جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۲
کد خبر: ۷۰۹۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران؛
متمم 92 شهرداری تهران به میزان 3449 میلیارد و 200 میلیون تومان در جلسه امروز شورای شهر به تصویب رسید .
به گزارش شهر حسین محمد پورزرندی  معاون مالی و اداری شهرداری تهران پیش از بررسی لایحه متمم ، طی سخنانی گفت :سال گذشته بودجه 92 را به میزان 12 هزار و 700 میلیارد تومان به شورای شهر ارائه کردیم که 2300 میلیارد تومان آن را کم کردند و به شهرداری پیشنهاد دادند که در صورت نیاز متمم ارائه دهد و من خوشحالم که متمم بودجه به شورای چهارم رسیده است .

 حسین محمد پورزرندی با بیان اینکه بعد از تصویب بودجه کمیته های درآمدی ما به طور کامل فعال بوده و حتی در زمان انتخابات نیز تعطیل نشد تا بتوانیم به میزان مورد نظر برسیم گفت : عملکرد مالی شهرداری تهران در شش ماهه سالجاری در بحث درآمد نقدی 110 درصد تحقق و در غیر نقد 145 درصد محقق شده است و در هفت ماهه نیز میزان درآمد نقدی محقق شده 120 درصد و درآمدغیر تقدی 140 درصد است ، این میزان در پایان هشت ماهه نخست سالجاری نیز 121 درصد در بخش نقدی و 140 درصد در بخش غیر نقدی است که در مجموع از ابتدای سالجاری تا پایان آبان ماه میزان درآمد محقق شده 130 درصد بوده است .

وی با تاکید بر این که نگاه شورا و شهرداری حرکت به سمت  افزایش درآمد پایدار بوده است، تصریح کرد : در حال حاضر از مجموع درآمدهای شهرداری40 درصد آن پایدار است و این میزان نیز قابل افزایش خواهد بود .

معاون شهردار تهران افزود : در صورتی که به سازمان مالیاتی کمک کنیم میزان درآمد پایدار شهرداری تا 5/1 برابر نیز افزایش خواهد یافت ، همچنین افزایش عوارض پسماند و نوسازی نیز موجب افزایش درآمد پایدار خواهد شد .

پورزرندی ، مساله درآمد غیر نقدی را موضوع همیشگی اختلاف میان برخی از اعضای شورا و شهرداری اعلام کرد و گفت : لازم است در این خصوص جلسه ای برگزار شود تا شهرداری دیدگاهش را ارائه دهد تا در نهایت به نگاهی مشترک میان شهرداری و شورای شهر برسد .

وی تصریح کرد : درآمد غیر نقد طی دوران شهرداری از گذشته وجود داشته اما تفاوت آن با این دوره این است که ما آن را به تصویر کشیده ایم و در معرض تصمیم گیری شورا قرار داده ایم در صورتی که در گذشته درآمد غیر نقدی وجود داشته اما ثبت و ضبط نمی شده است .

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با بیان این که سندی از دوره های پیش شهرداری وجود دارد که نشان می دهد 100 میلیارد تومان بودجه شهرداری  بوده اما 700 میلیارد تومان  درآمد غیر نقدی بوده است،  گفت : این مساله ناشی از عدم وجود نظام حسابرسی ویژه بوده که ما توانستیم آن را اجرایی کنیم و حتی دولت نیز نتوانسته با گذشت چند سال این نظام را اجرایی کند.

پورزندی افزود : 50 درصد بودجه شهرداری که بدون تصمیم گیری در مورد آن عمل می شده در این دوره در اختیار شورای شهر قرار گرفته و از سال گذشته نیز درآمد غیر نقدی در سیستم ویژه ای بررسی می شود که اعضای شورا در صورت تمایل می توانند تمام موارد و تهاتر های مناطق مختلف را برای بررسی بیشتر شاهد باشند .

وی با بیان این که از سال گذشته در شهرداری تهران خزانه غیر نقدی نیز ایجاد کردیم گفت : از 100 درصد آن تا کنون 60 درصد محقق شده که ان شاالله با راهنمایی اعضای شورای شهر ونظام بودجه ای شفاف بتوانیم همه آن را محقق کنیم .

معاون شهردار تهران خاطر نشان کرد : اگر می خواهیم بودجه شهرداری با نظام حسابرسی منطبق باشد باید این بودجه عملیاتی شده و قیمت تمام شده پروژه ها در بودجه دیده شود ، ما نیز به دلیل اجرای نظام حسابداری می توانیم بودجه عملیاتی را ارائه دهیم .

