شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۵
کد خبر: ۶۹۸۱۵
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
شهردار تهران با تصریح براین که اشکلاتی مانند گرفتن رشوه و تخلف در شهرداری وجود دارد، گفت: درست است که این اشکالات وجود دارد اما با عدد و رقم می گوییم که این رشوه گرفتن نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است با این وجود حتی یک مورد از آن هم قابل قبول نیست.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران شب گذشته طی سخنانی در مراسم یادواره شهدای نازی آباد که در محل مسجد امام حسن مجتبی (ع) محله نازی آباد برگزار شد، ابراز داشت: خداوند بزرگ را شاکرم که این توفیق نصیب من شد تا در شب اول ماه محرم، آغاز سال قمری و در چنین مکانی در جمع شما محبان اهل بیت و عزاداران اباعبدالله حسین (ع) باشم. آن هم در چنین ایام و مکانی که به یاد شهدایی گرد هم جمع شده ایم که تمامی زندگی مادی و معنوی خود را مدیون آن ها هستیم.

دکتر قالیباف با اشاره به فرارسیدن ماه محرم عنوان کرد: گذشت زمان و یادآوری ایام بزرگترین ذکر و یادآوری برای همه ما است چرا که خداوند ماه های رجب، شعبان، اعیاد غدیر و قربان و ماه های محرم و صفر را قرار داده است و همه این ایام فرصت هایی است که خداوند برای بندگانش قرار داده است تا ما از این فرصت های بزرگ برای ادامه و اصلاح زندگی خود درس بگیریم. مخصوصا ماه محرم و صفر که نقش برجسته ای در حفظ اسلام دارد و باید درس های بزرگی از محرم و صفر بگیریم.

شهردار تهران یکی از ویژگی های مهم ماه محرم و نهضت امام حسین (ع) را چندوجهی بودن این قیام توصیف کرد و گفت: همه ما به بیان احادیث، بزرگان و علمای خود، از ماه محرم درس های زیادی گرفته ایم و وظیفه داریم عاشورا را آنطوری که هست، درک کرده و نسبت به آن معرفت پیدا کنیم، بنابر این معرفت ما نباید تنها در حد یک عزاداری صرف و ساده باشد.

از یک منظر امام حسین(ع) به منظور برقراری قسط و عدل، برپایی امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با بدعت های غلطی که بعد از نبی مکرم اسلام (ص) پایه گذاری شده و اسلام را به انحراف کشاند، قیام کردند. همانطور که اگر نگاهی به جریان پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم، امام خمینی (ره) با یک برداشت صحیح از واقعه عاشورا، در 15 خرداد 1342 در مقابل ظلم ایستادگی کرد و هرگز فکر نکرد در مقابل شاهی می ایستد که تا بن دندان مسلح بود. در آن زمان رژیم شاهنشاهی ژاندارم منطقه بود، از امکانات و ساواک برخوردار بود و آمریکا نیز آن ها را حمایت می کرد اما خللی در عزم رهبر کبیر انقلاب اسلامی وارد نکرد.

وی افزود: حتی نزدیکان امام خمینی (ره) در حوزه نیز به ایشان توصیه می کردند که شما نه سربازی در اختیار دارید و نه امکانات دارید؛ چه نیازی به قیام وجود دارد؟ اما معرفت امام خمینی (ره) نسبت به محرم و ظلم ستیزی باعث شد تا ایشان به وظیفه خود عمل کنند. در این میان به دلیل آنکه امام راحل بر مدار سنت های الهی عمل کردند، نهضت ما نیز نشات گرفته از عاشورا و کربلا شد؛ بنابر این ما با همان روحیه ظلم ستیزی، ایثار و شهادت طلبی در مقابل رژیم طاغوت و تجاوز دشمنان ایستادیم و با گروهک های مختلف مبارزه کردیم.

