جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۱۷۴۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴
تجليل از 12 نگارخانه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران
معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ششمين آيين تجليل از نگارخانه‌هاي اين سازمان، نگارخانه‌ها را خانه و پناهگاهي براي هنرمندان جوان دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، در ابتداي اين آيين که عصر شنبه 28 ارديبهشت، با حضور يعقوب امداديان، صادق تبريزي، غلامحسين نامي، ايرج ميرزاعليخاني، سيدقاسم ناظمي، امير عبدالحسيني و جمعي از نگارخانه‌داران سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد، عبدالحسيني مدير هنرهاي تجسمي و امور موزه‌هاي اين سازمان، به ارائه گزارشي از عملکرد مديريت هنرهاي تجسمي پرداخت.

به فضاي تنفس فرهنگي هنري در شهرهاي بزرگ نيازمنديم

در ادامه سيدقاسم ناظمي معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، ا‌ظهار داشت: هميشه با خود مي‌انديشم که وظيفه يک نهاد فرهنگي و هنري شهري چيست؟ وقتي هنر امري دولتي نيست و با بخشنامه و دستور هرگز کار هنري ارزشمندي انجام نمي‌شود، چرا نهادهاي حکومتي در عرصه هنر فعالند؟

وي ادامه داد: به گمان من، ‌تنفس فرهنگي هنري چيزي است که در شهرهاي بزرگ به‌شدت به آن نيازمنديم و متاسفانه اين تنفس در جامعه در تهديد قرار دارد. جامعه ما در يک برآيند کلي، جامعه‌اي است که کتاب نمي‌خواند، سينما نمي رود، در نگارخانه‌ها حضور چنداني ندارد،‌ از برنامه‌هاي معنوي و ديني عميق چندان بهره‌مند نيست و از مظاهر فرهنگي و هنري استفاده لازم را نمي‌برد. پس مردم ما چه مي‌کنند؟

ناظمي گفت: همين‌جاست که نهادهاي فرهنگي هنري شهري مي‌توانند فضاي تنفس در حوزه فرهنگ و هنر را گسترش دهند و در يک دهه و نيم اخير، سازمان فرهنگي هنري شهرداري در تهران و برخي ديگر از کلان‌شهرها توانسته در حد مقدورات از پس اين وظيفه برآيد. قريب به 30 نگارخانه رسمي در سازمان فعالند و در سال گذشته، براي 300 اتفاق تجسمي فرصت فراهم کرده‌اند.


گالري‌ها آشيانه هنرمندان جوان‌اند

معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تاکيد کرد: با اين‌که ما ايرانيان هميشه گفته‌ايم هنر نزد ايرانيان است و بس، واقعيت اين است که هنوز با اين آرمان‌هاي ارزشمند فاصله داريم و اگر اتفاق هنري ارزشمندي به‌ويژه در سطح بين‌الملي مي‌افتد، مرهون همت فردي هنرمند است، نه حمايت و فعاليت ارگان‌‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي. ناظمي گفت: وظيفه سنگيني به دوش داريم و بايد در هر جايگاهي که هستيم بجنگيم تا هنر جدي گرفته شود. همکارانم در حوزه هنرهاي تجسمي سازمان، در سال گذشته تلاش‌هاي بسياري کرده‌اند و به سهم خود از آن‌ها تشکر مي‌کنم که با وجود محدوديت‌ها و محروميت‌ها، چراغ گالري‌هاي سازمان را روشن نگه داشته‌اند.

وي تاکيد کرد: نيازمند همپوشاني گالري‌هاي سازمان با يکديگريم. چشم‌انداز روشني در حوزه تجسمي داريم و اتفاقاتي که امروز در سطح جهان براي هنر تجسمي ايران افتاده، اين امکان را براي گالري‌هاي ما فراهم مي‌کند که آشيانه و پناهگاهي براي هنرمندان جواني باشند که روزي آثار ارزشمندشان را در جهان عرضه خواهند کرد.




