جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۷
کد خبر: ۶۲۳۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۸
علي لاريجاني امروز در مصاحبه با شبکه الميادين با اشاره به علت عدم نامزدي خود در انتخابات رياست جمهوري يازدهم گفت: در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران افراد متعددي با گرايش هاي مختلف حضور دارند بنابراين احساس کردم که حضور اين افراد کفايت کرده و نيازي به نامزدي من نيست.
به گزارش شهر به نقل از (خانه ملت)، علي لاريجاني امروز در مصاحبه با شبکه الميادين با اشاره به علت عدم نامزدي خود در انتخابات رياست جمهوري يازدهم گفت: در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران افراد متعددي با گرايش هاي مختلف حضور دارند بنابراين احساس کردم که حضور اين افراد کفايت کرده و نيازي به نامزدي من نيست.

جايگاه مهم پارلمان در ايران مانع ازحضور من در عرصه رياست جمهوري شد

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي افزود: ضمن اينکه من در حال حاضر رئيس پارلمان هستم و در ايران نيز پارلمان جايگاه مهمي دارد به همين دليل فکر کردم که ادامه حضورم در مجلس مناسب تر است.

وي با بيان اينکه همانطور که مي دانيد در جمهوري اسلامي ايران دموکراسي به طور جدي پيگيري مي شود، ادامه داد: دموکراسي پايه اصلي حکومت است ومردم در انتخاب رهبر به عنوان بالاترين مرجع کشور گرفته تا انتخاب رئيس جمهور و انتخابات مجلس و شوراهاي شهر و روستا نقش دارند و اين امر باعث مي شود که ملت احساس کنند در تعيين سرنوشت خود دخيل هستند.

رقابت هاي انتخاباتي ايران جدي است

اين نماينده مردم قم در مجلس نهم با بيان اينکه اين انتخابات با توجه به شرايط منطقه‌اي، بين المللي و داخلي انتخابات حساس‌تري است گفت: بنابراين حضور گرايش هاي مختلف در اين عرصه ارزشمند است و رقابت ها نيز جدي است.

حضور افراد متعدد در انتخابات يک حسن است

لاريجاني با بيان اينکه حضور افراد متعدد يک حسن در انتخابات بوده ونبايد اشکالي در اين عرصه ديده شود، ادامه داد: در انتخابات فعلي با انصراف ? نفر از نامزدها ? نفر به عنوان نامزد حضور دارند و حضور عقايد مختلف نکته مثبتي در عرصه انتخابات رياست جمهوري است.

وي با بيان اينکه بهتر بود اصولگرايان هم مي توانستند به نظر واحدي برسند، افزود: من احساس مي کنم وضع موجود با تنوعي که شاهد هستيم مي تواند مفيد باشد زيرا افراد مختلف در جامعه به نامزدهايي که به نظر خود نزديک‌ترند، رأي مي دهند.

حضور من در انتخابات نيز تکثر موجود را از بين نمي برد

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سؤال که آيا با حضور شما در عرصه رياست جمهوري تکثر اصولگرايان از بين نمي رفت، گفت: حال به فرض، چنين ائتلافي نيز به وجود مي آمد صحبت شما يک حدس است و باز هم تکثر وجود داشت زيرا رقابت بايد وجود داشته باشد و من تنوع نامزدها را در اين انتخابات مفيد مي دانم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه اقدام راديو و تلويزيون در برگزاري مناظرات انتخاباتي اقدامي مفيد بود، ادامه داد: در مورد مسئله هسته‌اي که در مناظره آخر به آن اشاره شد نمي خواهم قضاوتي کنم. آقاي ولايتي با توجه به در جريان قرار داشتن در مسير کارهاي هسته‌اي نظر خود را دارد مهم اين است که مسئله هسته‌اي در کشور ما يک موضوع حساس و مهم است.

وي با بيان اينکه غربي ها در بحث هسته‌اي ايران دچار اشتباه استراتژيک شدند، افزود: آنها در مورد امري که مبناي وفاق ملي است و مورد علاقه مردم است رفتار ماجراجويانه‌اي انجام دادند و بقيه بحث ها به تکنيک ها باز مي گردد.

