جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۳
کد خبر: ۶۷۶۳۲
|
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
برگزاری آیین بزرگداشت نلسون ماندلا، می‌تواند به نوعی پیامی باشد برای رهبران کشورهای غربی که در این زمان برای حل بحران های منطقه و جهان براستفاده از راه‌های خشونت آمیز تاکید می کنند.

علی اکبر رضایی کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، اظهارداشت: شخصیت نلسون ماندلا نه فقط برای جامعه آفریقا بلکه برای جهان، چهره ای ماندگار در مبارز با نژادپرستی و آپارتاید و فعالیت‌های صلح خواهانه محسوب می‌شود.

وی افزود: آنچه شخصیت ماندلا را ماندگار کرده و همچنان بر سر زبان ها نگاه داشته است، نه تنها 27 سال زندان، بلکه عدم توسل به خشونت از یک سو و خستگی ناپذیری وی در راه مبارزه با نژادپرستی و آزادیخواهی و برقراری صلح از سوی دیگر است.

رضایی با بیان این که ماندلا توسل به زور را فقط برای دفاع از حقوق مردم لازم می دانست،گفت:اجتناب از سیاست های انتقام جویانه از نکات بارز نلسون ماندلا است زمانیکه  وی از زندان آزاد می شود و در فاصله کوتاهی به عنوان رییس جمهور کشورش قرار می گیرد. وی بعد از قدرت گرفتن با وجود رنج 27 سال زندان و تحمل رفتارهای غیرانسانی رهبران آپارتاید، هیچ وقت تلاش نمی‌کند، رویکردی انتقام جویانه داشته باشد، بلکه سعی می کند برای مدیریت کشور از کمک آنها نیز بهره بگیرد.

این کارشناس مسائل آفریقا تصریح کرد: شخصیت نلسون ماندلا به لحاظ بین المللی در سه زمینه قابل توجه و مورد اهمیت است. چهره فعال و حامی وی در مسائل حقوق بشر و فعالیت های بشردوستانه جنبه ای از شخصیت بین المللی ماندلاست که در این مورد می توان به تلاش هایش در مبارزه با بیماری ایدز اشاره کرد.

رضایی اظهارداشت: میانجیگری‌های نسلون ماندلا در مسائل آفریقا با جهان غرب از دیگر جنبه‌های بین المللی این شخصیت ماندگار و جهانی‌ست.

وی انتقاد از سیاست های جنگ افروزانه و یک جانبه آمریکا را از دیگر جنبه های بین المللی شخصیت ماندلا عنوان کرد و افزود: وی از جمله افرادی بود که در جریان حمله آمریکا به عراق با بوش رییس جمهور آمریکا در توسل به زور و حمله به عراق مخالفت کرد و این اقدام را مورد انتقاد قرار داد.

آیین بزرگداشت ماندلا نشان دهنده توجه ما به سیاست‌های صلح طلبانه است

این کارشناس مسائل آفریقا تصریح کرد: جا دارد از مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برگزاری بزرگداشت چنین شخصیتی تشکر کنم. این آیین بزرگداشت،نشان دهنده توجه ما به سیاست های صلح طلبانه نلسون ماندلاست.

رضایی گفت: این آیین بزرگداشت، می تواند به نوعی پیامی باشد برای رهبران کشورهای غربی که در این زمان برای حل بحران های منطقه و جهان براستفاده از راه‌های خشونت آمیز تاکید می کنند.

جهان در این زمان که برطبل جنگ می‌کوبند به رهبرانی مانند ماندلا نیاز دارد

وی افزود: معرفی شخصیت نلسون ماندلا می تواند درس خوبی برای این رهبران جنگ طلب غربی باشد که بدون خشونت نیز می توان مسائل منطقه و دیگر کشورهای جهان را حل کرد.

این کارشناس مسائل آفریقا اظهارداشت: جامعه جهانی در این برهه از زمان که عده ای برای دست‌یابی به منافع خود برطبل خشونت و جنگ می کوبند، به رهبرانی مانند نلسون ماندلا نیاز دارد و می تواند جلوی این قبیل رهبران خشونت طلب دنیا را بگیرد تا شاهد جهانی عاری از خشونت و جنگ باشیم.


مطالب مرتبط
برچسب ها: نلسون ماندلا
نظر شما