شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۴
کد خبر: ۶۱۹۳۹
|
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
مراجع عظام تقليد و آيات عظام در ديدارهاي مختلف با شهردار و مديران شهري تهران ديدگاه ها و نقطه نظراتي را در حوزه مسائل فرهنگي شهر تهران بيان کرده اند که در ذيل به بازخواني گوشه اي از آنها مي پردازيم .
به گزارش شهر ، حضرت آيت الله جوادي آملي در خصوص عملکرد شهرداري تهران در حوزه فرهنگي اظهار داشت : در اداره شهرها و کشورها بايد به اين سه اصل جهان داري و جهان داني و جهان آرايي توجه کنيم . اين سه هم به درد سازمان ملل مي خورد که با آن جهان را اداره کنند. هم به درد يک کشور مي خورد که با آن کشور را مديريت کنند و هم به درد شهرداران شهرها مي خورد که با آن يک شهر را بسازند ، آباد کنند، و اداره کنند . منتهي ما بايد جهاني فکر کنيم و محلي عمل کنيم.

آيت الله جوادي آملي : عملکرد شهرداري تهران نشان مي دهد که از دين، خرد جمعي و هوش براي تحقق پيشرفت و عدالت بهره گرفته است

وي با اشاره به برگزاري همايش کارآمدي دين در اداره جامعه گفت : امروز اسلام توانسته است در کشور ما موفق باشد والگوي موفقي ارائه کند. ما در جريان جنگ هاي صليبي دين بي علم را ديديم و خروجي اش تفتيش عقايد و گاليله سوزي بود.ما علم بي دين را هم ديديم. نتيجه آن جنگ هاي جهاني اول و دوم بود. نظام اسلامي آمده و دين را علمي و علم را ديني کرده است.

حضرت آيت الله جوادي آملي تصريح کرد : کشور ما توانست با تلفيق علم ودين در تمام جنگ ها يک سرو گردن بالاتر باشد . امام رضوان الله تعالي عليه با شعار دين وارد صحنه شد . هر چه ما به استکبار جهاني گفتيم ، آن ها گفتند: چشم . گفتيم از کشور ما برويد بيرون، گفتند چشم . گفتيم به انگليس و آمريکا نفت نمي دهيم ، گفتند : چشم . گفتيم به شوروي گاز نمي دهيم . گفتند : چشم . اين معني آقايي هست . اين معجزه تلفيق دين وعلم است.

استاد حوزه علميه قم خاطرنشان کرد : براي تحقق آرمان هاي والاي انقلاب اسلامي و رسيدن به عدالت و پيشرفت بايد مديريت صحيح را در تمام امور شاهد باشيم . همان طور که آلمان بعد از جنگ توانست به پشتوانه کار ملت خود پيشرفت کند . قطعا ما هم مي توانيم و تا حالا نيز به جهانيان ثابت کرده ايم که در نظام جمهوري اسلامي و رهبري مقام معظم رهبري توسعه و خودکفايي ميسر است.

آيت الله جوادي آملي ادامه داد : کشور ما داراي ذخاير و نعمت هاي فراواني است، با وجود با برکت نظام مقدس اسلامي، وجود منابع طبيعي و ذخاير طبيعي نفت و گاز، نيروي انساني جوان و متخصص بايد به جايگاه رفيعي در جهان برسيم. همانطور که کشورهاي اروپايي توانسته به پيشرفت، آباداني و رفاه برسند در صورتي که هرگز از داشته هاي ما برخوردار نيستند.

وي تصريح کرد : عملکرد شهرداري تهران نشان مي دهد که اين مجموعه از دين، خرد جمعي و هوش براي تحقق پيشرفت و عدالت بهره گرفته است و اين بسيار رضايت بخش است . اين مسيرو مديريت همراه با خرد در صورت تداوم باعث پيشرفت هايي خواهد شد. (ديدار با مديران فرهنگي شهرداري تهران 25 اسفند 91 )

آيت‌الله جوادي آملي همچنين در ديدار با شهردار تهران با اشاره به گزارش ارائه شده از سوي شهردار تهران درباره اقدامات مديريت شهري در سال 1391 گفت : اقداماتي که در شهر تهران و شهرداري انجام داده‌ايد، بسيار مسرت بخش است. براي شما توفيق ارائه خدمات برتر و بهتر را از خداوند متعال خواستارم.

