جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۸
کد خبر: ۶۱۴۵۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۳
رهبر انقلاب در ديدار دست‌اندرکاران برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي شهر و روستا تاکيد کردند: بعضي ها سعي کردند انتخابات بي رونق شود و يا در موعد مقرر برگزار نشود اما به توفيق الهي ناکام ماندند و بعد از اين هم راه به جايي نمي برند.

به گزارش شهر به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (دوشنبه) در ديدار دست اندرکاران «انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا»، حضور پرشور و عمومي مردم در انتخابات 24 خرداد را مصونيت بخش و تضمين کننده استمرار و پيشرفت کشور خواندند و بر پايبندي نهادهاي نظارتي، مجريان و داوطلبان بر رعايت دقيق قانون در همه مراحل تأکيد کردند.

 

ايشان همچنين با اشاره به حادثه تلخ و غمبار اهانت به مزار صحابي جليل القدر حُجر بن عَدي تأکيد کردند: مسلمانان بويژه نخبگان و بزرگان علمي، سياسي و ديني جهان اسلام بايد وظيفه خود را در مقابل اين تفکر پليد انجام دهند و مانع از گسترش آتش فتنه شوند.

 

رهبر انقلاب انتخابات را «امانت بزرگ و ارزشمند ملي و اسلامي» برشمردند و افزودند: شوراي نگهبان، مجموعه هاي نظارتي و اجرايي و دستگاههاي حفظ فضاي امن و سالم انتخاباتي، امانت دار اين امانت بزرگ هستند و کارهاي مهم، با ارزش و ماندگاري را بر عهده دارند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به نقش اساسي انتخابات در تجديد حيات کشور و نظام خاطرنشان کردند: حضور مردم در همه انتخاباتي که در 34 سال اخير برگزار شده، هر بار، مجموعه اي از بلاها را از کشور دفع کرده و روح و نيروي تازه اي در کالبد کشور، ملت و انقلاب جاري ساخته است.

 

ايشان، انتخابات 24 خرداد را از برخي جهات از پاره اي از انتخابات گذشته مهمتر دانستند و افزودند: برگزاري همزمان دو انتخابات بسيار مهم رياست جمهوري و شوراها، از جمله عوامل اهميت فراوان انتخابات آتي است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي تشکيل شوراها را در همه روستاها و شهرهاي کشور، تجلي حضور عيني و مستمر مردم در تصميم گيريها و کارها خواندند و به مسئولان، مردم و نخبگان توصيه کردند: توجه به انتخابات رياست جمهوري، اهميت انتخابات شوراها را از چشم آنها دور نکند.

 

رهبر انقلاب در تبيين ابعاد ديگر اهميت فراوان انتخابات 24 خرداد، به امکانات، اختيارات و وظايف بسيار گسترده رياست جمهوري در قانون اساسي و ديگر قوانين اشاره کردند و افزودند: اين جايگاه قانوني نشان مي دهد انتخابات رياست جمهوري فوق العاده مهم است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي، امام خميني (رض) را مبتکر، طراح و مهندس «بناي عظيم حضور نقش آفرين ملت در نظام اسلامي» خواندند و با اشاره به اصرار و پيگيري قاطعانه امام براي برگزاري همه پرسي تعيين نظام و ديگر انتخابات خاطرنشان کردند: حضور و انتخاب تعيين کننده و جهت دهنده ملت در صحنه هاي مختلف، طبيعت جمهوري اسلامي است که بحمدا... اين طبيعت جذاب و شوق انگيز تاکنون حفظ شده است.

 

ايشان با اشاره به برخي تلاشهاي بي نتيجه براي کمرنگ کردن حضور مردم در صحنه خاطرنشان کردند: بعضي ها سعي کردند انتخابات بي رونق شود و يا در موعد مقرر برگزار نشود اما به توفيق الهي ناکام ماندند و بعد از اين هم راه به جايي نمي برند.

 

رهبر انقلاب حضور مردم در صحنه را عامل قوام جمهوري اسلامي برشمردند و افزودند: جمهوري اسلامي يعني «حضور همگاني ملت و حرکت عمومي مردم به سمت آرمانها و آرزوهاي بزرگ و عملي»، و دشمن با درک همين نکته تلاش مي کند حضور مردم را کمرنگ و بي رونق سازد.