شهردار تهران خاطرنشان ساخت: البته ما از امام حسین (ع) تنها ظلم ستیزی را یاد نگرفته ایم، بلکه امام حسین (ع) بسیار مهربان بودند، حسن خلق داشتند، با محبت بودند، در زندگی خود صبر و شکیبایی داشتند. ایشان همچنین در هر شرایطی ، چه از فشارهایی که قبل از واقعه عاشورا به ایشان وارد شد و چه در لحظات سخت عاشورا تسلیم اراده خداوند شدند. از این رو باید از همه ابعاد زندگی امام حسین (ع) درس بگیریم.

دکتر قالیباف تاکید کرد: اگر به دنبال بصیرت عاشورایی هستیم، این بصیرت عاشورایی به ما یاد داده است که دین خط قرمزها، اصول و فروع و جهاد اکبر و جهاد اصغری هم دارد؛ همچنین این بصیرت به ما آموخته است که تقدم و تاخر را بشناسیم و اولویت ها را تشخیص دهیم؛ این موارد دقیقا عمق بصیرتی است که ما باید پیدا کنیم.

فرهنگ قرآنی  اجازه نمی دهد عزت خود را بفروشیم

شهردار تهران با اشاره به تقارن 13 آبان ماه با آغاز ماه محرم، تصریح کرد: اگر مقابل آمریکا ایستاده ایم این یک حرکت سیاسی و یا مصلحت اندیشانه نیست، بلکه ریشه در فرهنگ اهل بیت و درک، شناخت و معرفت دقیق ما از نهضت امام حسین (ع) دارد. اگر نهضت امام حسین (ع) ظلم ستیز بود ما هم در زندگی خود باید مقابل ظالم بایستیم.

وی تاکید کرد: اگر تدبیر و رهنمود مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه است، این بدان معنی است که با ظالمان هم سخن گفته شود تا آن ها نیز به راه راست هدایت شوند و حتی بهانه از دست آن هایی که احساس می کنند ما می خواهیم دشمن تراشی کنیم، گرفته شود تا آن ها بدانند ما نه دنبال دعوا هستیم و نه ملتی هستیم که به دنبال ظلم به کسی باشیم، از دیگر سو ملتی هم نیستیم که پا بر روی عزت خود بگذاریم و اجازه دهیم کسی به ما ظلم کند؛ ما این موضوع را از فرهنگ عاشورا فهمیده ایم.

وی یادآور شد: اگر 13آبان را نمادی از بی اعتمادی، بدبینی و اعتراض به آمریکا می دانیم، این امر ریشه در نهضت حسینی و فرهنگ ظلم ستیزی دارد؛ 13 آبان نمادی است که به ما نشان دهد بدون آمریکا هم می توانیم پیشرفت کنیم. اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند باید به درون نگاه داشته باشیم و روی پای خود بایستیم نیز ناشی از همین امر است چرا که مهم ترین مولفه در تصمیمات داخلی و خارجی، تکیه دادن و توجه به مردم است.

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تا پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، در هر زمانی که به مردم تکیه دادیم، به پیروزی رسیدیم و در زمانی که به غیر از مردم توسل جستیم و دست خود را جای دیگری دراز کردیم، به پیروزی نرسیدیم. این موارد درس هایی است که ما از عاشورا آموخته ایم.

دکتر قالیباف یادآور شد: بگذارید این لیاقت و افتخار در این مقطع برای ملت ما بماند که در مقابل ظلم ایستادیم و توفیق شکست ظالم را پیدا کردیم، اما طبیعتا مبارزه با ظلم سختی ها و مشقت هایی دارد که در این راه باید محکم کمر همت ببندیم و بایستیم. محرم، صفر، فرهنگ قرآنی و فرهنگ اهل بیت (ع) به ما اجازه می دهد که زن، فرزند، مال و جان خود را برای خداوند و اسلام فدا کنیم اما فرهنگ قرآنی هرگز به ما اجازه نمی دهد که عزت خود را بفروشیم.

