جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۷
کد خبر: ۶۷۸۹۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
رییس شورای شهر تهران گفت: خیابان محلی برای رفت‌وآمد وسایل نقلیه نیست بلکه فضایی برای یک تعامل عمومی و رسیدن به تفاهم‌های مشترک است.
به گزارش شهر، احمد مسجدجامعی در جشنواره هفته گردشگری در برج میلاد، گفت: امیدوارم فضای گفت‌وگو که با تدبیر و امید پایه‌گذاری شده همچنان رو به پیشرفت باشد و شاهد توسعه و پیشرفت حوزه گردشگری پیش از آنچه که پیش‌بینی می‌شود، باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران، با تاکید بر جایگاه ویژه فرهنگی، هنری و تمدنی ایران به دلیل موقعیت‌های مختلف، گفت: ما به عنوان یک چهارراه تمدنی در طول قرن‌های متوالی شاهد حضور و گفت‌وگوی اقوام مختلف در این کشور بوده‌ایم و بسیاری واژگانمان از زبان‌های اقوام مختلفی است که در ایران بوده‌اند و یا ریشه‌های تمدنی مشترکی داشته‌اند.

وی با اشاره به چهار فصل بودن کشورمان و وجود این ویژگی در شهر تهران ادامه داد: در طبیعت تهران مناطق بسیاری وجود دارد که می‌تواند به جذابیت‌های فوق‌العاده تبدیل شود و محل‌هایی نظیر "وردآورد" را در اطراف تهران داریم که محل پرورش گل سرخ بوده و یا نارمکی که محل باغستان‌های انار بوده است. اگر این طبیعت گوناگون در جای خود قرار بگیرد و از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم، ویژگی فوق‌العاده‌ای را در گردشگری ایجاد می‌کند.

رییس شورای شهر تهران با معرفی منطقه "عودلاجان" در تهران که برگرفته از تلفظ‌های محلی آب‌ است، گفت: برای یادآوری اینکه در حوزه تمدنی نگاه علاقه‌مند به گردشگری و میراث طبیعی تا چه حد جایگاه دارد باید به مسابقه محلی که توسط جوانان محله عودلاجان برگزار شد و سه هزار عکس از این منطقه ارسال شد، اشاره کرد.

مسجدجامعی به سند تصویب شده در شورای شهر تهران در خصوص خیابان ولیعصر(عج) به عنوان یک میراث طبیعی و فرهنگی برای نخستین بار اشاره کرد و گفت: لازم است به خیابان در معنای درست آن توجه شود و کارکرد خیابان در این نگاه، فضایی برای رفت‌وآمد وسایل نقلیه نیست بلکه فضایی برای یک تعامل عمومی و رسیدن به تفاهم‌های مشترک است.

وی با اشاره به برنامه‌های شورا و شهرداری تهران برای زندان قصر ، گفت: زمانی که این سند تصویب شد، برنامه‌هایی برای ساخت و ساز در همان محوطه طراحی شده بود و با تصویب این سند یک میراث ارزشمند تاریخی، هویتی، سیاسی و اجتماعی کشور حفظ شد.

مسجدجامعی همچنین با اشاره به شرایط و ویژگی‌های آیینی در ایران، گفت: 25 تا 30 درصد گردشگران ایران مقصد سفرشان مشهد است و بر این اساس باید از ظرفیت‌های آیینی استفاده کنیم. در تهران کلیسا، کنیسه، آتشکده و مسجد در کنار هم قرار گرفته‌اند و همه معتقدین به این ادیان حضور پیدا می‌کنند و از این امکانات استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: این همان فضای تفاهم و گفت‌وگو است که در سراسر جهان باید به آن توجه و پرداخته شود و بدون شک ظرفیت‌های آیینی یکی از کانون‌های مورد توجه در گردشگری است و اگر بپذیریم که هر پنج توریست در کشورمان یک شغل ایجاد می‌کند، در شرایط بحرانی کار در کشور اولویتی بر اولویت‌های قبلی در این حوزه افزوده می‌شود.

رییس شورای شهر تهران، افزود: کمبودی در حوزه گردشگری به لحاظ سرمایه‌گذاری مادی و معنوی نداریم و تنها کمبود ما مدیریت در این حوزه است که امیدوارم در مدیریت جدید بتوانیم از این امکانات بالقوه و بالفعل استفاده کنیم و با تشویق سرمایه‌گذاری‌هایی که در گوشه و کنار جهان در بین ایرانیان و دوستداران ایران وجود دارد حرکت جدیدی در گردشگری ایران آغاز کنیم.

نظر شما