جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۸۲۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
رییس سازمان حفاظت محیط زیست:
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به اصلاح سریع قانون معاینه فنی و الزام تمامی خودروهای نو به انجام معاینه فنی دو سال پس از تولید و سپس سالی یک بار تاکید کرد.
به گزارش شهر، دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در دیدار جمعی از مدیران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ،مراکز معاینه فنی و دوستداران محیط زیست با مهم خواندن اصل پنجاهم قانون اساسی و بیان اینکه در 6 ماهه دوم سال بر آلودگی هوا افزوده خواهد شد بر ضرورت و اهمیت معاینه فنی خودروها در کشور به ویژه کلان شهرهایی مانند تهران تاکید کرد و گفت: سیاست دولت یازدهم بر حمایت از فعالیت های دوستدار محیط زیست است و معاینه فنی نیز به عنوان یکی از مهمترین عوامل  در کاهش آلودگی هوا مورد حمایت جدی و همه جانبه  قرار خواهد گرفت. 

با تاکید براهمیت معاینه فنی در جهت ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا گفت: معاینه فنی اهرمی نظارتی مناسب برای دولت است که می تواند منتج به کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی در خودروها شود. نمایندگان محترم مجلس و پلیس نیز البته نسبت به الزام آن اقدام می کنند و ما امیدواریم در روزهای آتی که آلودگی هوای شهرها تشدید می شود، شاهد توجه به اهمیت معاینه فنی و مراجعه خودروها برای رفع نقص فنی به  مراکز مکانیزه معاینه فنی باشیم. 

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود حضور کارشناسان پلیس راهور در مراکز معاینه فنی را سودمند دانست و افزود: به اشتراک گذاشتن بانک اطلاعات فنی خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی با اطلاعات دقیق خودروها که در اختیار پلیس است از اقدامات زیربنایی بوده که باید هر چه سریع تر در دستور کار قرار گرفته و در سراسر کشور اجرایی شود تا بدون دخالت گسترده عوامل انسانی، به طور خودکار مالکان وسایل نقلیه ای که به موقع نسبت به انجام معاینه فنی خودروی خود اقدام نمی کنند شناسایی شوند.   

معاون رییس جمهور در ادامه این نشست اظهار داشت: در اولین فرصت، لزوم انجام  معاینه فنی تمامی  خودروهای دولتی در هیئت دولت مطرح خواهد شد و برنامه ریزی لازم برای مراجعه آنها  به مراکز معاینه فنی صورت خواهد پذیرفت. من هم البته با اولین گروه به مراکز معاینه فنی مراجعه و نسبت به انجام وظیفه شهروندی خود اقدام خواهم کرد. 

وي با تاکيد بر اين که قانون معافیت 5 ساله خودروهای نو از معاینه فنی  در دوره قبلي مجلس اشتباه بزرگي بود و مجلس نهم قرار است نسبت  به اصلاح قانون مذکور اقدام کند، گفت: با توجه به وارونگی دما و تشدید آلودگی هوا و نیز افزایش بارش های جوی و به تبع آن لغزندگی بیشتر سطح معابر شهری و جاده های کشور، پتانسیل حوادث رانندگی بالاست.  

ابتکار با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح سریع قانون معاینه فنی و الزام تمامی خودروهای نو به انجام معاینه فنی دو سال پس از تولید و سپس سالی یک بار، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست نیز کار گروهی را تشکیل داده و در نظر دارد از طریق ارائه لایحه ای جامع و کامل، بخشی از وظایف خود در قبال حفظ محیط زیست و سلامت مردم را جامه عمل بپوشاند.