 

حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه افزودند: اقتدار جمهوري اسلامي به «دلها، عواطف، خرد، انديشه، بصيرت و حضور مردم» متکي است و اگر اين پشتوانه قدرتمند نبود سلطه گران خبيث جهان، نظامي با داعيه هاي جمهوري اسلامي را زنده نگذاشته بودند.

 

ايشان تأکيد کردند: البته به فضل الهي و همت مردم عزيز انشاءالله انتخاباتي که در پيش است از بهترين و پرشورترين انتخابات خواهد بود.

 

رهبر انقلاب بخش ديگري از سخنانشان در ديدار با دست اندرکاران انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا را به تبيين اهميت پايبندي به قانون در همه مراحل و همه شرايط اختصاص دادند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه با اشاره به تلاش هميشگي بيگانگان براي خنثي کردن آثار مبارک حضور ملت در پاي صندوقهاي رأي افزودند: در سال 88 نيز آنها، کساني را وادار کردند که برخلاف قانون «عمل و توقع» کنند تا شايد مردم تحريک شوند و در مقابل نظام قرار گيرند که به لطف الهي نتوانستند.

 

ايشان با اشاره به اقداماتي که در سال 88 براي روشن شدن برخي ابهامات انجام شد افزودند: کساني که آن خسارات و هزينه ها را براي کشور و ملت به بار آوردند از پذيرش قانون و عمل به راههاي قانوني سرباز زدند که البته نظام با توجه به ماهيت مردمي خود بر آن مزاحمتها فائق آمد.

 

رهبر انقلاب التزام کامل به قانون را، راه اساسي جلوگيري از بروز مشکلات انتخاباتي دانستند و تأکيد کردند: آحاد مردم در همه روستاها و شهرها، به دنبال اين باشند که هرکس هر حرفي مي زند و هر توقعي دارد فقط بر اساس قانون باشد.

 

ايشان همچنين با تأکيد به مسئولان انتخاباتي براي عمل به مُرّ قانون افزودند: در همه مراحل از جمله بررسي صلاحيتها، برگزاري انتخابات، شمارش آرا، حفظ آرا و صندوقها و ديگر مراحل، همه دست اندرکاران بايد با امانت داري کامل، فقط براساس قانون عمل کنند که بحمدالله تاکنون همين جوربوده است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر اينکه يادگيري صبر و تحمل انقلابي، ضرورتي عمومي است افزودند: البته نبايد تعابير غربي و مادي مثل برنده و بازنده را وارد مباحث انتخاباتي کرد اما بهرحال در انتخابات بطور طبيعي انتظار عده اي درباره نامزد مورد نظرشان برآورده نمي شود که بايد با رفتار درست، فقط بر مبناي قانون عمل کرد.

 

ايشان در تشريح ضرورت دقت در انتخابات 24 خرداد به تأثيرگذاري مثبت يا منفي هر حرف يا اقدام منتخب ملت در اوضاع آتي کشور، اشاره کردند و افزودند: بايد تعهد، تدين، آمادگي، و توانايي ها را دقيق بسنجيم و طبق تشخيص عمل کنيم و بي ترديد هرکس با نيت صادق و براي اداي وظيفه و براي آينده کشور وارد ميدان شود، خدا نيز قلب او را هدايت خواهد کرد.

 

حضرت آيت الله خامنه اي بار ديگر انتخابات را حق و وظيفه مردم دانستند و افزودند: بايد صلاحيتها را در کنار هم و بصورت مجموعه اي مورد ملاحظه قرار داد و در انتخاب کسي که مي خواهيم کليد اجرايي کشور را به دست او بسپاريم، ويژگي هايي نظير «کاري بودن، مردمي و ارزشي بودن» را در نظر گرفت.

 

ايشان همچنين مقاوم بودن در مقابل دشمنان، برخورداري از تدبير، پايبندي به قانون، توجه به طبقات مختلف مردم و درک مشکلات و دردهاي مردم را از ديگر ويژگي هاي ضروري رياست جمهوري برشمردند.

