جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۸
کد خبر: ۶۸۰۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱
با پایان پروژه مطالعاتی «بررسی و ارائه طرح نورپردازی در نمای ساختمان‌های شهر»؛
مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از پایان یافتن پروژه مطالعاتی بررسی و ارائه طرح نورپردازی در نمای ساختمان های تهران توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در قالب پروژه های مطالعاتی کوچک مقیاس خبر داد .

به گزارش به نقل از روابط عمومی شهردرای تهران شهر حمید قربانی مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان این مطلب گفت: امروزه فن و هنر نورپردازی جلوه ای نو به شب های شهرها و محل های عبور و مرور انسان ها بخشیده است و تکنیک های نورپردازی روز به روز در حال پیشرفت است و مدیران شهری می کوشند تا با بهره گیری از آخرین تکنولوِژی روز، نمایی هرچه زیباتر و دلپذیرتر در فضاهای شهری ایجاد کنند.

به گفته وی، طرح تحقیقاتی حاضر در راستای بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا، پس از بررسی اصول نورپردازی، اهداف کلان نورپردازی را در حوزه ساختمان های شهری تدوین و پس از بررسی وضع موجود منطقه، طرح جامع نورپردازی را برای 7 ساختمان شاخص در منطقه 6 پیشنهاد می‌دهد.

قربانی از جمله اهداف انجام این پژوهش را ارتقای کیفیت محیط ادراکی، ارتقای کیفیت محیط عینی، ارتقای کیفیت امنیت، ارتقای کیفیت زیست محیطی، ارتقای کیفیت زیباشناختی و ارتقای کیفیت خاطره انگیزی دانست.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اظهار کرد: در این طرح، عملکرد ساختمان‌ها، زمینه و همجواری‌های ابنیه، نحوه اشغال توده و فضا، سیستم‌های کنونی تأسیسات، میزان نوردهی منابع نوری، قابلیت موجود نمای ساختمان‌ها برای کابل کشی، استفاده از انرژی های پاک و تعریف مناسبت‌ها و امکان تنوع نورپردازی در ایام خاص برای نورپردازی ساختمان های شاخص مورد توجه قرار گرفته است.

قربانی با بیان اینکه در پایان به منظور عملی ساختن فرایند صحیح نورپردازی و خارج کردن آن از حالت سلیقه ای، دستورالعمل نورپردازی نمای ساختمان‌های شهرداری نواحی منطقه 6 تدوین شد، افزود: طرح سه بعدی نورپردازی برای ساختمان های مذکور پس از تحلیل وضعیت نمای ساختمانی و ریتم غالب بنا و وضعیت ورودی ها در 3 حالت ایام عادی، اعیاد، ایام سوگواری و با استفاده از پروژکتورهایLED فراتاب، رشته ای و نقطه ای ارائه شده است.

وی خاطر نشان کرد: هزینه تغییرات پیشنهادی براساس تعداد مورد نیاز به انواع سیستم‌های روشنایی، راه‌اندازی نرم افزار برنامه‌ریزی، نصب و راه اندازی کابل کشی و طراحی و نظارت به منظور نورپردازی مطلوب تر و اجرایی کردن نتایج پروژه برآورد شده است.

نظر شما