جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۱۴۴۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
سخنرانان نشست تخصصي ادبيات مقاومت در ايران و جهان ارزشمندترين و اصيل‌ترين آموزه‌‌هاي قرآن کريم را در ادبيات مقاومت دانستند و بيان کردند که ريشه اين ادبيات را در تاريخ ايران است.

به گزارش شهر به نقل از ستاد خبري بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، نشست تخصصي ادبيات مقاومت در ايران و جهان با حضور رحيم مخدومي،‌ نويسنده دفاع‌مقدس، صابر امامي، شاعر مقاومت و دکتر موسي اسوار، مترجم و کارشناس حوزه ادبيات مقاومت در سراي اصلي بيست‌و‌ششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران برگزار شد.

 

اسوار در اين نشست با بيان اين که تمامي آثاري که در طول تاريخ در حوزه ادبيات متعهد قرار مي‌گيرد جزو ادبيات مقاومت محسوب مي‌شوند، گفت: در ابتدا بايد تلقي مفهوم مقاومت را ارايه دهيم . مفهوم مقاومت ناظر بر ايمان، اعتقاد و ارزش‌ها و بخشي از حيات مادي و معنوي است که از ايمان و اعتقاد نشات مي‌گيرد.

وي درباره ويژگي‌هاي ادبيات مقاومت افزود: مي‌توان براي آن 5 ويژگي همچون بيان صريح و مستقيم، ارتباط با مخاطب، اداي رسالت نسبت به ارزش‌ها و اعتقادات، برانگيختن مخاطب و تاکيد بر آرمان‌ها را مطرح کرد.

 

اسوار ادامه داد: مولفان ادبيات مقاومت در اين نوع ادبيات بيشتر بر عنصر حس و عاطفه تمرکز دارند. به همين دليل مي‌بينيم که شعر از نثر در بيان مقاومت قوي‌تر است و عنصر حس و عاطفه بر بيان ادبي غلبه دارد. اگر نويسنده بتواند تلفيقي از عناصر ادبي و هنري و تخيل و زبان و بيان را در هم آميزد اثر ماندگاري خلق مي‌کند که مخاطباني جهاني دارد.

 

رحيم مخدومي در ادامه نشست تخصصي ادبيات مقاومت در ايران و جهان به ريشه‌هاي مقاومت در بدو خلقت انسان اشاره کرد و گفت: ادبيات مقاومت جزو ملزوماتي است که انسان را براي شناخت و دفاع‌ حق راهنمايي مي‌کند. براي همين ارزشمندترين و اصيل‌ترين آموزه‌‌هاي قرآن کريم را در ادبيات مقاومت مي‌بينيم. از ادبيات مقاومت مي‌توان به عنوان يکي از ابزارهاي تعليم و تربيت بشر ياد کرد که لازمه همه جوامع است و منحصر به قشر خاصي در جامعه نيست به همين دليل جامعه‌اي که به دنبال رشد و تعالي انسان باشد بايد به دنبال رشد ادبيات مقاومت باشد.

 

صابر امامي در ادامه افزود: هر نوع ادبياتي که در برابر تهديد به وجود آيد ادبيات مقاومت است. نگارش شاهنامه مي‌تواند مصداقي براي ادبيات مقاومت در برابر هجوم دشمن و حفظ هويت ملي ايرانيان باشد. زيرا حماسه مصداق حرکت ادبي مقاومت است.‌ ادبيات مقاومت معاصر هم شامل قصه و شعر‌هايي است که براي دوران 8 سال دفاع‌مقدس خلق شد.

 

اسوار، شکل‌گيري ادبيات مقاومت را در چارچوب مقوله‌هاي فرهنگي مورد بحث قرار داد و گفت: براي رسيدن به اين مقوله فرهنگي به يک نسل ادبي نيازمنديم و اين مساله نيازمند زماني در حدود 25 تا 30 است. بايد با در نظر گرفتن زمان به ادبيات مقاومت نگاه کرد. در اين حوزه شعر مقاومت رسالت و مصاديق مقاومت را به سرعت انتقال مي‌دهد اما گونه‌هاي ديگر ادبيات مقاومت نيازمند قشري دانش آموخته است.

 

مخدومي يادآور شد: مخاطب ايراني در شرايط کنوني با شنيدن واژه مقاومت، 8 سال دفاع‌مقدس و ايثارگري شهدا را به ياد مي‌آورد. اما اين ادبيات در تاريخ ايران ريشه دارد. شايد اگر در دوران ميرزا کوچک‌خان براي افرادي که در رکاب وي به شهادت رسيدند اثري ادبي خلق مي‌‌شد امروز از آن‌ها به عنوان آثار ادبي ياد مي‌شد.

 

امامي هم در ادامه به تاريخ شکل‌گيري ادبيات انقلاب و ادبيات دفاع‌مقدس پرداخت و گفت: ادبيات دفاع‌مقدس و ادبيات مقاومت با توجه به هويت انقلاب اسلامي يک ادبيات انقلاب منحصر به فرد بود. ادبياتي که در ايران شکل گرفت ادبيات ديني و ايدئولوژيک بود و اين مميزي آن را از ادبيات انقلاب‌هايي مانند فرانسه و الجزاير جدا مي‌کند. ادبيات مقاومت ايران زير بناي فکري‌اي به نام قرآن دارد که سربازان آن فقط براي دفاع ‌از حق و اطاعات از فرمان خداوند مي‌جنگند.

 

اسوار در ادامه درباره راه‌کار‌هاي جلوه جهاني ادبيات مقاومت گفت:‌ مقوله فرهنگ به زمان نياز دارد و ادبيات مقاومتي که ناظر بر عناصر هنري باشد با اعتقادات آرماني، خود به خود به وجود مي‌آيد. ادبيات مقاومت موفق اغلب پس از رويداد‌ها به وجود مي‌آيد و داراي عنصر هنري و استعداد دروني هر کشور است. شناسايي نويسندگان در حوزه داستان مقاومت هنوز دير نشده است و مي‌توان پس از شناسايي عناصر هنري و استعداد‌هاي ادبي زمينه ترجمه آثار به زبان‌هاي ديگر را در دستور کار قرار داد.

 

رحيم مخدومي هم گفت: ادبيات مقاومت ايران به دليل مشترکات خود با ديگر کشور‌هاي جهان اسلام ظرفيت جهاني شدن دارد اما در ادبيات دفاع‌مقدس دچار ضعف‌ تحقيق هستيم. توجه به اين ادبيات در قالب هنر‌هاي تجسمي و نمايشي هم بر تعليم و تربيت افراد جامعه تاثيرگذار است.

 

در پايان نشست تخصصي ادبيات مقاومت در ايران و جهان از ده عنوان کتاب تازه انتشاريافته از سوي انتشارات روايت فتح با حضور جواد جباري، مدير بنياد روايت و بهروز اثباتي، دبير علمي جشنواره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي و جايزه ادبي شهيد آويني رونمايي شد.

 

بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران تا 21 ارديبهشت در مصلي امام خميني(ره) برپاست.


نظر شما