وی عنوان داشت: این موارد هیچ منافاتی با حرف زدن با آمریکایی ها ندارد کما اینکه امام حسین (ع) تا آخرین لحظات در عاشورا دنبال هدایت دشمنان بودند.

مردم دست از مبارزه با ظلم بردارند ما مسئولیم

شهردار تهران ادامه داد: حال که باید متکی به خودمان و ملت خودمان باشیم، طبیعتا ما مسئولان و کسانی که شهدا و شما مردم این فرصت را برای مان فراهم کرده اید تا قدرت امروز در اختیارمان باشد، باید به فرهنگ اهل بیت (ع) تاسی کنیم؛ اگر امروز اختیار در دست ما است مکلف به برقراری قسط و عدل به اندازه قدرت و ظرفیت خود هستیم.

دکتر قالیباف در ادامه ابراز کرد: از نبی مکرم اسلام (ص) نقل شده است که یک ساعت تلاش کردن برای برقراری عدالت و قسط در جامعه از 70 سال عبادت که همه روز آن را روزه بگیری و همه شب آن به نماز بایستی، ارزش بالاتری دارد. همچنان که نقل شده است در زمانی که امام علی (ع) خلیفه و امام جامعه بودند، همه فقرا می توانستند نان گندم بخورند، آب سالم بنوشند و خانه داشته باشند. 

شهردار تهران افزود: طبیعتا وقتی از فرهنگ ظلم ستیزی در مقابل دشمنان یاد می کنیم، همان فرهنگ به ما دیکته می کند که برای چنین جامعه ای باید به گونه ای تلاش کرد که در آن مبارزه با فقر و برقراری قسط و عدل ارزشمند شود. اگر ما مسئولان کار خود را به درستی انجام ندهیم و مردم دست از مبارزه با ظلم بردارند، ما مسئول هستیم.

راه مبارزه با آمریکا کار است نه شعار

وی ادامه داد: فرهنگ امام حسین (ع) این موضوع را نیز به ما یاد می دهد که تنها و صرفا با شعار دادن و موضع گرفتن  نمی توانیم از اسلام دفاع کرده، اسلام را به جهانیان معرفی کنیم و انقلاب را به نسل جدید منتقل کنیم.

دکتر قالیباف به بیان مقام معظم رهبری در یکی از مراسم های سالگرد رحلت حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب درحدود هشت سال پیش در آن مراسم درباره دشمنان انقلاب تبیین فرمودند و به بحث آمریکا متمرکز شدند؛ ایشان فرمودند دشمن شماره یک آمریکا است و راه مبارزه با آمریکا نیز کار، کار و کار است؛ ایشان نفرمودند راه مبارزه با آمریکا شعار ، شعار و شعار است.


شهردار تهران افزود: امروز نیز که ما در شهرداری تهران توفیق خدمت داریم، یک کارمند رسمی نیستیم که احساس کنیم در ساعات کاری خود باید در سر کار باشیم و یک حقوقی بگیریم تا زندگی خود را از این طریق تامین کنیم چرا که این موضوع معنی مبارزه با آمریکا و ظلم ستیزی ندارد؛ این درست همانند آن است که افراد در دهه محرم عزاداری کنند و در روز عاشورا سینه بزنند اما نماز ظهرشان را نخوانند. این امر مثل آن است که من از عدالت حرف بزنم اما در جریان کار خود به صورت اداری کار کنم؛ این موارد با فرهنگ حسینی سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه «همانقدر که امر به معروف و نهی از منکر مهم است، مبارزه با فقر نیز مهم است»، گفت: همان اهل بیت (ع) و فرهنگ عاشورا به ما گفته است جامعه ای که در آن فقر باشد، نوای ملکوتی ایمان شنیده نمی شود. من در این شب عزیز و در مجلس شهدا مدیون شما باشم که اگر در کار و مجموعه ام، حتی یک لحظه حسی که با همرزمان و همسنگران در دوره دفاع مقدس داشته ام را فراموش کنم و یا امروز در شهرداری آن حس تمن غییر پیدا کرده و رفتار اداری پیدا کرده باشم. اگر می گوییم جنوب شهر نسبت به شمال شهر اولویت دارد نیز به دلیل وجود همین نگاه است.

