چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۹
کد خبر: ۶۱۴۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از تهيه سامانه يکپارچه نظام آموزشي سازمان به عنوان بزرگترين فعاليت در دوسال گذشته ياد کرد و افزود: تحقق بسياري از ماموريت ها بدون آموزش امکان پذير نيست.

به گزارش خبرنگار شهر، امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در چهاردهمين نشست کارشناسان آموزش که در فرهنگسراي انديشه برگزار شد، با اشاره به اين که آموزش يکي از مهم ترين فعاليت هاي سازمان است گفت: در اهميت علم همين بس که به تفاوت علم در اسلام با ساير مکاتب اشاره کنيم. در اسلام آن علمي ارزشمند است که به سمت و سوي تعالي و رشد بشر جهت گيري داشته باشد و براي بشر نيک و مفيد باشد.

رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران افزود: از بررسي آيات و رواياتي که پيرامون اهميت علم بيان شده است متوجه مي شويم که آن علمي که به حال بشر نافع است اهميت دارد و آن شخصي که بتواند علم را در مسير زندگي افراد موثر انتقال دهد قداست دارد.



 اين مدير فرهنگي خاطر نشان کرد: آموزش يکي از بهترين و موثرترين شيوه هاي تعالي فرهنگ عمومي است. آموزش بهترين است چون داراي محتوا است اگرچه در بسياري از برنامه هايي که اجرا مي شود فرم و قالب از محتوا پيشي مي گيرد. در بسياري از برنامه ها پيام و انتقال آن به فراموشي سپرده مي شود، در حالي که پيام در آموزش اهميت زيادي دارد.

خوراکيان تصريح کرد: زماني که فرد براي آموزش حضور مي يابد براي اين امر آمادگي دارد بنابراين بهترين زمان براي يادگيري آموزش است زيرا در برنامه هايي که اجرا مي شود ممکن است حال و هواي افراد، در شرايط يادگيري نباشد.


وي با تاکيد بر اين که آموزش موثر ترين عنصر در يادگيري است گفت: آموزش هدفمند است و در اين ميان اين روش آموزشي است که به انتقال محتوا کمک شاياني مي کند. همچنين آموزش ماندگار نيز است به اين دليل که تداوم دارد. بسياري از برنامه هايي که به صورت موردي انجام مي شود تنها به زدن تلنگري بسنده مي کنند اما اين تداوم آموزش است که کار فرهنگي را به نتيجه مي رساند.


رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با بيان اين که آموزش متناسب با صورت مسئله هاي اجتماعي است؛ به سرعت توليد و تکثير اطلاعات در عصر مدرن اشاره کرد و گفت: در چنين عصري ما با صورت مسئله هاي گوناگون فرهنگي روبرو هستيم.اين در حالي است که بسياري از دستگاه‌هاي فرهنگي از کنار اين صورت مسئله ها به علت چند لايه بودن اين امر به سادگي عبور مي کنند، اما پرداختن به اين صورت مسئله‌ها بدون آموزش ميسر نيست. آموزش روشي است که در مسائل فرهنگ عمومي و نيز اخلاق اجتماعي موثر است.

آموزش از نگاه سازمان

اين مقام مسئول با اشاره به اين که آموزش از ديد سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز از اهميت بسيار زيادي برخوردار است خاطرنشان کرد: اگر به ماموريت هاي سازمان نگاه کنيد مي بينيد که تحقق بسياري از اين ماموريت ها بدون آموزش امکان پذير نيست. اين اهميت نيز در بندهاي مختلف آيين نامه سازمان بيان شده است، به همين دليل است که بخش بسيار زيادي از ظرفيت ها را به آموزش اختصاص داده ايم. اين امر در زمينه ساختمان هايي که اختصاص داديم، در زمينه منابع انساني و نيزدر زمينه هزينه هاي جاري قابل مشاهده است.