در توافق با سولانا هم شيطنت‌هاي خارجي و هم اشتباهات داخلي مؤثر بود

لاريجاني با اشاره به توافق خود با سولانا در مورد مسئله هسته‌اي توضيح داد: البته با سولانا در استانبول بحث هايي صورت گرفته بود اما در اين موضوع شيطنت‌هايي هم از جانب غربي ها و هم اشتباهاتي از داخل صورت گرفت اما در هر صورت منجر به توافق ريسبون با وي شد.

مسئله هسته اي موضوعي استراتژيک براي ايران است

لاريجاني با بيان اينکه مسئله هسته اي موضوعي استراتژيک براي ايران است ادامه داد: من شنيدم که اخيراً برخي تحرکاتي نشان دادند که اين تحرکات پيام غلطي براي ملت ايران دارد و بايد متوجه باشند که رفتار آنها نادرست است و بايد به جاي روش هاي ستمگري و ظلم از روش هاي عاقلانه تري استفاده کنند.

مسئله هسته اي ايران با زور قابل حل نيست

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آينده هسته اي ايران گفت: در مذاکرات گذشته پيشنهاداتي ارائه داده شده بود و سعيد جليلي نيز نقطه نظرات جمهوري اسلامي ايران را با غربي ها مطرح کرد و من فکر مي کنم بحث، بحث جدي است.

وي با بيان اينکه اگر غربي ها معتقد باشند که مي خواهند مسئله هسته اي ايران را حل کنند قطعاً فرمولي پيدا مي شود، افزود: اما اگرغرب مي خواهد از مسئله هسته اي ايران براي توجيه ساير اقدامات خود استفاده کنند بايد گفت که اين موضوع قابل حل نيست.

توقع توقف غني سازي از ايران توقعي نادرست است

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اينکه اگر قصد دارند که رفتارشان رفتار حلي باشد مسئله هسته اي از طرق مختلف حل مي شود، تصريح کرد: اما اگر بخواهند مسئله هسته اي ايران را از طريق زور حل کنند بايد بدانند که نه تنها اين مشکل حل نمي شود بلکه ملت ايران از اقدامات ديگر استفاده مي کنند.

وي با اشاره به توقع گروه ?+? براي توقف غني سازي ايران گفت: توقف غني سازي حرف نادرستي است چون ايران بعنوان يکي از اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي حق غني سازي را دارد.

زمان امپراتوري‌گري در منطقه سپري شده است

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مسائل فعلي سوريه با بيان اينکه فکر مي کنم سوريه از ابتداي رخ دادن حوادث چند مرحله را سپري کرد، توضيح داد: مرحله ابتدايي اين حوادث حل کردن اين مشکلات از طريق مذاکرات سياسي بود که برخي کشورها اين نظر را داشتند اما اغراض ديگري در منطقه و در غرب در اين زمينه شکل گرفت.

وي با بيان اينکه برخي کشورهاي منطقه در مسئله سوريه خاموش ماندند، گفت: به نظر مي رسد که زمانه امپراتوري گري در منطقه سپري شده و بايد به حقوق ملت ها احترام گذاشت.

اين نماينده مردم در مجلس نهم با بيان اينکه همانطور که مي دانيد دموکراسي پايه انقلاب اسلامي است بنابراين ايران به برقراري دموکراسي در سوريه اعتقاد داشت، افزود: اين مرحله را برخي کشورهاي ديگر با اغراض ديگري سپري کرده و به سمت فشار نظامي بر سوريه رفتند.

علت مشکلات سوريه تضعيف و از بين بردن يکي از محورهاي مقاومت است

لاريجاني با بيان اينکه مرحله دوم حوادث سوريه دوره دو ساله حضور نيروهاي مسلح اين کشور و معارضان است، ادامه داد: حضور معارضان و نيروهاي مسلح باعث جنگ و درگيري نظامي در اين کشور شد و جمهوري اسلامي ايران اين روش را همانطور که در کشور بحرين قبول ندارد در سوريه نيز نمي پذيرد که دموکراسي با آر.پي.جي به کشور سوريه فرستاده شود.

وي با بيان اينکه در سوريه ضمن تغيير قانون اساسي انتخابات نيز بايد برگزار شده و فشار نظامي برداشته شود، افزود: برخي آقايان برداشتن فشار نظامي را نمي پذيرفتند و برخي رجال سياسي منطقه عنوان مي کردند که مسئله سوريه طي دو تا سه هفته حل مي شود که اين اظهارات خام انديشي بود و نتيجه اي جز کشته شدن مردم بي گناه سوريه به همراه نداشت.

