پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۸
کد خبر: ۶۷۲۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
آیین اختتامیه دومین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی توسط کتابخانه عطار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور هوشنگ مرادی‌کرمانی و دیگر اهالی قلم در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر،‌ در ابتدای این آیین که شامگاه چهارشنبه 20 شهریور با اجرای منصور ضابطیان برگزار شد،‌ حسن آذری مدیر کتابخانه عطار به ارائه آمار شرکت‌کنندگان پرداخت.

به گفته وی، سایت این جشنواره در مدت‌زمان برگزاری 191هزار بازدیدکننده داشت که از میان آن‌ها 7400 نفر در جشنواره ثبت‌نام کردند و 2986 پاسخنامه برای هیئت‌داوران ارسال شد. از این تعداد، 278 پاسخنامه به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و 81 پاسخنامه انتخاب شدند. 60درصد شرکت‌کنندگان در این مسابقه از بانوان و 40درصد از آقایان بودند.

در ادامه این آیین، عرفان نظرآهاری نویسنده کودک و نوجوان سخنانش را با شعری درباره دوستی آغاز کرد. وی اظهار داشت:‌ چه زیباست که برای نکوداشت و پاس‌داشت دانایی گردهم آمده‌ایم. چنین اتفاقی نوعی پیمان، تعهد، خویشاوندی، دوستی و هم‌خوانی بین ما برقرار کرده است.

این نویسنده ادامه داد: ما پا به سرزمینی گذاشته‌ایم که اهل آن هستیم و آن‌را به‌خوبی می‌شناسیم و در وطنی سکنی گزیده‌ایم که هرگز ویرانی بر آن متبادر نمی‌شود و چه زیباست وقتی ما به هم‌جانی و هم‌روحی و فراتر از زبان، به هم‌دلی رسیده‌ایم. در این خویشی، ما رازهایی از این جهان را کشف خواهیم کرد و به این باور خواهیم رسید که اگر در جهان همه‌چیز در حال نابودی است، جایی هست که سرزمین جاودانی است.

نظرآهاری افزود: ای کاش باور کنیم که رمز آبادانی جهان، آجری از کلمات است و با چیدن کلمات روی یکدیگر، بنایی ساخته خواهد شد که هیچ چیز نمی‌تواند آن‌را ویران کند.

ادامه این آیین، با شعرخوانی ناصر فیض رییس طنز حوزه هنری، صابر قدیمی و روح‌الله احمدی همراه بود. پس از آن فیلم کوتاهی از اختتامیه نخستین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی برای حاضران پخش شد و سپس ضابطیان، در یک تماس تلفنی با غلامحسین ابراهیمی دینانی که به دلیل بیماری نتوانسته بود در مراسم حضور یابد، با وی به گفت‌وگو پرداخت.

دینانی گفت: می‌دانیم در دنیایی زندگی می‌کنیم که با گذشته کاملا متفاوت است، از این رو آن‌چه بزرگان ما در گذشته به‌عنوان آداب سخن‌ نام برده‌اند، امروز دیگر وجود ندارد.

وی با اشاره به بلاغت که به‌عنوان یکی از شروط سخن، باید با حال حاضر شنوندگان هماهنگ باشد، گفت:‌ به این دلیل که من در این مراسم حضور ندارم، ترجیح می‌دهم از کلام خداوند استفاده کنم که متعلق به همه زمان‌هاست. خداوند در بسیاری از آیات قرآن کریم ما را به اندیشیدن سفارش کرده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید برخی از آیات قرآن کریم محکم و برخی متشابه است. آیات محکم، ‌معنای صریح و روشنی دارند؛ ولی معنای آیات متشابه را هر کسی نمی‌تواند درک کند. بی‌درنگ این سوال مطرح می‌شود که چرا خداوند چیزی گفته است که بسیاری از مردم آن را درک نمی‌کنند.

دینانی افزود: خداوند با نازل کردن متشابهات خواسته بگوید ای مردم تامل و اندیشه کنید تا معنای این آیات را دریابید. به این ترتیب خداوند به‌طور غیرمستقیم مردم را به اندیشیدن دعوت کرده و این سرّ متشابهات است.