آيت‌الله العظمي جوادي آملي تأکيد کرد: ما در دوره‌اي زندگي مي‌‌کنيم که قدرت علم در دست حس و تجربه است. آنچه شما الآن در غرب مي‌بينيد يا در برخي از دانشگاه‌ها مي‌بينيد تماماً دانش‌هايي است که بر محور حس و تجربه است و کارآمدي حس و تجربه نه براي انسان کافي است، نه براي شهر انسان و نه براي کشور انسان، زيرا بخش مهمّ امور انسان را علوم تجريدي تشکيل مي‌دهد نه تجربي.

آيت‌الله العظمي جوادي آملي با اشاره به دوران دفاع‌مقدس و رمز موفقيت و پيروزي رزمندگان اسلام، گفت: چرا در خاکريز‌هاي اول و دوم شب‌هاي عمليات صحبتي از سرود مرز پرگهر نبود؟ اگر 50پرچم در دست رزمندگان بود، يکي از آنها پرچم سه رنگ نبود و اگر هم بود بسيار کم بود. آنچه بود شعار«کربلا، کربلا» بود و پرچم يا حسين(ع) و يا زهرا(س).

پس اين موفقيت و پيروزي مديون اين کربلا، «حسين، حسين» گفتن‌ها و مديون دين است. آيت‌الله جوادي آملي افزود: ژاک شيراک که شهردار بود و بعد رئيس‌جمهور شد به اين دليل بود که شهرش را به‌گونه‌اي اداره کرد که آن شهر را الگوي کشور ديد؛ اگر کسي شهر را الگوي کشور بداند و آن را به شکلي بسازد که نمونه کشور باشد آن وقت اگر 10ميليون جمعيت شدند 70ميليون نفر، بازهم کار‌آمدند. مردم نمونه مملکت‌اند؛ بايد کار را به آنها بسپارند و نظارت کنند.

وي اضافه کرد: اگر کسي شهري فکر کند و شهري عمل کند هميشه شهردار است اما اگر کشوري فکر کند و شهر را اداره کند مي‌تواند آينده خوبي داشته باشد. (ديدار شهردار تهران با مراجع عظام تقليد در قم ، 30 فروردين 92 )

آيت الله العظمي مکارم شيرازي : اقدامات خوبي در حوزه فرهنگي در تهران به انجام رسيده است / آنچه در شهرداري انجام داده ايد در تاريخ مي ماند

بر اساس اين گزارش، آيت‌الله العظمي ناصر مکارم شيرازي نيز ابراز داشت: هم در حوزه فعاليت‌هاي عمراني و آباداني و هم در حوزه فعاليت‌هاي فرهنگي کارهاي بسيار خوبي در شهر تهران انجام شده است. البته انسان نبايد نسبت به موفقيت‌هاي خود قانع شود بلکه بايد محيط وسيع‌تر و افق گسترده‌تري را درنظر گرفت تا رشد و موفقيت تداوم داشته باشد.

اين مرجع تقليد شيعيان در ادامه تأکيد کرد: آنچه شما در شهرداري تهران انجام داده‌ايد در تاريخ مي‌ماند و جمله کارهاي مبارکي که انجام داده‌ايد، باقيات الصالحات شماست.

آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي افزود: من نسبت به اين اقدامات نگاه ديگري هم دارم. اگرچه همه اين فعاليت‌ها از نظر زيبايي و ظاهري بسيار خوب است، اما به شکل غيرمستقيم يک پيام قوي اسلامي هم دارد؛ وقتي جمهوري اسلامي نبود وضع تهران چگونه بود و امروز که نظام جمهوري اسلامي وجود دارد وضعيت تهران به کجا رسيده است؟ اين نشان مي‌دهد برخلاف نگاه مغرضانه برخي که مي‌گويند اسلام براي دنيا برنامه ندارد، دنيا و آخرت انسان در پناه اسلام، ‌آباد مي‌شود.

آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي با بيان اينکه آنچه شما انجام داده‌ايد را تبليغ غيرمستقيم نظام و اسلام مي‌دانم، گفت: هنگامي که افراد خارجي به تهران مي‌آيند و ايران را مي‌بينند حتما در مقايسه با کساني که تهران را نديده‌اند، نگاه متفاوتي نسبت به جمهوري اسلامي خواهند داشت، اين افراد با ديدن اين موفقيت‌ها مي‌فهمند اسلام براي زندگي سالم مردم برنامه دارد و معلوم مي‌شود شهرداري به‌ معناي عمران و آباداني شهر نيست بلکه به ‌معناي درنظر گرفتن سلامت جسمي و روحي مردم شهر است.

آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي در ادامه تأکيد کرد: گاهي ممکن است برخي از تنگ‌ نظران به کارهاي شما ايراد بگيرند و بگويند اسراف است؛ بايد با اطلاع‌رساني کاري کرد که بدانند کارهايي که انجام شده چه اثراتي براي تهران داشته است، چرا که تهران از نظر جغرافياي طبيعي بسته است و زود از نظر آلودگي هوا به مرحله هشدار مي‌رسد و بايد مراکزي براي تنفس شهر باشد؛ بنابر اين بايد بدانند چه اقداماتي براي آن انجام شده تا مردم سالم زندگي کنند. (ديدار شهردار تهران با مراجع عظام تقليد در قم ، 30 فروردين 92 )


خدمات چشمگير شهرداري از منظر آيت الله العظمي سبحاني

اين گزارش مي افزايد، آيت‌الله جعفر سبحاني با اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته از سوي شهرداري تهران گفت: خدمات و اقدامات شما در تهران بسيار چشمگير است و هر کس به اين شهر مي‌آيد، متوجه اين اقدامات مي‌شود. اين مرجع تقليد با بيان اينکه ما اميدواريم همه مسئولان مثل شما شبانه ‌روز کار کنند و خدمات اسلام را نشان دهند، تصريح کرد: جهان فکر نمي‌کند اسلام مي‌تواند کشور را اداره کند. وقتي حضرت امام (ره)، حوزه علميه و مسئولان آمدند و توانايي اسلام در اداره کشور را نشان دادند، بر کل جهان اثر گذاشت. 200سال است که تبليغات مسموم عليه ايران در کشورهاي اسلامي وجود دارد، اما پيروزي انقلاب اسلامي به الگو تبديل شد.

آيت الله العظمي نوري همداني : عملکرد شهردار تهران حماسه است

بنا بر اين گزارش، آيت‌الله العظمي نوري همداني نيز در خصوص اقدامات فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران اظهار کرد: آنچه شما انجام داده‌ايد و کارهايي که کرده‌ايد، نام آن را جز حماسه چيز ديگري نمي‌توان گذاشت. يعني شما در کارهاي خود خلق حماسه کرده‌ايد. آنچه انجام شده با توجه به گستردگي کارها و ويژگي‌هايي همانند شجاعت، قدرت و مديريت که شما داريد، انجام شده است .

وي يادآور شد: اين اقدامات با تمام ابعاد به دنيا نشان مي‌دهد که در نظام اسلامي ايران، افرادي هستند که توانايي اثر‌گذاري در همه حوزه‌ها را دارند.

در ادامه آيت‌الله العظمي نوري همداني با اشاره به اقدامات گسترده‌اي که در شهرداري تهران انجام شده است، تصريح کرد: صدا وسيما و رسانه‌ها بايد اين اقدامات را براي مردم نشان دهند و آن را با گذشته مقايسه کنند تا مشخص شود در گذشته تهران چگونه بوده است و امروز چگونه است.

وي همچنين تصريح کرد: خدمات شما در تهران نشان مي‌دهد که موفق بوده‌ايد . به‌نحوي که تهران امروز با 20 تا 30 سال گذشته قابل مقايسه نيست.

