي از کسبه قديم بازار و معتمدان طرقبه است. وي داراي مدرک دکتري در رشته? جغرافياي سياسي از دانشگاه تربيت مدرس است. هم اکنون شهردار تهران است و پيش از آن فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران بوده است.

 

اولين حضور اجتماعي وي در سن 16 سالگي و با حضور در سخنراني هاي شهيد کامياب، آيت الله خامنه اي، شيخ علي تهراني، شهيد هاشمي نژاد و شهيد ديالمه در مساجد بزرگ مشهد از جمله کرامت، امام حسن مجتبي(ع) و موسي الرضا(ع) رقم خورد.

 

وي در سن ?? سالگي فرمانده لشکر پنج نصر خراسان در جنگ ايران و عراق بود. قاليباف به همراه لشکر 5 نصر در اغلب عملياتهاي دوران دفاع مقدس در کنار شهيدان سرافرازي همچون باکري، همت، خرازي، کاظمي، صياد شيرازي به دفاع از کشور پرداخت و برادرش، شهيد حسن قاليباف نيز از نيروهاي تحت فرماندهي وي بود که در عمليات کربلاي 4 به فيض شهادت نائل شد.

 

قاليباف که دوره خلباني هواپيماي ايرباس را گذرانده‌است، در سال ???? فرمانده قرارگاه خاتم الانبياء شد و سال ???? به فرماندهي نيروي هوايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب شد و در سال ???? به فرماندهي نيروي انتظامي منصوب شد. وي گاهي اوقات خلباني برخي هواپيماهاي مسافربري را بر عهده مي‌گيرد. قاليباف در سال ???? به حکم رييس جمهور وقت محمد خاتمي رئيس و نماينده رييس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد. وي هم اکنون افزون بر شهرداري تهران به عنوان عضو هيات علمي و دانشيار گروه جغرافياي انساني دانشکده? جغرافيا دانشگاه تهران به تدريس مشغول است.

 

محمد باقر قاليباف در سال 1384 در رقابت هاي انتخاباتي شرکت کرد که با کسب 4.07 ميليون راي در دور اول انتخابات نتوانست به دور دوم راه يابد.

 

وي در سال ???? برابر با سال ???? ميلادي از طرف سايت شهرداري‌هاي جهان به عنوان هشتمين شهردار برتر دنيا معرفي شد. در سال ???? موسسه سياست‌هاي حمل و نقل و توسعه شهرداري تهران را به عنوان يکي از پنج شهرداري انتخاب شده براي دريافت جايزه حمل و نقل پايدار شهري اعلام کرد.

 

در سال ???? ميلادي بود که کلانشهر تهران براي اولين بار در يکي از شاخصهاي توسعه شهري مفتخر به کسب رتبه، از يک سازمان معتبر بين المللي شد. همچنين در سال ???? ميلادي و در دهمين اجلاس متروپليس (اتحاديه کلانشهرها و پايتخت‌هاي جهان)، تهران به عنوان شهر برتر جهان در زمينه ارتقاي کيفيت زندگي شهروندان مورد تقدير قرار گرفت. اين جايزه به دليل تلاش براي ارتقاي کيفيت زندگي شهروندان به ويژه در زمينه توسعه حمل و نقل عمومي و بهره گيري از روش‌هاي مناسب نظير سامانه بي آر تي، دوچرخه‌هاي عمومي و … به تهران تعلق گرفت.

 

قاليباف تاليفات و کتب ترجمه شده هم در پرونده خود دارند که از جمله آنها مي توان به آثار زير اشاره کرد: حکومت محلي يا استراتژي توزيع فضايي قدرت سياسي در ايران، منتشر شده توسط مؤسسه انتشارات اميرکبير، ايران و دولت توسعه‌گرا، منتشر شده توسط مرکز انتشارات وزارت امور خارجه، خاورميانه معاصر: تاريخ سياسي پس از جنگ جهاني اول، منتشر شده توسط انتشارات قومس.

نظر شما