پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۶۷۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
برگزاری دومین جشنواره شمسه با محوریت جلسات قرآن/
دبیر جشنواره قرآنی شمسه هدف از برگزاری سومین دوره از این جشنواره را معرفی و احیای جلسات قرآنی عنوان کرد.

به گزارش شهر، غلامرضا احمدی دبیر جشنواره قرآنی شمسه گفت: جشنواره شمسه با همکاری شهرداری تهران از سال 1390 با هدف اهمیت دادن بیشتر به قرآن و همچنین تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن آغاز به کار کرد.

هدف اولین دوره جشنواره شمسه شناسایی استعدادهای قرآنی بود

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در اولین دوره از جشنواره شمسه صورت گرفت، اظهار داشت: در جشنواره شمسه یک که در سال 90 برگزار شد سعی داشتیم قشرهایی که مخاطب برنامه‌های قرآنی نیستند را تحت پوشش قرار دهیم تا آنها نیز با قرآن آشنا شوند که در این راستا جزوه‌هایی در سه بخش «رزق حلال»، «قرآن و جوان»، «قرآن و همسایه‌داری» تهیه و توزیع شد.

دبیر جشنواره قرآنی شمسه ادامه داد: در این جشنواره به صورت غیرتخصصی بخش‌های حفظ و قرائت قرآن وجود داشت، یعنی افرادی که قصد داشتند قرآن را قرائت کنند اما به مراتب بالا نرسیده بودند شناسایی شدند و بانک اطلاعاتی جامعی از فعالان قرآنی تهیه شد.

احمدی با اشاره به برنامه‌های جنبی در اولین دوره جشنواره شمسه گفت: در کنار برگزاری جشنواره شمسه یک و شناسایی علاقه‌مندان به عرصه‌های قرآنی شهر تهران، از خانواده‌های قرآنی نیز تجلیل شد، به طوری که از خانواده خانم «رقیه محمدی» کسی که در سن 6 سالگی حافظ کل قرآن بود و در 8 سالگی موفق به کسب دکترای علوم قرآنی شده بود، خانواده آقای «سیاح‌گرجی» که تنها پدر و پسری هستند که در مسابقات قرآن مالزی حائز رتبه شده بودند و همچنین استاد «سبزعلی» که بیش از ده‌ها فعال و ممتاز قرآنی تربیت کردند تجلیل شد.

داوران دومین دوره از جشنواره شمسه برگزیدگان دوره اول این جشنواره بودند

وی درخصوص دومین دوره از جشنواره شمسه که سال گذشته برگزار شد، خاطرنشان کرد: ما در شمسه یک تنها افراد فعال و علاقه‌مند در عرصه‌های قرآنی را شناسایی کردیم اما در دومین دوره از برگزاری این جشنواره علاوه بر شناسایی نخبگان از این استعدادها استفاده کردیم یعنی افرادی که در جشنواره شمسه یک رتبه کسب کرده بودند در هدایت شمسه دو به عنوان داور بخش‌های مختلف جشنواره فعالیت کردند تا به نوعی افراد به فعالیت‌های قرآنی ترغیب شوند.

احمدی با بیان اینکه ما در دومین جشنواره شمسه به دنبال مشارکت مردم در برنامه‌های قرآنی و استفاده از نخبگان و سرمایه‌های اجتماعی شناسایی شده بودیم، ادامه داد: دومین جشنواره قرآنی شمسه در موضوعاتی همچون «احترام به حقوق شهروندان از منظر قرآن و احادیث»، «تاثیر خدمت‌رسانی در فرد و اجتماع از منظر قرآن و روایات» و «اثرات آشنایی با معارف اسلامی در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی» برگزار و با استقبال خوب مردم مواجه شد.

دبیر جشنواره قرآنی شمسه گفت: در افتتاحیه دومین دوره جشنواره شمسه از خانواده استاد «بادپا» که بیش از نیم قرن سابقه تدریس قرآن دارند و فرزندان‌شان نیز افرادی فعال در این عرصه هستند تقدیر به عمل آمد، همچنین از یک راننده تاکسی که استاد قرآن بود و همچنین از یک مکانیک و یک طلافروش حافظ قرآن در بخش «رزق حلال» تجلیل شد.

