جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۷۲۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
لاریجانی در جمع ائمه جمعه سراسر کشور تاکید کرد:
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سبک با دستور حل نمی‌شود، بلکه باید در سرشت جامعه خو بگیرد.

به گزارش شهر علی لاریجانی در روز پایانی بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور که در مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد، گفت: تعامل مجلس به‌عنوان یک نهاد قانونگذار در کشور با ائمه جمعه یک رابطه نزدیک و صمیمانه است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، افزود: امروز احتیاج به یک نگاه تام و تمام به مسائل کشور است تا بتوان به وسیله آن تمامی امور کشور را سامان بخشید.

وی خطاب به ائمه جمعه سراسر کشور، تصریح کرد: شما در جایگاهی هستید که هم مومنین به شما توجه دارند و هم مسئولان کشور از نصایح شما استفاده‌های بسیاری می‌برند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: هر انتخاباتی باعث انقلاب نخواهد شد، انتخابات به معنی گردش نیروها است و همه مسئولان اجرایی کشور نیز باید نگاه حمایتی به ائمه جمعه داشته باشند.

سبک زندگی با دستور اجرایی نمی‌شود

لاریجانی به یکی از موضوعات مهم در زندگی بشر که همان سبک زندگی است اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که به تمام بخش‌های مختلف کشور مربوط است، سبک زندگی انسان در جامعه است، اما این سبک با دستور حل نمی‌شود، بلکه باید در سرشت جامعه خو بگیرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان، ادامه داد: در همه دوره‌ها یک قابلیتی برای فرهنگ‌سازی وجود دارد که باید به آن توجه داشت، اما در برخی کشورها متاسفانه سبک زندگی بشر به سمت لاابالی‌گری منحرف شده که این امر صدمات بسیاری را به آنها وارد کرده و باعث شده است این کشورها هویت اصلی خود را از دست بدهند، به ویژه که امروز رسانه‌های گروهی بسیاری از سبک‌های زندگی بشر را تغییر داده‌اند.

وی گفت: راه و رسم‌هایی وجود دارد که مردم در زندگی فردی و اجتماعی خود باید به آن توجه داشته باشند و آن را کاملا درک کنند که این همان مدل سبک زندگی است که باید برای بشر قابل درک باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه باید در سبک زندگی، رفتارهای انسان شکل می‌گیرد، تصریح کرد: باید عنوان کرد سبک زندگی تکیه‌گاهی برای فرهنگ است، سبک زندگی کارکردی تنظیم‌ساز نسبت به اجتماع داشته که البته این موضوع صرفاً فردی نیست و باید قابلیت عمومی داشته باشد.

در سبک زندگی باید میانه‌روی رعایت شود

لاریجانی با اشاره به اینکه در سبک زندگی باید میانه‌روی را رعایت کرد، گفت: در این گونه سبک، میانه‌روی حرف نخست را می‌زند.

وی در مورد تراز شدن با سبک زندگی به بیانی از گفتارهای امام علی (ع) در نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: ایشان می‌فرماید "با جماعت باش" و این همان چیزی است که در سبک زندگی از آن یاد می‌شود، لذا این سبک را نمی‌توان طوری طرح‌ریزی کرد که تنها افرادی خاص آن را درک کنند، بلکه باید فراگیر باشد.

نماینده مردم قم در مجلس نهم، به ویژگی‌های سبک زندگی اشاره کرد و گفت: وقتی راجع به الگو، سبک و طریقه صحبت می‌کنیم، باید توجه کنیم که این به معنی زندگی عملیاتی است، اما باید به این نکته توجه داشت که در سبک زندگی بعضی از رویه‌ها تغییر می‌کنند ولی صرفاً عملی-نظری نیستند و باید کاملا قابل رویت باشند، همچنین در سبک زندگی باید به جلوه‌های زیبایی توجه شود تا گیرایی بیشتری داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما در شرایط ایستا در دنیا زندگی نمی‌کنیم، روابط اجتماعی و سیاسی فراگیر شده است، از این‌رو سبک زندگی نیز باید منعطف با شرایط امروز باشد.

