دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۴
کد خبر: ۷۲۳۹۴
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
به جای تراکم زدایی از پایتخت باید توزیع فضایی قدرت و به عبارتی تمرکز زدایی داشته باشیم، با تمرکز زدایی نه تنها تهران را نجات می دهیم بلکه کشور را نجات خواهیم داد.
به گزارش شهر، دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران  پس از امضای توافقنامه مشترک با وزارت بهداشت و قوه قضاییه در جمع خبرنگاران، ضمن تشکر از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جلسه خوبی برای خدمت بهتر به مردم شهر تهران و ان شاءالله مردم حاشیه شهر برگزار شد. 

وی افزود: درست است که مرزهای جغرافیایی در حوزه ماموریتی وجود دارد اما به طور حتم در حوزه رسیدگی به سلامت این مرزها شناخته شده نیست و مهم توجه به شهروندان در هر کجای این مرز و بوم است، حال می خواهد شهروندان تهرانی باشند یا مردم حاشیه تهران. 

قالیباف با تاکید بر اینکه موضوع سلامت مهمترین موضوع در زندگی انسانهاست، اظهار داشت: سلامت ابعاد مختلفی دارد، تامین سلامت اجتماعی، روانی و جسمی به طور حتم برعهده حاکمیت است و حاکمیت باید تلاش کند با کمک و همکاری خود مردم آن را تامین کند.

وی اضافه کرد: کاری که امروز درخصوص آن اتفاق نظر شد و تفاهمنامه ای پیرامون آن به امضا رسید این است که به حوزه سلامت در بعد اجتماعی توجه کنیم که عمدتا این بخش متوجه شهرداری و قوه قضاییه است. باید با همکاری هم یک مقدار این موضوع را به پیش ببریم. 

قالیباف تصریح کرد: بخشی دیگر از این تفاهمنامه به حوزه بهداشت و درمان مربوط است که در این حوزه شهرداری می تواند کمک قابل توجهی به عزیزانمان در وزارت بهداشت و درمان داشته باشد. به عبارتی امروز این تفاهمنامه به امضا رسید تا با کمک هم و با استفاده از ظرفیت شبکه خانه های سلامتی که در سطح شهر وجود دارد، NGO ها و ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی و علوم بهزیستی که در تهران هستند، سلامت جامعه را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از پزشکان عمومی و متخصص کشور در تهران حضور دارند، افزود:باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم تا ان شاء الله در حوزه سلامت گام های جدی برداشته شود.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی در این تفاهمنامه برعهده شهرداری است، گفت: این اقدامات بیشتر پیشگیرانه است. به عنوان مثال از نوزاد تازه متولد شده گرفته تا کنترل ها و چکاب هایی که باید انجام شود، در خانه های سلامت و در حوزه بهداشت و پیشگیری انجام خواهد گرفت. در حال حاضر شاید این موارد به صورت دقیق مشخص نباشد و بیشتر عزیزان خودشان به مراکز درمانی مراجعه کنند، اما بنده فکر می کنم با شبکه محلی و خانه های سلامتی که در شهر تهران وجود دارد و با کمک وزارت بهداشت ما می توانیم به سمت مردم و حتی به در خانه های مردم برویم و این موضوعات را به صورت جدی تر دنبال و پیگیری کنیم. 

شهردار تهران ادامه داد: ممکن است در حال حاضر شهروندی با مشکل پزشکی مواجه نباشد اما با چکابی که توسط پزشک صورت می گیرد مشکلی تشخیص داده شود که با یک اقدام ابتدایی و اولیه حل شود. در صورتی که اگر فرد با تاخیر مثلا یکساله متوجه شود امکان جبران آن وجود نداشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص موضوع آلودگی هوا و تاثیر این تفاهمنامه گفت: حتما یکی از بحث های مهم بحث آلودگی هواست که طبیعتا باید با هماهنگی خوبی که بین مجلس به عنوان قانونگذار و شهرداری و دولت وجود دارد، یه این مشکل رسیدگی شود.

قالیباف با بیان اینکه آلودگی هوا دغدغه دولت هم هست، اظهار کرد: بحث آلودگی هوا به عنوان یک چالش بزرگ در شهر در دستور کار است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص بحث انتقال پایتخت و اینکه آیا این انتقال می تواند تاثیری در آلودگی هوا داشته باشد، گفت: اینگونه نیست که ما نظر بدهیم موافق هستیم یا مخالفیم. به هر حال این طرح در دور اول در مجلس تصویب شده و بر روی آن کار کارشناسی صورت خواهد گرفت تا پاسخ این پرسش را بدهند.بنابراین باید تمامی اندیشمندان و صاحبنظران به کمک مجلس ، دولت ، شهرداری و همه آن ترکیبی که در قانون پیش بینی شده بیایند و یک بررسی دقیق صورت گیرد و تصمیم گیری شود. اما آنچه که در ذهن بنده است این است که باید دقت کنیم که بین تراکم زدایی و تمرکززدایی فرق قائل شویم.

وی ادامه داد: به جای تراکم زدایی از پایتخت باید توزیع فضایی قدرت و به عبارتی تمرکز زدایی داشته باشیم، با تمرکز زدایی نه تنها تهران را نجات می دهیم بلکه کشور را نجات خواهیم داد و توسعه در کشور شروع خواهد خورد.شاید اگر به این نکته توجه کنیم بشود باری را از روی دوش شهر تهران برداشت.

شهردار تهران در ادامه به موضوع حاشیه نشینی و معضلات پیرامونی آن پرداخت و بیان کرد: مشکلات حاشیه شهرها چالش بزرگی است و آمارها نشان می دهد که یک سوم جمعیت کلانشهرها در حاشیه شهرها زندگی می کنند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات حاشیه شهرها نوع مدیریت و نوع مدیریت جغرافیایی ما در این نقاط است.هم اکنون این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته و وزارت مسکن این مسوولیت را دارد که این موضوع را دنبال کند و جلسات آن نیز شروع شده است.

قالیباف ادامه داد: به عنوان مثال در شهر تهران تا اتوبان آزادگان محدوده شهر تهران است و مسوولیت آن با ماست، اما آن سوی بزرگراه یک شهر جدید یا یک روستا هم هست که درست است ما مسوولیتی نداریم، اما مردم این مرزها را نمی شناسند، سلامت و امنیت هم این مرزها را نمی شناسد، اقتصاد و سیاست نیز چنین مرزهایی را نمی شناسد. بنابراین باید در سازماندهی سیاسی فضا هم دقت کنیم.

قالیباف با اشاره به تلاش دولت قبل برای جدایی شهرری از تهران گفت: یکی از مخالفت های ما در این باره به این دلیل بود که اگر این امر صورت گیرد یک حاشیه نشینی دیگری به وجود می آید، در حالی که ما باید به امکانات آن نقطه توجه کنیم و مدیریت درست انجام دهیم. البته باید از مهاجرت به شهرها و اطراف شهرها جلوگیری شود . 
مطالب مرتبط
نظر شما