شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۸
کد خبر: ۶۱۶۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع)
حسين محجوبي، نقاش پيشکسوت ايران، به مناسبت سالروز 83‌سالگي اش در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) تجليل شد.

به گزارش شهر، موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) در قالب برنامه‌اي که به‌منظور گرامي‌داشت هنرمندان پيشکسوت هنرهاي تجسمي با عنوان «هنرمند ماه» بنيان نهاده است، اين ماه از حسين محجوبي، نقاش پيشکسوت، تجليل کرد.

در مراسمي که عصر روز گذشته به مناسبت هشتادوسومين سالروز تولد اين نقاش در موزه امام علي(ع) برگزار شد، سيدقاسم سيدناظمي معاون هنري سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، گفت: ممکن است بسياري از مردم دنيا ايران را نشناسند؛ اما خيام و مولوي و حافظ را مي‌شناسند. اين انسان‌هاي بزرگ سرمايه‌هاي ميهن ما هستند و علاوه بر لزوم پاس‌داشت مقام و منزلت مشاهير و قدما، بايد از انسان‌هاي بزرگ عصر خود از جمله هنرمندان نيز تقدير و تجليل کنيم.

وي با اشاره به اين‌که برگزاري برنامه «هنرمند ماه» نيز در راستاي همين تکريم و تجليل از بزرگان هنر ايران است، اظهار داشت: تاريخ فرهنگ و هنر کشور ما بر شانه‌هاي کساني استوار است که جهانيان، ايران را به نام آن‌ها مي‌شناسند و بايد به ايشان افتخار کنيم.






محجوبي مرد ارديبهشت است

در ادامه اين مراسم، نصرالله افجه‌اي هنرمند خوشنويس و نقاشي‌خط، نوشته‌اي را درباره محجوبي و آثارش قرائت کرد و پس از آن، مسعود فروتن کارگردان سينما و تلويزيون، به سخنراني پرداخت.

فروتن با اشاره به اين‌که محجوبي مردي ارديبهشتي است که همه نقاشي‌هايش هم ارديبهشتي و بهشتي است و بوي بهاران مي‌دهد، گفت: از دوستي با حسين محجوبي خرسندم و خوشحالم در زمانه‌اي زندگي مي‌کنم که چنين هنرمندي، يک الگوست.

وي در ادامه درباره آثار محجوبي گفت: يک بار از او پرسيدم چرا آدم‌ها در نقاشي‌هايت حضور ندارند و او پاسخ داد به اين دليل که آدم‌ها طبيعتي را که من نقاشي مي‌کنم، از بين مي‌برند.

در ادامه اين مراسم، هاشمي از دوستان محجوبي اظهار داشت: اولين بار در سال 1313 نکوداشتي با حضور حدود 200 مستشرق براي فردوسي بزرگ برگزار شد و اين رسم تا امروز ادامه يافته است.

وي افزود: خوشحالم که امروز با وجود سالن‌هاي فرهنگي، موزه‌ها و محل اجتماع مردم هنردوست که فهم آن‌ها بالاتر از گراني گوشت و نان است، مراسمي نيز براي نکوداشت هنرمندان اين سرزمين برگزار مي‌شود تا به آن‌ها اعلام کنيم که قدر کارهايشان را مي‌دانيم.






مهم‌ترين خدمت محجوبي طراحي پارک ساعي بود

هاشمي ادامه داد: اگرچه چنين مراسمي، جز حرف‌هاي خوب چيز ديگري براي هنرمند ندارد؛ اما هنرمند با همين حرف‌هاي دلگرم‌کننده به ادامه کارش اميدوار مي‌شود و سعي مي‌کند به انتظارات و توقع مردم زمانه‌اش پاسخ دهد.

وي همچنين طراحي پارک ساعي تهران را اولين و مهم‌ترين خدمت حسين محجوبي به شهر تهران دانست و گفت: محجوبي از همان دوران جواني که به تهران آمد، به اين فکر بود که ببيند تهران چه چيزي کم دارد. حدود 45 سال پيش طراحي پارک ساعي به او سپرده شد و او نيز به‌خوبي از عهده اين کار برآمد. پارک ساعي دومين پارک بعد از پارک شهر است که در تهران طراحي شده و محجوبي موفق شد يک زمين خشک و برهوت را به يک پارک بسيار زيبا تبديل کند.






افتتاح موزه هنرهاي معاصر رشت پس از 34 سال

در ادامه حسين محجوبي نيز اظهار داشت: من 12سال دفتر فني پارک سنگلج را اداره مي‌کردم و اولين آبياري مصنوعي را در فضاي چهارهزار متري پارک لاله انجام دادم. در سال 42 نيز براي طراحي پارک ساعي دعوت شدم و اين پارک را در فضايي به مساحت 300هزار مترمربع طراحي کردم.

محجوبي با تقدير از فعاليت‌هاي شهردار تهران، گفت: اگر در دهه 40 شمسي، شهرداري چون آقاي قاليباف را داشتيم، تهران امروز به شکل ديگري بود. پيش از پيروزي انقلاب اسلامي قرار بود موزه‌اي از آثار هنرمندان معاصر در رشت افتتاح شود که از نظر وسعت و بزرگي بعد از موزه هنرهاي معاصر تهران بود. آن زمان به همراه آيدين آغداشلو و جمعي از هنرمندان، آثاري از 37 نقاش گيلاني را گردآوري کرديم و مقدمات افتتاح موزه را برنامه‌ريزي کرديم ولي در سال 57، کار متوقف شد. اکنون پس از 34 سال، روز شنبه 28 ارديبهشت ماه، اين موزه افتتاح خواهد شد.

در پايان اين مراسم محجوبي در کنار همسر و فرزندانش، شمع تولد 83سالگي‌اش را فوت کرد و هدايايي از سوي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) به وي اهدا شد. در اين مراسم عباس مشهدي زاده، همايون سليمي و نصرالله افجه‌اي نيز حضور داشتند.


نظر شما