پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۸
کد خبر: ۶۷۴۱۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
دبیر جشنواره شمسه با بیان اینکه این جشنواره با محوریت جلسات قرآن برگزار می‌شود، گفت: علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره شمسه از پانزدهم مهر تا پایان آبان‌ماه می‌‎توانند برای شرکت در جلسات قرآنی به سرای محلات منطقه خود مراجعه کنند.

به گزارش شهر، غلامرضا احمدی دبیر جشنواره شمسه قرآنی گفت: داوطلبان شرکت در سومین دوره جشنواره شمسه قرآنی باید از سوی سرات محلات به دبیرخانه این جشنواره معرفی شوند چرا که هدف اصلی برگزاری این دوره از جشنواره احیای جلسات قرآن و همچنین نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه است.


فعالیت‌های گروهی در جشنواره شمسه هدفمند می‌شود

وی، ایجاد بستر مناسب در راستای شکل‌گیری فعالیت‌های گروهی هدفمند را یکی دیگر از اهداف اختصاصی سومین دوره جشنواره شمسه عنوان کرد و افزود: امسال قصد داریم با برگزاری جشنواره شمسه روش‌های نوین برپایی نظام شهروندی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی را در جامعه نهادینه کنیم تا از این طریق فرهنگ قرآنی در کشور گسترش یابد.

احمدی با اشاره به تشکیل کمیته برگزاری جشنواره قرآنی شمسه، تصریح کرد: کمیته‌ای متشکل از «علی‌اکبر توپچی» رئیس فرهنگسرای قرآن، «حسین ندرلو» یکی از مسئولان فنی مسابقات بین‌المللی قرآن، «کیانی» از کارشناسان فرهنگی شهرداری تهران و همچنین بنده تشکیل شد و سیاست‌‌های جشنواره شمسه بررسی شد که طبق توافق با اعضا تمرکز سومین دوره مسابقات شمسه بر روی جلسات قرآن قرار گرفت، به طوری که متقاضیان شرکت در این دوره از جشنواره باید به سرای محلات مراجعه کنند تا از سوی یکی از جلسات قرآن به دبیرخانه معرفی شوند.


سومین دوره جشنواره شمسه با محوریت خانه‌های قرآن برگزار می‌شود

دبیر جشنواره شمسه با بیان اینکه سومین دوره جشنواره شمسه با محوریت خانه‌های قرآن برگزار می‌شود، ادامه داد: این دوره از جشنواره در بخش‌های «شفاهی» شامل: قرائت قرآن به روش تحقیق، قرائت قرآن به روش ترتیل، حفظ 100 پیام قرآنی، حفظ 5، 10 و20 جزء از قرآن، حفظ کل قرآن کریم، اذان، صحت قرائت نماز، قرائت سوره حمد و صلوات، تواشیح و همخوانی؛ بخش «هنر و ادبیات دینی» شامل: داستانگویی قرآنی، دل نوشته و همچنین بخش «پژوهش» شامل: تحقیق و پژوهش برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در سه بخش «جنبی»، «اصلی» و «ویژه» در نیمه اول مهرماه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: مخاطبان بخش «اصلی» سومین جشنواره شمسه قرآنی، عموم شهروندان ساکن مناطق 22گانه شهر تهران هستند که مسابقات این بخش در دو مقطع سنی 7 تا 16 سال (جوان و نوجوان) و بالای 16 سال ویژه برادران و خواهران برگزار می‌شود، البته در رشته اذان که تنها ویژه برادران است در دو گروه سنی بالای 55 سال (فرهیختگان) و زیر 55 سال برگزار خواهد شد.


معلولان نیز در این دوره از جشنواره شمسه شرکت می‌کنند

احمدی با بیان اینکه مخاطبان بخش «جنبی» سومین دوره جشنواره شمسه قرآنی، جامعه پر افتخار معلولین (نابینایان، معلولین جسمی و حرکتی) هستند، ادامه داد: مسابقات بخش جنبی این دوره از جشنواره تفکیک سنی نداشته و برادران و خواهران می‌توانند در یکی از بخش‌های اصلی یا جنبی شرکت کنند؛ همچنین مخاطبان بخش ویژه سومین دوره جشنواره شمسه قرآنی کودکان دختر و پسر زیر 7 سال هستند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات بخش «شفاهی» جشنواره شمسه به جز رشته صحت قرائت نماز در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود، گفت: مسابقات رشته صحت قرائت نماز به صورت برگزاری آزمون بوده و جنبه رقابتی ندارد، یعنی به صورت تک‌مرحله‌ای برگزار خواهد شد که برای داوطلبان این رشته لوح‌فشرده آموزشی با موضوع صحیح خوانی اذکار نماز تهیه شده است که در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

دبیرجشنواره شمسه با اشاره به اینکه برای داوطلبان شرکت در رشته قرائت سوره حمد و صلوات لوح فشرده شامل قرائت‌های اساتید برجسته قرآنی آماده شده است، اظهار داشت: علاقه‌مندان به شرکت در این رشته باید یکی از قطعات را صرفاً به صورت تقلیدی آماده و در حضور داوران تلاوت کنند؛ شرکت کنندگان در رشته تواشیح و همخوانی نیز باید آثار خود را در قالب لوح فشرده به دبیرخانه‌ منطقه محل سکونت خود تحویل دهند.


