جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۴
کد خبر: ۶۷۹۸۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
در نشست خبری کنگره «صدای پای آب» مطرح شد:
جایزه سهراب سپهری با اهدای نشان کرکس به برگزیدگان، اردیبهشت‌ماه 93 برگزار می‌شود.

به گزارش شهر، نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی صدای پای آب صبح امروز در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور وحید نوروزی دبیر کنگره، نصرت میلانی صدر دبیر علمی و هنری همچنین علیرضا قزوه مدیر مرکزی آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد.


وحید نوروزی دبیر کنگره صدای پای آب ضمن اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از این کنگره اظهار داشت: چهارمین کنگره صدای پای آب باحمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بنیاد حفظ و نشر افکار سهراب سپهری برگزار شود.


وی ادامه داد: چهارمین کنگره روز 15 مهرماه از ساعت 15 در حوزه هنری (تالار سوره) به مدت سه ساعت برگزار می‌شود که در کنار آن کارگاه‌های تخصصی نیز خواهیم داشت. به علاوه قرار است تعدادی از شعرا، نویسندگان و افراد مرتبط با سهراب سپهری تقدیر شوند.


دبیر این کنگره ابراز داشت: برای نخستین بار از اردیبهشت 93 و همزمان با دوم اردیبهشت که روز خاکسپاری سهراب سپهری بوده و در تقویم ما روز زمین پاک نام گرفته به احترام محبت سهراب به قانون زمین و طبیعت، با هماهنگی اداره کل محیط زیست استان تهران و بنیاد حفظ و نشر افکار سهراب این جایزه برگزار می‌شود و هر سال به 8 نفر از هنرمندان، شعرا و نقاشان که به شکل خاص در این غرفه هنرنمایی کرده باشند هدایایی تقدیم می‌شود.


به گفته وی، امسال هشتاد و پنجمین سال تولد سهراب سپهری است او توسط بیماری سرطان درگذشت.


بر این اساس علاوه بر اهدای جوایز به هشت نفر به نیت امام هشتم(ع) یک جایزه هم به افراد حقیقی و حقوقی که فعالیت خاصی در راستای مداوای بیماران سرطانی داشته باشند اهدا می‌شود.


وی ادامه داد: نشان ویژه جایزه سهراب سپهری «کرکس» خواهد بود که به برگزیده اهدا می‌شود. با توجه به شعر سهراب که گفته" من نمی‌دانم/که چرا می‌گویند: اسب حیوان نجیبی است، کبوتر زیباست /و چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست/گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد/چشم‌ها را باید شست ، جور دیگر باید دید" می‌خواهیم جور دیگر ببینیم و به جای پرنده‌های زیبا نشان کرکس را اهدا کنیم. برای کنگره چهارم فراخوانی منتشر نشد ولی برای دوره‌های گذشته فراخوان داشتیم که سه برگزیده از آنها در این دوره تقدیر شوند.


مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در این نشست ضمن اشاره به جایگاه سهراب در شعر امروز و خاص بودن آن عنوان کرد: جایگاه سهراب در شعر امروز خاص است. اگرچه سهراب با شعر انقلاب نتوانست جلو بیاید و این فرصت ایجاد نشد زیرا مرگ زودرس به سراغش آمد. شاید اگر سال‌های بعدی را سپری می‌کرد با توجه به اتفاقات شگرفی که در این سال‌‌ها رخ داد به خصوص جنگ تحمیلی شاید نگاه سهراب هم تا حدی عوض شد. حتی اگر تغییر هم نمی‌کرد سهراب با این نگاه زلال و انسانی حق بزرگی بر گردن شاعران انقلاب د ارد؛ سهراب اولا مسلمان است و شهادتین را در جابجای شعرهایش فریاد زده است.


به گفته وی در روزگاری که روشنفکرانی با دین و مسلمانی مبارزه می‌کردند و دوست نداشتند نشانی از مسلمانی ارائه دهند، سهراب در اشعارش (صدای پای آب) با صدای بلند می‌گوید: من مسلمانم قبله‌ام یک گل سرخ؛ فرهنگ مسلمانی، سجاده، تکبیرة‌الاحرام، شهادتین و مسلمانی سهراب است و نگاه سهراب در همه جا ‌پاک است.


وی با تاکید بر اینکه سهراب قلمرو و افقی را کشف کرد که هیچ یک از شاعران معاصر ما نتوانستند آن را کشف کنند، متذکر شد: قلمرو زبانی سهراب سپهری از قلمرو زبانی هر کدام از شاعران همدوره خود بزرگتر است. اگر قلمرو زبانی سهراب را با اخوان، فروغ، نیما و شاملو مقایسه کنیم متوجه می‌شویم قلمرو او خاص‌تر است و متعلق به خود سهراب است و هر که خواسته به قلمرو سهراب وارد شود و از او تقلید کند موفق نبوده است.


