شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۵
کد خبر: ۶۷۶۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
مسئول غرفه کودک و نوجوان جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت از حضور ۳۰ ناشر ادبیات کودک و نوجوان به همراه ۳۱۰ عنوان اثر در این نمایشگاه خبر داد.

به گزارش شهر، برزو سریزدی مسئول غرفه کودک و نوجوان جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان 310 عنوان کتاب از حدود 30 ناشر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به مخاطبان ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: آثار ناشرانی که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دارای غرفه هستند، شامل این 310 عنوان کتاب کودک و نوجوان نمی‌شود یعنی کتاب‌های ناشرانی که به صورت جداگانه در این نمایشگاه دارای غرفه نیستند، در غرفه کتاب‌های کودک و نوجوان جمهوری اسلامی ایران عرضه خواهد شد.

سریزدی ادامه داد: از ناشرانی که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دارای غرفه هستند، می‌توان به انتشارات شباویز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتشارات علمی _ فرهنگی، نحل و نظر اشاره کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های شما در حوزه ترجمه آثار کودک و نوجوان و معرفی آنها به سایر کشورها چیست، بیان کرد: به دلیل اینکه در کشور قانون کپی رایت را رسماً قبول نداریم، کار در این حوزه کمی سخت است یعنی از سال‌های قبل هم که با نام انجمن کتاب کودک و نوجوان و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت می‌کردیم، خیلی توقعی نداریم که در زمینه فروش کپی‌رایت بخواهیم کاری را انجام دهیم.

مسئول غرفه کتاب کودک و نوجوان جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: کپی‌رایت دو پیش‌زمینه می‌خواهد که مهمترین آن همان پذیرفتن قانون کپی‌رایت است که بشود وارد مذاکره شد که باید یا خود ناشر و یا آژانس‌های ادبی در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: چند هدف‌ برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در نظر گرفته شده است که مهمترین آن می‌تواند معرفی ظرفیت‌های نشر ایران در زمینه ادبیات کودک و نوجوان باشد.

سریزدی ادامه داد: یک هدف دیگر که در بخش کودک و نوجوان حائز اهمیت بوده این است، که در دنیا چه اتفاقاتی می‌افتد تا با تهیه یک گزارش جامع، بتوانیم چه در بحث موضوعی و چه از لحاظ کتاب‌سازی‌های جدید تجارب را به ناشران داخلی به خوبی ارائه دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در این نمایشگاه نشست تخصصی درباره ادبیات کودک و نوجوان ایران برپا خواهد شد، گفت: هیچ نشستی به این منظور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار نخواهد شد یعنی وقتی می‌توان نشستی را در داخل کشور برپا کرد، لزومی ندارد که هزینه و وقت را هدر دهیم و نشست‌هایی را با این موضوع برپا کنیم چراکه تنها با وجود 2 نفر باید تمام کارهای غرفه کتاب کودک و نوجوان جمهوری اسلامی ایران انجام شود.


نظر شما