اين مرجع تقليد جهان تشيع در ادامه به انتخابات رياست‌ جمهوري پيش رو اشاره و اظهار کرد: کساني بايد در انتخابات رياست جمهوري کانديدا شوند که افرادي شجاع، با فرهنگ و حماسه‌ساز باشند و بتوانند موضوعات اقتصادي، گراني، تورم، بيکاري و مسائل بين‌المللي را حل کنند.

آيت‌الله العظمي نوري همداني با اشاره به تعدد افرادي که مي‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، افزود: من به برخي از دوستان پيشنهاد کردم افرادي که براي انتخابات اعلام آمادگي کرده‌اند، دور هم بنشينند و کريمانه، خالصانه و خاضعانه افرادي را که ميان آنها شايسته هستند جدا کرده و ببينند چه‌ کسي شرايط لازم را دارد تا به ميدان بيايد.

وي ضمن ابراز اميدواري به اينکه زمينه‌اي فراهم شود تا حماسه سياسي مورد نظر رهبر معظم انقلاب محقق شود، افزود: اينکه 25نفر کانديداي انتخابات باشند، باعث تشتت آرا مي‌شود و اميدواريم تقريب بين اين افراد انجام شود. (ديدار شهردار تهران با مراجع عظام تقليد در قم ، 30 فروردين 92 )


آيت الله العظمي علوي گرگاني : برنامه‌هاي شهردار تهران بايد براي مردم کشور اجرا شود

بر اساس اين گزارش، آيت‌الله العظمي محمد علي علوي گرگاني نيز در پي ديدار شهردار تهران با مراجع عظام که 30 فروردين ماه امسال به انجام رسيد، با بيان اينکه «خدمات شما در تهران بسيار خوب و مطلوب بوده است»، تصريح کرد: انتظار ما هم از شهرداري تهران اين است که در انجام خدمات، خدا و خلق خدا از شما راضي باشند زيرا خداوند فرموده است: «رضايت خلق خدا رضايت من است.»

اين مرجع تقليد جهان تشيع تأکيد کرد: من معتقدم که اگر برنامه‌هاي شما نه ‌تنها در تهران بلکه در تمام ايران اجرا شود، راحتي مردم فراهم خواهد شد.

ايشان همچنين با اشاره به موضوع عفاف و حجاب در پايتخت، اظهار داشت: در رابطه با تهران، آنچه باعث نگراني من مي‌شود موضوع فرهنگ عفاف و حجاب آن است. اگر نيت پاک شما در اين بخش هم نه به ‌صورت اجبار بلکه با فرهنگ سازي‌ انجام شود، ان‌شاءالله باعث خواهد شد تا مردم عفاف و حجاب را رعايت کنند؛ اگرچه اين موضوع نياز به همکاري همه بخش‌ها و دستگاه‌ها دارد.

آيت‌الله علوي گرگاني خاطرنشان کرد: وقتي در رابطه با اين موضوعات صحبت مي‌شود برخي مي‌گويند نمي‌توان مسائل را حل کرد، اما مهم اين است افرادي مثل شما که داراي تعهد هستند، نسبت به موضوعات دقت نظر و اجرا داشته باشند و ان‌شاءالله با اين تعهد مشکلات حل خواهد شد. (ديدار شهردار تهران با مراجع عظام تقليد در قم ، 30 فروردين 92 )


آيت الله اميني : مردم از عملکرد شهرداري تهران تعريف مي‌کنند

آيت‌الله اميني عضو جامعه مدرسين و امام جمعه موقت قم نيز در خصوص عملکرد فرهنگي شهرداري تهران گفت: من پيش از اين هم در مورد شهرداري تهران بسيار شنيده‌ام و نوعاً تعريف هاي مردم را شنيده ام که از اجراي اين اقدامات رضايت دارند. شما شهرداري نمونه و موفق بوده ايد؛ اقداماتي که در حوزه فرهنگ انجام داده‌ايد، کارهاي بسيار خوبي بوده است و اگر قبلا هم مي‌توانستم حتما از شما تشکر مي‌کردم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به در پيش بودن انتخابات رياست ‌جمهوري نيز اظهار کرد: کسي که مي‌آيد و انتخاب مي‌شود با انبوهي از مشکلات ازجمله مشکلات فرهنگي و اخلاقي روبه ‌رو خواهد شد. يکي از مهم‌ترين ضعف‌هايي که داريم، ضعف مسائل اخلاقي است و بايد در کل کشور روي مسائل فرهنگي و اخلاقي سرمايه ‌گذاري جدي کنيم.

