شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۰
کد خبر: ۷۱۹۶۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تقدیر از آثار ارزشمند سراج، او را الگوی مناسب کسانی دانست که هنر را برای هنر نمی خواهند و افزود: هنر سراج جهت، ارزش و مفهوم دارد.
به گزارش شهر، ویژه برنامه «پرده عشاق» با هدف گسترش فضایل اخلاقی با تمرکز بر اخلاق عمومی و معرفی و تکریم مفاخر و نخبگان ملی، شهری و محلی با تجلیل از حسام الدین سراج 25 آذر در فرهنگسرای ابن سینا با استقبال پرشور اهالی منطقه 2 برگزار شد.

در این مراسم  حجت الاسلام و المسلمین  شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،احمد مسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران، ارجمند مدیر امور موسیقی حوزه هنری، حجت الاسلام سید محمود دعایی، سهیل محمودی، هوشنگ کامکار، دکتر فاطمه راکعی،  حضور داشتند.

حجت الاسلام شهاب مرادی با تقدیر از آثار ارزشمند سراج، او را الگوی مناسب کسانی دانست که هنر را برای هنر نمی خواهند و افزود: هنر سراج جهت، ارزش و مفهوم دارد ، در آثار ایشان حزن بی نظیر، صدای فاخر و ارجمند ایشان وجود دارد. شان من در اینجا فقط تشکر است و از حضور شما که دوستدار امام حسین و هنر حسینی هستید، تشکر میکنم و همچنین افتخار می‌کنیم به آقای سراج و هنر ایشان؛ تقدیر از حسام الدین سراج مایه مباهات است.


آلبوم وداع سراج کاری نو در زمینه آثار اعتقادی است

سهیل محمودی نیز در این مراسم با بیان خرسندی خود نسبت به برگزاری بزرگداشتی با محوریت و مبنای تلاش های ارزنده حسام الدین سراج گفت: استاد سراج در آثارش از سروده‌های عمان سامانی بهره برده است. ما در دوران جوانی با جمعی از دوستان مانند زنده یاد قیصر امین پور، حسن حسینی، دکتر راکعی، سلمان هراتی هرگاه مجال می‌شد کنار هم عمان می‌خواندیم و در واقع عمان سامانی خواندن را بخشی از انرژی خود برای دامن زدن به خلاقیت می‌دانستیم. 
  
این شاعر در ادامه با تجلیل از آثار سراج افزود: وقتی نوار «وداع» در دهه 70 منتشر شد، اثری کاربردی بود که در خانه و ماشین این اثر را می‌شنیدیم. پیش از این تصور می‌شد آثاری که در حوزه باورمندی و اعتقادی برگزار می شود باید در سطح هیات و محافل سنتی و مذهبی برگزار شود. 
 
محمودی با بیان اینکه چنین آثاری به معنای نفی آن محافل نیستند گفت: ما مخاطب های دیگری در حوزه اعتقادی معرفتی داریم که کالای دیگری می خواهند و نوار وداع قدم مهمی بود برای آنگونه از مخاطبانی که گوششان نسبت به نغمه و نوا و شعر جدی است،بسیار تاثیرگذار بوده است.


 
در سنت هم می‌توان نوآوری داشت

وی در بخش دیگری از سخنان خود «عمان سامانی» را یکی از نمادهای نوآوری در حوزه آثار اعتقادی برشمرد و افزود: شعر جز خلاقیت و نوآوری چیز دیگری نیست و اگر شعر از متفاوت بودن و جور دیگر دیدن تهی باشد کاملا بی تاثیر می شود. واقعه بزرگی مثل محرم و عاشورا سال 61  باید مستمرا زنده بماند و این زنده ماندن در نوآوری است. ما چه در سنت و چه در فراتر از سنت می توانیم نو آوری کنیم. 
  
سهیل محمودی با بیان اینکه اگر به مخاطب توجه نداشته باشیم و حرف‌های تکراری بزنیم مانند ضبط صوت خواهیم بود و سخنان‌مان ملال آور می شود گفت: در تبلیغ دینی باید از این ابداع ها سود برد. مانند عمان سامانی، امروزه هم ما نیاز به نوآوری های دیگر داریم. 
 

