شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۹
کد خبر: ۷۱۲۶۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
تعطیلات آخر هفته می‌تواند فرصتی برای استراحت یا زمانی مناسب برای دیدار خانواده باشد؛ اما حیف است در این روزها از امکان مناسبی که برای خوش‌گذرانی فرهنگی وجود دارد، بگذریم.
به گزارش خبرنگار شهر، تهران شهر سینماها، بوستان‌ها، گالری‌ها، سالن‌های تئاتر و به تعبیری پایتخت فرهنگی ایران است و برای شهروندانی که هوای آلوده و ترافیک آن را تحمل می‌کنند، فضاهای جذابی در حوزه فرهنگ و هنر در این شهر ایجاد شده است.

تماشای یک فیلم تازه در سینما
«استرداد» یکی از فیلم‌های برگزیده در جشنواره فیلم فجر است که همین اواخر در سینماها اکران شده. کارگردان این فیلم سینمایی علی غفاری است و حمید فرخ‌نژاد، فرهاد قائمیان، الیسا کاچر، الکساندر ناوانف، سیامک چراغی‌پور، صالح میرزا آقایی، علی رام نورایی، بهنام تشکر، شیرین یزدان بخش و منصور چراغی‌پور در آن بازی می‌کنند.


فیلم «استرداد» به موضوع غرامت جنگی می‌پردازد که قرار بود توسط انگلستان امریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی 1332 است. این فیلم یک درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مسائلی است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به ایران باز کرد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران اشاره می‌شود.
برای مشاهده لیست سینماهایی که این فیلم را اکران کرده‌اند و خرید بلیط اینترنتی می‌توانید اینجا کلیک کنید. پردیس سینمایی آزادی از جمله سینماهایی است که «استرداد» را در هفت سانس اکران کرده است.

یک پیشنهاد رنگارنگ برای عصر جمعه
هر یک از ما ممکن است در حلقه خانواده و آشنایان، کسانی را بشناسیم که طبق سنت دیرینه، بدون آموزش‌دیدن، کار هنری می‌کنند و گهگاه زیبایی‌ها و صمیمیتی را در کار آن‌‌ها می‌توان دید که امروز کمتر می‌توان نشانی از آن یافت. اگر می‌خواهید آثار چنین هنرمندانی را در نمایشگاهی ببینید که مهر تایید حرفه‌ای‌ها را بر خود دارد، به نمایشگاهی از آثار هنرمندان خودآموخته بروید که عصر جمعه در گالری لاله افتتاح می‌شود.


این نمایشگاه به بازخوانی شور و شوق تصویری و دنیای درونی و بکر هنرمندان خودآموخته‌ای می‌پردازد که از دیرباز تاکنون، فارغ از قید و بندها، سبک ها و جریان های روز هنر معاصر و به موازات آن به حیات هنری خود ادامه داده است.

آثار 17 هنرمند نقاش و حجم‌پرداز خودآموخته همچون حسن حاضر مشار، زنده‌یاد مکرمه قنبری، داود کوچکی، سلیم کرمی، فیروزه یزدانی، علیخان عبداللهی، محمد خداشناس، جعفر خادم، زهرا سهرابی، ارسیا مقدم، محمود زاهدی، محمد آریایی، امیر غفوری، محمد باقر رضایی، محسن فرخ رٌخ و... در این نمایشگاه که به کوشش مرتضی زاهدی هنرمند معاصر و پژوهشگر گردآوری شده، ارائه می‌شود.
از ویژگی‌های آثار هریک از این هنرمندان این است که پیرو هیچ سبک و یا تاثیر خاصی از تاریخ هنر نبوده و بدون دانش آکادمیک به فعالیت پرداخته و از غریزه و تجربیات شخصیشان الهام می گیرند و قوانین خود را متناسب با صداقت بیانی و درونی خود شکل داده‌اند.

در طول برگزاری نمایشگاه نیز چندین نشست تخصصی و کارگاه هنری با حضور هنرمندان و پژوهشگران برگزار خواهد شد. این نمایشگاه روز جمعه 15 آذر ماه ساعت 16 افتتاح می‌شود و تا سوم دی برپاست و می‌توانید برای حضور در مراسم افتتاح یا بازدید و خرید این آثار،  جمعه ساعت 16 تا 20 و روزهای بعد از ساعت 9 تا 19 به گالری لاله واقع در ضلع شمالی پارک لاله در خیابان فاطمی و در مجاورت هتل لاله، سر بزنید.

تئاتر «پروانگی» در تالار قشقایی
تئاتر هم از آن هنرهایی است که حتی اگر از آن سر در نیاوریم و تخصصی در آن نداشته باشیم، می‌توانیم از تماشایش لذت ببریم. «پروانگی» عنوان نمایشی نوشته سیاوش پاکراه و به کارگردانی عامر مسافرآستانه است که از 27 آبان روی صحنه رفته و اجرای آن تا 28 آذر در تالار قشقایی تئاتر شهر ادامه دارد. بهای بلیط این نمایش 10 هزار تومان است و همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها ساعت 19:15 به مدت 70 دقیقه اجرا می‌شود.


