جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۷
کد خبر: ۷۰۷۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
هشتاد و چهارمین نشست شهرداران کلانشهرهای کشور برگزار شد/
هشتاد و چهارمین نشست ادواری شهرداران کلانشهر های کشور صبح روز گذشته به ریاست دکترمحمد باقر قالیباف، شهردار تهران به میزبانی شهرداری مشهد برگزار شد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران هشتاد و چهارمین نشست ادواری شهرداران کلانشهرهای ایران به ریاست محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و با حضور سید صولت مرتضوی شهردار مشهد،صادق نجفی شهردار تبریز، دکتر مرتضی سقائیان نژاد شهردار اصفهان، مهندس علی ترکاشوند شهردار کرج و سید خلف موسوی شهردار اهواز در محل سالن جلسات شهرداری مشهد برگزار شد.

در ابتدای هشتاد و چهارمین نشست ادواری شهرداران کلانشهر ها، صولت مرتضوی، شهردار مشهد ضمن خیر مقدم به شهرداران کلانشهر ها، ابراز امیدواری کرد که این نشست ها موجبات هم افزایی و همکاری گسترده کلانشهر را فراهم کرده و بتواند در سایه همکاری و همراهی بخشی از مسایل کلانشهر ها را مرتفع کند.

وی ادامه داد: کلانشهر ها هم اکنون با مشکلات فراوانی روبرو هستند و این موضوع می طلبد تا با استفاده از ظرفیت های دولت و مجلس و برخی نیازمند ها، این مسایل سامان داده شود. بنابر این اگر بتوانیم با وضع مقررات مناسب به سمت درآمد پایدار نائل شویم بخش از عمده ای از مشکلات شهروندان برطرف خواهد شد.

در ادامه  محمد باقر قالیباف، شهردار تهران  و رییس نشست طی سخنانی با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد در مدیریت شهری گفت: هم اکنون اقتصاد در شهرهای دنیا بر پایه خدمات می چرخد به نحوی که صنعت و گردشگری 27 درصد سهم را در دنیا دارند و 73 درصد مربوط به خدمات است وی با اشاره به آماده سازی پیش نویس قانون جامع مدیریت شهری در مرکز مطالعات شهرداری تهران گفت: در این پیشنویس موضوعات کامل و گسترده ای در حوزه مدیریت شهری دیده شده و موضوع دولت های محلی نیز در نظر گرفته شده است؛ همچنین تمامی افراد صاحب نظر از دولت، نمایندگان مجلس، کارشناسان سازمان برنامه، اساتید دانشگاه و ... نیز در جریان این پیش نویس قرار دارند و روی این موضوع اتفاق نظر دارند.

در ادامه این جلسه پیشنهاد ارتباط و ملاقات با سطوح عالی وزارتخانه های مختلف دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفت تا پس از حصول توافق با وزرای کابینه ، موضوعات مشترک در بدنه کارشناسی وزارتخانه ها مورد بررسی قرار گیرد.
 
بر این اساس مقرر شد تا مقدمات گفت و گوی شهرداران کلانشهر ها با وزرای کشور، راه و شهر سازی و اقتصاد فراهم شده و رایزنی های فی ما بین شهرداران کلانشهر ها و سایر حوزه های مرتبط نیز پیگیری شود.

بررسی وضعیت بانک شهر و استفاده شهرداری کلانشهر های کشور از تسهیلات این بانک و بررسی درآمد های شهرداری ها در لایحه بودجه سال 93 و تدوین لایحه نظام درآمدی شهرداری ها از مهم ترین موضوعات بررسی شده در این جلسه بود.

در ادامه این نشست شهرداران کلانشهر ها درباره سهم شهرداری ها از درآمد های مالیاتی بحث و بررسی کردند و مقرر شد پیگیری های لازم درباره سهم عوارض شهرداری از لایحه نظام مالیاتی صورت گیرد. همچنین نحوه دریافت گزارش ماهیانه شهرداری ها درباره صورت وضعیت درآمد ناشی از سهم عوارض در مالیات بر ارزش افزوده نیز مورد تدقیق و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه همچنین پیشنهاد شد تا کمیته ای برای ارایه پیشنهادات مدیریت شهری به منظور تنظیم لایحه نظام مالیاتی تشکیل شود و ایجاد کارگروه های مشترک با وزارت کشور مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی پیشنویس قانون جامع مدیریت شهری با 311 ماده و تبصره از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. بر این اساس مقرر شد تا کمیته ای برای دریافت نظرات کارشناسی شهرداران شهرهای بزرگ و شوراهای اسلامی شهر ها و ارایه پیشنویس قانون جامع مدیریت شهری به مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.

در پایان این نشست موضوع درخواست تعدادی از کلانشهر ها برای حضور در نشست شهرداران کلانشهر های کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا جلسات شهرداران کلانشهر ها و شهرهای بزرگ کشور با حضور شهرداران کلانشهر های تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، کرج، اهواز، قم، شیراز، ارومیه، کرمان، کرمانشاه، رشت، همدان، اراک و زاهدان به صورت متناوب تشکیل شود.
نظر شما