در ادامه این آیین، هدایایی به قید قرعه و به دست دکامئی مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عباباف مدیر فرهنگی هنری منطقه 10 و نظرآهاری، به همکاران افتخاری دومین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی که بسیاری از آن‌ها وبلاگ‌نویس بودند، اهدا شد. پس از آن، گروه موسیقی «راز نو» به اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی و قولکلور پرداختند. مهدی ملکی نوازندگی دف، محمد جاسمی آواز و نوازندگی تار باس، مرتضی فتحی نوازندگی کمانچه و علیرضا صدقی نوازندگی تار و سرپرستی گروه «راز نو» را عهده‌دار بودند.

سخنرانی صمیمانه هوشنگ مرادی کرمانی بخش بعدی این آیین بود که با استقبال گرم مخاطبان همراه شد. مرادی کرمانی با اشاره‌ای طنز به تاکید رادیو و تلویزیون بر هفتادسالگی‌اش، گفت: کتاب موجود مظلومی است که برایش افتتاحیه و اختتامیه می‌گیرند و با خیال راحت فراموشش می‌کنند.

وی ادامه داد: به قول کنفوسیوس هر کسی را می‌بینم، از جهتی بر من برتری دارد و به همین دلیل از هر کسی چیزی می‌آموزم و پندی می گیرم. انسان زمانی می‌میرد که فکر کند هیچ چیز پرسشی در ذهنش ایجاد نمی‌کند.

در ادامه این آیین، عباباف، نظرآهاری و ظفرزاده معاون برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای تقدیر از هوشنگ مرادی کرمانی و اعطای لوح تقدیر به وی، روی سن آمدند. متن این لوح تقدیر توسط ضابطیان قرائت شد و پس از اعطای آن به مرادی کرمانی، جوایزی به قید قرعه، به 10 نفر از راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره اهدا شد.

سپس حامد علائیان به نمایندگی از دو داور دیگر این جشنواره، حمزه نوذری و پروین پناهی، بیانیه هیئت‌داوران را برای حاضران خواند و در ادامه برگزیدگان دومین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی معرفی شدند. هیئت‌داوران هیچ‌یک از پاسخنامه‌ها را شایسته دریافت جایزه نخست این جشنواره ندانسته و مسعود دهنوی از تهران به‌عنوان نفر دوم، فاطمه خیرالهی از تهران به‌عنوان نفر سوم، سیده صدیقه حسینی از رشت به‌عنوان نفر چهارم و مهدیه جلالی از ساری به‌عنوان نفر پنجم، جایزه و لوح تقدیرشان را دریافت کردند.

مهمان ویژه این مراسم، محمدمهدی طاعتی، کم‌سن و سال‌ترین شرکت‌کننده در جشنواره با 9 سال سن و نویسنده وبلاگ «دنیای کودکی» بود. شغل مورد علاقه طاعتی مهندسی مکانیک است و نوشتن و کتاب خواندن را کاری آسان می داند.

در پایان این آیین، برگزارکنندگان و برگزیدگان روی سن عکس دسته‌جمعی گرفتند و از حاضران دعوت شد در جشن کتابی که بیرون از سالن اجتماعات فرهنگسرای ارسباران برپا بود شرکت کنند. در این جشن، غرفه‌هایی برای فروش آثار نویسندگان و شاعرانی برپا بود که خود نیز برای امضای آثارشان در این مکان حضور داشتند.

«آب‌انبار» و «لبخند انار» هوشنگ مرادی کرمانی، «مارک و پلو» منصور ضابطیان، «رمان فارسی» هادی پارت و «پیامبری از کنار خانه ما رد شد» عرفان نظرآهاری از جمله این کتاب‌ها بود.

هوشنگ مرادی کرمانی، عرفان نظرآهاری، امیرعلی نبویان نویسنده کودک و نوجوان،‌ قندهاری‌نیا معاون فرهنگی، عباباف مدیر فرهنگی هنری منطقه 10 و بابایی رییس سابق امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمع کثیری از نویسندگان و شاعران در این مراسم حضور داشتند.

انتشارات بوتیمار، انتشارات نصیرا و سایت کندو از حامیان این جشنواره سراسری کتاب‌خوانی بودند که به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 10 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.


نظر شما