وی با تاکید بر اثرگذاری آلبوم وداع حسام الدین سراج بیان کرد: شعر و موسیقی این اثر سنتی است و تنها موسیقی ارکسترال تنظیم شده است اما در زمان خودش نوع دیگری بوده است و امروز هم در حوزه سنت نیاز به نوآوری داریم. 


اگر در هنر دوپینگ کنیم مانند ورزش کارت قرمز می گیریم

این شاعر کشورمان با اشاره به تاثیرگذاری هنرمندان هم نسل سراج گفت: نسلی تاثیرگذار بود که با اعتقادش کار کرد و این اعتقاد هیچگاه با پول به دست نمی آید. مسئولان فرهنگی بدانند با تطمیع، اثر اثرگذار به دست نمی آید. ما نمی توانیم با پول نفت و پروار کردن آدم های بی استعداد تاثیر گذار باشیم. با کارت هدیه های میلیاردی نمی توان موثر بود. بلکه باید بستری فراهم کرد تا جان های روشن چشمه های جوشان از وجودشان لبریز شود و جامعه را از حوزه های اخلاقی معرفتی و معنوی سرشار کنند. اگر در هنر هم بخواهیم دوپینگ کنیم مانند ورزش بعد از مدتی کارت قرمز می گیریم.  
 
صدق کیمیاست

وی با اشاره به اینکه این نسل از بزرگانی مانند حاج میرزا اسماعیل دولابی درس گرفته‌اند،گفت: حاج اسماعیل دولابی تاکید می‌کردند «صدق کیمیاست» و مدت‌ها زمان برد تا بفهمیم  النجاه فی الصدق فقط در زبان نیست و در جان است. امروز آرزومندم خداوند صدق و اعتقاد در وجود حسام الدین سراج را افزون تر کند.
  
موسیقی می‌تواند به نحو احسنت در فضای دینی حضور داشته باشد

حسام الدین سراج در این مراسم با بیان اینکه در کشور ما افرادی هستند که دائم الخدمت هستند گفت: امروز چهره‌هایی را در اینجا می بینم که احساس شرمندگی می کنم که بخواهند از من تجلیل شود. 
 
وی با اشاره به برگزاری دو اجرای اخیرش در برج میلاد گفت: برداشت من از این کنسرت‌ها بسیار خوب بود و خدا را شکر می کنم که چراغی روشن شد تا در پرتو آن گروهی مانند پروانه به دور وجود سید الشهدا پر بزنند.


سراج افزود: در این کنسرت تعدا زیادی از بچه های ارکتسر موسیقی روی صحنه اشک می‌ریختند و تقریبا 60 درصد مخاطبان گریه می کردند. من تا به حال چنین کنسرتی نداشتم و این موضوع خیلی ارزشمند است و ما در عین حال توانستیم اثبات کنیم که موسیقی هم می تواند به نحو احسنت در فضای دینی حضور داشته باشد. من معتقدم که به موسیقی در کشور ما ظلم شده است.
 
حسام الدین سراج با اشاره به شکل‌گیری آلبوم وداع و چرایی انتخاب شعر عمان برای این موسیقی گفت: مرحوم پدرم ارادتمند عمان بود و برای دوستانش می خواند و اشک می ریخت. این فضا برای من خاطره ساخت و در همان دوران جوانی که سنتور می زدم نیت کردم اگر موسیقی ساختم که قابل شنیدن باشد خدا توفیق دهد و اشعار عمان سامانی را به کار ببرم.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه تهیه کننده این اثر حوزه هنری بوده است،افزود: معمولا آثار هنری که روی جنبه های ارزشی تکیه دارند در فروش نخست فروش بالایی ندارند ولی به آرامی و در بلند مدت با مخاطب ارتباط برقرار می کنند. 

در پایان برنامه، حجت الاسلام شهاب مرادی، حجت الاسلام دعایی و احمد مسجد جامعی با تقدیم هدایایی از حسام الدین سراج تقدیر کردند.
مطالب مرتبط
نظر شما