لاریجانی در ادامه به فلسفه حیات اشاره کرد و افزود: سبک زندگی دارای فلسفه حیات است که این موضوع در آثار بسیاری از فیلسوفان وجود داشته و آنها در آثار خود این امر را لحاظ کردند که خط‌کشی کردن برای زندگی تنها با یک سبک به دست نمی‌آید.

وی به موضوع اقتصاد آزاد در جامعه پرداخت و تصریح کرد: در زمانی که رئیس سازمان صدا و سیما بودم برخی می‌گفتند برای اقتصاد آزاد باید سیاست عرفی را در نظر گرفت که البته این حرف بی‌ربطی بود. وقتی از اقتصاد آزاد صحبت می‌کنیم این به معنی بالفعل کردن استعدادهای بشر است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به دو امر مادیت و معنویت در زندگی انسان اشاره کرد وگفت: دو عنصر مادیت و معنویت باید توامان با هم در نظر گرفته شود؛ مادیات باید وسیله‌ای باشد که معنویت را تحقق بخشد.

ارزش‌های مادی و معنوی باید به صورت متوازن رشد کنند

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار کرد: کشور اسلامی کشور تک‌ارزشی نیست چراکه تفکر مادی و معنوی هر دو در اسلام وجود دارد، اعتدال به این معنا نیست که در یکی از ارزش‌ها رشد کرده و دیگری رشدی دیده نشود، از این رو ارزش‌های مادی و معنوی باید متوازن باهم در جامعه رشد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: جامعه زنده و پویا جامعه‌ای که در آن تمامی ارزش‌ها رشد کرده باشد و مردم آن جامعه اهل مجاهدتی اقتصادی باشند، نسبت به معنویت، مسایل سیاسی و دیگر امور اجتماعی حساس باشند.

لاریجانی در ادامه به زندگی مسلکی اشاره و تصریح کرد: پس از دوران مدرنیته مبارزه عمیق با مسلکی‌زیستن آغاز شد و حتی در خود ایران نیز بعد از حادثه دوم خرداد برخی مسخره می‌کردند که چرا سیاست خارجی باید ایدئولوژیک باشد که اینگونه فکر کردن نوعی هورهوری مسلکی است و انسان‌های آن نیز انسان‌های باشخصیتی نیستند. در جامعه نیز همین‌گونه است، لذا ایدئولوژیک بودن یک حسن است نه قبح، این مهم‌ترین مساله‌ای است که در زندگی بشر باید به آن توجه داشت.

وی عنوان کرد: جامعه‌ای که می‌خواهد سرافراز زندگی کند، باید مسلکی باشد. در جامعه ما این امر رشد یافته لذا دانشگاه‌های کشور نیز باید این روحیه را تقویت کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به امر گسترش اعتدال در کشور پرداخت و تاکید کرد: تمامی ارزش‌های فردی و اجتماعی باید در جامعه به صورت متوازن رشد کند که متاسفانه پس از انقلاب اسلامی افراط و تفریط‌هایی در کشور به وجود آمد لذا باید به صورت کاملا مشخص در جامعه حلاجی شود تا بتوانیم اعتدال را درست تعریف کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به برخی انگ زدن‌ها در جامعه اشاره کرد و افزود: برخی انگ‌زدن‌ها جامعه را تقسیم می‌کند، از این رو به جای اینکه اینگونه رفتارها در کشور گسترش یابد، باید مشکلات جامعه را به صورت ریشه‌ای حل کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: زمانی در دوره‌های گذشته برخی افراد عنوان می‌کردند که تروریست‌های مستقر در همسایگی کشور ما را باید پذیرفت که این مطلب نوعی افراط و تفریط است.