لاريجاني با بيان اينکه در حال حاضر شرايط تغيير کرده و آنها متوجه شدند که فشار نظامي باعث ايجاد تغيير در سوريه نمي شود، گفت: دخالت رژيم اشغالگر قدس در سوريه فضا را روشن کرد بايد گفت که مسئله سوريه مسئله دموکراسي نيست بلکه موضوع تضعيف يکي از محورهاي مقاومت و از بين رفتن آن است.

آمريکا، غرب و رژيم صهيونيستي تنها بهره‌بران پشت صحنه سوريه هستند

اين نماينده مردم در مجلس نهم با بيان اينکه اگر ايران از دموکراسي صحبت مي کند به اين علت است که در داخل کشور خود نيز دموکراسي را رعايت مي کند اما کشوري که حتي انتخابات نيز در آن برگزار نمي شود نبايد در اين مسائل دخالت کند، افزود: در پس مسائل سوريه پشت صحنه اي وجود دارد و با توجه به ارتباط رژيم صهيونيستي با برخي کشورها اين موضوع پيچيده تر مي شود.

وي با تأکيد بر اينکه مسئله سوريه با تحرکات نظامي حل نخواهد شد، ادامه داد: قطعاً در پشت صحنه مسائل سوريه رژيم صهيونيستي، غرب و آمريکا بهره خواهند برد و تحرکات آنها عليه اين کشور نشان مي دهد که آنها علاقه اي به حل مسائل سوريه ندارند.

اقدامات آمريکا در مورد سوريه نشان ازعدم شناخت درست آنها از منطقه است

لاريجاني با بيان اينکه آمريکايي ها چون مسائل منطقه را خوب نمي شناسند ايجاد بحران کرده و توان حل آن را ندارند، گفت: اتفاقاتي همچون اتفاقات عراق و افغانستان مسائلي است که عدم شناخت آمريکايي ها از منطقه را به خوبي نشان مي دهد.

وي افزود: در جنگ ?? روزه لبنان خانم رايس ?? مارس در جلسه اي اعلام کرد که ظرف يک هفته خاورميانه جديد شکل مي گيرد و اين اظهارات نشان دهنده عجول بوده و عدم شناخت درست آنها از منطقه است.

آمريکا تئوري براي آينده سوريه ندارد

لاريجاني با بيان اينکه آنها در مورد سوريه نيز دچار اشتباه شدند افزود: در حال حاضر سوريه به آوردگاهي تبديل شده و آنها نيز تکليف را با خودشان مشخص نکرده اند.آنها مي‌گويند که بشار در رأس امور سوريه نباشد اما تئوري نيز براي آينده ندارند.

روش آمريکايي ها در سوريه روش ارباب رعيتي است

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران معتقد است که دموکراسي در سوريه از طريق صندوق هاي رأي برقرار مي شود افزود: کسي حق ندارد بگويد چه کسي رئيس جمهور بشود و چه کسي رئيس جمهور نشود غربي ها از ابتدا نيز مي گفتند بشار نبايد انتخاب شود و اين روش، روش ارباب رعيتي است.

ايران تنها به نتيجه صندوق رأي در سوريه اعتقاد دارد

وي با بيان اينکه هر فردي را که ملت سوريه در پاي صندوق هاي رأي انتخاب کردند همان فرد بايد زمام امور را به دست بگيرد ادامه داد: ايران اصالت را به صندوق رأي مي‌دهد اما آمريکايي ها قصد دارند شرط بگذارند که ما نيز شرط را نمي پذيريم و تنها به نتيجه صندوق رأي اعتقاد داريم.

هيچ کس حق شرط گذاشتن براي خاورميانه را ندارد

وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران با زور سلاح و فرستادن تعدادي افراطي به سوريه مخالف است افزود: هيچ کس حق ندارد براي خاورميانه و کشورهاي منطقه شرط بگذارد و نبايد حالت ارباب رعيتي در منطقه به وجود آيد.

