شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۱
کد خبر: ۶۶۲۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۲
رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رای مجلس هر چه باشد به آن احترام می‌گذاریم گفت: باید افرادی را برمی گزیدم که وقتی در بخش خود تصمیم می گرفتند همه جوانب و آثار فرابخشی را مدنظر قرار دهند. لازمه آن این بود که از دانش، تخصص و تجربه بالا برای مدیریت در شرایط پیچیده کنونی کشور برخوردار باشند.
به گزارش شهر، حسن روحانی در نشست علنی امروز (پنجشنبه 24مرداد) مجلس شورای اسلامی، گفت: کمتر سابقه دارد که بررسی هیات وزیران 4 روز به طول بیانجامد که این نشان از لطف ویژه نمایندگان مجلس نسبت به دولت تدبیر و امید است که با دقت و وسواس مساله را مورد بررسی قرار داده‌اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در آغاز از همه نمایندگان مجلس چه آنهایی که در موافقت و چه در مخالفت با برنامه‌ و نسبت اعضای کابینه مباحثی را مطرح کردند، سپاسگزارم و تشکر می‌کنم و بی‌تردید همه به وظیفه قانونی، شرعی و ملی خود عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: از مردم بزرگوار ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور که از طریق رسانه‌ها موضوع را دنبال می‌کنند، به آنها هم خسته نباشید عرض می‌کنم و لازم می داتم از همه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی بابت اطلاع‌رسانی کامل و به هنگام تشکر کنم.

روحانی افزود: از وزرای پیشنهادی نیز سپاسگزارم که به عهد خود وفا کردند و در کمال حوصله صبوری، رعایت ادب و اخلاق واعتدال به نقدها و سوالات مخالف‌ها که حتی گاهی لحنش تند بود پاسخ منطقی را ارائه دادند اگرچه برخی از لحن‌ها ممکن بود که بهتر باشد اما در مجموع همه سخنان نمایندگان در چارچوب آیین‌نامه داخلی مجلس انجام شده است.

رییس جمهور یادآور شد: اگرچه برخی از رسانه‌ها نسبت به نوع سوالات و انتقادات لحن منتقدانه‌ای داشتند و حتی گاهی از اصطلاح اعتراف‌گیری استفاده کردند، ولی به نظر همه مباحث و نقدها حق نمایندگان محترم بود. آنها باید بدانند به چه کسی باید رای سیاسی می‌دهند.

وی تصریح کرد: رای نمایندگان در چارچوب حقوق سیاسی و در چارچوب قانون اساسی است و امیدوارم این خدمتگزار و آنهایی که اعضای کابینه آینده می‌شود، حمایت مجلس در طول خدمتگزاری را پشت سر خود داشته باشند که این می‌تواند یک هدیه بزرگ برای استحکام کار دولت باشد.

روحانی ادامه داد: برای این فرزند مجلس که منادی گفتمان اعتدال و عقلانیت است و منتخب اعتدال‌خواهی مردم است، گاهی برخی از تعبیرات در مجلس کمی دلگیر کننده است اما چه باید کرد؟ این شیوه مرسوم در مردم‌سالار پارلمانی است همه باید عادت کنیم تحملات را بالا ببریم. هم نمایندگان و هم دولت باید آستانه تحمل خود را بالاتر ببرند و با یکدیگر تعامل داشته و به یاری همدیگر بشتابند.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظیفه نمایندگی و اظهارنظر کاملا آزاد است حتی می‌خواهیم به رسانه‌ها تذکر بدهیم که برخی نقدها و سوالات نمایندگان برای برطرف شدن شبهات در ذهن مردم است.

روحانی با بیان اینکه برخی از نقدها سنگین بود، ادامه داد: همه انتقادات را به رسمیت می‌شناسیم این حق نمایندگان است البته نظر مجلس با سخن برخی نمایندگان گاهی متفاوت است، مجلس یعنی 290 نفر نماینده که نظر نهایی نسبت به کابینه در رای نهایی آنها مشخص می‌شود که باید ساعاتی صبر کنیم و پس از شمارش رای مجلس مشخص خواهد شد و رای مجلس هرچه باشد به آن احترام می‌گذاریم.رئیس‌جمهور بیان کرد: همه ما باید پیام انتخابات 24 خرداد که پیام ملت ایران بود، را مدنظر قرار دهیم. یادمان باشد که هیچ‌کس چه رئیس‌جمهور، چه نمایندگان نمی‌توانند نظر شخصی خود را به جای اسلام یا انقلاب بنشاند و باید تحمل آرای مخالف را داشته باشیم.

