يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۴
کد خبر: ۷۲۹۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سؤال نماینده مردم تهران قانع نشدند.
به گزارش شهر، امروز در صحن علنی مجلس سؤال رسایی از جنتی درباره علت تساهل و تسامح وزیر ارشاد در برابر توهین به مقدسات مطرح شد که در نهایت در رأی گیری نهایی 105 نفر از توضیحات وزیر قانع شدند، 97 نفر قانع نشدند و 18 نفر نیز رأی ممتنع دادند که در مجموع با توجه به  کسب نکردن نصف به علاوه  یک آرای موافق نمایندگان حاضر ،‌ وزیر ارشاد از مجلس کارت زرد گرفت. 


طبق آیین نامه داخلی مجلس در صورت دادن سه کارت زرد به هر وزیر، وزیر مربوط استیضاح خواهد شد. 


پیش از این نیز وزیران اقتصاد و علوم دولت یازدهم از مجلس کارت زرد گرفته بودند. 


تصویب ماده 11 لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی


نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده دیگری از لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی را تصویب کردند.

بر اساس ماده 11 این لایحه در صورت پذیرش ادعای اعسار چنانچه مدیون ، متمکن از پرداخت به نحوه  اقساط شناخته شود دادگاه ضمن صدور حکم اعسار با ملاحظه وضعیت او مهلت مناسبی برای پرداخت می دهد یا حکم تقسیط بدهی را صادر می کند و در تعیین اقساط باید میزان درآمد مدیون و معیشت ضروری او لحاظ شده و به نحوی باشد که توانایی پرداخت آن را داشته باشد.

در تبصره دیگر این ماده اضافه شد که صدور حکم تقسیط محکوم به یا دادن مهلت به مدیون مانع استیفای بخش اجرا نشده آن از اموالی که از محکومٌ علیه بدست می آید یا مطالبات وی نیست.

در تبصره دیگری نیز افزوده شد که هر یک از محکوم له یا محکوم علیه می توانند با تقدیم دادخواست، تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند و دادگاه نیز با عنایت به نرخ تورم یا تغییر وضعیت معیشت و درآمد محکوم علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می کند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواد 13،12و 14لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی را تصویب کردند.

در ماده 12 این لایحه آمده است : اگر دعوای اعسار رد شود، دادگاه ضمن حکم به رد دعوا، مدعی اعسار را به پرداخت وجوه ذیل محکوم می‌کند: 1-حق‌الوکاله وکیل معاضدتی در صورت استفاده از وکیل معاضدتی در حق دولت، 2-خسارات وارد شده بر خوانده دعوای اعسار مشروط به درخواست وی.

در ماده 13 نیز مصوب شد: دعوای اعسار در مورد محکوم‌ به در دادگاه نخستین رسیدگی کننده به دعوای اصلی یا دادگاه صادر کننده اجراییه و به طرفیت محکوم ‌له اقامه می‌شود.

همچنین طبق ماده 14 دعوای اعسار غیرمالی است و در مرحله بدوی و تجدید نظر خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

رسیدگی به مواد باقی مانده این لایحه به جلسه فردای مجلس موکول شد.


تصویب فوریت طرح رایگان شدن آب و برق مراکز قرآنی


فوریت طرح رایگان شدن آب و برق مراکز آموزش قرآنی بر اساس استفساریه بند 66 قانون بودجه به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

در جلسه علنی مجلس فوریت استفساریه بند 66 قانون بودجه سال 1392 کشور مطرح و تصویب شد که در صورت تصویب نهایی در جزئیات موسسات فرهنگی قرآن و عترت به صورت عام‌المنفعه و غیرانتفاعی که با مجوز وزارت ارشاد یا دیگر مراجع ذیصلاح ثبت رسمی شده اند هزینه آب، برق و گاز آنها رایگان خواهد بود.

لاله افتخاری ، نماینده مردم تهران به عنوان پیشنهاد دهنده فوریت این استفساریه گفت:طبق تعریفی که از دارالقران‌ها در بند 66 قانون بودجه شده است، تنها برخی از مراکز قرآنی و آموزش آن شامل معافیت از پرداخت بهای آب، گاز و برق می‌شود.

وی افزود: تصویب فوریت این ماده سبب می‌شود تا فشار کمتری به این مراکز وارد شود و دیگر شاهد تعاریف سلیقه ای و متفاوت از این قانون نباشیم.

بررسی اوضاع بهداشت درجلسه غیرعلنی باحضور وزیربهداشت  


وزیر بهداشت امروز درباره آخرین وضع بهداشت و درمان به نمایندگان مجلس در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی گزارش می دهد.

دراین جلسه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز مسایل و دغدغه های نمایندگان را به وزیر و معاونانش منتقل می کنند. 

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با حضور 232 نماینده و به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

لاریجانی:ضرورت همکاری دولت و مجلس درباره بخش سلامت

رئیس مجلس شورای اسلامی علت تاخیر در آغاز جلسه علنی را گزارش وزیر بهداشت به مجلس درباره وضع بهداشت و درمان و سلامت جامعه بیان کرد.

علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به حساسیت موضوع لازم بود مشکلات شنیده و راهکارهایی مطرح شود تا با همکاری مجلس و دولت در زمینه درمان و سلامت جامعه گام های اساسی تری برداشته شود.

دستور جلسه امروز مجلس به شرح زیر است:

- گزارش کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس درباره طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئت‌ها.

- گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح نظام رتبه‌بندی معلمان.

- گزارش کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درباره لایحه موافقتنامه همکاری های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان.

- گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات سازمان بازرسی کل کشور.
 
منبع: واحد مرکزی خبر
نظر شما