جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۶
کد خبر: ۷۰۴۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
عضو ستاد سياست گذاري نمايشگاه یاد یار مهربان گفت: از جمله اقدامات اساسي سازمان فرهنگي هنري شهر تهران در چند سال اخير برگزاري این نمايشگاه است که هدف آن اهداي کتاب به مدارس استان تهران و تجهيز کتابخانه هاي مدارس به کتاب‌هاي جديد به منظور ترويج فرهنگ کتابخواني در ميان نوجوانان است.
به گزارش شهر به نقل از ستاد خبري يازدهمين نمايشگاه ياد يار مهربان، فائز دين پرست عضو ستاد سياست گذاري نمايشگاه در خصوص اين نمايشگاه گفت: از جمله اقدامات اساسي سازمان فرهنگي هنري شهر تهران در چند سال اخير برگزاري نمايشگاه ياد يار مهربان است که هدف آن اهداي کتاب به مدارس استان تهران و تجهيز کتابخانه هاي مدارس به کتاب هاي جديد به منظور ترويج فرهنگ کتابخواني خصوصا در ميان نوجوانان است.

وي افزود: مدارس بهترين فضا براي ترويج کتابخواني هستند و اگر قصد ترويج کتابخواني را داريم بايد اين کار را در مدارس شروع کنيم يعني جايي که نوع نگاه و شخصيت هر فرد در آن شگل مي گيرد و اگر مهارت کتابخواني را در دوره يادگيري به دانش آموزان آموزش دهيم در آينده مي توانيم شهرونداني کتابخوان داشته باشيم.

آموزش و پرورش و مدارس هم بايد به ما کمک کنند
دين پرست گفت: اهداي کتاب به مدارس و تجهيز کتابخانه ها به کتابهاي روز  و مورد نياز دانش آموزان هدف اصلي نمايشگاه است ولي نکته قابل توجه اين است که صرف اهداي کتاب به دانش آموزان آنها را کتابخوان نمي کند و ادامه اين راه بر عهده دستگاه هايي مثل آموزش و پرورش و مدارس است تا اين کار را به بهترين شگل انجام دهند تا فعاليت ما نيز کامل شود.

برگزاري کارگاه هاي آموزش کتابخواني
وي گفت: در نمايشگاه امسال کارگاه هايي براي ترويج هر چه بيشتر فرهنگ کتابخواني در نظر گرفته شده است که در آن آموزشهايي در اين زمينه به مديران و مسئولين کتابخانه هاي مدارس داده خواهد شد. البته لازم به ذکر است که اين کارگاه ها محدود به نمايشگاه نمي شود و قصد داريم در طول سال نيز در مکان هاي مختلف از جمله فرهنگسرا ها اين کارگاه ها را برگزار کنيم.
وي در ادامه افزود: از ديگر ويژگي هاي اين نمايشگاه حضور دانش آموزان به عنوان مخاطبان اصلي است که مشارکت و ارتباط آنها در فرايند انتخاب کتاب شوق و اشتياق بيشتري در آنها براي مطالعه ايجاد مي کند.

معرفي جشنواره مادران قصه گو
عضو ستاد سياست گذاري نمايشگاه در خصوص ديگر برنامه هاي اين نمايشگاه گفت: يکي ديگر از ملزومات فعاليت سازمان براي ترويج فرهنگ کتابخواني برگزاري جشنواره مادران قصه گوست. اين جشنواره به منظور ترويج فرهنگ کتابخواني از سنين کودکي است تا فرد از همان سنسن پايين با داستان، کتاب و ادبيات آشنا شود و بين خود و کتاب انس پيدا کند و البته اين جشنواره نيز در نمايشگاه امسال غرفه اي به عنوان معرفي خواهد داشت.

قول شهرداري تهران براي تجهيز کتابخانه هاي  تمام مدارس تهران
دين پرست  با بيان اينکه شهرداري تهران قصد فراهم کردن امکانات لازم براي مدارس تهران را دارد گفت: برخي مدارس هنوز از امکانات حداقلي براي تجهيز مدارس خود به کتابخانه محروم هستند لذا شهرداري تهران فصد دارد علاوه بر اهداي کتاب به اين مدارس در نمايشگاه امکانات مورد نيازآنها را در اختيارشان قرار دهد البته به اين شرط که اين مدارس براي معرفي خود به سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در اين نمايشگاه کتاب ها بر اساس نياز دانش آموزان انتخاب شده است و اگر در روند داوري کتابي از حضور در نمايشگاه حذف شود اين به معني بد بودن آن کتب نيست بلکه به دليل عدم تناسب محتواي آن با نياز دانش آموزان است.

دین پرست گفت: ما سالانه حدود 60 جلد کتاب به مدارس اهدا مي کنيم که با توجه به 10 دوره برگزاري نمايشگاه تا کنون حدود 600 جلد کتاب فقط از سوي نمايشگاه ياد يار مهربان به مدارس تهران اهدا شده است و اگر کتاب هاي اهدايي از سوي ديگر سازمان ها را نيز در نظر بگيريم مي توان گفت اينگونه اقدامات سرانه کتاب و مطالعه را در ميان دانش آموزان افزايش مي دهد.

مطالب مرتبط
نظر شما