جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۲
کد خبر: ۶۷۰۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
بوستان انرژي و خانه محيط زيست در پهنه شرق تهران با حضور مديران ارشد شهرداري و اعضاء شوراي اسلامي شهر تهران فردا 19 شهريور افتتاح مي شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي ستاد محيط زيست وتوسعه پايدار شهرداري تهران مهندس محمد هادي حيدرزاده رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار گفت: با عنايت به اينكه آزاد سازي قيمت حامل هاي انرژي هزينه انرژي را در بحث نگهداشت شهر بالا برده است، لذا توسعه استفاده از انرژي هاي نو مانند انرژي خوشيدي و بادي در دستور كار شهرداري تهران قرار دارد

وي در ادامه با اشاره به اينكه يكي از اهداف احداث پارك انرژي آموزش و فرهنگ سازي است گفت: اين پروژه با همكاري ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران و منطقه 4 اجرا شده و اميدوار هستيم كه تا پايان سال 93 در هر منطقه حداقل يك پارك انرژي احداث شود و بتوانيم در بسياري از المانهاي شهري با كاربرد انرژي هاي نو مصرف انرژي را كنترل كرده و آن را كاهش دهيم.

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار با اذعان اينكه تا كنون 212 آبگرمكن خورشيدي در سطح شهر تهران نصب و راه اندازي شده كه با راه اندازي 9 عدد ديگر در بوستان الغدير به تعداد 221 دستگاه مي رسد گفت: بر اساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران ساليانه 10 درصد از روشنايي پاركها بايد سولار باشد كه خوشبختانه در اين زمينه بر اساس برنامه پيش رفته و سازمان پاركها استفاده از انرژي سولار را در پاركهاي جديد سطح شهر برنامه ريزي نموده است.

حيدرزاده گفت:بر اساس فعاليتهاي صورت گرفته در زمينه بهينه سازي مصرف انرژي در سال گذشته جايزه بنياد جهاني انرژي به شهرداري تهران به علت استفاده از انرژي هاي نو تعلق گرفت.

وي در ادامه به افتتاح خانه محيط زيست در شرق تهران اشاره كرد و گفت: تا پايان شهريور ماه علاوه بر پهنه شرق، پهنه‌هاي غرب و جنوب را هم افتتاح خواهيم كردو خانه هاي محيط زيست در شهر تهران به 5 عدد افزايش پيدا مي كند كه شمال آن در منطقه 3، مركز منطقه 6، جنوب منطقه 16، غرب منطقه 2 و شرق منطقه 4 قرار دارد.

حيدرزاده اظهار كرد: اين خانه ها محلي است براي فعاليت تشكلهاي زيست محيطي و فعالان محيط زيست كه بتوانند به عنوان يك بازو به مديريت شهري در فعاليت هاي محيط زيستي كمك نمايند.

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار گفت تشكلهاي زيست محيطي تاكنون فعاليتهاي مطلوبي انجام داده‌ و توانسته اند از ظرفيت خود در آموزش و فرهنگ سازي و برگزاري مراسم هاي موضوعي و جشنواره ها استفاده نمايند

وي در ادامه با اشاره به اين مطلب كه روند تخريب محيط زيست در كشور به حدي است كه جزء با مشاركت مردم نمي‌توانيم وضعيت محيط زيست را ساماندهي كنيم افزود: قطعاً تصميم جديد سازمان محيط‌زيست بايد اين رويكرد را در سطح كشور تسري دهد كه استفاده از مشاركتهاي مردمي در بهبود وضعيت محيط زيست يكي از اولويتها است.

حيدرزاده ادامه داد: ما در بسياري از موضوعات محيط‌زيستي وضعيت نگران كننده‌اي داريم كه استفاده از ظرفيت تشكلها مي‌تواند در زمينه‌هاي مختلف محيط زيست موثر واقع شود.

وي گفت هم اكنون تشكلها در حوزه مردمي حضور معناداري داشته اند به عنوان مثال در بحث باغ گياه شناسي نوشهر كه قرار بود در دولت قبلي تخريب شود با فعاليت تشكلهاي مردمي توانست كمك نمايد كه اين ذخيره گاه اكولوژيكي پايدار بماند.

حيدرزاده با اشاره به فعاليت جديد تشكلهاي مردمي و فعالان محيط زيست در قالب كمپيني تحت عنوان "نه به تحريم" گفت: در بسياري از موضوعات داخلي كه تحريم بر كيفيت محيط زيست اثر گذاشته مي‌توان هم از پتانسيل‌هاي داخلي استفاده كرد و هم با كمك لابي هاي بين المللي بعضي از موضوعات زيست محيطي كه مستقيماً با سلامت شهروندان در ارتباط است را از تحريم خارج كرد

وي در ادامه با اشاره به اينكه كمپين "نه به تحريم "تا‌كنون دو الي سه جلسه برگزارنموده‌ كه تداوم هم دارد اظهار كرد: خوشبختانه فعاليت سازمانهاي زيست محيطي غير دولتي كه در اواسط دهه 70 توسط بعضي تهديد قلمداد مي‌شد، اكنون فرصتي براي نظام است كه اين تشكلها در اين حوزه و حوزه هاي ديگر به كشور كمك نمايند گرچه اعتقاد داريم بعضي از تشكلهايي كه داراي حاشيه هستند قطعاً بايد از اين گردونه خارج شوند.

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهردار‌‌ي ‌تهران گفت: اميدواريم هر كسي كه در مسند رياست سازمان حفاظت محيط زيست نشست، عمومي سازي فرهنگ محيط زيست را در اولويت كاري خود قرار دهد و همه مردم بتوانند در حفاظت از محيط زيست نقش داشته باشند.

نظر شما