وی یادآور شد: طبق قانون اساسی اصل بر تفکیک قواست که این تفکیک قوا نسبی است و توزیع و کنترل قدرت و مسئولیت مشترک مبنای اصلی در قانون اساسی است.رئیس‌جمهور ادامه داد: وزیران از دو طریق رای اعتماد از ملت می‌گیرند از یک طریق رئیس‌جمهور که منتخب مردم است و از طریق دیگر مجلس است که منتخب مردم هستند.
 
دکتر حسن روحانی با بیان اینکه همه وزیران باید پشتیبانی رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس را به خوبی احساس کنند، گفت: این پشتیبانی است که وزرا را با قدرت بیشتر برای اجرای مسئولیت سنگین آینده آماده می‌کند.

رئیس‌جمهور با اعلام اینکه برخی از بگو و مگوهای گذشته مسئولان به علت اختلاف نظر در تقسیر قانون بوده است، افزود: به نظر من بیان و تفسیر قانون اساسی بسیار روشن است.

وی با تأکید بر هیأت وزیران امروز منتخب رئیس‌جمهور و مورد اعتماد مجلس و نمایندگان مجلس است، تصریح کرد: کابینه امروز یک منظومه یکپارچه، منسجم و واحد است که همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن با یکدیگر هماهنگ انتخاب شده‌اند تا در کنار هم به صورت معنادار، مؤثر و کارآمد به مردم خدمت کنند.

روحانی با اعلام اینکه دولت یازدهم مدیریت کل‌نگر، جامع‌نگر، آینده‌نگر و پویا را در کنار هم قرار داده تا انسجام مدیریت فراهم شود، گفت:‌ دولت سعی کرده که از بخشی‌نگری که همیشه آفت کشور بوده اجتناب کند.

وی با بیان اینکه مقوله مدیریت استراتژیک در انتخاب وزرای کابینه یازدهم نقش داشته است، افزود: دانش، تخصص و تجربه بالا از مواردی مورد نیاز و شاخص‌های وزرای پیشنهادی بوده است تا با این محورها شرایط پیچیده کشور را بهیود ببخشیم.

رئیس‌جمهور با اعلام اینکه پیری و جوانی افراد برای من فرع بر ضرورت‌های مهم کشور بوده است، گفت:‌ به طور حتم شرایط کشور به‌گونه‌ای است که حتی نمی‌توان موضوع آزمون و خطا را تجربه کرد و فرصت‌های حساس را از دست داد، از این‌رو من برای پاسخ گفتن به مطالبات مردم و برنامه انتخاباتی‌ام متعهد هستم، از طرف دیگر این کابینه برای پاسخ به این برنامه‌ها در چارچوب گفتمان اعتدال معرفی شده است.

روحانی با تاکید بر اینکه کابینه باید متناسب با دیدگاه، برنامه و تعهدات داده شده به ملت باشد، تصریح کرد: کابینه یازدهم قرار است با پشتوانه بیش از 3 دهه خدمت و تجربه در سطوح مختلف نظام و رای بالای مردم در مسئولیت دولت قرار گیرد، از این‌رو با حمایت مجلس و سایر ارگان‌های نظام فرصت را برای خدمت به مردم ایران در این شرایط سخت می‌دانیم، اما مطالبات مردم در شرایط فعلی در عرصه اقتصادی، کاهش تورم، ثبات و آرامش در فضای کسب و کار، افزایش اشتغال و بهبود معیشت است.

رئیس جمهور ادامه داد: از طرف دیگر در عرصه سیاست داخلی مردم خواستار حقوق شهروندی، تحقق حقوق اقلیت‌ها، عقلانیت در مسائل سیاسی، آرامش در حوزه فرهنگ، حفظ آزادی قانونی مردم و احزاب، حفظ حریم خصوصی آحاد مردم و حاکم شدن فضای امید و اعتماد هستند. از طرف دیگر مردم در عرصه سیاست خارجی به دنبال منزلت ایران در جهان و تکریم ملت ایران هستند.

