پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۱۶۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
صبح امروز با حضور معاون شهردار تهران؛
مثلث بازيافت زباله با افتتاح کارخانه ملي توليد برق از پسماند شهري به روش هاضم تکميل شد.

به گزارش گروه مديريت شهري شهر ، مجتبي عبدالهي معاون خدمات شهري شهرداري تهران در حاشيه افتتاح پروژه ملي توليد برق از پسماند شهري به روش هاضم با اشاره به اينکه در دوره اخير مديريت شهري درخصوص نگهداشت شهر و خدمات شهري اقدامات موثري صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از دوسال پيش که سازمان پسماند به وجود آمد، در جمع آوري مکانيزه زباله و تلاش براي نگهداشت بهينه شهر تهران اقدامات کارا و موثري صورت گرفت. به طوري که مي توان گفت شهر تهران يکي از شهرهاي زيباي دنيا شده است و به لحاظ نظافت بسيار بهتر از قبل ديده مي شود.

 

مجتبي عبدالهي با بيان اينکه افتتاح اين مجموعه بسيار قوي و تک در خاورميانه است، افزود: درواقع با افتتاح کارخانه توليد برق از زباله مثلث بازيافت زباله تهران تکميل شد. به گونه اي که در سال هاي اخير با ايجاد کارخانه هاي متعدد همچون آراد کوه، ديگر دفن زباله را به صورت غيربهداشتي نداريم و تمامي زباله ها پردازش مي شود. زباله تر نيز تبديل به کود و کمپوست شده و در چرخه محيط زيست مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

وي همچنين ادامه داد: ضلع ديگر اين مثلث کارخانه تصفيه شيرابه بود. در زميني به وسعت 3هکتار با 20 مخزن و 14هزار مترمکعب شيرابه ها تصفيه مي شوند که اين پروژه با همکاري دانشگاه تهران به بهره برداري رسيد تا امروز شيرابه ورودي اين کارخانه به آب تصفيه شده تبديل مي شود و به مصرف مجموعه آراد کوه و 230 هکتار درختکاري آن برسد.

 

معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به کارخانه کهريزک گفت: در اين ميان کارخانه کهريزک را مي توانيم به اين مجموعه انتقال دهيم و زباله ها را پردازش کنيم.

 

عبدالهي ادامه داد: ضلع تکميلي اين مثلث نيز کارخانه توليد برق از پسماند شهري به روش هاضم است که با همکاري بخش خصوصي زباله تر را بعد از تبديل به گاز به الکتريسته و برق تبديل مي کند. اين کارخانه قابليت اين را دارد که توليد برق را تا 3مگاوات افزايش دهد.

 

به گفته وي شهرداري تهران اين امکان را دارد که مجموعه کارخانه زباله خشک در آراد کوه را نيز راه اندازي کند.

 

معاون خدمات شهري شهرداري تهران همچنين افزود: با تجربه حاصل شده، مي توانيم در استان هاي ديگر نيز آنها را شبيه سازي کنيم تا زباله ديگر براي ما معضلي نبوده و به عنوان ماده سودآور از آن بهره مند شويم.

 

عبدالهي درباره فرهنگ سازي در زمينه تفکيک زباله نيز گفت: درباره زباله و تفکيک آن از مبدا بايد تلاش هاي بيشتري صورت گيرد. بنابراين فرهنگ سازي در زمينه توليد زباله هم بايد صورت گيرد. در حال حاضر متاسفانه ميزان توليد زباله براي هر فرد 700گرم است که در نورم جهاني بسيار زياد است و بايد آن را به 500 گرم برسانيم .

 

معاون خدمات شهري شهرداري تهران افزود: توليد اين ميزان زباله بسيار زياد است. در کشورهاي اروپايي هفته اي دو تا سه بار به جمع آوري زباله مي پردازند اما در تهران و در برخي از مناطق، روزي دو تا سه بار زباله ها جمع آوري مي شوند که بايد در اين زمينه فرهنگ سازي انجام گيرد.

 

اين پروژه مي تواند 4تا 5 مگاوات برق توليد کند

 

در اين مراسم حيدرپور، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشت و گفت: تلاش هاي شهرداري تهران در سال هاي اخير در همه حوزه ها از جمله خدمات شهري بسيار چشمگير بوده است. ضمن اينکه در اينجا لازم است از زحمات کارگران دانشمندان و قشر دانشگاهي که در دوسال گذشته براي پروژه توليد برق از پسماندهاي شهري فعاليت کردند، تشکر کنم.

 

 

وي با اشاره به توليد روزانه زباله در شهر تهران افزود: اينکه روزانه هر نفر 700گرم زباله توليد مي کنند و با توجه به جمعيت کل کشور، اين رقم قابل توجه خواهد شد و زباله معضلي به حساب مي آيد.

 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود: حدود نيمي از زباله ها آلي است به گونه اي که از 50هزار تن زباله 25 تا 30 هزار تن زباله آلي است .

 

به گفته وي اين پروژه با 300تن زباله از طريق ژنراتورها مي تواند 4 تا 5 مگاوات برق توليد کند. به گونه اي که از 5هزار تن زباله 800تا 900مگاوات برق توليد مي شود.

 

حيدرپور با اشاره به ظرفيت کشور در توليد برق از زباله اظهارکرد: اين کارخانه اين ظرفيت را دارد تا ميزان برق توليدي را به 1500مگاوات برق افزايش دهد به طريقي که در برنامه پنجم ماده قانوني تعبيه شده تا پروژه هايي از اين دست در دستور کار قرار گيرد. ضمن اينکه در مجلس شوراي اسلامي نيز تاکيد بر اين است که از اين طلاي کثيف استفاده مطلوبي شود.

نظر شما