جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۹
کد خبر: ۶۵۵۶۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
گزارشي از برنامه"برآستان جانان" در بوستان 22بهمن؛
ساعت 18 یک روز داغ تابستانی. در كوچه پس كوچه هاي جنوبي شهر، روی چهره مردم روزه دار و فضای مغازه‌ها همه جا حال و هوای رمضان احساس می شود. از آفتاب داغ تیرماه به زیر سایه درختان بوستان 22 بهمن پناه می بریم. اینجا هم سخن از رمضان است و بر زبان همه کلام مهربانی جاری است.

به گزارش شهر، ساعت 18 یک روز داغ تابستانی. در كوچه پس كوچه هاي جنوبي شهر، روی چهره مردم روزه دار و فضای مغازه‌ها همه جا حال و هوای رمضان احساس می شود. از آفتاب داغ تیرماه به زیر سایه درختان بوستان 22 بهمن پناه می بریم. اینجا هم سخن از رمضان است و بر زبان همه کلام مهربانی جاری است. بوستان 22 بهمن، جايي كه در آن از اول ماه مبارك رمضان جشن «برآستان جانان» ‌برپاست؛ قراری برای مهربانی اهالی منطقه 10 که تا هفدهم ماه رمضان ادامه خواهد داشت.

 

در فضای بوستان غرفه های زیادی برپاست كه خانواده ها، كوچك و بزرگ از آن ديدن مي كنند و از نزديك با خدماتي كه اين غرفه ها ارائه مي كنند، آشنا مي شوند.

 

در غرفه های بخش ویژه کودکان، شور و نشاط خاصی برقرار است. نخستین غرفه پیک نور نام دارد که کودکان با راهنمایی یک کارشناس مشغول آموزش قرآن و نماز هستند. کمی جلوتر نمایشی از قصه های قرآنی برپاست، در این غرفه هر روز یک قصه قرآنی برای کودکان به نمایش گذاشته می شود، داستان هایی که انس کودکان با قرآن را با زبانی شیرین هموار می کند. در غرفه بازی های گروهی شادی کودکان سکوت بوستان را شکسته است خنده را برای همه به اشتراک گذاشته است. اما کمی جلوتر که می رویم غرفه عکاسی است. آتلیه کوچکی که کودکان می توانند در کنار سفره رمضان عکس یادگاری بگیرند تا به عنوان يادگاري از اين جشن داشته باشند.

 

 چرخی می زنیم تا سری هم به بخش ویژه بزرگسالان بزنیم. غرفه اقلام فرهنگی هم مشتری های خودش را دارد. نمايشی از كتاب و محصولات فرهنگی و به ویژه قرآني. در اين غرفه كتاب هاي ديني و مذهبي و قصص قرآني براي تمام سنين عرضه مي شود. غرفه «پاسخ به سوالات شرعی» از ديگر غرفه هاي شلوغي است كه خانواده ها از آن استقبال مي كنند و سوالاتشان را با كارشناسي كه در غرفه نشسته مطرح مي كنند. غرفه بعدی مخصوص نوجوانان است، آنها می توانند با حضور در این غرفه عضو باشگاه ترنج شوند و با فعالیت های ترنجی ها آشنا شوند. کمی جلوتر چند نفر در ایستگاه سلامت و پزشکی صف کشیدند تا کارشناس این غرفه با سنجش وضعیت سلامتی توصیه های لازم را برای آن ها داشته باشد.

اما غرفه بعدی با استقبال بیشتر ی مواجه شده است. غرفه ای برای  آشنایی با مرکز مشارکت های فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهروندان می توانند در زمینه 5 باشگاه، ادب و هنر، فرهنگ و اندیشه، علم و فناوری، زندگی، شهروندان نسبت به راه اندازی کانون های مردم نهاد اقدام کنند. مسئول غرفه از مزایای این حرکت برای شهروندان و شهر می گوید؛ «تقویت احساس تعلق و وابستگی شهروندان به شهر و شهرنشینی»، «تقویت و تسهیل هویت اجتماعی از طریق تجربه اندوزی» و ... .

جمعیت کم کم به سوی استیج برنامه حرکت می کنند و صندلی ها یکی یکی پر می شود. برنامه با تلاوت قران كريم و پخش سرود جمهوري اسلامي ايران آغاز مي شود. مجری برنامه سید علی ضیاء است که انرژی ویژه ای به برنامه می دهد. ورزش پهلوانی عنوان برنامه ای است که باستانی کاران را روی سن می آورد و یاد و خاطره قهرمانی ها و دلاوری مردان ایران زمین را در خاطر مردم تازه می کند.

کارشناس مذهبی برنامه مهدی هاشمی است. مردم با سخنان او در دل ایمانشان را زمزمه می کنند. رمضان شهر خدا، شهر مهربانی است. ماهی برای بخشیدن و طلب بخشش نمودن. بخششی که از مهربانی سرچشمه میگیرد و همه کینه ها را از دل می شوید. آری رمضان ماه آرامش و بخشش، ماه گذشت و صبر است.

خوانش قصه هایی از متون کهن فارسی و فال حافظ هم پای ثابت برنامه های برآستان جانان و این شب های عاشقی است. موسیقی پاپ شهرام زندی دیگر برنامه ای است که خنده را بر لب می آورد و شادی در دل می نشاند.

به پایان برنامه نزدیک می شود و در فضاي بوستان صداي نيايش و مناجات قبل از اذان بلند مي شود. كم كم جمعيت به سوي نمازخانه بوستان مي روند تا نماز اول وقت خود را بجا بياورند.

 

بوستان 22 بهمن، هر شب (از ساعت18 تا 20:30) تا 17 ماه رمضان پذیرای شهروندان است همچنین قرار است 27 تیرماه با برنامه‌‌هایی با محوریت موسیقی، 28 تیر با محوریت مستبصرین، 1 مرداد با محوریت کودک، 3 مرداد با محوریت کارشناس مذهبی، 4 مرداد با محوریت شعرآیینی میزبان شهروندان تهران به‌ ویژه ساکنان منطقه 10 باشد.

شهروندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 1837 تماس گیرند یا به پرتال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی farahngsara.ir مراجعه کنند.

نظر شما