شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۸۷۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
در آیین افتتاحیه جشنواره فرهنگی هنری آمریکای جنوبی مطرح شد/
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه تعاملات فرهنگی ورای روابط سیاسی است گفت: در مراکز فرهنگی میزبان همه کشورها هستیم و هیچ محدودیتی در ارتباطات فرهنگی نیست.
به گزارش خبرنگار شهر، جشنواره فرهنگی هنری آمریکای جنوبی به مناسبت روز ملی مقاومت بومیان ونزوئلا روز گذشته با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسئولان وزارت امور خارجه، سفیر ونزوئلا در تهران و جمعی از سفیران کشورهای مختلف در فرهنگسرای ارسباران آغاز به کار کرد.

امیر خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان این جشنواره گفت: هویت فرهنگی کشورهای مختلف دارای شاخصه‌های ارزشمندی است. تاریخ، تمدن، آداب و رسوم، آثار هنری و فرهنگی هر کشور ویژگی‌های خاص خودش را دارد.
وی افزود: در معارف دینی ما و در کتاب اصلی دین ما قرآن، اختلاف فرهنگ‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون یکی از دلایل اثبات وجود پروردگار متعال قلمداد شده است. 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: به همان اندازه که این تفاوت ها شیرین و جذاب و ارزشمند است ملت ها علاقمند به یادگیری و آشنایی با این آداب، رسوم، فرهنگ ها و ویژگی های یکدیگر هستند و در تعامل فرهنگی بین ملت ها آثار و برکات زیادی است. 
خوراکیان با بیان اینکه انسان دوستی، صلح، خدمت به هم نوع، آرمان های مشترک و ارزش های اخلاقی و بسیاری از ویژگی های انسانی ارزشمند در تعامل فرهنگی و هنری شکل گرفته است گفت: از همین رو تعامل بین فرهنگ ها و ارتباط فرهنگی بین کشورها یکی از وظایف و مسئولیت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

وی با تاکید بر اینکه این تعاملات فرهنگی ورای روابط سیاسی است افزود: معتقدیم در ارتباطات فرهنگی هیچگاه محدودیت و مسدودیتی نیست، از این نظر سعی کردیم زمینه هایی را فراهم کنیم تا آشنایی با فرهنگ، آداب، هنر و رسوم مختلف امکان پذیر شود و این جشنواره یکی از این برنامه‌هاست.

امیر خوراکیان در پایان ضمن قدر دانی از دست اندرکاران راه اندازی جشنواره فرهنگی هنری آمریکای جنوبی گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای تداوم اینگونه برنامه‌ها میزبان همه کشورها در مراکز فرهنگی هنری در اختیار خود است تا شاهد آشنایی، ارتباط و تعامل فرهنگی بین ملت‌ها با مردم عزیز ایران فراهم شود.

روایت سفیر ونزوئلا از تاریخی که روایت نشده است
«زامبرانو» سفیر کشور جمهوری بولیواری ونزوئلا در جمهوری اسلامی ایران از دیگر سخنرانان این نشست ضمن تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، وزارت امور خارجه و ملت ایران گفت: در اکتبر 1492 چه اتفاقی در امریکای لاتین افتاده است. برخی فکر می کنند تاریخ حالت غیر پویا دارد و ما می خواهیم نشان دهیم اینگونه نیست و می توان تاریخ را از زوایای دیگر نیز بررسی کرد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ها به این تاریخ تغییر کرده است افزود: از طریق سیاستگذاری و تبادل فرهنگ ها نام های متفاوتی برای این روز عنوان شده است، کشور آرژانتین آن را تفاوت های فرهنگی و کشور بولیوی به عنوان پروسه برعکس استعمارزدگی نامگذاری کرده اند و در کشور ونزوئلا به عنوان مقاومت بومیان شناخته شده است.