وی افزود: مردم در این رابطه مایل هستند که زیست بهتر همه ایرانیان را شاهد باشند و نام ایران مترادف با ایستادگی در حقوق و منافع ملی و مطابق با صلح، دوستی و احترام متقابل باشد. همچنین در حوزه فرهنگ مردم خواستار فضایی فرهنگی‌تر، سرشار از دوستی، توجه به اخلاق، کرامت اسلامی و اعتدال علوی جهت ساماندهی فرهنگ عمومی هستند. جامعه‌ای که در آن علم و اخلاق تضمین‌کننده آینده‌ای بهتر باشد. جامعه‌ای که از گسترش آسیب‌های اجتماعی فاصله گرفته و فاصله اجتماعی رو به کاهش باشد.

روحانی با بیان اینکه پاسخگویی به مطالبات مردم بدون توجه به وضعیت جامعه و کشور و واقع‌گرایی امکانپذیر نیست، تصریح کرد: وضعیت فعلی کشور دشوار و پیچیده بود لذا هم‌اکنون شاهد اقتصاد با تورم بالا، نرخ سرمایه‌گذاری پایین، رکود بنگاه‌های تولیدی و نقدینگی بالا در کشور هستیم. از طرف دیگر در عرصه سیاست خارجی با تحریم‌های ظالمانه، چالش‌های منطقه‌ای و تنش‌های حاد سیاسی در منطقه مواجهیم.

وی به حوادث مصر نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون لازم می‌دانم که به ملت بزرگ مصر تسلیت بگویم و در برابر بی‌رحمی به مردم مصر با آنان اظهار همدردی کنم و به نظامیان مصر تذکر دهم که ملت مصر،‌ ملت بزرگ و آزادی‌خواه است، از این‌رو این ملت را سرکوب نکنید.

رئیس جمهور با بیان اینکه راه مردم مصر، راه دموکراسی و اصلاح است، گفت: همه باید به خواست مردم احترام بگذارند.وی با اشاره به اینکه امروز منطقه ما با تهدید قدرت‌های خارجی مواجه است گفت: همچنین در عرصه فرهنگ و اجتماع با آسیب‌های اجتماعی و برخی شکاف‌ها مواجه هستیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هرگونه قضاوت درباره کابینه پیشنهادی باید بر مبنای لحاظ کردن توانایی وزرا برای پاسخگویی به مطالبات مردم و عبور از شرایط دشوار کنونی کشور صورت گیرد.

روحانی با بیان اینکه من با صراحت به نمایندگان و ملت عزیز عرض می‌کنم که تک‌تک اعضای کابینه را متناسب با اندازه و شدت چالش‌های پیش‌رو و انتظار مردم و نخبگان و همچنین شرایط وزارتخانه‌های مربوطه برگزیده‌ام، تصریح کرد: موفقیت دولت و انجام تعهدات در برابر مردم نیازمند اراده ملی است یعنی همه قوا با هدایت رهبر معظم انقلاب باید به یاری دولت بشتابند و دولت نیز خود را موظف می‌داند با برنامه‌ریزی منسجم، سختکوشی و قانونمداری در اولویت قرار دادن منافع ملی و عملکرد فراجناحی و استواری بر مشی اعتدال تمام تلاش خویش را برای گذر از شرایط فعلی و حل مشکلات و همچنین دستیابی به آینده بهتر به کار گیرد.

وی ادامه داد: همکاری مجلس و دولت نخستین گام در پیشانی این ملت و عزم و اراده ملی است.

روحانی با اشاره به اینکه مردم خواست خود را می‌دانند و برنامه‌های دولت تدبیر و امید را شنیده‌اند، گفت: در این 4 روز نیز سخنان نمایندگان موافق و مخالف دنبال کرده‌ام و قطعا برای آنها مهم است که میزان همسویی مجلس و دولت را با رای خود بسنجند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: به صراحت می‌گویم تک‌تک وزرای پیشنهادی را بر اساس ضرورت‌های پیش‌گفته، مشورت نخبگان و مطالعه ظرفیت‌های کنونی برگزیده‌ام و نگاه در انتخاب همکاران یک نگاه حرفه‌ای و تخصصی بود و به دنبال هیچ مصلحتی بیرونی و سمت‌دهی به هیچ‌ جناح و حزب و شخص نبوده‌ام.روحانی با بیان اینکه وزیران این کابینه هیچ‌کدام حرصی برای تصدی‌گری وزارتخانه‌ نداشته‌اند تاکید کرد: من از تک‌تک آنها درخواست کرده‌ام و چه بسا برخی از آنها با اصرار من زیر بار مسئولیت رفته‌اند.