وی اظهارداشت: در صورت امکان و تایید کارشناسان می توان طی هفته هوای پاک بر روی "معاینه فنی – خودروی بدون نقص، هوای پاک" کار کرد تا با ایجاد حساسیت مضاعف موجب جلب همکاری عموم مردم و مسئولین برای رفع معضل آلودگی هوا شود. 
وی در خاتمه با بیان اینکه به رغم تنزل معنا دار رتبه زیست محیطی کشور در سطح جهانی و در سال های اخیر، قصد نبش قبر ندارم گفت:  بر این باورم باید به آینده نظر داشت و با سرانگشتان تدبیر و دل های پر امید با یک عزم ملی برای بهبود محیط زیست کشور تلاش کنیم. چرا که در یک نگرش جامع حتی مشکلات اقتصادی، نابسامانی های اجتماعی و معضلات اخلاقی نیز جزو بحران های زیست محیطی طبقه بندی می شوند. چنانچه می توان مهم ترین آرمان تمامی دولت های مترقی را نیل به محیط زیست سالم دانست. 
لازم به ذکر است در ابتدای این نشست  مهدی ترقی جاه مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران طی گزارشی به تشریح وضعیت مراکز معاینه فنی پرداخت و عنوان کرد: از سال 79 مراکز معاینه فنی به طور رسمی کار خود را با هدف سنجش میزان آلاینده ها، ایمنی خودروها و همچنین اطمینان از صحت قطعات و سیستم های خودرو آغاز کردند، از آن سال تاکنون معاینه فنی به عنوان عاملی در جهت کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی خودرو مطرح بوده است به گونه ای که نزدیک به 79 درصد از شهروندان بر کارایی معاینه فنی در بهبود ایمنی خودرو و نیز 80 درصد از شهروندان بر تاثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا اذعان داشتند. 
وی با اشاره به نقایص قانون 5 ساله معافیت خودروهای تازه تولید از معاینه فنی اظهار کرد: متاسفانه تصویب این قانون سبب شد خودروها تا 5 سال از بازبینی قطعات حساس و سیستم های حیاتی نظیر ترمز معاف شوند این در حالی است که تبعات ناشی از این قانون سبب بروز حوادث زیادی شده است. 
وی همچنین از معاینه فنی به عنوان عاملی در جهت کاهش ریسک تصادفات یاد کرد و گفت: معاینه فنی خودروها می تواند تا 25 درصد کاهش ریسک تصادف را به  همراه داشته باشد. طبق نظر کارشناسان نزدیک به 25 درصد از سوانح و حوادث جاده ای مربوط به نقص فنی خوردوها می باشد و چه بسا اگر معاینه فنی خودروها جدی گرفته می شد حوادث تلخ اخیر نیز اتفاق نمی افتاد. 
لازم به ذکر است در  این نشست  حسن عسگری که به نمایندگی از جمعی از دوستداران محیط زیست و تشکل های غیر دولتی در این دیدار حضور داشت با وخیم خواندن وضعیت آلودگی هوا در کلان شهر ها به ویژه تهران افزود: امروزه باید   به مسایل محیط زیست به مفهوم بهره وری سبز توجه شود چرا که   در  بهره وری سبز منظور از ورودی همان منابع قابل تجدید و غیر قابل تجدید است که استفاده نامطلوب از آنها موجبات تخریب منابع و تهی سازی آنها می شود. در حالی که در این مفهوم  منظور از خروجی نه تنها کالا و خدمات تولید ی  بلکه مواد آلاینده محیط زیست و مواد زائد نیز در بر می گیرد. بنا براین بهره وری سبز یک استراتژی است برای همزمانی بهرهوری و تضمین حفظ محیط زیست برای توسعه اقتصادی و اجتماعی. 

این مدرس اکولوژی در ادامه ابراز کرد : طبق بررسی ها در مهرماه سالهای ۸۷، ۸۸ و ۸۹ یک روز هوای پاک داشتیم. تعداد روزهای سالم مهرماه هم بین ۲۵ تا ۳۰ روز بوده. تعداد روزهای ناسالم؛ یک سال صفر،‌ یک سال یک روز و یک سال ۵ روز بوده است. اما بعد از آن تصویب قانون 5 ساله شدن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی در سال ۹۰ و ۹۱ اتفاقات ناگواری افتاد و خودروهای تهران رها شدند؛ روز هوای پاک که وجود نداشت. روز هوای سالم به ۸ و ۱۷ روز و روز هوای ناسالم به ۱۳ و ۲۲ روز رسید.

وی در خاتمه یاد آور شد : با توجه به احاطه و شناخت کامل رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست همه ی دوستداران محیط زیست انتظار دارند قبل از ورود به فصل سرما و تشدید آلودگی هوا در شهر های کشور در این خصوص تصمیمات  مسرت بخشی اتخاذ گردد که بدون تردید مورد توجه عموم شهروندان با هر نوع گرایش و جایگاهی قرار خواهد گرفت ،چرا که این امر مستقیما با سلامت افراد در ارتباط است .  



نظر شما