شهرداري ثابت کرده اگر پول داشته باشد بهتر از ارشاد عمل مي‌کند

در ادامه غلامحسين نامي، نقاش، کارشناس هنر و متخصص در عرصه اقتصاد هنر، با تقدير از عملکرد شهرداري تهران در عرصه فرهنگ و هنر، اظهار داشت: شهرداري تهران در سال‌هاي اخير به معناي واقعي رسالتي را که همه شهرداري‌هاي شهرهاي بزرگ دنيا برعهده دارند و در ايران ديري‌ست به فراموشي سپرده شده است، که همانا حمايت از فرهنگ و هنر است، به منصه ظهور رسانده است. اميدوارم خداوند به اين نهاد عمومي قدرت و پول دهد؛ زيرا شهرداري ثابت کرده که اگر پول داشته باشد، در اين زمينه بسيار بهتر از وزارت ارشاد کار مي‌کند. وي ادامه داد: يکي از اصول گالري‌داري، جذب اطمينان و ايجاد جذابيت براي بيننده و خريدار است. گالري‌دار بايد به ارزشمند بودن اثري که روي ديوار مي‌برد، مطمئن باشد تا بتواند آن‌را به‌خوبي به مخاطب عرضه کند. همچنين يک گالري‌دار حرفه‌اي، بايد قيمت اثار را درست انتخاب کند؛ به‌نحوي که قيمت‌گذاري او سبب تعديل قيمت‌ها در بازار هنر شود.



کشف استعدادهاي جوان وظيفه گالري‌دار است

اين هنرمند افزود: همچنين جذب هنرمندان جوان و کشف استعدادهاي ناشناخته، از ديگر وظايف يک گالري‌دار است و ايجاد زمينه‌اي مناسب براي ارائه آثار استعدادهاي جوان، هم براي گالري و هم براي مردم مفيد است. از اين‌ رو بهتر آن است که مديران نگارخانه‌هاي فرهنگسراها در مناطق مختلف شهر، به دنبال برپايي نمايشگاه‌هاي هنرمندان برجسته نباشند و متناسب با امکانات و وظايفشان، در زمينه جذب هنرمندان جوان تلاش کنند. همچنين مدير گالري خود بايد آرتيست باشد و بتواند آثار ارائه شده در گالري را کارشناسي کند. نامي گفت: اميدوارم شهرداري تهران، راهي را که در حمايت از فرهنگ و هنر پيش گرفته، به نحو احسن ادامه دهد. پس از نامي، ايرج ميرزا عليخاني طراح و گرافيست، به سخنراني پداخت. وي با تاکيد بر اهميت نوع نگاه به هنر، گفت: آن‌چه هنر را هنر مي‌کند، نمايش آن است؛ زيرا هنر اگر به نمايش گذاشته نشود، هيچ معنايي نخواهد داشت و هيچ جايگاهي نخواهد يافت. بايد درباره هنر حرف زده شود و اثر هنري بايد نقد شود تا جايگاه واقعي خود را بيابد. وي ادامه داد: از اين منظر است که شکل‌گيري نگارخانه‌هاي شهري معنادار مي‌شود. نحوه فعاليت و حوزه وظايف نگارخانه‌هاي خصوصي کاملا مشخص است؛ اما بخش مهمي که به‌صورت زيربنايي، نسلي از هنرمندان حرفه‌اي را به جامعه و به گالري‌داران خصوصي معرفي مي‌کند، نگارخانه‌هايي هستند که جوانان –که درصد بالايي از جامعه ما را تشکيل مي‌دهند- مي‌توانند در آن‌ها آثار خود را عرضه کنند و پا بگيرند.

نگارخانه و دانشگاه بايد با هم در ارتباط باشند

عليخاني افزود: پس نگارخانه‌هايي که شهرداري‌ها در سطح شهر تاسيس مي‌کنند، پس از دانشگاه، نخستين محل براي نمايش آثار جوانان و مطرح کردن آن‌هاست و اين نگارخانه‌ها با توجه به وظيفه‌اي که در يافتن و معرفي ايده‌هاي نو بر عهده دارند، بايد رابطه تنگاتنگي را با دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌هاي حرفه‌اي هنر برقرار کنند؛ به‌نحوي که دانشجويان حتي بتوانند ژوژمان‌هاي پايان ترم يا پايان دوره تحصيلات خود را در نگارخانه فرهنگسراي همان منطقه‌اي برگزار کنند که دانشگاهشان در آن واقع است. وي تاکيد کرد: چنين ارتباطي سبب مي‌شود مردم نيز بتوانند در جريان فعاليت‌هاي هنري نسل جوان قرار گيرند و سطح سواد بصري خود را نيز ارتقا بخشند. يک جامعه زماني متحول مي‌شود که عامه مردم بتوانند و بخواهند آثار هنري ارزشمند را ببينند، پس ترغيب مردم براي مراجعه به نگارخانه نيز يکي ديگر از وظايف يک نگارخانه‌دار حرفه‌اي است. بايد کاري کنيم که در سطح کشور مردم به گذراندن ساعاتي از زندگي‌شان در نگارخانه علاقمند شوند. اين طراح با تاکيد بر اين‌که تاثير هنر بر جامعه پس از گذشت حداقل 30 سال قابل مشاهده است، اظهار داشت: اگر اتفاق بصري بدي در جامعه رخ دهد – که متاسفانه در جامعه ما بسيار رخ مي‌دهد- نتيجه آن را 30 سال بعد در رفتارهاي پرخاشگرانه جامعه خواهيم ديد؛ ولي کسي که تمام مدت با زيبايي سر و کار دارد، با پرخاشگري و انحراف ميانه‌اي نخواهد داشت. عليخاني گفت: امروز اتفاقات خوبي را در عرصه فرهنگ و هنر شاهديم و در فرهنگسراها نيز فعاليت‌هاي خوبي صورت مي‌گيرد. اميدوارم اين روند با نزديک شدن فرهنگسرا و دانشگاه به يکديگر، هر روز بهتر و بهتر و قدم‌ها رو به جلو باشد و بتوانيم اين زيبايي را بخشي از جامعه‌مان کنيم که به‌شدت نياز به زيبايي دارد.

