پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۳
کد خبر: ۶۵۸۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از آماده شدن برنامه عملیاتی 5 ساله حمل و نقل و ترافیک پایتخت که پس از انجام ماه‌ها کار کارشناسی تهیه و تدوین شده، خبر داد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سید جعفر تشکری هاشمی افزود: با محوریت این برنامه، سند راهبردی میان ‌مدت ماموریت حمل و نقل و ترافیک از سال 93 تا سال 97 تدوین شده است.
وی که در جلسه شورای مدیران این که معاونت سخن می گفت، اظهار کرد: این برنامه در راستای چشم‌انداز طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران حرکت کرده و بر ارتقای کیفیت آمد و شد شهروندان با محوریت شهری انسان محور تاکید دارد.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که حمل و نقل یکپارچه، در دسترس، روان، راحت، ایمن و پاک، از جمله اشتراکات طرح جامع ترافیک تهران و این برنامه محسوب می‌شود، تصریح کرد: 20 جهت‌گیری توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان رئوس برنامه مذکور تعیین شده است.

20 جهت‌گیری توسعه حمل و نقل عمومی

وی بهبود و ارتقای ایمنی شبکه معابر، تکمیل خطوط ریلی درون شهری و توقف تعریض معابر جدید و تمرکز بر تکمیل تعریض معابر از پیش تعریف شده به جای آن را بخشی از این جهت‌گیری‌ها بر شمرد و گفت: گسترش استفاده از سامانه‌های انبوه‌بر با اولویت مترو و بی‌آر‌تی و برنامه‌ریزی برای دسترسی آسان شهروندان به ناوگان حمل و نقل عمومی در شعاع 350 متری، از دیگر رئوس این جهت‌گیری‌هاست.
مهندس تشکری هاشمی ایجاد تناسب بین تغییرات کاربری‌ها و شبکه حمل و نقل، همکاری با ارگان‌های مرتبط جهت جمع‌آوری و تعویض خودروهای فرسوده و هماهنگی تمامی واحدهای مدیریت شهری در تهیه و تدوین طرح‌های مشترک را از دیگر موارد این جهت‌گیری‌ها اعلام کرد و افزود: یکپارچه سازی سیستم‌های حمل و نقل عمومی و اولویت اجرای سیاست‌های مدیریت تقاضای سفر، رئوس بعدی جهت‌گیری‌های مذکور است.
تاکید بر آموزش و فرهنگ سازی در حوزه ترافیک
وی کاهش سهم استفاده از موتورسیکلت در سفرهای شهری، اتخاذ سیاست‌های محدودیت استفاده از خودروهای شخصی و تک‌ سرنشین و اتخاذ سیاست‌های اخذ عوارض در راستای کاهش آلودگی هوا و صدا را بخش دیگری از این جهت‌گیری ها بر شمرد و اظهار کرد: توجه ویژه به مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی به منظور ایمن‌سازی و سهولت تردد جانبازان و معلولان و برقراری سازگاری میان تسهیلات حمل و نقل و محیط زیست، از دیگر رئوس این جهت‌گیری‌هاست.
معاون شهردار تهران گسترش حمل و نقل انسان محور با تاکید بر حرکت پیاده و دوچرخه و توجه ویژه به ساماندهی پایانه‌های درون‌شهری و برون‌شهری و پارک‌سوارها و فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک و آموزش‌های شهروندی در این حوزه را موارد دیگر این جهت‌گیری‌ها عنوان نمود و تصریح کرد: استفاده بهینه از منابع و تسهیلات موجود و گسترش و افزایش به‌کارگیری سامانه‌های حمل و نقل هوشمند، رئوس پایانی جهت‌گیری‌های مذکور است.
احکام هفت‌گانه برای توسعه حمل و نقل عمومی
وی در خصوص احکام هفت‌گانه‌ای که برای حوزه حمل و نقل و ترافیک تهیه و تدوین شده نیز گفت: این احکام شامل سازگاری سیستم‌ها و تسهیلات حمل و نقل با محیط زیست، توسعه حمل و نقل عمومی، انسان محور نمودن نظام حمل و نقل و ترافیک، مدیریت عرضه و تقاضای سفر، ایجاد هماهنگی میان کاربری زمین و حمل و نقل، روان‌سازی جریان ترافیک و بسترسازی برای جلب مشارکت شهروندان، بخش خصوصی و سایر دستگاه‌های دست اندرکار است.
مهندس تشکری هاشمی در پایان در خصوص مصادیقی از تاکیدات توسعه‌ای در این برنامه خاطرنشان کرد: از جمله این تاکیدات در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی، گسترش مترو و بی‌آر‌تی؛ در زمینه مدیریت عرضه و تقاضای سفر، گسترش پایانه‌ها و پارک‌سوارها، معابر بزرگراهی و پارکینگ‌ها و در زمینه انسان محور نمودن نظام حمل و نقل و ترافیک نیز توسعه مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را می توان نام برد.
نظر شما