شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۰۰
کد خبر: ۶۲۳۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۷
مديريت فرهنگي هنري منطقه21، همزمان با اعياد شعبانيه صبح روز چهارشنبه22 خرداد ساعت10 مراسمي به منظور تکريم و تقدير از بازنشستگان منطقه با عنوان«تجربه ماندگار» را با حضور شهروندان منطقه تهرانسر برگزار کرد.

به گزارش شهر به  نقل از روابط عمومي مراکز فرهنگي هنري منطقه 21، «تجربه ماندگار» با هدف هم انديشي، تکريم و تقدير از بازنشستگان در سالن ققنوس تهرانسر برگزار گرديد.


بر همين اساس در ابتداي اين مراسم فرزانه معصوميان از گويندگان توانمند راديو ضمن گرامي داشت اعياد شعبانيه مسائل و موضوعاتي پيرامون بازنشستگي و سالمندي بيان کرد و سپس در قسمت بعدي دکتر محمد تقي رفعتي کارشناس طب سالمندي در خصوص نقش شادابي، سلامتي و بيماري هايي که در اين سنين بر انسان ها قالب و عارض مي شوند گفت: مهمترين پيش آمدي که در سنين بالا بر انسان ها عارض مي شود زوال عقل يا همان آلزايمر است.

وي در خصوص مشخصه هاي اين بيماري افزود: فراموشي، عدم ارتباط با ديگران و عدم شناخت سه مشخصه اصلي اين بيماري به شمار مي آيند.


دکتر رفعتي در ادمه اظهار داشت:چشم ها از ديگر امراض اين دوران هستند که از سنين 45 به بالا شخص دچار پير چشمي مي شود که با مراجعه به پزشک و گرفتن عينک مي توان بر اين بيماري غلبه کرد.


اين کارشناس طب سالمندي تاکيد کرد: البته همه اين بيماري ها عموميت ندارند و شامل همه افراد نمي شود بلکه عواملي مانند وراثت و ژنتيک نقش بسزايي دارند.


دکتر رفعتي در خصوص ديگر امراض دوران سالمندي بيان داشت: کم شنوايي ، ناشنوايي و بيماري دستگاه گوارش از ديگر امراض اين دوره هستند.

دکتر رفعتي در باره دستگاه قلب و عروق يادآور شد: دستگاه قلب و عروق عضوي است که اگر وجود نداشته باشد هيچ چيز وجود ندارد و انتقال و گردش خون و رساندن اکسيژن به مغز از وظايف خطير اين عضو است که شهروندان بالاي 50 سال مي بايست حداقل سالي يک بار به پزشک مراجعه و تحت معاينات پزشکي قرار بگيرند.



اين کارشناس طب سالمندي در پايان در خصوص فشار خون خاطر نشان کرد: فشار خون يک بيماري خاموش است و عواملي مانند وراثت، هورمون و ژنتيک نقش دارند .


دکتر رفعتي همچنين درباره درمان و راه هاي پيشگيري فشار خون تصريح کرد: ورزش و پياده روي، رژيم مناسب، مبارزه با چاقي و افزايش وزن، استفاده از سبزيجات و ميوه جات تازه و حذف نمکدان از سفره ها را، را ه حل هاي مبارزه با اين بيماري اعلام کرد.


از ديگر بخش هاي برنامه«تجربه ماندگار» مي توان به تقدير،تکريم از بازنشستگان نمونه همچون محمد مهدي آغاسي(شاعر) برادر مرحوم محمد رضا آغاسي،حسين ساري اصلاني (نفر اول اهدا کننده خون در کشور که تاکنون 151 ليتر خون اهدا کرده است)،نرگس خاتون بوژمهراني(نويسنده کتاب چشم نرگس) دکتر پرويز جودي(ويزيت رايگان بيماران) مهري نيک رفتار(دبير کانون جهانديدگان و دارنده مدال دو ميداني و بسکتبال) و منصوره محمدي(تحت پوشش قرار دادن سه کودک بي سرپرست)و اهدا جوايز و لوح يادبود توسط عليرضا محمودي آشتياني(مدير فرهنگي هنري منطقه21)، سيد مصطفي حسيني پويا(معاون پشتيباني منطقه) و زهرا انصاري(مدير اداره سلامت) اشاره کرد.



اجراي تواشيح توسط گروه رضوان و اجراي موسيقي سنتي به سرپرستي گروه هنري ماهور حسن ختام برنامه«تجربه ماندگار» بود.

نظر شما