در ادامه اين آيين، دو اثر از سوي داوود نيک‌نام و رنجبران رييس فرهنگسراي شفق، در راستاي حفظ و اشاعه فرهنگ اهدا و اهداي فرهنگي، به موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) اهدا شد. پس از آن نامي، تبريزي، امداديان، ميرزاعليخاني و ناظمي براي تجليل از نگارخانه‌هاي برتر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران روي سن آمدند.


12 نگارخانه سازمان فرهنگي هنري تجليل شدند

در ابتدا حوريه رضايي‌زاده رييس خانه موزه دکتر شريعتي، سماعي رييس خانه موزه دکتر چمران و هوشيار رييس خانه موزه شهيد مطهري، با اعطاي لوح تقدير و هدايايي تجليل شدند و پس از آن، در ميان نگارخانه‌هاي درجه 2 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، ضمن قدرداني از نگارخانه آبي واقع در منطقه 13 و نگارخانه کلک خيال واقع در منطقه 14، نگارخانه ملل از منطقه يک با مديريت گلزار محمدي به عنوان برگزيده سوم، نگارخانه ترنج از منطقه 14 با مديريت مهناز انصاف‌پور به‌عنوان برگزيده دوم و نگارخانه احمد اسفندياري از منطقه 19 با مديريت جعفر گرامي به‌عنوان برگزيده اول، با اعطاي جايزه و لوح تقدير، تجليل شدند.

همچنين در ميان نگارخانه‌هاي درجه يک اين سازمان، نگارخانه‌هاي آفتاب، پرديسان، گلستان، ابن‌سينا، بهمن، ارسباران و خانه کاريکاتور به مرحله نهايي ارزيابي راه يافتند و چهار نگارخانه شامل نگارخانه آفتاب از منطقه 3 با مديريت نجمه مجتهدي، نگارخانه پرديسان از منطقه 5 با مديريت فرزانه دانش، نگارخانه ابن‌سينا از منطقه 2 با مديريت مهرک ايرايي و نگارخانه ارسباران از منطقه 3 با مديريت ساناز آرين‌فر‌، به‌صورت يکسان به‌عنوان برگزيده معرفي شدند.


تجليل ويژه از نگارخانه‌ پرديس ملت با مديريت فرناز محمدي و مهرنوش برادران فلاح‌خير و نگارخانه لاله با مديريت حسين سعلبي‌فرد به دليل ارتباط مستقيم با مجموعه معاونت هنري و رويکرد حرفه‌اي و تخصصي که در ساماندهي امور کيفي و تمرکز بر خريد و فروش آثار هنري داشته‌اند، همچنين به دليل ارتباط با بدنه حرفه‌اي هنر تجسمي در جامعه، بخش ديگري از اين آيين بود.


در ادامه مراسم نيز معصومه عمارتي مدير فرهنگي هنري منطقه 13 به‌عنوان مديري با بيشترين دغدغه در عرصه هنرهاي تجسمي، تقدير شد و پس از آن، ناظمي با اعطاي لوح از داوود نيک‌نام تقدير کرد. عکس دسته‌جمعي هنرمندان، مسئولان و مديران نگارخانه‌هاي برگزيده، پايان‌بخش اين آيين بود.



نظر شما