وی تاکید کرد: کابینه یک کابینه فراجناحی است اما این به معنای نداشتن گرایش سیاسی نیست بلکه اعضای کابینه چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که در مراحل مختلف انقلاب و دولت‌های مختلف و همچنین  سایر مسئولیت‌ها حضور موثر داشته‌اند و بدیهی است تفکر سیاسی و حتی متفاوت با یکدیگر داشته باشند اما مهم این است که در کار با دولت فراجناحی عمل کنند.رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وزیر باید کل ملت را ببیند نه منافع یک جناح ادامه داد: همچنین وزیر باید وفادار به خواست ملت و هماهنگ با برنامه‌های رئیس‌جمهور باشد.

روحانی افزود: همه وزرا با این نیت انتخاب کرده‌ام که از رای اعتماد برخوردار شوند و مرا در عمل به تعهدی که با مردم و خدای خویش بسته‌ام حمایت کنند:روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: چند سال پیش حوادث تلخی رخ داد به طوری که عده‌ای اردوکشی خیابانی کردند و عده‌ای نیز کهریزک درست کردند؛ همه می‌دانیم کارهای بسیار ناپسندی صورت گرفت اما همه باید تلاش کنیم آتش‌ها با تدبیر خاموش شوند.

وی ادامه داد: ما به دستگاه قضایی اعتماد داریم عده‌ای احضار شدند عده‌ای متهم بودند و عده‌ای نیز محکوم شدند اما بعد از 4 سال باز هم باید از کوچه‌های باریک به دنبال اهدافی باشیم که منافع آن برای کشور نامشخص است.رئیس جمهور تاکید کرد: خود می‌گوید نبوده‌ام و نیستم، دیگری اصرار دارد که بوده‌ای، دستگاه قضایی و امنیتی می‌گوید نبوده است دیگری می‌گوید باید ثابت کنی کنی که نبوده‌ای؛ این سوال را می‌پرسم آیا این به نفع کشور است.

روحانی افزود: یک بار مساله‌ای را پیگیری می‌کنیم برای امنیت ملی و گاهی برای مصالح جناحی و حزبی اما آنچه که مهم است این است که باید تلاش کنیم جلوی تکرار تخلفات گرفته شود. روحانی گفت: آنچه ما بدست آورده ایم بسیار ارزشمند است باید آنچه بدست آمده به خوبی حراست و حفاظت شود.

وی ادامه داد:‌ افرادی را که برای همکاری دعوت مرا پذیرفتند نیت و انگیزه ای جز خدمت صادقانه به مردم و نظام نداشته و عمل به تعهدات دینی و ملی خود را وظیفه می دانم. آنها متواضعانه پذیرفته اند که این خادم ملت همسو با تقدیر الهی و رأی و امید مردم را یاری و همراهی کنند.رئیس جمهور افزود: تمامی افراد کابینه و هیأت وزیران وفادار و پایبند به آرمان های انقلاب، اندیشه های امام راحل و قانون اساسی و ولایت فقیه هستند.

وی تصریح کرد: من به دستگاه امنیتی کشورم اعتماد کامل دارم آنها به خود من و نیز نمایندگان ویژه من اطمینان دادند که هیچ یک از وزیران پیشنهادی نه فقط از نظر امنیتی بلکه از نظر اخلاقی و مالی هیچ مسئله قابل ذکری ندارند. البته می دانید من نیز به دلیل مسئولیت هایی که در بالاترین سطوح کشور در حوزه امنیت ملی داشتم حتی به این استعلام ها نیز اکتفا نکردم و فراتر از روال معمول همه دولت های گذشته مشورت و رایزنی را در خصوص همه وزیران در بالاترین سطح دنبال کرده ام.