سفیر ونزوئلا گفت: ما قصد داریم آن هایی که شایستگی افتخار آفرینی را داشتند به مردم معرفی کنیم و افتخار و اجدادمان را به دولت های دیگر نشان دهیم. اکنون با کمک کشورهای آمریکای لاتین توانستیم نمونه ای از صنایع دستی و دیگر کارهای هنری را برای مردم ایران ارائه کنیم.

زامبرانو با بیان اینکه امیدواریم در این هفته بتوانیم بیشتر به آمریکای لاتین نزدیک بشویم افزود: تلاش می کنیم از طریق عکس، نمایش تابلوها و مجسمه‌ها نمادهایی از بومیان منطقه خودمان فرهنگ را نمایش دهیم و همچنین با ریتم زندگی و رنگ برادرانمان که ریشه آفریقایی داشتند به امریکا آمدند تاریخی که گزارش نشده را برای شما قصد داریم تعریف کنیم. 

350 میلیون بومی در دنیا وجود دارد
در ادامه این نشست «جلالی» مدیرکل امریکای جنوبی وزارت امور خارجه اظهار داشت: مردم بومی به گروه‌های قومی اطلاق می شود که خصایص و ویژگی های منحصر به فرد خود را در طول تاریخ حفظ کرده و به نسل بعدی منتقل کنند. 5 درصد جمعیت جهان شامل بومیان است و به طور تقریبی 350 میلیون بومی در دنیا وجود دارد که با گویش بیش از 400 زبان مختلف صحبت می کنند. بیش از 5000 گروه مختلف قومی و در 70 کشور سکونت دارند و 70 درصد بومیان در آسیا زندگی می کنند.

وی افزود: جمعیت بومی سرخپوست های امریکای لاتین از مکزیک تا جنوب شیلی و آرژآنتین قوم های مختلفی دارد. قوم های بومی شامل بیش از 600 گروه است. تاریخ جنبش بومیان آمریکای مرکزی و جنوبی از قرن 16 با مقاومت بومیان در برابر اسپانیا شروع می شود و در قرن حاضر زمانی که به رهبری آقای مورالس توانستند ریاست جمهوری بولیوی را در سال 2005 به دست آورند ادامه دارد.

جلالی اظهار داشت: در سال 1492 هنگامی که کریستف کلمب به جزیره هیسپانویل که شامل هایتی و جمهوری دومینیک کنونی است رسید، جمعیت تقریبا 8 میلیون بود، 4 سال بعد این جمعیت به 3 میلیون تقلیل یافت و در سال 1555 به طور کل از بین رفت. از این واقعه در دنیا به عنوان یک نسل کشی بزرگ یاد می کنند.

جشنواره فرهنگی هنری آمریکای جنوبی
جشنواره فرهنگی هنری آمریکای جنوبی به مناسبت روز ملی مقاومت بومیان ونزوئلا از 22 تا 25 در فرهنگسرای ارسباران برپاست و مراسم اختتامیه در روز 26 مهر برگزار می شود. این جشنواره به همت اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سفارت جمهوری بولیواری ونزوئلا در تهران ، انجمن دوستی ایران و ونزوئلا و بانک مشترک ایران و ونزوئلا برگزار می شود.

در فضای باز این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی و هنری امریکای جنوبی، جشنواره غذا در کافی شاپ فرهنگسرا، اجرای موسیقی بومی آمریکای جنوبی، عکاسی با لباس بومی آمریکای جنوبی، از ساعت 16:30 برپاست.

همچنین در سالن اصلی از ساعت 18 بعد از ظهر اجرای گروه موسیقی، اجرای تئاتر و گروه موسیقی محلی برگزار می شود. در سالن دوم فرهنگسرای ارسباران برخی از فیلم های سینمایی آمریکای جنوبی اکران خواهد شد.

همچنین در طول برگزاری این جشنواره در گالری یک و دو نمایشگاه مجموعه عکس‌هایی از زیبایی های طبیعی آرژانتین، بولیوی، برزیل، کوبا، نیکاراگوئه، مکزیک، اوروگوئه و ونزوئلا برپاست.

مطالب مرتبط
نظر شما