سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۳
کد خبر: ۷۰۵۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
طرح «کاشف» به دانش آموزان و خانواده‌هایشان کمک می‌کند تا ارزیابی دقیقی از توانمندی ها و شایستگی های فردی در راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی در آینده داشته باشند. این طرح به همت سازمان فرهنگی هنر شهرداری تهران (فرهنگسرای کار) ، سازمان سنجش و آموزش و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار شهر مراسم رونمایی از طرح ملی کاشف (کشف، ارزیابی و آماده سازی شایستگی های فردی) صبح امروز با حضور  علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، عباس قائد رحمت، دبیر کمیسیون اجتماعی، فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران و تعدادی از  پژوهشگران و کارشناسان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد. 

تعریف نظام ارزشی در مورد انتخاب شغل مغفول مانده است
در این مراسم  مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: در مورد اهمیت طرح «کاشف» و بیش از آن کارآفرینی همین بس که بگویم با وجود جلسه علنی مجلس، تعدادی از نمایندگان در مراسم رونمایی از این طرح حضور یافتند. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر مهم ترین مسئله کشور اشتغال و مهم ترین مسئله اشتغال کارآفرینی است. همه اذعان دارند که کارآفرینی در محیط های مختلف شامل خانواده، مدرسه و دانشگاه قابل آموزش است. همراه با این  موارد، عوامل محیطی نیز وجود دارد که نباید از آن غافل بود. 

مصری تصریح کرد: این متغیر محیطی چیزی نیست جز ارزش ها. در صورتی که ما بر روی «باور ارزش کار کردن و تولید» کار کنیم می توانیم در کنار کارآفرینی توشه ای برای کاهش بیکاری داشته باشیم.

وی در توضیح مطلب عنوان کرد: در تمام طول دوران تربیت یک فرزند به صورت مداوم سلایق و ایده آل های والدین به او دیکته می شود.این اتفاق حتی با استفاده از ابزارهای مختلف تشویقی صورت می پذیرد. در ادامه چنین روش تربیتی می بینیم که کودکان ما در آینده می خواهند یا دکتر ومهندس شوند یا خلبان.سایر مشاغل از دید کودکانمان بار ارزشی خاصی ندارند. این امر بدین معنی است که نظام ارزشی ما از این نظر مشکل دارد.

این نماینده مجلس با انتقاد از این که رفتار جامعه با مشاغلی مثل لوله کش، کاشی کار و ... به گونه ای است که کودک هیچ رغبتی برای انتخاب این مشاغل ندارد، عنوان کرد: در نتیجه چنین عملکردی گرایش کودکان ما به سمت مشاغلی است که تنها پایگاه اجتماعی دارد و نه پردرآمد است و نه تاثیرگذار.

مصری ادامه داد: در صورت تصحیح نظام ارزشی و رسیدن به روزی که پزشک و لوله کش از یک ارزش برخوردار باشند، شاهد افزایش شغل و کاهش آمار بیکاری در کشور هستیم. شغل در کشور ما زیاد است اما متاسفانه جهت گیری نظام ارزشی ما در مورد بسیاری از مشاغل مطلوب نیست.در نتیجه بسیاری از موانع نظام تولید در کشور ما، ارزشی است. 

دانش آموز امروز کارآفرین فردا
در ادامه این مراسم فرزاد قاسم زاده رییس فرهنگسرای کار عنوان کرد: طرح ملی کاشف با عنوان «دانش آموز امروز کارآفرین فردا»  با مساعدت سازمان سنجش، از هفته آینده عملیاتی خواهد شد. اطلاع رسانی  و فراخوان در مورد این طرح از هفته آینده عملیاتی می شود و از طریق رسانه های دیداری و شنیداری خانواده ها و دانش آموزان در جریان نحوه ثبت نام و آزمون قرار می گیرند.

وی افزود: پس از ثبت نام در دی ماه آزمون کاشف برگزار می شود تا با صدور کارنامه خانواده ها در جریان وضعیت دانش آموزان خود از نظر ابعاد شخصیتی و سلیقه تحصیلی و شغلی قرار گیرند.

سازمان فرهنگی هنری شهردرای تهران این افتخار را دارد تا بتواند به مجریان این طرح کمک کند. در این راستا فرهنگسرای کار به عنوان دبیرخانه مرکزی  این طرح در حال فعالیت است. 

قاسم زاده در ادامه در مورد سایر فعالیت های آموزشی سازمان گفت: شهرداری تهران نزدیک به دو دهه است که  در عرصه آموزش فعال است. اخیرا نظام برنامه ریزی متناسب با نیازهای شهرداری تهران تدوین کرده ایم.مرکز آموزش سازمان با استفاده از مشاوره های فردی و بسته های آموزش شهروندی و اجتماعی فعالیت های خود را ارائه می دهد که امیدواریم در کنار طرح هایی چون کاشف مثمر ثمر باشد.

کارآفرینی در سال های پیش از ورود به داشنگاه در ایران در حد صفر است
در ادامه دکتر زالی رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در مورد نقش و جایگاه کارآفرینی در کشور گفت: امروز در دنیا کارآفرینی یکی از استراتژی های توسعه است. در واقع رابطه ای مستقیم میان توسعه اقتصادی و کارآفرینی برقرار است. 
وی افزود: ایران در خاورمیانه تنها کشوری است که در سطوح مختلف کارآفرینی یعنی ادراکات، رفتار و نتایج در رتبه بالایی قرار دارد. این سخن را بر اساس آمارهایی که دیده بان جهانی کارآفرینی ارائه داده است بیان می کنم.

رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در ادامه افزود: کارآفرینی یک نوع رفتار است و از این جهت کاملا قابل آموزش است. بررسی های ما نشان می دهد که توجه به کارآفرینی در سال های پیش از ورود به داشنگاه در ایران در حد صفر است. این در حالی است که اگر بخواهیم کودکان ما در آینده کارآفرینان خوبی باشند باید بر روی نگرش آنها کار کنیم.

زالی خاطرنشان کرد: در میان شاخص ادراکات بخصوص در بخش فرصت یابی ایران در شرایط خوبی قرار دارد اما در زمینه خروجی نهایی تبدیل به کسب و کار این آمار مقداری کمتر است.


شایان ذکر است در این طرح آزمون سنجش توان کارآفرینی دانش آموزان به صورت خانوادگی در سراسر کشور توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار خواهد شد که دانش آموزان پایه های ۷ تا ۹ می توانند به همراه خانواده شان در این آزمون شرکت کنند.

ثبت نام این آزمون از تاریخ دوم آذر ماه به مدت یک هفته از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش انجام خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به پایگاه اینترنتی طرح به نشانی www.kaashef.ir مراجعه نمایید.

کتابهای راهنما و توسعه برای پدران و مادران، و کتابهای راهنما برای مربیان و معلمان، داستانهای جذاب از کارآفرینان موفق ایرانی برای ایجاد الگوی نقش در نوجوانان و فعالیت های آموزشی از دستاوردهای طرح است.

مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
Under Review: ۲
انتشار یافته: ۵
حنیفه فقیهی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
0
0
با تشکر ازدست اندرکاران امیدوارم نیمه کاره نشه
فرامزر باوندپور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
0
0
خواهشمند است در صورت امکان ازمون را در سطح ابتدایی نیز برگزار کنید
mortaza bazmi
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
0
0
مابا این طرح اشنا نیستیم هزینه ی ان چگونه است
اتوسا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
0
0
بد نبود
علی ترابی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
0
0
عالیه
نظر شما