روحانی عنوان کرد: پس از مشورت با مسئولان عالی مقام کشوری در خصوص انتخاب کابینه  و با اطلاع کامل وزرا را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم.رئیس جمهور ادامه داد: من خواهش می کنم افرادی اگر در خارج از مجلس با اهدافی خاص مسائل را دنبال می کنند به آنها توجه نشود و به مسائل ملی و شرایط کشور در این مقطع حساس توجه داشته باشیم.

وی گفت: این همکاران گرامی که جزء کابینه دولت یازدهم به شمار می روند منشور اخلاقی دولت که مبنای آن اعتدال است را با جان و دل قبول کردند و همگی بر اجرای آن همدل و متفق القول هستند.

روحانی افزود: وزیران من شناخته شده هستند و من با برخی از آنان سال های جنگ و جهاد و زیر بمباران های دشمن هم رزم بودم و با برخی دیگر در مسئولیت های دیگری همکار بودم.

رئیس جمهور ادامه داد:‌ باید قدر جانبازان، ایثارگران و خانواده های آنان را بدانیم و همچنین قدردان تعهدات و تجربیات سال های طولانی آنها باشیم.وی گفت: در بحث متوسط سنی اعضای کابینه نسبت به برخی گاهی تعبیرات نازیبایی به کار رفت. من جوانگرایی را می پسندم ولی در مدیریت های کلان کشوری تجربه، تعهد، دانش و آمادگی برای ایثار و فداکاری را مقدم بر مسئله سن می دانم اگر شرایط فعلی کشور نبود حتما جوان ترها به آنان ترجیح داشت.

روحانی ادامه داد: ‌باید توجه داشته باشیم معدل کابینه من در دهه سنی 50 هستند و این دهه یعنی دهه پختگی و آنچه برای من در این خصوص تعیین کننده بود عشق به خدمت، توان مدیریت، دانش، تجربه، انضباط کاری و تجربه کار گروهی بود.

رئیس جمهور افزود: من مدیر برای پروژه انتخاب نکرده ام من مدیران ارشد ستادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده ام همه ما می دانیم فرماندهان کهنه کار اتاق فرمان فرماندهی جنگ را اداره می کردند و افسران جوان میدان نبرد را. البته به همه وزیران توصیه کردم در رده های بعدی از متخصصین جوان استفاده کنند.

وی گفت: در بحث بانوان، قومیت ها و اقلیت ها نیز باید اشاره کنم اولا کابینه بزرگ تر از هیأت وزیران است بی تردید بانوان در کابینه حضور خواهند داشت ثانیا از وزرا خواسته ام حتی الامکان از بانوان شایسته در معاونت ها و مدیریت ها بهره گیری کنند. همه باید در ارتقاء جایگاه بانوان در مشاغل کارشناسی و مدیریتی بکوشند.

روحانی افزود: اقلیت های دینی، قومی و مذهبی نیز در سطوح مختلف مدیریتی و در سطوح ملی، محلی و حتی در مسئولیت های نهاد ریاست جمهوری دعوت به همکاری خواهند شد.رئیس جمهور عنوان کرد: در اینجا سخن را طولانی نکرده و یک بار نام وزیران را با جمله ای اشاره خواهم کرد و نسبت به چند وزیر کمی با تفصیل سخن گفته و بحث را به پایان خواهم رساند.وی ادامه داد: من نیز همانند شما نمایندگان مردم تجربه کار در مجلس و نشستن بر روی این صندلی های خانه ملت و گوش کردن به سخنان مختلف را دارم.

روحانی گفت: برای وزارت اقتصاد و دارایی دکتر علی طیب نیا معرفی شده است با توجه به ابعاد علمی و تجربه کافی وی و همچنین هماهنگی او با تیم اقتصادی دولت بهترین گزینه است.رئیس جمهور ادامه داد: برای وزارت ارتباطات و فناوری دکتر محمود واعظی که تخصص بالایی در این زمینه دارد را معرفی کرده ام که سابقه مدیریت در بخش مخابرات را دارد و در شرایط فعلی که نیاز به ارتباطات بین المللی در این زمینه هست توانایی بین المللی کافی دارد.

