شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۸
کد خبر: ۷۱۴۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
یک فعال حوزه زنان گفت: رویکرد منشور حقوق شهروندی نسبت به زنان بسیار ضعیف است و در این سند بخشی از حقوق آنان به ویژه جایگاهشان در مراکز تصمیم‌گیری نادیده گرفته شده است.
به گزارش شهر اشرف بروجردی فعال حوزه زنان افزود: به جایگاه زنان در مراکز تصمیم‌گیری، تصدی مسئولیت‌ها و مناصب در منشور حقوق شهروندی توجه نشده و نقش آنان در آموزش، علوم و فناوری و سهمشان در آزادی بیان و تامین آزادی‌های فردی مغفول مانده است.

وی یادآور شد: منشور حقوق شهروندی بیش از آنکه تامین‌کننده حقوق شهروندی زنان باشد، این حقوق را نادیده گرفته است.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه آنچه که به عنوان حقوق شهروندی زنان در این سند آمده است، تبیین اصل 21 قانون اساسی است، گفت: این اصل عینا به منشور حقوق شهروندی منتقل شده و کار فوق‌العاده‌ای صورت نگرفته است.

بروجردی تاکید کرد: در اصل‌های دیگر قانون اساسی مانند اصل 13 به زنان پرداخته شده است به عنوان نمونه این اصل درباره تساوی حقوق زن و مرد است، اما تدوین‌کنندگان منشور حقوق شهروندی در حوزه زنان تنها به اصل 21 پرداخته‌اند که این اصل به زنان باردار و بی‌سرپرست می‌پردازد.

وی به تدوین‌کنندگان حقوق شهروندی پیشنهاد داد که یا زنان را در بخشی مجزا در این سند مورد توجه قرار دهند و یا هنگام تبیین حقوق شهروندی در کنار مردان، زنان را نیز مطرح کنند.

این فعال حوزه زنان تاکید کرد: اگر قرار است به زنان به طور خاص و مجزا در حقوق شهروندی پرداخته شود، لازم است حقوق آنها به طور جامع دیده شود و تنها به زنان به عنوان زن باردار، شیرده و نقش آنان در خانواده توجه نشود. اگرچه این موارد هم بخشی از حقوق زنان است ولی حق شهروندی نیست.

وی اضافه کرد: پرداختن به موضوعاتی مانند زنان سرپرست خانوار، حق مسلم، شرعی و عرفی آنان است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. این در حالی است که حقوق شهروندی مربوط به افرادی است که در اجتماع حضور دارند و لازم است مسایل آنان در ساختار نظام دیده شود.

بروجردی در پایان گفت: راهکار دیگر پرداختن به زنان در منشور حقوق شهروندی، این است که هنگام تبیین این حقوق، هم به زنان و هم به مردان توجه شود. 
منبع: ایسنا
نظر شما