مشروعيت دولت سوريه از بسياري از حکومت هاي ديگر بيشتر است

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران از ابتدا اعلام کرد که راه حل مسائل سوريه يک راه حل سياسي از طريق گفتگوهاي سياسي است گفت: عده اي اين راه حل را قبول ندارند و در حال حاضر نيز دروغ مي گويند ولي بايد دانست که مسائل سوريه راه حل سياسي دارد و ما بسياري از مسائل مهم تر دنيا را از طريق راه حل سياسي حل کرديم بنابراين مسائل سوريه نيز از اين طريق قابل حل است.

لاريجاني با بيان اينکه مشروعيت دولت سوريه از بعضي از حکومت هاي ديگر بيشتر است افزود: بايد در گفت و گوهاي سياسي مکانيزم رسيدن به اين موضوع و عمل کردن به دموکراسي مشخص شود و ايران نيز به اين امر معتقد و آن را آغاز کرده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه يکي از اقدامات ايران دعوت معارضان سوري به اين کشور بود، گفت: فکر مي کنم اگر برخي کشورها آشفتگي ايجاد نکنند مسئله سوريه حل مي شود مانند مسئله هسته اي ايران که با وجود گفت و گوهاي فراوان هنوز به نتيجه نرسيده است.

نفوذ ايران غربي ها را از هسته اي شدن اين کشور مي ترساند

لاريجاني با بيان اينکه من مي دانم که هر زمان در مسئله هسته اي ايران راه حلي پيدا مي شد برخي مشکل ايجاد مي کردند ادامه داد: بارها اعلام کرديم که ايران تابع آژانس است اما آنها نکته اي در گوشه ذهن خود دارند و از نفوذ ايران نگرانند و به همين دليل علاقه اي به هسته اي شدن اين کشور ندارند اما اين امر دست آنها نيست.

ايران حاضر به ورود کشورهاي مبتذل و مسئله ساز در منطقه براي حل مسئله هسته اي نيست

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه اگر غرب در حل مسئله هسته اي ايران مسير معقول و بدون شرط و شروط را اعلام کند جمهوري اسلامي ايران مي پذيرد ادامه داد: اما اگر بخواهند کشورهاي مبتذل و مسئله ساز در منطقه در اين موضوع حاضر شوند ايران نمي پذيرد و بايد کشورهاي صاحب اقتدار براي حل اين موضوع حضور يابند بنابراين روند حل مسائل هسته اي بستگي به روند مذاکرات دارد.

ايران به کنفرانس ژنو ? بدبين نيست

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به کنفرانس ژنو ? و حضور ايران در اين کنفرانس با بيان اينکه دليلي ندارد ايران به اين کنفرانس بدبين باشد، گفت: البته ژنو ? به راه حل ملموسي نرسيد ولي در اين دوره دو سال و اندي شرايط تغيير کرده و آنها متوجه شدند که اين روش ها نه تنها جواب نمي دهد بلکه باعث ايجاد تروريسم مي شود.

وي افزود: در عين حال جمهوري اسلامي ايران کمک مي کند تا اين مسائل به صورت مسالمت آميز حل شود.

سوريه نيازي به کمک نظامي ندارد

لاريجاني با اشاره به اتهام ايران در مداخله درسوريه گفت: فکر نمي‌کنم سوريه نيازي به کمک نظامي داشته باشد و ايران نيز به رفتار نظامي در سوريه قائل نيست، اما معتقد است که صيانت از امنيت اين کشور حق دولت سوريه است.

وي با بيان اينکه نحوه دستيابي تروريست‌ها و نيروهاي مسلح به سلاح روشن است ، ادامه داد:‌ اگر واقع‌بينانه به صحنه سوريه نگاه کنيم متوجه مي‌شويم که ايران هميشه از استقرار امنيت در اين کشور همچون استقرار امنيت در ترکيه و خليج فارس حمايت مي‌کند.

ايران طرفدار استقرار امنيت در کشورهاي منطقه است

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه معتقدم مسئله ناامني در منطقه به سود آمريکا و رژيم صهيونيستي است، گفت: با اين وجود انقلاب اسلامي طرفدار دموکراسي بوده و خواهان برقراري آن در کشورهاي منطقه است.

در حمايت از مقاومت سر مسلمانان کلاه رفت

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه مساله ديگر، حمايت از مقاومت است، توضيح داد: فکر مي‌کنم در اين بازي سر مسلمانان کلاه رفت، يعني کشوري بي‌مقاوم در برابر رژيم صهيونيستي مقاومت کرده و آن را تضعيف کرد، در حالي که هيچ يک از کشورهاي منطقه به اين رژيم تشري نزدند و بنابراين ‌ايران در مقابل اين کشور احساس وظيفه مي‌کند.

