يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۷
کد خبر: ۷۱۶۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
تعطیلات آخر هفته فرصتی مناسب برای استراحت، دیدار خانواده و دوستان یا نظافت خانه است؛ اما برای خوش‌گذرانی در این روزها هم امکاناتی وجود دارد که فرهنگ حرف اول را در آن‌ها می‌زند.
به گزارش خبرنگار شهر، تهران شهر سینماها، بوستان‌ها، گالری‌ها، سالن‌های تئاتر و به تعبیری پایتخت فرهنگی ایران است و برای شهروندانی که هوای آلوده و ترافیک آن را تحمل می‌کنند، فضاهای جذابی در حوزه فرهنگ و هنر در این شهر ایجاد شده است.

تماشای یک فیلم تازه در سینما
رفتن به سینما از آن کارهایی است که بعضی‌ها فقط برای تفریح و گذران آخر هفته‌شان آن را انجام می‌دهند و برای بعضی‌ها هم دغدغه است؛ ولی جزء هرکدام از این دو دسته که باشید، دیدن یک فیلم تازه در سینما لذتی بسیار متفاوت از دیدن آن در خانه دارد، حتی باوجود سینمای خانگی و صدای دالبی در یک آپارتمان مثلا 50 متری!
پیشنهاد این هفته ما به اهل و نااهل سینما، تماشای فیلم «تنهای تنهای تنها» به کارگردانی احسان عبدی‌پور و تهیه‌کنندگی صدا و سیمای مركز بوشهر است که از اوایل آبان در سینماهای استقلال، بهمن، پرديس زندگی، پردیس آزادی، سمرقند، ماندانا، اریکه ایرانیان و برج میلاد اکران شده است.


میثم فرهومند، آرمن هوانسیان، آنا پانوسیان، عباس باک و تیگران الکسانیان در این فیلم بازی می‌کنند که داستان دوستی پسری بوشهری به نام «رنجرو» را با یک پسر روس به‌نام «اولگ» روایت می‌کند. 
بلیط این فیلم را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

یک پیشنهاد هنرمندانه برای عصر جمعه
نمایشگاه‌های عکس همیشه برای مردم عادی سوال‌برانگیز بوده؛ دلیلش هم این است که همه فکر می‌کنند خودشان هم می‌توانند مثل فلان عکاس، عکس بگیرند و اگر دوربین خوب و گران‌قیمتی داشتند حتما در فلان موقعیت خاص عکسی در حد همان عکاس یا حتی بهتر از آن می‌گرفتند. حالا اگر یک عکاس عکس‌هایش را با استفاده از یک نرم‌افزار یا تکنیک‌های رایج، دستکاری کرده باشد، دیگر مردم حتم می‌کنند که او عکاس خوبی نیست و عکس‌‌هایش را به‌زور درست کرده است.
ولی حقیقت این است که نه هر کس دوربین حرفه‌ای دستش بگیرد عکاس می‌شود و نه هر عکاسی عکس‌هایش را دستکاری کرد، غیرحرفه‌ای‌ست. یکی از وظایف، یا شاید بهتر است بگوییم کارکردهای عکس هنری، انعکاس جهان‌بینی عکاس و بازتاب نحوه نگرش او به پدیده‌هاست و نوعِ نگاه عکاس به یک پدیده است که عکس او را متفاوت یا دارای ارزش هنری می‌کند.


یکی از عکاسانی که در سال‌های اخیر نمایشگاه‌های جذابی از عکس‌های اتفاقا «برساخته»‌اش برگزار کرده و تحصیل‌کرده رشته عکاسی هم هست، مهدی مقیم‌نژاد است. بد نیست تعطیلات آخر هفته سری به نمایشگاه تازه این عکاس بزنید که عکس‌هایش نمونه‌های خوبی از عکاسی هنری با چاشنی «دستکاری» است.  
اسم نمایشگاه تازه مقیم‌نژاد «واقع نمایی‌ها/فصل پنجم(پایانی): وساطت الهی» است که چند روزی است در گالری محسن برپاست. این نمایشگاه تا 27 آذر ادامه دارد و می‌توانید هر روز به‌جز پنجشنبه‌ها، از ساعت 14 تا 21 به گالری محسن واقع در خیابان ظفر شرقی، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینای شرقی،  پلاک 42 بروید.
محل دقیق گالری محسن را هم می‌توانید روی نقشه ببینید:


تئاتر؛ تفریحی با پیشینه چندهزارساله
اگر اهل تئاتر هستید، یا حتی اگر نیستید، می‌توانید بخشی از تعطیلات آخر هفته را با همسر و فرزندتان –البته اگر خردسال نیست- به تماشای تئاتر بگذرانید. تالار اصلی تئاتر شهر مدتی است یکی از آثار نویسنده مشهور آنتوان چخوف را روی صحنه دارد که اکبر زنجانپور آن را کارگردانی کرده است.


عنوان این نمایش «دای وانیا» است و شمسی فضل اللهی، اکبر زنجانپور، مسعود دلخواه، محسن حسینی، هوشنگ قوانلو، ماه گل مهر، نجمه کاظم زاده و جمشید حسینی در آن بازی می‌کنند و اگر می‌خواهید بلیطتان را راحت و بی‌دردسر تهیه کنید، آن را از اینجا بخرید.