امسال بخش گروهی جشنواره شمسه را تقویت می‌کنیم

احمدی با اشاره به اینکه دومین دوره جشنواره شمسه در بخش‌های شفاهی، مکتوب، هنری، گروهی و رسانه‌های دیجیتال برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته جشنواره شمسه در بخش شفاهی در رشته‌های قرائت، ترتیل‌خوانی، حفظ، اذان، تواشیح و هم‌خوانی و بخش مکتوب در رشته‌های تحقیق و پژوهش و دل‌نوشته برگزار شد‌ همچنین در بخش رسانه‌های دیجیتال، فضای مجازی و وبلاگ نویسی؛ در بخش هنری، داستان‌گویی قرآنی و در بخش گروهی مسابقات گروهی قرآنی در نظر گرفته شد که البته بخش گروهی با استقبال خوبی مواجه نشد؛ امسال امیدواریم با تعدد بیشتر بخش‌های جشنواره و تقویت بخش گروهی گامی مؤثر در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و سبک زندگی اسلامی برداریم.

دبیر جشنواره شمسه با بیان اینکه در بخش جنبی جشنواره ارتباطی با مدارس برقرار کردیم، افزود: سال گذشته با راه‌اندازی بخش دانش‌آموزی و همچنین بخش ویژه‌ای برای معلولان و جانبازان مسابقاتی برگزار کردیم که مورد استقبال قرار گرفت به همین دلیل قصد داریم این بخش‌‍‌ها را در این دوره از جشنواره نیز بگنجانیم.

هدف این دوره از جشنواره شمسه شناسایی و احیای جلسات قرآنی است

وی با اشاره به برگزاری سومین دوره جشنواره آیینی شمسه در سال جاری گفت: در دوره‌های گذشته افراد علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی را شناسایی و به کار گرفتیم اما در این دوره از جشنواره شمسه بیشتر سعی داریم با همکاری سازمان بسیج، جلسات کانون‌های قرآن را فعال کنیم به طوری که مسابقاتی کوچک نیز در این جلسات برگزار شود تا همه افراد به صورت گروهی در این دوره از جشنواره شمسه شرکت کنند.

دبیر جشنواره شمسه با اشاره به وجود خانه‌های قرآن در مناطق 22گانه شهر تهران و فعالیت استاد راهنما و کارشناس قرآنی جهت کمک به علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره شمسه تصریح کرد: کانون‌های قرآنی محلات زیر نظر خانه‌های قرآن فعالیت می‌کنند که تمامی علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره شمسه باید از طرف یکی از کانون‌های قرآنی یا جلسات و هیئت‌های قرآنی به جشنواره معرفی شوند.

علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره شمسه باید در جلسات قرآنی فعال باشند

احمدی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره شمسه افراد باید از مراکز قرآنی یا نماینده قرآنی در هر منطقه به جشنواره معرفی شوند، خاطرنشان کرد: معرفی افراد از طریق جلسات قرآنی به جشنواره باعث تشویق افراد به شرکت در جلسات و کانون‌های قرآنی می‌شود، علاوه بر این جلسات قرآنی هر منطقه شناسایی و معرفی خواهند شد تا علاقه‌مندان به شرکت در جلسات قرآنی به راحتی نزدیک‌ترین جلسه قرآنی در محله خود را بشناسند.

دبیر جشنواره شمسه در خصوص نحوه تأمین بودجه و نهادهای مشارکت‌کننده در این جشنواره افزود: من از بودجه نهایی این جشنواره اطلاع دقیقی ندارم چرا که هر منطقه در ابتدا مسابقاتی برگزار می‌کند سپس نماینده ما در خانه قرآن برگزیدگان هر منطقه را معرفی می‌کند تا در این جشنواره شرکت کنند، بنابراین نمی‌توان بودجه دقیقی را مطرح کرد اما بخشی از این هزینه‌ها را معاونت اجتماعی شهرداری تهران تقبل می‌کند.

احمدی ادامه داد: هر کس متولی یک بخش است یعنی ما در هر 22 منطقه تهران یک دبیر جشنواره داریم که مسابقات هر منطقه را برگزار می‌کند البته امسال افراد از طریق کانون‌های قرآن هر منطقه به جشنواره شمسه معرفی می‌شوند.

تقویت جلسات قرآنی بهتر از تقدیر مجدد از قهرمانان قرآنی است

وی با بیان اینکه مخاطبان اصلی ما افرادی هستند که در جلسات قرآنی شرکت می‌کنند، تصریح کرد: به نظر من نباید کیفیت را فدای کمیت کرد به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم مخاطبان خود را افرادی قرآنی که در جلسات و کانون‌ها فعالیت می‌کنند قرار دهیم، چرا که تقویت جلسات قرآنی بهتر از تقدیر مجدد از قهرمانان قرآنی است؛ بنابراین سعی داریم در جشنواره شمسه سه به سمت شناسایی و حمایت از جلسات قرآنی حرکت کنیم تا افراد با شناخت بیشتر از جلسات قرآنی به شرکت در این جلسات معنوی تشویق شوند.