وی افزود: برای وزارت اطلاعات حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمود علوی به محضر نمایندگان معرفی شده که آشنایی من با ایشان در مجلس شورای اسلامی در دو دوره به عنوان رئیس کمیسیون داخلی مجلس و در مجلس خبرگان عضو کمیسیون سیاسی و اجتماعی برمی گردد. وی دارای قدرت مدیریت کافی، آشنایی به بحث اطلاعات و توان هماهنگی است.

روحانی گفت:‌ برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اصرار از سیدحسن قاضی زاده هاشمی دعوت کردیم که وی مسئولیت های بسیار سنگینی عهده دار بودند و خدمات بسیاری نیز به کشور در امر پزشکی به ویژه چشم پزشکی داشته و دارند و سابقه طولانی حضور جهادی وی مورد اعتماد وسیع افراد است.

وی ادامه داد:‌ در وزارت دادگستری حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی مسئولیت را پذیرفتند. من خوشحال شدم از پذیرش وی نه به دلیل اینکه توانمندی را در این زمینه دارند و به خوبی می تواند هماهنگی قوه قضائیه، مجریه و مقننه را به وجود بیاورد بلکه در زمینه تأمین عدالت و مبارزه با فساد مطمئن بودم کمک خوبی برای دولت خواهد بود.رئیس جمهور تصریح کرد: برای وزارت دفاع دکتر حسین دهقان معرفی شدند که سابقه آشنایی من با ایشان مربوط به دوران دفا ع مقدس بوده و آشنایی وی به وزارت مذکور مربوط به تجربه و حضور پر رنگ وی در وزارت دفاع و نگاه استراتژیک به این بخش که حائز اهمیت بود است.

روحانی گفت: برای وزارت صنعت، معدن و تجارت مهندس محمدرضا نعمت زاده معرفی شدند که به حق فردی شایسته و جزء افراد کم نظیر در حوزه صنعت هستند و وی می تواند در این بخش حتما حرکات جدیدی را به وجود آورده و فعالیت نه تنها در بخش صنعت بلکه در حوزه معدن و تجارت نیز داشته باشد.وی ادامه داد: در بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی علی جنتی انتخاب شدند که از فعالان در عرصه انقلاب و پس از آن است.

وی به فرهنگ اسلامی – ایرانی آشنایی داشته و به ابعاد مهم فرهنگ از لحاظ بین المللی نیز توجه کامل دارند.روحانی افزود: برای وزارت کشور عبدالرضا رحمانی فضلی معرفی شدند که دیگر نیازی به معرفی بیشتر وجود ندارد و تمامی نمایندگان آشنایی کافی با وی دارند. وزیر پیشنهادی وزارت کشور هم سابقه مدیریتی استانی و وزارت کشور دارند و هم در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مدتی فعال بودند و نیز با فرهنگ به خوبی آشنا هستند.

روحانی گفت:‌ گزینه پیشنهادی وزیر کشور آشنایی عمیقی با اقوام مختلف ایرانی داشته و وزیری است که به زبان کردی و آذری مسلط است.رئیس جمهور افزود: برای وزارت نیرو حمید چیت چیان معرفی شده است که در مجلس شورای اسلامی نیز خدمات گسترده ای ارائه کرده و دارای تخصص و تجارب بسیار زیادی است. همچنین گفتنی است ابتکارات بسیاری در زمینه انرژی های نوین از وزیر پیشنهادی وجود دارد و وی نگاه ویژه ای به مسئله آب نیز دارند.

روحانی ادامه داد:‌ برای وزارت امور خارجه بهترین شخصیتی که می توانست این مسئولیت را به خوبی بر عهده بگیرد یعنی محمدجواد ظریف معرفی شد. با وی سالیان درازی است که آشنایی دارم و در زمان دفاع مقدس نیز که قطعنامه 598 مطرح شد و بعد در مسئولیت هایی که در مجلس یا دبیرخانه داشتند به خوبی انجام وظیفه کردند. مهارت وی در مذاکرات و آشنایی کافی نسبت به مسائل جهانی دلیل انتخاب وی بود.