در شهرسازی باید نگاهی دینی داشت

لاریجانی افزود: گاهی به ظواهر جامعه کم بها داده می‌شود همانند شهرسازی که باید نگاه دینی به آن داشت اما متاسفانه این امر در کشور ما کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: در جامعه شهری چرا نباید از مساجد اذان پخش شود و یا در مورد مسکن مهر که هزاران واحد مسکونی ساخته شده اما اینگونه مناطق از یک مسجد نیز برخوردار نیستند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار کرد: بنده معتقدم قبور شهدا باید در میان مردم باشد چراکه این فکری اسلامی است. متاسفانه در شرایط فعلی قبور افراد و شهدا به خارج از شهرها منتقل شده که این امر مردم را از فکر به مرگ دور کرده و این با فرهنگ دینی ما همخوانی ندارد. از این رو در زمانی که ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده داشتم، معتقد بودم قبور شهدا باید در میان افراد جامعه باشد اما برخی خرده گرفتند و حتی این موضوع را پیش کشیدند که این امر می‌تواند مشکلات محیط زیستی به وجود آورد که این حرف‌های واقعا بی‌ربطی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انسان وارسته با جامعه وارسته همبستگی دارد لذا وظیفه دولت و حکومت اسلامی این است که جامعه را با حکومت دینی همسان سازد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس نسبت به مراکز دینی حساس بود ه و بودجه‌های خاصی را نیز در این مورد در نظر گرفته است. اما ما معتقدیم روحانیت باید مستقل باشد ولی به وظیفه خود نیز عمل خواهیم کرد.

لاریجانی ادامه داد: به همان نسبت که دانشگاه‌های کشور رشد می‌کنند، باید دانشگاه دینی ما که همان مساجد هستند، نیز رشد کنند. از این رو یکی از موضوعاتی که در جامعه مورد غفلت واقع شده، فرهنگ عمومی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. چرا که در این مورد اشکالات بسیاری وجود دارد.

برخی مسائل فرهنگی در کشور مورد غفلت قرار گرفته‌اند

وی به برخی مسائل فرهنگی در کشور که مورد غفلت قرار گرفته‌اند، اشاره کرد و افزود: دو استان مازندران و گیلان در ایام تعطیل از مسافران زیادی برخوردارند اما متاسفانه رعایت فرهنگ عمومی در این دو استان نادیده گرفته شده است. لذا نمی‌توانیم کشوری باشیم که دارای تقابل‌های مختلف سیاسی است اما نسبت به برخی مسائل اساسی به ویژه فرهنگ عمومی بی‌توجهی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم شرایط جامعه را تغییر دهیم، باید نوع تبلیغات نیز در کشور تغییر کند لذا این مهم وظیفه ائمه جمعه، صدا و سیما و مطبوعات کشور است.

عضو کمیسیون‌ شوراها و رئیس امور داخلی مجلس به سوال یکی از ائمه جمعه در مورد بودجه‌های اختصاص داده شده به مصلی‌های کشور پاسخ داد و افزود: در مورد بودجه مصلی‌های کشور باید اذعان کرد که این مورد در بودجه سال 92 کل کشور از قلم افتاد اما مجلس آن را در نظر خواهد گرفت.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که قرار بود یکی از شهرستان‌های کشور به استان تبدیل شود، اما چرا این اتفاق رخ نداد، گفت: ما نوکر قانون هستیم و بر مبنای سلیقه عمل نخواهیم کرد. اگر این مورد قانونی بود، حتما می‌پذیرفتیم لذا چون قانونی نبود، آن را رد کردیم.

وی در مورد رابطه نمایندگان با ائمه جمعه سراسر کشور اظهار کرد: در مورد رابطه نمایندگان مجلس با ائمه جمعه قانون وجود دارد، و هر کس در جایگاه خود قرار گرفته از این رو هر فردی برای روی ریل قانون حرکت کند، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی بی‌حجابی‌ها و عدم رعایت عفاف در کشور خاطرنشان کرد: قانون عفاف و حجاب در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده اما متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است. لذا به مسئولان اجرایی توصیه می‌کنیم که قانون عفاف و حجاب را هرچه سریع‌تر اجرایی کنند.

نظر شما