شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۲
کد خبر: ۶۶۳۶۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
شهر سیدنی در روزهای آینده شاهد برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی فیلم پرشین با حضور فیلم‌های شاخص سینمای ایران در نیم قرن گذشته خواهد بود و نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان پرآوازه سینمای ایران، مهمان ویژه این جشنواره است.

به گزارش شهر، این جشنواره نوپا که سال گذشته اولین دوره خود را با موفقیت پشت سر گذاشت، امسال نیز با تکیه بر تجربه دست‌اندرکاران، با کیفیت بالاتری برگزار خواهد شد.

در این جشنواره 26 فیلم بلند و ۳۰ فیلم کوتاه و انیمیشن به نمایش گذاشته می‌شود و نیکی کریمی، بازیگر نام‌آشنای سینمای ایران، که چند سالی است در کسوت کارگردانی نیز فعالیت دارد، نیز در آن حضور خواهد یافت.

همچنین سینماهای Dendy Opera Quay وDendy Newtown شهر سیدنی، از 24 مرداد تا 10 شهریور به پخش آثار شرکت‌کننده در این جشنواره خواهند پرداخت. در این رویداد سینمایی، فیلم‌هایی از فارسی‌زبانان سراسر دنیا به نمایش در خواهد آمد که از میان آن‌ها می‌توان به «مثل یک عاشق» عباس کیارستمی، «گاو» داریوش مهرجویی، «باشو غریبه کوچک» بهرام بیضایی، «کلوزآپ» عباس کیارستمی، «دونده» امیر نادری، «دو زن» تهمینه میلانی، «قندهار» محسن مخملباف، «لاک‌پشت‌ها پرواز می‌کنند» بهمن قبادی، «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی، «آفساید» جعفر پناهی، «درباره الی» اصغر فرهادی، «سوت پایان» نیکی کریمی، «رنگ خدا» مجید مجیدی، «گیلانه» رخشان بنی اعتماد،  «این یک رویاست» محمود غفاری، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» سامان سالور و «تنها دوبار زندگی‌ می‌کنیم» بهنام بهزادی اشاره کرد.

بخش اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم پرشین به پخش فیلم‌های منتخب سال ۲۰۱۳ اختصاص دارد و بخش دوم، مروری بر آثار شاخص‌ سینمای ایران در ۵۰ سال گذشته خواهد بود.

البته در این جشنواره فیلم های دیگری نیز مانند «یک خانواده محترم» مسعود بخشی، «مرغ و آلو» مرجان ساتراپی، «کهریزک، چهار نگاه» از بهمن کیارستمی، محسن امیریوسفی، پیروز کلانتری و رخشان بنی اعتماد، «My Sweet Pepper Land» هاینر سلیم، «از تهران تا لندن» مانیا اکبری به نمایش در می آید.

مراسم افتتاح این جشنواره که 22 آگوست مقارن با 31 مردادماه 92 در سیدنی برگزار می‌شود، فیلم «یک خانواده محترم» ساخته مسعود بخشی به نمایش درخواهد آمد که پیش از این در چندین جشنواره بین‌المللی، از جمله جشنواره کن ۲۰۱۲، حضور موفقیت‌آمیزی داشته است. این فیلم درباره ایرانی مهاجری است که پس از دو دهه اقامت در اروپا به ایران بازمی‌گردد و مجبور می‌شود با فرهنگ متفاوتی دست و پنجه نرم کند. این فیلم در محافل سینمایی داخلی بازتاب های منفی بسیاری را ایجاد کرد ولی اکنون به واسطه تهیه کننده خارجی آن در این مجموعه فیلم های ایرانی گنجانده شده است. پایان‌بخش جشنواره امسال نیز نمایش فیلم فرانسوی‌زبان «خورشت مرغ و آلو» نوشته مرجان ساتراپی خواهد بود.

در این جشنواره فیلم‌هایی از نیکی کریمی نیز پخش خواهد شد. همچنین این بازیگر و فیلمساز ایرانی، در زمان برپایی جشنواره، برای دانشجویان استرالیایی کارگاه فیلمسازی برگزار می‌کند.

جشنواره بین‌المللی فیلم پرشین به زعم  مدیریت آن، امین پلنگی و ساناز فتوحی، برای آشنایی هرچه بیشتر جامعه استرالیا با فرهنگ و هنر ایران‌زمین به‌طور عام و سینمای ایران به‌طور خاص طراحی شده است.اما گنجاندن بعضی آثار با نگرش های منفی نسبت به روند داخلی ایران این ادعا را خدشه دار کرده است.


نظر شما