 

رهبر انقلاب رأي فرد فرد مردم را در نتيجه انتخابات، تأثيرگذار دانستندو تأکيد کردند: کسي نگويد يک رأي من در سرنوشت انتخابات تأثيري ندارد چرا که همين آراي فردي، در نهايت آراي ميليوني و سرنوشت انتخابات را رقم مي زند.

 

رهبر انقلاب در پايان اين بخش از سخنانشان تأکيد کردند: انشاءالله با حضور حداکثري مردم در انتخابات آتي، «مصونيت، پيشرفت، و حرکت عمومي ايران به سمت اهداف والاي ملت» شتاب خواهد گرفت.

 

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به حادثه تلخ و غم انگيز تخريب قبر صحابي جليل القدر حجر بن عدي و اهانت به پيکر آن شخصيت بزرگوار تأکيد کردند: آنچه که تلخي اين حادثه را مضاعف مي کند، وجود برخي افراد داراي افکار پليد، متحجر و عقب مانده در ميان امت اسلامي است که تجليل از بزرگان و برجستگان و چهره هاي نوراني صدر اسلام را شرک و کفر مي دانند.

 

ايشان وجود چنين تفکر خرافي را يک مصيبت براي اسلام و مسلمانان دانستند و افزودند: اين افراد کساني هستند که گذشتگان آنها قبور ائمه اطهار را در بقيع ويران کردند و اگر قيام سراسري مسلمانان بر ضد آنان نبود، مرقد مطهر پيامبر اسلام (ص) را نيز ويران مي کردند.

 

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: چنين انسانهاي بدانديش که حضور در مزار بزرگان و طلب رحمت خداوند براي آنها و همچنين طلب رحمت کردن براي خود را شرک مي پندارند، داراي تفکري باطل و روحيه اي پليد هستند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: شرک آن است که افرادي آلت دست سياستهاي سرويس هاي جاسوسي انگليس و امريکا شوند و با اقدامات خود مسلمانان را غم دار کنند.

 

ايشان خاطرنشان کردند: اين چگونه تفکري است که اطاعت و عبوديت و خاکساري در مقابل طواغيت زنده را شرک نمي داند اما احترام به بزرگان را شرک مي شمارد.

 

رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: جريان تکفيري خبيث که از پشتيباني هاي مالي و غيرمالي برخوردار است ، امروز يک مصيبت واقعي براي اسلام به شمار مي رود.

 

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به واکنش صحيح جامعه بزرگ شيعي به اين حادثه افزودند: شيعيان وارد بازي دشمن که به دنبال تقويت آتش نزاع شيعه و سني است، نشدند و رشد فکري خود را نشان دادند.

 

ايشان واکنش برادران اهل سنت را نيز نشان دهنده آگاهي و بينش بالاي آنان دانستند و تأکيد کردند: واکنش مسلمانان به اين حادثه تلخ و محکوم کردن اين اقدام بايد ادامه يابد زيرا اگر بزرگان علمي، روشنفکران و نخبگان سياسي امت اسلامي وظيفه خود را انجام ندهند، فتنه ها در اين حد منحصر نخواهد ماند.

 

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: بايد با استفاده از روش هاي سياسي، فتواهاي ديني و مقالات روشنفکران و اقدامات نخبگان فکري و سياسي، جلوي گسترش آتش اين فتنه را گرفت.

 

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به آشکار شدن دست هاي پنهان دشمنان در اين گونه اقدامات، افزودند: سازمانها و شخصيت هاي بين المللي و سياسيوني که در مقابل تخريب يک اثر باستاني عزا مي گيرند، در قبال اين اهانت آشکار سکوت کرده اند.

 

ايشان تأکيد کردند: خداوند در کمينگاه است و قطعاً مکر الهي بر مکر دشمنان غالب خواهد شد و جرياني را که در صدد سنگ اندازي در راه اتحاد و پيشرفت امت اسلامي است، متوقف خواهد کرد.

 

در ابتداي اين ديدار آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان گزارشي از تشکيل هيأت هاي نظارت بر انتخابات و روند بررسي صلاحيتها بيان کرد.

 

آقاي محمد نجار وزير کشور هم با اشاره به همزماني برگزاري انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري، چهارمين دوره شوراها و انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري در برخي حوزه ها گفت: مقدمات اجرايي اين انتخابات از ماهها قبل تدارک ديده شده است.

نظر شما