پنج دبیر هادی نمایندگان دبیرخانه جشنواره در مناطق مختلف هستند

وی ادامه داد: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پنج نفر دبیر هادی در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر تهران در یکی از خانه‌های قرآن و عترت که دارای امکانات مناسبی است، مستقر و به عنوان نماینده دبیرخانه تخصصی جشنواره شمسه قرآن به فعالیت می‌پردازند؛ همچنین در این تقسیم بندی کانون‌های قرآن، مدارس قرآنی آموزش و پرورش، پایگاه‌های بسیج و مساجد از خانه‌های قرآن و عترت و عترت سرای محلات محسوب می‌شوند.

احمدی با بیان اینکه مسابقات بخش «هنر و ادبیات دینی» به صورت یک‌مرحله‌ای برگزار می‌شود، تصریح کرد: آثاری که داوطلبان شرکت در این بخش به دبیرخانه ارسال می‌کنند نباید پیش از این به مسابقه یا جشنواره‌ای ارائه شده باشد که در این راستا مسئولیت تطبیق آثار با موضوعات و مقررات اعلام شده و همچنین تائید تعلق اثر به شخص شرکت‌کننده با ستاد منطقه‌ای ارسال کننده است.


موضوع مسابقه دل‌نوشته «شهر من، شهر قرآن»

دبیر جشنواره شمسه خاطرنشان کرد: در بخش مسابقه «دل‌نوشته» نیز شرکت‌کنندگان باید آثار خود را با موضوع «شهر من، شهر قرآن» در فرم مشخصی که در هنگام ثبت‌نام تحویل می‌گیرند، به دبیرخانه ارسال کنند.

وی درخصوص موضوعات بخش «تحقیق و پژوهش» گفت: این بخش به صورت یک‌مرحله‌ای و با موضوعاتی همچون «حقوق متقابل فرد و اجتماع از منظر قرآن»، «ارزش و ضدارزش در جامعه اسلامی» و همچنین «موانع گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه» برگزار می‌شود که محققان تنها در دو موضوع می‌توانند آثار خود را در این بخش ارسال کنند.


نقش خانه‌های قرآن در برگزاری جشنواره شمسه

دبیر جشنواره شمسه با اشاره نقش کلیدی سرای محلات و خانه‌های قرآن در برگزاری این جشنواره، شناسایی مراکز و استعدادهای قرآنی را از مهمترین وظایف آن‌ها برشمرد و افزود: خانه‌های قرآن محلات موظف هستند با تهیه بانک اطلاعاتی فعالان و نخبگان و مدیران قرآنی، آن‌ها را شناسایی و همچنین لیستی از اطلاعات و آمار کلا‌س‌های قرآنی در محله تهیه کنند.

اولین نمایشگاه قرآنی برگزار می‌شود

احمدی از برگزاری اولین نمایشگاه قرآنی در سال‌های آینده خبر داد و اظهار داشت: در سرای محلات آثار هنرمندان قرآنی جهت برگزاری اولین نمایشگاه بزرگ قرآنی جمع‌آوری می‌شود که برای تحقق این امر برنامه‌ریزی‌هایی در شهرداری صورت گرفته است.


15 مهر تا پایان آبان؛ مهلت ثبت‌نام در جشنواره شمسه

دبیر جشنواره شمسه اشاره به اینکه جشنواره شمسه با همکاری شهرداری تهران از سال 1390 با هدف اهمیت بیشتر به قرآن و همچنین تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن آغاز به کار کرد که امسال سومین دوره آن را برگزار می‌شود، در خصوص زمان‌بندی برگزاری این جشنواره گفت: از دهم مهرماه پوستر و بنرهای سومین دوره جشنواره شمسه توزیع خواهد شد و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره از نیمه مهر تا پایان آبان ماه می‌توانند به سرای محلات مراجعه کنند تا از این طریق به یکی از خانه‌های قرآن در محل سکونت خود جهت شرکت در جلسات قرآنی معرفی شوند.

وی اظهار داشت: از اول تا پایان دی‌ماه مرحله اول و دوم جشنواره شمسه در 374 سرای محله مناطق 22گانه با معرفی نفرات برگزیده به دبیران هادی و همچنین مرحله نهایی این جشنواره در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.


اختتامیه جشنواره شمسه اسفندماه برگزار می‌شود

احمدی با بیان اینکه اختتامیه جشنواره شمسه قرآن در اسفندماه سال 92 برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در سومین دوره جشنواره شمسه دیگر افراد نمی‌توانند به صورت انفرادی شرکت کنند بلکه باید از سوی یکی از جلسات قرآنی معرفی شوند که این امر باعث تشویق افراد به شرکت در جلسات و کانون‌های قرآنی و همچنین شناسایی جلسات قرآنی هر منطقه خواهد شد تا در پایان این جشنواره بتوانیم منبع جامعی از جلسات و محافل قرآنی مناطق مختلف تهران جمع‌آوری کنیم تا علاقه‌مندان به شرکت در جلسات قرآنی به راحتی نزدیک‌ترین جلسه قرآنی در محله خود را شناخته و برای شرکت در آن جلسات اقدام کنند.


برچسب ها: جشنواره شمسه
نظر شما