دکتر قالیباف ادامه داد: البته نمی گوییم که توانستیم کار جدی در این زمینه انجام دهیم اما مدعی هستیم که حداقل اجازه ندادیم فاصله جنوب و شمال شهر بیشتر شود. قبلا شاهد بودیم که جنوب شهر روز به روز بدتر از شمال شهر می شد اما امروز با عدد و رقم مدعی هستیم که حداقل اجازه ندادیم این فاصله بیشتر شود، کما اینکه مدعی هستیم فاصله را کمتر هم کرده ایم. 

 تخلفات و رشوه در شهرداری کاهش پیدا کرده است

شهردار تهران با طرح چند پرسش، تصریح کرد: آیا در این میان می توانیم بیش از این به این روند شتاب دهیم؟ بله! آیا مجموعه شهرداری در طراز نظام اسلامی است؟ خیر! آیا در مجموعه شهرداری تخلف نیست، مردم را اذیت نمی کنند و رشوه نمی گیرند؟ تخلف وجود دارد و رشوه هم دریافت می کنند، درست است که این اشکالات هم وجود دارد اما با عدد و رقم می گوییم که این رشوه نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است با این وجود حتی یک مورد از آن هم قابل قبول نیست.

وی افزود: در دوره جدید و در چهار سال پیش رو این موضوع را در اولویت قرار داده ایم تا با دعای خیر شما و کمک همکارانم، شهرداری تهران را به نقطه ای برسانیم تا وقتی مردم وارد آن شدند احساس آرامش کنند. در شهرداری افراد دلسوز، رزمنده و متعهد هم خیلی زیاد است؛ البته ممکن است افراد کمی هم باشند که هم به دوستان خود، هم به زن و بچه خود و هم به خودشان خیانت می کنند اما با این وجود افراد متعهد زیادی در این مجموعه وجود دارد.

شهردار پایتخت ادامه داد: شبانه روز پای این کار هستیم، رفتار اداری هم نمی کنیم و امروز نیز با همان روحیه ای که پشت خاکریزها می جنگیدیم و آر.پی.چی می زدیم این روند را دنبال می کنیم.

دکتر قالیباف اظهار داشت: اوایل انقلاب می گفتیم اگر سیستم بروکراسی اداری را درست نکنیم، انقلاب از بین می رود، بالاخره باید از یک جایی به طور منطقی و اساسی به این موضوع بپردازیم. البته من قبول ندارم که بگوییم مردم برای نان انقلاب کردند. ما برای نان و رفاه انقلاب نکردیم اما وقتی به فرهنگ اهل بیت (ع) نگاه می کنیم، شاهد هستیم که برای امیرالمومنین (ع) نیز موضوعیت داشته است که کودک یتیم، سر گرسنه بر بالین نگذارد و در مجموعه ایشان ظلمی اتفاق نیفتد. 

وی در ادامه گفت: هدف ما در انقلاب این بود که اگر نظام اسلامی ایجاد شود، مردم به دین و دنیای خود بهتر می رسند؛ بنابراین اگر مردم به دنبال مادیات بودند امروز در هر کوچه ای، چند شهید وجود نداشت و زن، مرد و فرزندان  در  در دوران دفاع مقدس کنار یکدیگر نمی جنگیدند. امروز نیز نظام اسلامی هر چیزی بخواهد، این محرومان پای کار هستند. از این رو است که امام خمینی (ره) می فرمایند من یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمی دهم.

