پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۲
کد خبر: ۶۱۴۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
پنجمين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران افتتاح شد؛
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران در مراسم افتتاح پنجمين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران، هدف مديريت شهري را تلطيف فضاي شهر و استاندارسازي آن به وسيله هنر دانست.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران، پنجمين سمپوزيوم مجسمه سازي تهران عصر روز گذشته 14 ارديبهشت ماه با حضور احمد مسجد جامعي عضو شوراي شهر تهران، سيد محمدجواد شوشتري مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران، حجت الله ملاصالحي مديرعامل شرکت نوسازي عباس آباد و جمعي از هنرمندان در پارک نوروز بوستان آب و آتش، افتتاح شد.

 

در ابتداي اين مراسم، مديرعامل سازمان زيباسازي با ابراز خرسندي و خير مقدم به هنرمندان داخلي و خارجي اين سمپوزيوم گفت: طي سه سال گذشته پنج سمپوزيوم مجسمه سازي به شکل بين المللي در تهران برگزار شده و اين موضوع نشانگر آن است که امروز مديريت شهري قصد دارد فضاي شهر را براي مشارکت هر چه بيشتر شهروندان به فضايي آرام بدل کند.

 

وي ادامه داد: مديريت شهري قصد دارد که بر زيبايي و جذابيت خدادادي شهر به وسيله هنر، بيفزايد تا فضايي را فراهم آورد که آيندگان بتوانند از آن بهره مند شوند. البته ما در بخش ها و برخي از هنرها ضعف داريم که يکي از آن ها هنر مجسمه سازي است. به همين منظور طي سه سال پنج سمپوزيوم به شکل بين المللي برگزار کرديم. همچنين در کمتر از دو ماه پيش جشنواره هنرهاي محيطي را نيز برگزار و در تابستان سال جاري نيز دومين دوره آن را نيز به شکل بين المللي برگزار خواهيم کرد، زيرا هدف ما رسيدن به محيط استاندار شهري است.

 

سيد محمدجواد شوشتري با اشاره به وظايف شهرداري تهران در زمينه مديريت شهر توضيح داد: ما سعي کرده ايم به صورت ضابطه‌مند به وظيفه خود نگاه کنيم. تا چند سال پيش در تهران يک کتابخانه شبانه روزي وجود داشت و امروز بالغ بر 60 کتابخانه شبانه روزي در شهر تهران مشغول به کار است. امروز شهرداري تهران سطح توقع شهروندان را از مديران شهري بالا برده است و اگر در آينده خدشه اي به اين موضوع وارد شوند اين شهروندان هستند که از مديران خود مي خواهند بر دستاوردهاي گذشته بيفزايد. همين مسئله مديران را نيز بر آن خواهد داشت که استاندارهاي لازم را براي شهر در نظر داشته باشند.

 

مديرعامل سازمان زيباسازي در پايان با اشاره به نقش هنرمندان براي نسل آينده گفت: امروز مديريت شهري فضاي گفتماني بين هنرمندان داخلي و خارجي را فراهم کرده تا زمينه توانمندي و مطالعه نگاه نو در هنر را فراهم آورد. هنرمندان ما مي دانند که يک اثر اگر در شهر خلق شود به راحتي مخدوش نخواهد شد زيرا اين اثر را آيندگان خواهند ديد. برپايي اين سمپوزيوم يک حرکت جدي است که اميدوارم ادامه پيدا کند و همزمان ما نيز در زمينه جانمايي اين آثار بتوانيم به شکل کارشناسي شده عمل و فضاي استاندارد شهر را از بُعد بصري ارتقا بخشيم.

 

در ادامه اين مراسم دکتر حجت الله ملاصالحي مديرعامل شرکت نوسازي اراضي عباس آباد گفت: پارک نوروز در تفرجگاه عباس آباد در کمتر از دو ماه پيش به بهره برداري رسيده است و امروز به عنوان مکاني براي يک حرکت هنري انتخاب شده است.تفرجگاه عباس آباد در 56 هکتار وسعت بنا يکي از تفرجگاه هاي فرهنگي، مذهبي و هنري شهر تهران براي استفاده هرچه بهتر شهروندان باشد. اين منطقه در ميان 4 ايستگاه مترو و چند اتوبان اين پتانسيل را داراست که به مکاني براي آسايش هرچه بيشتر شهروندان بدل شود.

