جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۶
کد خبر: ۶۱۵۶۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱
موجودي کتاب هاي انقلاب از نمايشگاه بهتر است. مردم زيادي به نمايشگاه کتاب مي آيند اما نمايشگاه توان جذب مردم و فرهنگ سازي را ندارد. فقط براي فرزندانم به نمايشگاه مي آيم. اينها بخشي از نظرهاي بازديدکنندگان بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران است که در گفتگو با خبرنگار ما مطرح شد.

به گزارش گروه اجتماعي شهر، همزمان با برگزاري بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران، به سراغ بازديدکنندگان رفتيم تا کم و کيف نمايگشاه امسال را از نظر مردم جويا شويم.

 

کمبود کتاب در شهرستان ها

مهراد دانشجوي ترم 5 مهندسي برق که از طرف دانشگاه از ايلام به نمايشگاه بين المللي کتاب تهران آمده است مي گويد: بار اولي است که به نمايشگاه کتاب تهران مي آيم، اينجا بزرگي و شلوغي از همه بيشتر را جذب مي کند.

 

ما در شهر خودمان کمبود کتاب داريم. گاهي براي يک کتاب بايد از اين شهر به آن شهر برويم. خريدهاي اينترنتي و پستي هم براي ما هزينه بر هستند و خرج دارد. همين باعث مي شود يک بار بيايم نمايشگاه منابع مورد نياز خودمان را تهيه کنيم.

 

حضور افراد در نمايشگاه کتاب حتما بي تاثير نيست اما به نظرم ممکن است تاثير منفي نيز داشته باشد. افراد زيادي به نمايشگاه مي ايند اگر در نمايشگاه پاسخ لازم را نگيرند شايد از کتاب دلزده هم بشوند. همين الان اگر به مردم نگاه کنيم مي بينيم عده زيادي تفريحي آمده اند نمايشگاه بايد بتواند اين افراد را به کتاب جذب کند. اما با برنامه ها شکل فعلي بعيد مي دانم اين اتفاق بيافتد. خلاصه اينکه مردم با نمايشگاه کتاب خوان نمي شوند.

 

وقتي براي مطالعه ندارم/فقط براي فرزندانم به نمايشگاه مي آيم

احمد کارمند 49 ساله که با دو فرزندش به نمايشگاه کتاب آمده است مي گويد: سه سال متوالي است که به نمايشگاه کتاب مي آييم؛ بدترين موضوع نمايشگاه مشکل پارکينگ است، ما تنها روزهاي تعطيل مي توانيم به نمايشگاه بياييم، امروز بيش از يک ساعت به دنبال جاي پارک بوديم. اول در صف پارکينگ نمايشگاه بوديم که ظرفيت تکميل شد و بعد هم مجبور شديم با فاصله زياد ماشين را پارک کنيم.

 

من خودم ديگر فرصت مطالعه ندارم، بيشتر درگير کار و مشغله هاي زندگي هستيم؛ کتاب و ورزش و اينجور چيزها براي سن و سال ما به حاشيه رفته است اما با اين وجود سعي مي کنم براي بچه ها به نمايشگاه بيايم. امسال هم فقط به بخش کودک سر زديم، کتاب ها گران شده اند اما خوشبختانه تخفيف ها از سال گذشته مناسب تر بود و تنوع خوبي هم در بخش کتاب وجود داشت.

 

مردم سرگردانند

محمد يکي ديگر از پدراني است که همراه فرزندش به نمايشگاه کتاب آمده است. وي که در غفه ها سرگردان است نسبت به چيدمان غرفه ها و شلوغي انتقاد داشت. او مي گويد:بيشترين عيب نمايشگاه نبود راهنمايي هاي کافي است. نسبت به جمعيتي که در نمايشگاه وجود دارد، راهنما و اطلاعات کفايت نمي کند. اگر بخواهيد اسم يک کتاب را به کمک اطلاعات جستجو کنيد حداقل نيم ساعت معطل مي شويد.

 

خيلي از مردم را مي بينم که سرگردانند و نمي دانند به دنبال چه چيزي هستند و بي هدف در ميان غرفه ها مي چرخند شايد اگر دسته بندي ها موضوعي بود و مردم درست هدايت مي شدند با صرف زمان کمتري مي شد نتيجه بهتري گرفت.