وی گفت: برای وزارت جهاد کشاورزی مهندس محمود حجتی انتخاب شدند البته وی متواضعانه از همان روزهای اول فرد دیگری را معرفی می کردند و گفتند که صلاحیت آنها بیشتر از من است و معتقد بود حتی به عنوان مشاور نیز می تواند در کابینه و در وزارت کشاورزی خدمت کند و این در حالی است که در جمع بندی با افرادی که خود وزیر پیشنهادی کشاورزی معرفی کرده بود به این نتیجه رسیدیم که بهترین گزینه برای تصدی این وزارتخانه محمود حجتی است.

روحانی ادامه داد:‌ برای وزارت آموزش و پرورش شخصیتی اجرایی علمی و برنامه ریز یعنی دکتر محمدعلی نجفی مدنظر قرار گرفته که وی دارای نظرات کاربردی نسبت به مسئله آموزش و پرورش هستند و دارای محبوبیت بالایی در میان فرهنگیان و درک عمیقی از آموزش و پرورش و مسائل عمومی کشور هستند.

وی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به خوبی از دغدغه های جامعه فرهنگیان مطلع بوده و می داند که معلم دلخسته چگونه می تواند با نشاط به فعالیت خود ادامه دهد.رئیس جمهور گفت: برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دغدغه من این بود که ضمن اینکه دانشگاهیان در فضای علمی و فرهنگی تربیت شوند فردی را معرفی کنم که مورد اعتماد دانشگاهیان باشد و دارای سوابق علمی و تحصیلی بسیاری در این زمینه باشد.

وی ادامه داد:‌ فرد پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید کاملا معتدل باشد و فضای آرام دانشگاه ها را در شرایط کنونی کشور مدنظر قرار دهد که جعفر میلی منفرد معتدل بوده و تمامی این ویژگی ها را دارد.

روحانی تصریح کرد: من تاکنون بارها به صراحت گفته ام که با اصول‌گرا بودن یا اصلاح طلب بودن کسی مشکلی ندارم هر دوی اینها باید در دولت آینده اعتدال گرا باشند که وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری نیز بی شک همین طور خواهد بود.

روحانی ادامه داد: برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی انتخاب شدند که هم اقتصاددان بوده و جامعه شناس است و می توان گفت که وزیر پیشنهادی به خوبی با مسائل کشور آشنایی دارد.

وی گفت: برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسی لازم است که آشنایی کافی با تمامی حوزه ها در کشور از اقتصاد و اجتماع گرفته تا سایر حوزه ها داشته باشد که دکتر ربیعی شناخت کافی در این خصوص دارد. بی شک وزیر پیشنهادی به خوبی می تواند وزارتخانه مذکور را همسو با برنامه های دولت اداره کند. 

رئیس جمهور افزود: برای وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی برگزیده شده است که دارای دانش اقتصادی و توسعه اجتماعی است. حضور ایشان با توجه به آنچه که به عنوان کل کشور مدنظر قرار می دهیم در بحث آمایش سرزمین که مسئولیت اصلی این مهم بر عهده وزارت راه و شهرسازی است مدنظر قرار گرفته و همچنین تمرکز گرایی و پایتخت سالاری که باید از آن فاصله بگیریم مدنظر آخوندی بوده که اینها ویژگی هایی است که اعتماد همگان را تا کنون جلب کرده است.

وی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی جهادگری است که علاوه بر سابقه رزمندگی و حضور در جبهه سنگرسازان بی سنگر به تمام حقوق شهروندی توجه دارد و شهامت را در همان روزهای پس از فتنه 88 داشت که در خدمت رهبری گفت هیچ تقلبی در انتخابات صورت نگرفته و در انتخابات ایران امکان بروز تقلب وجود ندارد.

روحانی گفت: برای وزارت نفت بیژن نامدار زنگنه برگزیده شده که با توجه به شرایط کنونی که نفت حساسیت بالایی در کشور دارد بهترین گزینه وزیر پیشنهادی است که امید است با رأی بالای نمایندگان به وزارت وزارتخانه مذکور دست یابد.

وی ادامه داد: جایگاه وزارت نفت در کشور جایگاه یگانه ای است و نگاه ما نیز به این حوزه باید نگاهی ویژه باشد. تنها بحث انرژی در کشور مطرح نیست بلکه بحث سیاست خارجی ما و اقتصاد ما این روزها منوط به این وزارتخانه است که باید یک مرد با تجربه سکانداری آن را بر عهده بگیرد.