 

وي افزود: وقتي اولين سمپوزيوم مجسمه سازي برگزار شد پايه خيري شد که استمرار پيدا کرد و خوشحالم که امروز پنجمين دوره اين رويداد هنري در اين مکان، پارک نوروز توسط هنرمندان به ظهور مي رسد.

 

احمد مسجد جامعي نيز در اين مراسم با اشاره به نامگذاري پنجمين دوره سمپوزيوم مجسمه سازي به نام يادواره خليج فارس و حماسه سازي مردم در فضاي مجازي در برابر شيطنت برخي از کشورها براي جعل نام خليج هميشه فارس گفت: زماني که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خدمت مي کردم، برخي از رسانه ها اقدام به جعل نام خليج فارس کردند که در برابر اين هجمه ايستاديم و مردم نيز در حماسه اي جانانه در فضاي مجازي اقدام به فعاليت کردند و باعث شدند تا جاعلان و رسانه هاي آنها مجبور به عقب نشيني شوند.

 

اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران با روايت شکل گيري روز خليج فارس و جانمايي اين روز در تقويم رسمي کشور گفت: امروز خوشحال هستم که مديريت شهري در حفظ نام اين روز در يک رويداد هنري کوشا است و در همين مکان از دکتر شوشتري و دکتر ملاصالحي مي خواهيم که مناسبت خليج فارس را در اين بوستان حفظ کنند. زيرا اين پارک پيش از نوروز با عنوان پارک اکو شناخته مي شد و از آنجا که در حوزه فرنگي کشورهاي اکو، نوروز يک رويداد ملي محسوب مي شود اين نام را براي اين مکان برگزيديم.

 

وي ادامه داد: چون اين پارک در مجاورت سازمان بنادر و کشتيراني قرار گرفته است اين پتانسيل وجود دارد که در اين مکان موزه خليج فارس و همچنين درياچه اين پارک به شکل خليج فارس ساخته شود تا در اين مکان که با نام يک رويدادي ملي است يک فضاي ملي نيز به وجود آيد و اين تفرجگاه به پايگاه ديپلماسي فرهنگي شهر تهران بدل شود.

 

مسجد جامعي در پايان ضمن قدرداني از زحمات مديريت شهري و سازمان زيباسازي گفت: امروز فعاليت مديران شهري بر کيفيت زندگي شهروندان افزوده و با برپايي سمپوزيوم مجسمه سازي و ورود اين آثار هنري به شهر مي توانيم نگاه زيباشناسانه شهروندان و ذوق بصري آنها را ارتقا بخشيد. اين مهم نيز بدون اساتيد هنري و هنرمندان فراهم نخواهد آمد. مديريت شهري نيز در اين دوره در تلاش بوده که اين فضا را براي هنرمندان فراهم کند و نتيجه حاصل قابل توجه است. ما در آيين نامه شهري اين موضوع را لحاظ کرديم که هنرمند بر صدر نشيند تا قدر ببيند و اين رمز و راز موفقيت مديرت شهري کنوني است.

 

در ادامه اين مراسم احمد مسجدجامعي روبان افتتاح پنجمين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي تهران را بريد و سپس نمايشگاه اين رويداد هنري با حضور هنرمندان پيشکسوتي همچون ليليت تريان بانوي پيشکسوت مجسمه‌سازي، جمشيد مراديان، سعيد شهلاپور، محمدحسين عماد و برزين ضرغامي معاون فرهنگي هنري هنرهاي شهري افتتاح شد.

 

لازم به يادآوري است پنجمين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران با حضور 32 هنرمند ايراني و خارجي از امروز 15 ارديبهشت ماه در پارک نوروز بوستان آب و آتش آغاز به کار کرد.

 

نظر شما