وي با بيان اينکه برخي کشورهاي مسلمان در پشت صحنه از اسرائيل حمايت مي‌کردند، ادامه داد:‌ اين چه اسلامي است که در جنگ بين نيروي مقاومت و رژيم صهيونيستي برخي کشورهاي مسلمان اطلاعاتي را به اين رژيم مي‌دادند، البته اخبار مربوط به اين مساله در رسانه‌ها نيز درز کرد.

مسئله فلسطين، مسئله مهم عالم اسلام است

لاريجاني با بيان اينکه در زمان جنگ بين مقاومت و رژيم صهيونيستي،‌ سوريه پشتيبان حماس بود، افزود: کشورهاي مدعي دموکراسي آن زمان کجا بودند و چرا با پشتيباني از رژيم صهيونيستي حيثيت مسلمانان را لکه‌دار کردند؟

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران مسئله فلسطين را يک موضوع مهم عالم اسلام دانسته و پاي آن ايستاده است، گفت: ايران معتقد است که رژيم صهيونيستي غده سرطاني و معضل عالم اسلام است و امام خميني (ره) هميشه مسئله فلسطين مسئله مهم عالم اسلام مي دانستند، بنابراين حمايت سياسي ايران از حماس ناشي از اين ديدگاه است.

اطلاعاتي از حمايت حماس از معارضين سوري ندارم

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انتشار برخي اخبار مبني بر حمايت حماس از نيروهاي معارض سوري گفت: من اطلاعاتي از حمايت حماس از معارضين سوري ندارم اما حماس از رفتار دولت سوريه نيز حمايتي نکرده و اختلاف پيدا کرده است.

وي افزود: البته ما به دوستان حماس که چندي پيش به ايران آمده بودند، گفتيم که اين رفتارها درست نيست و بايد رفتار بهتري داشته باشيد.

لاريجاني با اشاره به حمايت ايران از حماس گفت: در حمايت از نيروهاي حماس معتقديم که آنها مبارز مقاومت هستند، البته نظر و برخي عملکردهاي آنها همچون نظرشان در مورد سوريه را قبول نداريم ولي اصل مقاومت را درست مي‌دانيم.

اخوان‌المسلمين جريان مثبتي در عالم اسلام است

وي با اشاره به روابط ايران با اخوان‌المسلمين در طول تاريخ گفت: جمهوري اسلامي ايران اخوان‌المسلمين را يک جريان مثبت و ريشه‌دار در عالم اسلام مي‌داند و رهبران اخوان‌المسلمين فکر خوبي را دنبال کرده‌اند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه اما به مرور زمان و با توجه به شرايط سياسي در مصر و تونس اخوان‌المسلمين نيز دچار اشتباهاتي شده است، ادامه داد: مهم اين است که اين اشتباهات به اختلافات بزرگ تبديل نشود.

دامن زده شدن به اختلافات ميان مسلمانان يا از حرص است و يا از جهل

وي با بيان اينکه براي جمهوري اسلامي ايران وحدت همه گروه‌هاي مسلمان مهم است، توضيح داد:‌ اشکال کار به جان هم افتادن اين جريانات است که علاوه بر خطرناک بودن به نفع آمريکا و رژيم صهيونيستي تمام مي‌شود.

تکفيري ها بلاي جان عالم اسلام هستند

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اينکه نصيحت ما به گروه‌هاي مختلف مسلمان حل اختلافات است، ادامه داد: البته تکفيري‌ها بلاي عالم اسلام هستند وگرنه شيعه، شافعي، حنبلي و حنفي بايد با يکديگر وحدت داشته باشند.

لاريجاني با بيان اينکه استراتژي جمهوري اسلامي ايران، مقابل افراطي‌گري است، افزود: ايران معتقد است تمام مسلمانان برادرند و اختلاف مهمي بين آنها نيست و دامن زده شدن به اختلاف يا از حرص بوده و يا از جهل.

وي افزود: اگر اتهامي نيز به ايران زده مي‌شود، کشور تحمل داشته و هدف اصلي خود را که همان وحدت است فراموش نمي‌کند.