یک سرگرمی خانگی

یکی از سرگرمی‌های راحت، کم‌خرج و مفرح خانواده‌ها در تعطیلات آخر هفته، به‌ویژه در روزهای سرد زمستانی، تماشای فیلم‌ در گرمای مطبوع خانه است. اگر اهل «شام ایرانی» باشید هم این لذت دوچندان می‌شود؛ چون می‌توانید خانه‌داری بیژن بنفشه‌خواه، بازیگر طنز سینما و تلویزیون، را در دومین قسمت از سری جدید مجموعه «شام ایرانی» که همین امروز(سه شنبه) وارد شبکه نمایش خانگی شده، ببینید.


بیژن بنفشه‌خواه در این قسمت میزبان اکبر عبدی، فیروز کریمی و رضا داودنژاد است و اگر قسمت اول این برنامه را ندیده‌اید، در قسمت پیش داودنژاد میزبان بود که توانست امتیاز بالایی را از آن خود کند. در این قسمت هم، علاوه بر اعضای اصلی، مهران غفوریان، هم‌بازی پیشین بنفشه‌خواه در سریال محبوب «هژیرها»، به عنوان مهمان حضور دارد. 

چهارشنبه عصر لذت‌بخش برای ادبیاتی‌ها
اگر تعطیلات آخر هفته‌تان از عصر چهارشنبه شروع می‌شود و به تحلیل روان‌شناختی شعر حافظ هم علاقه دارید، می‌توانید این هفته هم سری به مرکز فرهنگی شهر کتاب خیابان بخارست بزنید. نشست این هفته شهر کتاب که ششمین درس‌گفتار درباره حافظ هم هست، به تحلیل شعر حافظ از دیدگاه‌‌های روان‌شناختی یونگ و دیگر روان‌شناسان اختصاص دارد. 
دکتر فربد فدایی، استاد دانشگاه و روان‌پزشک، در این نشست راز جاودانگی شعر حافظ را از منظر روان‌پزشکی تحلیل و بررسی می‌کند؛ زیرا از نظر او حافظ به‌عنوان هنرمندی برجسته، روایت‌گر ناخودآگاه جمعی ایرانیان است و هر مخاطبی با هر مشرب و سلیقه‌ای، پاسخ خود را در شعر او می‌یابد.
این نشست روز چهارشنبه بیستم آذر، ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.

گردش زمستانی در ارتفاعات تهران
اگر دلتان برای برف‌بازی تنگ شده و هفته پیش نتوانستید از برف مختصر تهران لذت ببرید، می‌توانید آخر هفته را در ارتفاعات تهران بگذرانید.


 اگر دوست ندارید از تهران خارج شوید و به سمت آبعلی و دماوند یا کن - سلوقان بروید، خیابان ولنجک را تا پای کوه طی کنید و از هوای پاکیزه و سرد کوهپایه توچال لذت ببرید. اگر هم اهل اسکی هستید، می‌توانید بلیط 40 هزار تومانی رفت و برگشت تله‌کابین توچال را از 8 صبح تا 1:30 ظهر از ایستگاه یک توچال تهیه کنید و برای یک اسکی جذاب و پرهیجان، راهی ایستگاه‌های بالا شوید. 
برای اطلاع از پیش‌بینی هوای توچال در روزهای آینده اینجا و برای بازدید مجازی از توچال هم اینجا کلیک کنید.



مطالعه کتاب دور از هیاهوی خیابان‌‌
اگر اهل تردد در خیابان‌های شهر نیستید و از ابتدای هفته به اندازه کافی در ترافیک مانده‌اید، مطالعه یک کتاب می‌تواند اوقات مفرحی را برایتان ایجاد کند؛ به‌ویژه اگر آن کتاب چیزی به شما بیاموزد که برای فهم و به‌کارگیری‌اش نیاز به انرژی خارق‌العاده‌ای نداشته باشید.
کتاب «تائو تِ چینگ» (Tao Te Chin) یک اثر فلسفی - ادبی دیرینه‌سال چینی، نوشته لائوتسه است که با وجود سادگی، در قرون و اعصار گذشته بر چینیان و بسیاری از مردمان دیگر جهان تاثیر عمیقی داشته است. عنوان کتاب از اینجا سرچشمه گرفته است که فصل اول آن با «تائو» آغاز می‌شود و اولین واژه از بخش دوم کتاب در فصل 38 نیز «تِ» است. «تائو» یعنی راه و روش یا قانون حاکم بر هستی و حیات و «تِ» به معانی فضیلت، نفوذ و نیروی اخلاق است. کلمه «چینگ» در عنوان این کتاب نیز به معنای «متن» یا «نوشته» است؛ پس «تائو تِ چینگ» را می‌توان به‌صورت «متن پیروی مستقیم از راه و روش هستی و حیات با راهنمایی درک درونی» ترجمه کرد.


ترجمه‌های متعددی از این کتاب به زبان فارسی وجود دارد؛ ولی برای این‌که بتوانید روز تعطیلتان را با خواندن این متن بگذرانید، می‌توانید آن را با ترجمه فرشید قهرمانی، با فرمت PDF و با حجم 112 کیلوبایت از اینجا دانلود کنید.


نظر شما