شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۷
کد خبر: ۷۰۵۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱
کانون فناوری فرهنگسرای ولاء برگزار می کند
کانون فناوری فرهنگسرای ولاء، همزمان با فصل پاییز و برای اهالی جنوب پایتخت دوره‌های نانو، انرژی خورشیدی ورمی کمپوست و برق و الکتریک و رباتیک را برگزار می کند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20، سعید امینی مدیر مجتمع علوم و فنون شهید رحیمی  

در خصوص کانون فناوری در مجتمع علوم و فنون شهید رحیمی بیان کرد: در این کانون به علاقمندان پنج فعالیت از جمله فناوری نانو، انرژی خورشیدی، رباتیک، ورمی کمپوست و برق و الکتریک آموزش داده می‌شود.

سعید امینی در خصوص فناوری نانو یا نانوتکنولوژی گفت: نانو رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود یک تا 100 نانومتر است.

وی ادمه داد: نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود.

امینی در خصوص اهداف این دوره عنوان کرد: هدف از آموزش فناوری نانو ترویج فرهنگ نانو برای شرکت دانش‌آموزان در المپیاد نانو است.

وی ادامه داد: آماده سازی و آموزش برای مسابقات المپیاد ملی مهارت و رباتیک، ایده پروری و استعداد یابی، شرکت در دوره ها با ارائه گواهینامه گذر مهارتی از سازمان آموزش فنی حرفه ای و ارائه اختراعات و ابداعات در جشنواره از دیگر اهداف برگزاری این کانون می باشد.

مدیر مجتمع علوم و فنون شهید رحیمی با اشاره به انرژی خورشیدی ذکر کرد: انرژی خورشید یکی از منابع تامین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست محیطی است که از دیر باز به روش‌های گوناگون مورد استفاده بشر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بحران انرژی در سال‌های اخیر، کشورهای جهان را بر آن داشته که با مسائل مربوط به انرژی، برخوردی متفاوت نمایند که در این میان جای‌گزینی انرژی‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر و از جمله انرژی خورشیدی به منظور کاهش و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کنترل عرضه و تقاضای انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده با استقبال فراوانی روبرو شده است.

امینی در خصوص اهداف برگزاری دوره‌های انرژی خورشیدی تاکید کرد: این دوره به جهت فرهنگ‌سازی برای استفاده از انرژی خورشیدی در بین اکثریت مردم است.

مدیر مجتمع علوم و فنون شهید رحیمی با اشاره به فناوری ورمی کمپوست ذکر کرد: ورمی کمپوست یک نوع کود ارگانیک است که توسط گونه ای خاص از کرم های خاکی تولید می شود. جالب است بدانید این کرم های خاکی به عنوان غذا در کشورهای غیر اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این کود به لحاظ دارا بودن انواع ویتامین ها، هورمون های رشد و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه اثرات بسیار مفیدی بر روی رشد و نمو گیاه دارد. این کود دارای بوی مطلوب و فاقد هرگونه آلودگی میکروبی است.

امینی در خصوص فواید این دوره عنوان کرد: ورمی کمپوست با هدف ایجاد کارآفرینی و کار در منزل برای بانوان خانه دار تدارک دیده شده است که در این دوره‌ها گواهی گذر مهارتی از سازمان فنی و حرفه ای  اعطا می‌شود.

مدیر مجتمع علوم و فنون شهید رحیمی در خصوص فناوری رباتیک عنوان کرد: رباتیک شاخه‌ای از فناوری است که به طراحی، ساخت، عملکرد، تولید، کاربرد ربات‌ها، سیستم‌های کامپیوتری برای کنترل رباتها و پردازش اطلاعات می‌پردازد.

وی ادامه داد: این فناوری‌ها با ماشینهای مکانیزه شده که می‌توانند در فرآیندهای تولید و یا محیط‌های خطرناک جایگزین انسان شوند و یا تداعی‌کننده رفتار انسان باشند سر و کار دارد.

امینی در خصوص شرکت‌کنندگان در این دوره بیان کرد: رباتیک برای سنین 6 تا 14 به وسیله ی پکیج مهندس کوچولو آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: این دوره‌ها برای بزرگسالان به گونه‌ای برگزار می‌شود که پروژه‌هایشان را به اجرا می‌گذارند و سپس در مسابقات شرکت کرده و رتبه می‌آورند.

مدیر مجتمع علوم و فنون شهید رحیمی در خصوص دوره‌های آموزشی برق و الکتریک در کانون فناوری بیان کرد: در این دوره‌ها نصب و راه‌اندازی دوربین مداربسته و درب‌های اتوماتیک و ساخت اعلام حریق و بوستر بنک‌های صنعتی و آتش نشانی برای شرکت نفت آموزش داده می‌شود.

امینی در ادامه ذکر کرد: کسانی که در این دوره‌ها به علاقمندان آموزش می‌دهند دارای گواهی‌نامه گذرنده بلند مدت یا کوتاه مدت طبق استاندارد فنی و حرفه‌ای است.

وی عنوان کرد: کانون فناوری با همکاری مرکز تحقیقات و فناوری مدرسان صنعت برگزار و کارشناس فناوری به ارائه اطلاعات و نمونه محصولات و بروشورهای آموزشی در زمینه رباتیک، آبگرم خورشیدی، علم نانو و ... می‌پردازد.

مدیر مجتمع علوم و فنون شهید رحیمی در پایان گفت: علاقمندان برای شرکت و ثبت‌نام در این کانون می‌توانند به مجتمع علوم و فنون شهید رحیمی واقع در شهرری، شهرک 13 آبان، خیابان شهید مولایی جنوبی، کوچه شهید عطری، پلاک 4 مراجعه کنند.

نظر شما