روحانی گفت: برای وزارت ورزش و جوانان مسعود سلطانی فر انتخاب شد که وی سابقه مدیریت طولانی در مسئولیت های مختلف داشته و در استانداری های مختلف مسئولیت داشته و به عنوان رئیس شورای فرهنگی کشور فعال بوده است.

وی ادامه داد:‌ از لحاظ دیپلماسی ورزش وزیر پیشنهادی برنامه های خوبی در این خصوص دارد و با توجه به نشست هایی که با وی داشتم رویکرد جدیدی نسبت به این حوزه در ذهن دارد که به خوبی می تواند این مسئولیت را بر عهده بگیرد. 

رئیس جمهور گفت: با کلماتی بحثم را به پایان می برم و خود را موظف می دانم که آنچه که در خصوص آن اطلاعات کافی داشتم نسبت به کابینه و تک تک وزرا با صداقت و صراحت و قبول مسئولیت در روز قیامت در محضر شما اعلام کنم هر چه گفتم یک شهادت شرعی بوده و به همه الزامات این شهادت شرعی متعهد هستم.

وی ادامه داد: ‌خداوندا تو خود شاهد باش من جز حقیقت و راستی نگفتم ون خواهم گفت. تو خود شاهد باش من آنچه گفتم برای ارتقاء آگاهی کسانی بود که در معرض مسئولیت داوری مهمی قرار دارند تو شاهد باش که تمام تلاشم را به کار بستم تا بهترین افراد برای کابینه با بالاترین درجه کارآمدی و تجربه به نمایندگان ملت معرفی کنم و در انتخاب همکاران دقت، مشورت و همچنین رسیدگی و ارزیابی کامل انجام دادم تا شایستگی و توانایی و تعهد آنها برایمان روشن باشد.

رئیس جمهور افزود: حتی یک روز یا یک ساعت نیز در انتخاب وزرا وقت تلف نکرده ام. من به دلیل حساسیت شرایط کشور و به دلیل تأکید مقام معظم رهبری که به من فرمودند هر چه سریعتر کابینه خود را معرفی کن پس از تحلیف در اولین فرصت ممکن دولت را معرفی کردم و امروز خوشحالم به نقطه ای رسیدیم که با رأی شما نمایندگان حماسه سیاسی کامل خواهد شد. 

رئیس جمهور اظهار کرد: 24 خرداد مردم حماسه سیاسی خلق کردند و امروز 24 مردادماه هم نمایندگان مجلس باید این حماسه را تکمیل کنند.روحانی خطاب به نمایندگان مجلس افزود: نمایندگان مجلس، این شمایید و این خدای ناظر بر اعمال همه ما، لذا ملت ایران چشم‌انتظار رای امروز شما هستنند.

وی تصریح کرد: دشمنان نظام مشتاق به فاصله انداختن بین دولت و مجلس هستند، اما بدانند به هدف خود نخواهند رسید.رئیس‌جمهور گفت: من خوشحال می‌شوم اگر تمامی کابینه رای اعتماد را کسب کنند چرا که بی‌تردید با آرای همه شما به وزرا کار دولت سریع‌تر آغاز خواهد شد.

روحانی عنوان کرد: با رای مثبت شما به کابینه هم لبخند بر لبان ملت نقش خواهد بست و هم شادمانی رهبری را شاهد خواهیم بود.وی افزود: حماسه سیاسی با آرای مجلس تکمیل خواهد شد.

رئیس جمهور در مورد خط قرمز خود و مجلس اظهار کرد: خط قرمز من و شما با همه وزرای آینده امانتداری در بیت‌المال و رهنمودهای رهبری، عظمت کشور و صیانت از حقوق ملت و پاسداری از اخلاق نورانی اسلام است، لذا هر کس از خط قرمز عبور کند، جایی در حلقه خدمتگزاران این دولت نخواهد داشت.روحانی در سخنان پایانی خود خاطرنشان کرد: خداوندا، تدبیر ما در گرو تقدیر تو و امید ما به رحمت بی‌کرانه تو است و ما خود را وامدار تو می‌دانیم. 

منبع: خانه ملت
نظر شما