مصر از فرصت و زمان خود استفاده نکرد

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ارتباط جمهوري اسلامي ايران و کشور مصر با بيان اينکه در اين زمينه گام‌هاي بلندتري برداشته شده و ارتباط نيز وجود دارد، گفت: چندي پيش نيز فرستاده‌شدگاني از طرف محمد مرسي در مورد گفت‌وگو در خصوص اتفاقات منطقه به ايران آمدند.

وي با بيان اينکه به نظرم اگر انقلاب مصر با استفاده از فرصت و زمان خود ارتباطش را با کشورهاي همسايه بيشتر مي‌کرد، روند بهتري را در پيش مي‌گرفت، گفت: عدم اقدام در اين زمينه هزينه دخالت کشورهايي که قصد ياغي‌گري را دارند، زياد خواهد کرد، اما آنها اين کار را نکردند و به نظرم مي‌توانستند از زمان بيشتري استفاده کنند.

وي افزود: ايرانيان که فرش مي‌بافند، انسان‌هاي باحوصله‌اي هستند و در اين زمينه صبر مي‌کنند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيشنهاد ايران در مورد تبادل برخي کالاها به مصر گفت: در اين موضوع دو مسئله فشار بيروني و ملاحظات دخيل هستند، مهم اين است که دو کشور از نظر استراتژي تاثيرگذار بوده و يکديگر را درک مي‌کنند. حال اين ايجاد ارتباطات مقداري زمان‌بر است.

پيشنهاد گفت‌وگوهاي چهارجانبه از طرف مرسي پيشنهاد خوبي بود

اين نماينده مردم در مجلس نهم با بيان اينکه پيشنهاد مرسي براي گفت‌وگوهاي چهارجانبه پيشنهاد خوبي بود، ادامه داد: ايران نيز ضمن استقبال از اين پيشنهاد آن را جدي گرفته و مورد پيگيري قرار داد، البته برخي کشورها اين پيشنهاد را نپذيرفتند و ما از تلاش رئيس جمهور کشور مصر تشکر کرده و اين پيشنهاد نشان دهنده داشتن احساس مسئوليت نسبت به مسائل است.

استراتژي ايران داشتن ارتباط خوب با همسايگان است

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به دستگيري گروه تروريستي مرتبط با کشور قطر توسط وزارت اطلاعات ايران گفت: اين گزارش، گزارش ناگواري بود زيرا استراتژي جمهوري اسلامي ايران داشتن ارتباط خوب با همسايگانش است، مانند کشور ترکيه که دوست و برادر ايران نيز است اما در مورد سوريه دچار اختلاف شديم.

کشورهاي منطقه در زمان حمله صدام به ايران دچار اشتباه محاسباتي شدند

وي با بيان اينکه در جنگ صدام عليه ايران کشورهاي منطقه به دليل داشتن تصور وجود هراسي از انقلاب جمهوري اسلامي ايران در منطقه دچار اشتباه شدند، ادامه داد: اين هراس باعث شد تا آنها اشتباه محاسباتي داشته و دور صدام جمع شوند و بعد از آن نيز مشاهده کرديد که صدام به کويت حمله کرد.

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اينکه بعد از حمله صدام به کويت ايران به حمايت از کويت پرداخت، ادامه داد: اين اقدام نشان‌دهنده الگوي جديد ايران است زيرا ايران به اخوت و برادري جوامع اسلامي توجه مي‌کند و در هر جاي جهان اسلام حتي ميانمار که مشکلي پيش آيد،‌ اقدام لازم را انجام خواهد داد.

کشورهاي منطقه بايد در مورد حضور گروه‌هاي تروريستي در ايران توضيح دهند

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه خبر سرويس‌هاي اطلاعاتي ايران در مورد دستگيري گروه تروريستي مرتبط با قطر گفت: اميدواريم کشورهاي منطقه توضيحات کافي در اين زمينه ارائه دهند.

ذهنيت ايران نسبت به قطر منفي نبوده است

وي با بيان اينکه ذهنيت ايران نسبت به قطر منفي نبوده است، گفت: قطر در مورد مسائل سوريه نظرات خاص دارد که البته اشتباه مي‌کند ولي درگيري تروريستي مرتبط با قطر در ايران غير از مسائل سوريه است و آنها بايد توضيح دهند.

ايران و عربستان مي‌توانند به ثبات منطقه کمک کنند

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به ارتباط ايران و عربستان سعودي گفت: ارتباط ايران و عربستان سعودي صفر نيست اما مي‌توانست بهتر باشد.