مهمترین مولفه در تصمیمات داخلی و خارجی،تکیه و توجه به مردم است

دکتر قالیباف همچنین عنوان داشت: آن روزی که پشت خاکریزها بودیم، گاهی شوخی می کردم و می گفتم ما در پشت بیسیم ها باقر و جعفر و صادق می گفتیم و در آنجا خیلی کامبیز و جمشید پیدا نمی کردیم. این نشان می دهد که دلسوزان و مستضعفان هستند که پای فرهنگ اهل بیت (ع) ایستاده اند، با این شرایط من چگونه می توانم این خانواده ها را در شهرداری، در صف آخر بگذارم؟ این اوج بی انصافی و ظلم است.

وی افزود: اگر امروز به کارآمدی نظام باور داریم و مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی سخن می گوید، باید در این زمینه تلاش کنیم. اگر می خواهیم پشت میز مذاکره هم حرف بزنیم، باید با قدرت بگوییم تحریم روی ما تاثیر نگذاشته است، این موضوع نیز وقتی محقق می شود که به ملت خود تکیه دهیم.

شهردار تهران تاکید کرد: عمق استراتژیک، تنها دانش، علم و نیروی نظامی قوی نیست. این موارد لازم است اما عقبه استراتژیک نظام، قلب مردم است؛ اگر اینگونه شد، دشمن هرچه قوی باشد باز هم ناامید است. اما اگر تهاجم فرهنگی روی ما موثر شد، در جامعه اختلاف پیدا شد و گروه گرایی و حزب گرایی غلبه پیدا کرد، از مسیر نهضت امام حسین (ع) و سنت های الهی فاصله گرفته ایم، در این شرایط چه امیدی به پیروزی داریم؟ امیدوارم با تذکرات و راهنمایی های شما و با کمک جوانان بتوانیم بر مسائل و مشکلات فائق بیاییم.

دکتر قالیباف به موضوع نامه های مردمی اشاره کرد و گفت: نامه هایی که موضوع کاری آن ها مربوط به شهرداری باشد، حتما آن ها را طی یک هفته تا 10 روز به صورت روشن حل و فصل می کنیم. معمولا در این مناطق نامه های مردمی در حوزه شهرسازی و در مسایل تقسیط و تخفیف در زمینه های شهرسازی است، در این زمینه نیز تا جایی که ضوابط و طرح تفصیلی اجازه دهد کمک می کنیم.

5 هزار نیروی مازاد و ارسال روزانه بیش از 100 نامه تقضای استخدام به شهرداری


وی افزود: برخی نامه ها از حوزه کاری شهرداری تهران خارج است با این وجود این نامه ها را به حوزه مربوطه ارجاع می دهیم و پیگیری می کنیم اما قول قطعی برای پاسخ دادن به این نامه ها نمی دهیم. بخش قابل توجهی از نامه ها نیز مربوط به بحث اشتغال و کار است. این در حالی است که هم اکنون در شهرداری تهران حدود 4 تا 5 هزار نیروی مازاد وجود داد که اگر امروز از شهرداری تصفیه حساب کنند، هیچ مشکلی برای کار شهرداری به وجود نمی آید و بلکه ممکن است کارها سریع تر نیز پیش رود. اما با این وجود مردم باز هم توقع استخدام دارند؛ البته مردم حق دارند چرا که پدر و مادر با زحمت فرزندشان را به دانشگاه فرستاده اند و این فرزند تحصیل کرده هم اکنون بیکار است اما در این بخش واقعا با محدودیت روبرو هستیم.

شهردار تهران در پایان گفت: با این وجود تلاش می کنیم تا فرزندان خانواده های شهدا و یا خانواده هایی که در شرایط خاصی قرار دارند را شناسایی کرده و در اولویت قرار دهیم. به نحوی که اگر کارفرمایی درون شهرداری باشد، متعهد هستم این موضوع را حل کنم و مخصوصا خانواده شهدا و خانواده هایی که توان مالی کمتری دارند را در اولویت قرار دهم؛ این در حالی است که روزانه بیش از 100 نامه درباره استخدام می آید که چنین توانی در سیستم وجود ندارد. 
برچسب ها: قالیباف ، شهرداری
نظر شما