این نمایش در روزهای پنجشنبه و جمعه 14 و 15 آذر دو اجرایی خواهد بود و علاوه بر ساعت 19:15، ساعت 16:30 نیز اجرا می‌شود.
ملودی آرام‌نیا، امیر امیری، نسترن پیکانو، مینا حسین آبادی، کیوان خانبگی، محسن رستگار، امید عباسی و مینا کریم جبلی‌ در «پروانگی» ایفای نقش می‌کنند.
بلیط این نمایش را می‌توانید اینجا به‌صورت اینترنتی تهیه کنید یا برای خرید حضوری آن، چند دقیقه قبل از شروع اجرا به گیشه‌های تئاتر شهر مراجعه کنید.

«هیچ‌کجا هیچ‌کس» در شبکه نمایش خانگی
یکی از سرگرمی‌های خانواده‌ها در روزهای آخر هفته، تماشای فیلم‌ در محیط گرم خانه است. فیلم سینمایی «هیچ کجا هیچ کس» به کارگردانی ابراهیم شیبانی به‌تازگی و در حالی که تنها چند هفته از اکران آن می گذرد، توسط شرکت پرتو آبی وارد شبکه نمایش خانگی شده است. 


از بخش‌های مختلف این دی‌وی‌دی می‌توان به بخشی از پشت صحنه «هیچ کجا،هیچ کس» اشاره کرد. این فیلم در زمان اکرانش به فروش حدود 600 میلیونی رسید و از بازیگران این فیلم می‌توان به رضا کیانیان، محمدرضا فروتن‌، مهناز افشار، بهاره کیان‌افشار، بابک کریمی و صابر ابر اشاره کرد.
«هیچ کجا هیچ کس» سومین فیلم بلند شیبانی بعد از «زهر عسل» و «صحنه جرم ورود ممنوع» در سینما است.

یک پیشنهاد برای چهارشنبه عصر ادبیاتی‌ها
خیلی‌‌ها پنجشنبه تعطیل‌اند و فراغت آخر هفته‌شان از چهارشنبه عصر شروع می‌شود. برای این دسته که البته علقه‌ای هم به ادبیات کلاسیک داشته باشند بد نیست عصر چهارشنبه سری به مرکز فرهنگی شهر کتاب خیابان بخارست بزنند.
نشست این هفته شهر کتاب که پنجمین درس‌گفتار درباره حافظ هم هست، به بررسی تطبیقی غزل سعدی و حافظ اختصاص دارد و استاد احمد سمیعی‌گیلانی قرار است در این نشست به تفاوت‌های ساختاری و معنایی و زیبایی‌شناسانه میان غزل سعدی و حافظ  بپردازد.


این نشست چهارشنبه 13 آذر، ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

گردش در یک بوستان تازه
اگر تمایل دارید آخر هفته گردش درون شهری کوتاهی داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم سری به بوستان اکو بزنید. این بوستان در تپه‌های عباس آباد و در کنار بوستان آب و آتش واقع شده و چندی پیش قالیباف شهردار تهران، ظریف وزیر امور خارجه و وزرا، سفرا و هیئت‌های کشورهای عضو اکو شامل افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان آن را افتتاح کردند. 


برای دسترسی به بوستان اکو می‌توانید از مسیر میدان آرژانتین نرسیده به چهارراه جهان کودک، سمت راست، ورودی بوستان اکو، وارد شوید. در این مجموعه یک زمین اسکیت متفاوت و قابل توجه نیز شروع به کار کرده است. این بوستان از طریق یک پل عابر که از روی اتوبان همت می گذرد به بوستان آب و آتش متصل شده است.


مطالعه کتاب دور از هیاهوی خیابان‌‌ها
اگر اهل تردد در خیابان‌های شهر نیستید و از ابتدای هفته به اندازه کافی در ترافیک مانده‌اید، مطالعه یک کتاب می‌تواند اوقات مفرحی را برایتان ایجاد کند؛ به‌ویژه اگر آن کتاب چیزی به شما بیاموزد که برای فهم و به‌کارگیری آن نیاز به انرژی خارق‌العاده‌ای نداشته باشید.
کتاب «ساتیا و من؛ روزنوشت‌‌های ماهاتما گاندی» که به‌تازگی با ترجمه هومن بابک توسط انتشارات لیوسا منتشر شده است، پیشنهاد این هفته ما به کتاب‌خوان‌هاست. این کتاب روزنوشت‌های ماهاتما گاندی با دست‌خط خود اوست که به سه زبان هندی، انگلیسی و فارسی وارد بازار نشر شده است. 
پیام‌ها در این کتاب ساده و شفافند و بیشتر آن‌ها جدا از هم‌پیوندی با موضوعات روز، روح انسانی و منش جهان‌دوست گاندی را هویدا می‌کنند. این پیام‌‌ها ابتدا از دست‌نوشته‌های گاندی به انگلیسی ترجمه و منتشر شده و برگردان آن به فارسی از زبان انگلیسی بوده است.
«ساتیا و من» را نشر لیوسا در 470 صفحه در قطع رقعی و با جلد سخت منتشر و با قیمت 25 هزار تومان روانه بازار کرده است. ویراستاری آن را حامد هاتف و طراحی جلد آن را نیز هامد جابرها بر عهده داشته‌ است.



نظر شما