وی در توضیح بودجه غیر نقدی نیز اظهار کرد : به عنوان مثال مجتمع های ایستگاهی مترو یکی از منابع درآمدی متروست ، این مجتمع ها در زیر زمین است اما لازم است شهرداری آن را خریده و در اختیار مترو قرار دهد ، به همین دلیل بودجه غیر نقدی برای مترو در نظرمی گیریم تا در ازای ملک مجتمع های ایستگاهی، از آن بودجه کم کنیم ، به همین دلیل بودجه غیر نقدی در نظر گرفته می شود .

پورزرندی افزود : بخشی از بودجه  پروژه های عمرانی به صورت نقدی و بخشی دیگر به صورت غیر نقدی است که در بخش غیر نقد باید ملکی را در ازای کار به پیمانکار واگذار کنیم و در واقع دارایی اختصاصی شهرداری با این اقدام به دارایی عمومی مثل پل ، بزرگراه ، مترو و ... تبدیل می شود .

وی با تاکید بر این که در شهرداری مزایده یا فروش اموال یا دارایی نداشته و تنها تهاتر اموال داریم گفت : سازمان مشارکت های شهرداری نیز به پروژه های مشارکتی می پردازد که طبق مصوبه شورای سوم مقرر شد پروژه هایی که بیش از 40 درصد آن تکمیل شده به بخش خصوصی واگذار شود امسال نیز در این بخش 550 میلیارد تومان داریم .

پورزرندی در ادامه با اشاره به موضوع تراکم و کاربری اشاره کرد و گفت : میزان ارائه شده در این بخش در همان سقفی است که بیش از این برای بودجه ارسال کرده بودیم و در واقع همان 30 درصد افزایش بودجه را در این بخش نیز در نظر گرفتیم .

معاون مالی و اداری شهرداری به مساله مجوز دریافت وام های داده شده به شهرداری اشاره کرد و گفت : شورای شهر اضافه دریافت 10  درصد وام به شهرداری داده است که این میزان بیشتر نشده البته ممکن است گاهی وامی را تسویه را کرده و سپس  وام جدیدی دریافت می کنیم که باز هم از سقف 10 درصد تجاوز نمی کند .

وی تصریح کرد : بر اساس قانون شهرداری نمی تواند چک هایی را که از شهروندان دریافت می کند پشت نویسی کرده و به پیمانکاران بدهد به همین دلیل طی توافقی با بانک چک های دریافتی را به بانک داده و معادل آن برات کارت می گیریم و برات کارت را به پیمانکار می دهیم ، هم اکنون نیز به جای چک های ارائه شده به بانک 150 میلیارد تومان برات کارت خواسته ایم .

پورزرندی تصریح کرد : به هیچ عنوان 1200 میلیارد تومان وام مجوز داده شده به شهرداری به میزان یک ریال هم افزایش نمی یابد و ما بقی برات کارت است ، در بودجه سرفصلی به نام برات کارت نداشتیم به همین دلیل این موضوع با نام وام در بودجه قرار گرفته است .

معاون شهردار تهران در ادامه در خصوص اظهارت برخی اعضای شورا و ایراداتی که آنها به موضوع بودجه غیر نقدی گرفتند گفت : متخصصان بودجه را در شورای شهر دعوت کنید و من نیز به عنوان شاگرد آنها مبانی علمی را توضیح می دهم و اگر اشتباه بود متهم ردیف اول خواهم شد .

وی افزود : در بودجه عملیاتی غیر نقدی نداریم ، اما چون می خواستیم این بخش را در حساب و کتاب های خود بگنجانیم ناچار شدیم آن را واریز کنیم .

پورزرندی افزود : مبدع بودجه غیر نقدی شهرداری این دوره نبوده است بلکه این مساله از گذشته وجود داشته و تنها در این دوره به صورت شفاف ارائه شده و ثبت و ضیط می شود ، من نیز خواهش می کنم جلسه ای جداگانه به بودجه غیر نقدی اختصاص دهید .

معاون شهردار تهران تصریح  کرد : به گونه ای صحبت نکنید که ما احساس حقارت کنیم ما ادعا داریم که در چارچوب علمی قدم برمی داریم.

بر اساس این گزارش متمم 92 شهرداری تهران به میزان 3449 میلیارد و 200 میلیون تومان در جلسه امروز  شورای شهر به تصویب رسید.

نظر شما