وي خاطرنشان ساخت: متأسفانه نتوانسته‌ايم برنامه اقتصادي منظمي داشته باشيم تا جذب سرمايه‌گذاري کنيم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينکه «توصيه من به همه کانديداها اين است که راه‌حل‌هاي عملي را به مردم ارائه دهند»، گفت: ان‌شاءالله ديگر شاهد تخريب چهره ديگران که در دوره گذشته بود، نباشيم؛ در دوره قبل مناظره‌اي داشتيم که خيلي بد بود؛ ‌اي کاش واقع نشده بود و ‌اي کاش اگر قرار شد مناظره‌اي هم باشد، صدا و سيما مناظره واقعي پخش کند و نه تخريب‌ها را.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تأکيد کرد: ما داراي رهبري آگاه و روشني هستيم که حامي افرادي هستند که کار مي‌کنند.

اين گزارش مي افزايد، اين سخنان در پي ديدار شهردار تهران با مراجع عظام که همه ساله توسط شهرداري تهران به انجام مي رسد، 30 فروردين ماه امسال صورت گرفته است.

بر اساس اين گزارش، آيت‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري، مدير مرکز مديريت حوزه علميه قم و نماينده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبري نيز با اشاره به اقدامات و خدمات شهرداري تهران، ابراز داشت: اتفاقات تهران در مقابل چشم همه است و من به ‌دليل نوع کاري که دارم و بايد هفته‌اي چندبار به تهران بيايم ، اين اقدامات و تلاش‌ها را مي‌بينم؛ فکر مي‌کنم کمتر کسي باشد که اين موفقيت‌ها را ببيند و به ياد شهردار تهران نيفتد.

امام جمعه موقت قم خاطرنشان ساخت: انصاف اين است که بگوييم وضعيت تهران به‌ گونه‌اي است که انسان احساس طراوت، شادابي و زندگي مي‌کند و تهران شهري است که براي ادامه زندگي مي‌ توان به آن دل بست. اين نتيجه برنامه‌ها و دلسوزي‌هاي شماست؛ اگرچه در تهران با اين وسعت و گستردگي مشکلات و مسائلي هم وجود دارد. (ديدار شهردار تهران با مراجع عظام تقليد در قم ، 30 فروردين 92 )


اهميت رضايت مردم از شهرداري

آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي نيز عملکرد شهرداري در پايتخت گفت: اخبار و گزارش‌هايي که از تهران مي‌شنويم بسيار خوشوقت ‌کننده است و الحمدلله معلوم است که براي اين کارها فکر شده و با برنامه ‌ريزي انجام مي‌شود، از اين جهت به شهرداري تهران تبريک مي‌گويم.

اين مرجع تقليد عالم تشيع در ادامه در مورد شهردار تهران تأکيد کرد: کارهاي ايشان نشان از اين دارد که مردم از اقداماتشان راضي هستند؛ رضايت خلق خدا نيز رضايت خدا را به همراه دارد.

آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي افزود: اميدوارم خداوند شما را عاقبت به خير کند و هميشه در کارها موفق باشيد. (ديدار شهردار تهران با مراجع عظام تقليد در قم ، 30 فروردين 92 )


آيت الله سعيدي : دکتر قاليباف در هر عرصه‌اي وارد شد با کفايت عمل کرد

آيت‌الله سيدمحمد سعيدي، امام جمعه موقت قم و توليت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) خاطرنشان ساخت: ما آقاي قاليباف را از زمان جنگ و دفاع‌مقدس مي‌شناسيم؛ ايشان انساني با کفايت، با درايت، دلسوز، غيرتي و با برنامه است که در هر عرصه‌اي وارد شدند، با کفايت عمل کردند، کارهاي خوبي انجام دادند و به لطف خدا موفق بودند. (ديدار شهردار تهران با مراجع عظام تقليد در قم ، 30 فروردين 92 )
نظر شما