جشنواره شمسه جشنواره بزرگ جلسات قرآن است

احمدی هدف اصلی از این دوره از جشنواره شمسه را معرفی و احیای جلسات قرآنی عنوان کرد و گفت: این دوره از جشنواره شمسه تفاوت‌هایی با دوره‌های قبل دارد به طوری که در این دوره از جشنواره شمسه افراد نمی‌توانند به صورت انفرادی شرکت کنند بلکه باید به صورت مداوم در جلسات قرآنی حضور داشته باشند تا استاد قرآنی آنها را تأیید کند و سپس در جشنواره شرکت کنند، در حالی که در دوره‌های گذشته افراد علاقه‌مند به شرکت در جشنواره شمسه می‌توانستند به صورت انفرادی و بدون اینکه ملزم به شرکت در جلسات قرآنی باشند، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، به همین دلیل جشنواره شمسه را می‌توان جشنواره بزرگ جلسات قرآن تهران دانست.

دبیرجشنواره قرآنی شمسه با اشاره به زمان برگزاری جشنواره شمسه خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره شمسه می‌توانند از شهریورماه سال جاری پس از مراجعه به سرای محلات و معرفی به خانه‌های قرآنی در جلسات و کانون‌های قرآنی شرکت کنند تا برای شرکت در این جشنواره آمادگی‌های لازم را کسب کنند.

تدوین کتابچه‌ای از جلسات قرآنی استان تهران

وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره شمسه اولین کارنامه تخصصی جلسات قرآن و اولین نشریه آموزشی ویژه جلسات قرآن به چاپ خواهد رسید، اظهار داشت: اختتامیه جشنواره شمسه در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود که همزمان با اختتامیه این جشنواره بزرگ قرآنی کتابچه‌ای از جلسات قرآنی به تفکیک مناطق برای آشنایی مردم با جلسات فعال در هر منطقه تدوین می‌شود، همچنین اطلاعات جامعی از رخدادها و برنامه‌های قرآنی شهر تهران جمع‌آوری و در اختیار سایر مؤسسات و علاقه‌مندان قرار خواهیم داد.

احمدی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بیش از هر چیزی مردم را به انس با قرآن تشویق می‌کنند، چرا که انس با قرآن سرمایه بزرگی است که نصیب هر کسی نمی‌شود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در هر نشستی به قرآن اشاره می‌کنند، ایشان در برنامه‌ای فرمودند: «تمام درد من این است که قرآن از حاشیه به متن بیاید، یعنی قرآن مقدمه برای سخنرانی نباشد، بلکه خود یک برنامه مستقل باشد» بنابراین ما باید به سوی برنامه‌های قرآنی پیش رویم تا بتوانیم بخشی از مطالبات معظم‌له را عملی کنیم.

دبیر جشنواره شمسه با اشاره به اقدامات قرآنی دولت دهم افزود: در دولت دهم با ایجاد معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گامی مؤثر در امور قرآنی برداشته شد که امیدواریم در دولت یازدهم این معاونت و سایر فعالیت‌های قرآنی تقویت شود.

رسانه‌های قرآنی باید با تولید برنامه‌های پرمخاطب پویایی خود را احیا کنند

احمدی همچنینی از مسئولان صدا و سیما خواست تا با قدرت بیشتری به امور قرآنی بپردازند و گفت: سیمای قرآن و رادیو قرآن که به صورت تخصصی به فعالیت‌های قرآنی می‌پردازند باید در تولید برنامه‌های قرآنی تلاش بیشتری داشته باشند تا مخاطب جذب شود نه اینکه با پخش برنامه‌های تکراری و بی‌محتوا افراد را از انجام امور قرآنی منصرف کنند.

وی ادامه داد: سیمای قرآن و رادیو قرآن دو رسانه اصلی در فعالیت‌های قرآنی هستند که متأسفانه در سال‌های اخیر پویایی خود را از دست داده‌اند، به طور مثال رادیو قرآن در سال‌های گذشته برنامه‌های محافل قرآنی را پوشش می‌داد اما هم‌اکنون تنها در حیطه حرفه‌ای رادیویی فعالیت می‌کند به همین دلیل پویایی و مخاطب خود را از دست داده است.

دبیرجشنواره قرآنی شمسه در پایان با اشاره به اهمیت همکاری تمام نهادها در ترویج فرهنگ قرآنی گفت: شهرداری تهران پیشگام در انجام امور قرآنی است اما برای ترویج فعالیت‌های قرآنی باید تمامی نهادها و افراد همکاری کنند چرا که داشتن جامعه‌ای قرآنی نیازمند اتحاد رویه و همکاری تمامی فعالان عرصه‌های قرآنی و مردم است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد به بار نشستن دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی و تداوم آن در نسل‌های آینده باشیم.


نظر شما