در این نشست همچنین قزوه گفت: به اعتقاد بسیاری سهراب در چند قرن گذشته بزرگترین شاعر است. شاید دلیل بزرگ بودن او علاوه بر نبوغ خلوت‌های سهراب، مطالعات او و احترام به فرهنگ ملی مسلمانی باشد که برخی عناد دارند اما سهراب اینگونه نبود و حتی یک سوسک را هم نمی‌کشت.


وی با اشاره به اینکه سهراب سپهری از فرهنگ و شعرهای سبک هندی بسیار بهره برده است، عنوان کرد: سیدحسن حسینی از نخستین افرادی بود که در این راستا و پیرامون این شاعر تحقیق کرد و از قضا همچنین مرحوم قیصر امین‌پور نیز ارادتی خاص به سهراب داشت. به هر حال سهراب سپهری یک معلم برای شعر انقلاب است. چون قلل شعر انقلاب از او تاثیر گرفتند.


وی در پایان سخنان خود سهراب سپهری را شاعری جهانی خواند که بیش از هر شاعر دیگری آثار او به زبان‌های دیگر ترجمه شده است.


در این مراسم نصرت میلانی‌صدر دبیر علمی و هنری کنگره ضمن اشاره به موسسه آثار و افکار سهراب سپهری گفت: این موسسه از سال 80 فعالیت خود را پس از اخذ مجوز آغاز کرد. موسسه آثار و افکار سهراب سپهری غیر انتفاعی است.


وی در ادامه گفت:‌ سه دوره گذشته کنگره با حامی‌های مختلف برگزار شد اما هیچ یک به مانند امسال کمی و محتوایی نبودند.


وی با اشاره به اینکه در دوره سوم با توجه به عدم حمایت مالی و عدم حضور مهمانان خارجی شاهد برگزاری این بخش نبودیم از حذف عنوان بین‌المللی صحبت کرد و کنگره را سراسری دانست.


وی افزود:‌ نمایشگاهی در کنار کنگره قرار است از کپی نقاشی‌های سهراب سپهری به همراه کتاب‌هایی که در مورد او منتشر شده برپا شود. البته جایزه ویژه سهراب سپهری سال‌ها و در کنگره‌های قبلی مدنظر بود اما چون حامی مالی پیوسته نداشتیم انجام نشد. امیدواریم سرطانی که سهراب را از پا درآورد به واسطه آن در این دوره بتوانیم جایزه‌ای را به یک نفر اهدا کنیم.


میلانی‌صدر در پاسخ به این انتقاد که سال گذشته کنگره سوم با تعداد حاضران کمتر از انگشتان دست و تنها حضور خبرنگاران برگزار شد چه توضیحی دارید، گفت: من آماده هستم در مصاحبه‌های اختصاصی پیرامون این موضوع صحبت کنم چرا که محتوای فنی کنگره سوم به لحاظ کمی و کیفی و از نظر ارزش هنری و دعوت از اساتید، بهترین کنگره تلقی می‌شود که در آن از 18 نفر از اساتید تراز اول که درباره شخصیت و آثار سهراب کار کرده‌ بودند دعوت شده بود اما بخش مخاطب آن بیش از 100 نفر نبودند. چون زمان برگزاری کنگره تغییر کرد و قرار بود از حضور وزیر ارشاد وقت نیز بهره‌مند شویم و ... به هر حال این تغییر زمان باعث شد شاهد حضور افراد کمی باشیم. اما در این باره فکر می‌کنم با اطلاع‌رسانی حوزه هنری و شهرداری شاهد حضور علاقمندان بیشتری باشیم.


در پایان این نشست مسئولان برگزاری در پاسخ به این که چرا در نمایشگاه جنبی کنگره از کپی نقاشی‌های سهراب سپهری استفاده می‌کنید، گفتند: کنگره‌های قبلی در بحث شعر سهراب بود اما کنگره چهارم نگاه ویژه بر شعر خواهد داشت. با توجه به مقررات خاص برای دریافت اصل آثار سهراب به بیرون از موزه، این مهم به اردیبهشت و همایش جایزه سهراب سپهری موکول شد. اما قرار شده خودروی معروف سهراب امسال در حوزه هنری در کنار کنگره به نمایش گذاشته شود چرا که او با این ماشین به میان طبیعت می‌رفت.


چهارمین کنگره بین المللی «صدای پای آب» ویژه گرامیداشت شاعر معاصر کشور، زنده یاد سهراب سپهری، ساعت 15 دوشنبه 15 مهرماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد.


نظر شما