وي با بيان اينکه ايران و عربستان کشورهاي تاثيرگذار در امنيت منطقه بوده و مي‌توانند به ثبات منطقه کمک کنند، ادامه داد: يکي از موارد اختلاف بين ايران و عربستان مسئله سوريه است که آنها خطاب‌هاي تندي عليه کشور سوريه دارند که ايران آنها را درست نمي‌داند.

لاريجاني با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران همان استراتژي گذشته خود را نسبت به کشورها دارد، افزود: اما القائات غلط برخي کشورها باعث به وجود آمدن ذهنيت‌هاي اشتباه مي‌شود که بايد رفع شود.

ايران و ترکيه در بسياري از موارد اتفاق نظر دارند

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه دولت ترکيه دولت دوست و برادر ايران بوده و براي آنها احترام زيادي قائليم، ادامه داد: اميدوارم مشکل داخلي دولت ترکيه زودتر سامان يابد، زيرا وجود امنيت و ثبات در کشورها براي ايران پراهميت است و اين دو کشور در بسياري از موارد اتفاق نظر دارند.

ايران هيچگونه دخالتي در مسائل داخلي ترکيه نخواهد داشت

وي با بيان اينکه سفرهاي زياد بين ايران و ترکيه نشان از ارتباط خوب بين اين دو کشور است، افزود: اختلاف نظر در مورد مسئله سوريه دليل نمي‌شود که مسائل مهمي همچون ايجاد روابط صميمانه و برادرانه با همسايگان که سياست کلي ايران است، ناديده گرفته شود.

لاريجاني با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران هيچگونه دخالتي در مسائل داخلي ترکيه نخواهد داشت، گفت: سياست جمهوري اسلامي ايران ايجاد ثبات و امنيت در منطقه است و اميدواريم که مشکل ترکيه به زودي حل شود.

وي با بيان اينکه در ?? سال اخير گذشته از پيروزي انقلاب اسلامي مستمراً يک جرياني براي ايجاد هراس از ايران در دل کشورهاي منطقه اقدام مي‌کند، گفت: در اين زمينه با بسياري از کشورهاي منطقه صحبت کردم و آنها مي‌گويند از ايران هيچ هراسي نه در مسئله هسته‌اي و نه ساير مسائل ندارند، البته جمهوري اسلامي ايران از افرادي همچون حسني مبارک نيز حمايت نمي‌کند.

مساله ارتباط ايران و آمريکا يک موضوع استراتژيک است

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ارتباط ايران و آمريکا با بيان اينکه رهبر معظم انقلاب در اين زمينه توضيحات روشني دادند، گفت: ايران دشمني با ملت‌ها ندارد، مشکل اين است که آنها در ادوار مختلف به جمهوري اسلامي ايران ستم کرده‌اند و بايد دست از دشمني خود بردارند.

وي با بيان اينکه در بحث ارتباط با آمريکا راه جمهوري اسلامي ايران روشن است، افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که آمريکا بايد دست از دشمني بردارد و اين يک موضوع استراتژيک بوده و با نقشه‌هاي تاکتيکي قابل حل نيست.

آمريکايي‌ها در مقابل ايران بازيگري مي کند

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه براي ارتباط با آمريکا بايد نمودها را مشاهده کنيم، گفت: گفت‌وگوها بايد براساس يک اراده درست باشد بنابراين اول بايد فهميد که اين اراده وجود دارد يا خير؟ در غير اين‌صورت گفت‌وگوها بزک کردن ماجراست.

وي با بيان اينکه آمريکايي‌ها در مقابل ايران بازيگري مي‌کنند، تصريح کرد: استراتژي آمريکا مقابله با ملت ايران است، آنها نمي‌خواهند ملت ايران سرافراز زندگي کنند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال که آيا رئيس جمهور جديد مي‌تواند در بحث ارتباط با آمريکا مانور خاصي داشته باشد، گفت: مهم اين است که مشخص شود که آيا پشت اين گفت‌وگوها مسئله‌اي حل مي‌شود يا خير؟ در اينجا مهم اراده است. رهبر معظم انقلاب فرمودند بايد علائمي را دريافت کنيم اما هنوز چيزي دريافت نکرده‌ايم.
نظر شما