 

وي در مورد علت علاقه فرزندش به کتاب مي گويد: به نظر من تربيت والدين و خانواده بيشترين تاثير را در کتاب خوان شدن بچه ها دارد. ما هميشه در منزل کتاب خانه داشته ايم و در گذشته نيز خود من کتاب خوان بوده ام و مي توانم بچه ها را در انتخاب کتاب راهنمايي کنم همين موضوع باعث مي شود که کودکان بيشتر جذب کتاب شوند.

 

نمايشگاه کتاب هر سال آب مي رود/ فرهنگسراي کتاب و کلبه بازي ها بهترين تغيير در نمايشگاه بود

ارسطو يکي ديگر از بازديدکنندگان است که از شهر يزد به نمايشگاه کتاب آمده است. وي مي گويد: پس از 6 سال است که به نمايشگاه کتاب مي آيم. در دوران دانشجويي ارديبهشت هر سال به نمايشگاه کتاب مي آمدم اما بعد از اينکه درگير سربازي و کار شديم به نمايشگاه نيامده بودم. 6 سال پيش نمايشگاه در محل نمايگشاه هاي بين المللي برپا بود من احساس مي کنم که هر سال اين نمايشگاه آب رفته است. الان نسبت به 6 سال پيش نه تنها پيشرفتي نمي بينم بلکه حتي فکر مي کنم نمايشگاه کتاب افت کرده است و تنوع آن کاهش داشته است.

 

من اکنون کارمند کتاب خانه هستم و تنها براي بازديد به نمايگشاه کتاب آمدم و دنبال کتاب خاصي نبودم اما به نظرم مي آيد که نمايشگاه تب و تاب گذشته را ندارد و بيشترين علتش گراني کتاب است. فرهنگسراي کتاب به نظرم جذاب ترين بخش نمايشگاه و متفاوت تر از گذشته بود.

 

برخي کتاب ها در چند غرفه است و برخي ديگر در هيچ غرفه اي پيدا نمي شود

امين يکي ديگر از دانشجويان مشتاق کتاب و مطالعه است که از نمايشگاه انتقاد دارد. وي مي گويد: قيمت کتاب چند برابر شده است اما بن هاي کتاب تغيير چنداني نکرده اند.

در نمايشگاه برخي از کتاب ها را چندين انتشاراتي منتشر کرده اند و برخي از کتاب ها در هيچ نشري موجود نيست. حتي کتاب هاي تخصصي در بعضي رشته ها نيز وجود ندارد.

 

من در رشته صنعت دريايي تحصيل مي کنم و حتي يک کتاب هم در اين زمينه پيدا نکردم. اين براي نمايشگاه بين المللي کتاب تهران ضعف است.

مشکل ديگر امکانات رفاهي نمايشگاه است. افرادي که از ديگر شهرها مي آيند. از وضع بد تهيه غذا بايد بگويم که قيمت ها منطقي ندارد. همچنين هيچ جايي براي استراحت اين تعداد مراجعه کننده وجود ندارد. افراد مجبورند روي زمين و چمن و پله هرجايي که پيدا مي کنند خستگي در کنند. اين براي نمايشگاه کتاب ضعف بزرگي است.

 

انقلاب جاي بهتري براي خريد کتاب است

سيامک 30 ساله که در آجيل فروشي کار مي کند مي گويد: تنوع و موجوديت کتاب در انقلاب بيشتر از اينجاست. اينجا شايد فقط بتوان کتاب هاي تازه انتشار يافته را پيدا کرد اما به نظرم اگر 10 درصد تخفيف نمايشگاه نبود انقلاب براي خريد کتاب بهتر بود.

وي به سخت شدن خريد کتاب اشاره مي کند و مي گويد: من آجيل فروشم امسال همه هزينه ها دو برابر شده است و درآمدها تغييري نکرده است فروش آجيل ما هم نصف شده است گمان مي کنم کتاب هم همينطور باشد. شايد همان مبلغ يا بيشتر مردم خرج کنند اما از لحاظ تعداد فکر کنم نصف سال قبل شده باشد.

نظر شما