80درصد مخاطبان فرهنگسرا براي آموزش مي‌آيند


وي با اشاره به اين که 80 درصد مراجعه کنندگان به به فرهنگ سراها براي دريافت آموزش مراجعه مي کنند گفت: بنده وقت زيادي را براي سرکشي به فرهنگ سراها اختصاص مي دهم و از نزديک با مشکلات و آسيب هايي را که داشته ايم مواجه بوده ام. در برخي موارد به گونه اي بود که آرزو مي کرديم اين کلاس بجاي فردا همين امروز تعطيل شود.

رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تصريح کرد: مي توانستيم بجاي اين برنامه ريزي بلند مدت چند برنامه نمايشي اجرا کنيم و تنها اين برايمان مهم باشد که زماني که رفتيم همه بگويند چنين کرديم چنان کرديم اما شاکريم که به آموزش به عنوان يک بحث محتوايي و ماندگار تکيه کرديم.


وي با بيان اين که خواسته يا ناخواسته هدف از آموزش در سازمان تامين درآمد براي مراکز و نيز پر کردن اوقات فراغت تعريف شده بود گفت: اکنون با اين پرسش که برنامه هاي ما چه مشکلي از مردم را حل مي کند اهداف را دنبال مي کنيم. بدين منظور مرکز آموزش را تاسيس کرديم تا با يک شوراي راهبردي فرماندهي بحث آموزش را در سازمان بر عهده بگيرد.

ديدگاه و نظرات هيات علمي دانشگاهها و روحانيون در برنامه هاي آموزشي سازمان

خوراکيان عنوان کرد: بزرگترين فعاليت ما در دوسال گذشته طراحي نظام آموزش بود. بدين منظور چهارعرصه را با 21 پروژه، 91 زير گروه و نيز 900 رشته طراحي کرديم که تا 1300 رشته نيز افزايش مي يابد. 17 کارگروه را به اين امر اختصاص داديم و از اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها و نيز روحانيون بنام براي اعتبار بخشي علمي و ديني به کارمان استفاده کرديم.


وي با تاکيد بر اين که شاه بيت قصيده بلند در طراحي آموزش عرصه اجتماعي است گفت: نقشه اصلي بحث آموزش تهيه شده است و آنچه که در طراحي اين 900 دوره به آن توجه شده است اين است که اين مهم براي ساير بخش هاي سازمان سرفصل شود. همچنين به تهيه منابع آموزشي نيز توجه کرده ايم به گونه اي که تا پايان سال 159 کتاب را تهيه مي کنيم علاوه بر آن 101 عنوان کتابي است که در خانه هاي کودک تهيه شد.با هر يک از اين اقدامات يک قدم به اهداف و نيازهاي آموزشي نزديک مي شويم.

تاکيد بر ارتقاي سطح کيفي آموزش

وي با تاکيد بر تلاش بر ارتقاء سطح کيفي کارکرد مربيان خاطر نشان کرد: علاوه بر اين مسئله به معيشت و نوع قراردادهاي مربيان نيز توجه کرده ايم.همچنين به تجهيزات و امکانات مورد نياز آموزشي، مخاطبان و انگيزه هاي آنها و تلاش براي حفظ مخاطبان مونث و افزايش مخاطبان مذکر 12 تا 25 سال و نيز تهيه نظام جامع ارزشيابي توجه کرده ايم. اما مهمترين کاري که انجام داديم تهيه سامانه يکپارچه نظام آموزش است که امروز از فاز سوم آن رونمايي مي کنيم. اين سامانه زير ساخت هاي آموزشي را براي ما فراهم مي کند، با اين سامانه مخاطبان مي توانند به صورت همزمان برنامه هاي آموزشي فرهنگ سراها را ببينند و به صورت آنلاين ثبت نام کنند، کيفيت اين سامانه و طراحي آن به گونه اي است که اعتقاد دارم اين سامانه در امر آموزش به سرعت در سراسر کشور به يک الگو تبديل مي شود.

در حاشيه اين مراسم از سوي رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از فاز سوم سامانه يکپارچه نظام آموزش (سينا) رونمايي شد.



نظر شما