شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۴
کد خبر: ۷۳۲۵۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
تعطیلات آخر هفته به‌ویژه در هوای سرد و آلوده زمستان، می‌تواند فرصت مناسبی برای نزدیکی بیشتر به تفریحات و سرگرمی‌های فرهنگی باشد و ما را از وقت‌تلف‌کردن‌های بی‌حوصلگی دور کند.
به گزارش خبرنگار شهر، تهران شهری است با سینماها، بوستان‌ها، گالری‌ها و سالن‌های تئاتر و موسیقی متعدد که می‌توانند آخر هفته جذابی را برای اهالی این شهر فراهم کنند. 

تماشای یک فیلم تازه در سینما
در این روزهای سرد به‌ویژه در تعطیلات، یکی از بهترین و جذاب‌ترین سرگرمی‌‌ها، سینماست. 
فیلم سینمایی «روز روشن» به نویسندگی و کارگردانی حسین شهابی، به تازگی در سینماها اکران شده و می‌تواند آخر هفته جذابی را برای شما رقم بزند. 


در این فیلم  پانته‌آ بهرام، مهران احمدی، روناک یونسی، سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، وحید آقاپور، فرهادمهدوی، امین ایمانی، امیر اسدزاده، مهدی صفاری، فرخنده فرمانی‌زاده، پارمین محجوب، بهرام بهبهانی، امیرکربلایی زاده، پریسا مقتدی، فرشته احمدی مقدم، پریا ابراهیمی، اکرم علمدار، محمد رضا علیمردانی، محمدرضا مختاری، رامین الهی، علیرضا روانگرد، مژگان فلاح، حسین سلطانی، محمد رضایی، آزاده مهاجر، صمد عدالت زاده، جابرغفاریان، رایا رحیمی شاد، سید حسین حاتمی و امین اسماعیلی بازی می‌کنند و داستان آن درباره زن جوانی است که برای نجات جان یک نفر از اعدام، به دنبال شاهدی است تا در دادگاه شهادت دهد.
اکران این فیلم تا 20 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت و برای تهیه بلیت و اطلاع از سانس‌های اکران آن می‌توانید اینجا کلیک کنید. 



یک پیشنهاد هنرمندانه برای عصر جمعه
اگر به ویدئوآرت و هنر ژاپن علاقه‌مندید، گالری طراحان آزاد از 26 دی‌ماه میزبان نمایشگاهی گروهی از آثار ویدئوآىت هنرمندان ایرانی و ژاپنی خواهد بود. عنوان این نمایشگاه «زمستان ویدئوآرت ایران و ژاپن» است و تا 24 بهمن ادامه خواهد داشت. 
برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانید عصر پنجشنبه ساعت 16 تا 20 برای مراسم افتتاحیه و روزهای دیگر به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری طراحان آزاد واقع در میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره 5 مراجعه کنید.



تئاتر؛ تفریحی با پیشینه چندهزارساله
تماشای تئاتر هم می‌تواند در این روزهای زمستانی، یک تفریح گرم و درعین حال فرهنگی باشد. نمایش «در شوره‌زار» به کارگردانی و نویسندگی حسین کیانی که مدتی اجرای آن متوقف شده بود، اجرای خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر از سر گرفته است. اجرای این نمایش تا پایان دی‌ماه ادامه دارد و هر شب به‌جز شنبه‌ها از ساعت 20 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه‌مندان تئاتر است. برای تهیه بلیت این تئاتر می‌توانید اینجا کلیک کنید.



یک سرگرمی خانگی
استفاده از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، یکی از سرگرمی‌های راحت، کم‌خرج و مفرح خانواده‌ها در تعطیلات آخر هفته، به‌ویژه در روزهای سرد زمستان است. 
فیلم سینمایی «دهلیز» که در جشنواره فجر سال گذشته توانسته بود سیمرغ بهترین فیلم بخش «نگاه نو» (رقابت فیلمسازان اول) را دریافت کند، از عصر شنبه 21 دی‌ماه در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است.

این فیلم در 550 هزار نسخه و با قیمت 3000 تومان توسط موسسه فیلمسازان و پخش هنر اول در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
«دهلیز» سال قبل در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست در 13 رشته نامزد دریافت جایزه شود که در نهایت دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول، و بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آورد. این فیلم همچنین در اکران سینمایی خود نیز، فروش نسبتا مناسبی را داشت. این فیلم داستان زن به نام شیوا را روایت می‌کند. شیوا سرپرست خانوار است و با تلاش و کوشش سعی کرده زندگی خوب و آبرومندی برای خود و تنها پسرش فراهم کند؛ ولی با رسیدن نامه‌ای، زندگی آن‌ها دچار تحول می‌شود و در مسیری جدید قرار می‌گیرد.

رضا عطاران، هانیه توسلی، شاهرخ فروتنیان، سعید چنگیزیان، مسعود میر طاهری، محمدرضا شیرخانلو، نگار عابدی و افسانه چهره آزاد بازیگران فیلم هستند. «دهلیز» را می‌توانید از سوپرمارکت‌‌های محله‌‌تان خریداری کنید.

چهارشنبه عصر لذت‌بخش برای ادبیاتی‌ها
اگر اهل ادبیات هستید و عصر چهارشنبه فرصت شرکت در یک نشست ادبی را دارید، شاید درس‌گفتار «که «آنی» دارد» در مرکز فرهنگی شهر کتاب برایتان جذاب باشد.


دهمین مجموعه درس‌گفتارهای شهر کتاب درباره‌ حافظ، به بررسی مفهوم «آن» در شعر حافظ اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر نسرین فقیه‌ملک‌مرزبان برگزار می‌شود و برای شرکت در آن می‌توانید روز چهارشنبه 25 دی ساعت 16:30 به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم مراجعه کنید.


مطالعه کتاب دور از هیاهوی خیابان‌‌
اگر در روزهای آخر هفته ترجیح می‌دهید در خانه بمانید، در این ایام که با تولد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) همزمان است، فرصت مناسبی است نگاهی به رمان محمد(ص) نوشته ابراهیم حسن بیگی بیندازید. کتاب «محمد(ص)» روایتی است كه در پانزده بخش به سرانجام رسیده است. زاویه دید راوی در این کتاب اول شخص است، شخصی یهودی كه در رمان به‌عنوان یك دانشمند معرفی شده و از طرف شورای عالی یهود مأمور می‌شود به سمت پیامبر اسلام گرایش پیدا كند و او را كشته یا عقایدش را به چالش بكشد.
 در سراسر این رمان با گزارش‌هایی مواجهیم كه یك غیر مسلمان از پیامبر مسلمانان می‌دهد؛ این گزارش‌ها از تأثیرپذیری پیامبر(ص) بر اطرافیان، دشمنان و روند شكل‌گیری اسلام حكایت دارد. 


کتاب محمد(ص) به دو زبان انگلیسی و آلمانی نیز ترجمه شده است. 



آخر هفته فرهنگی در یک کاخ باشکوه
اگر به تاریخ علاقه دارید و از گردش در یک فضای فرهنگی خوش آب‌وهوا لذت می‌برید، آخر هفته سری به مجوعه کاخ موزه سعدآباد بزنید. یکی از موزه‌های جذاب این مجموعه، موزه هنر ملل و بخشی ازمجموعه فرهنگی كاخ موزه ملت است که مجموعه آثار  آن از سراسر جهان خریداری شده یا اهدایی است .
این آثار شامل آثاری از تمدن‌های پیش ازاسلام، دوره اسلامی، هنر آفریقای سیاه، هند، خاوردور، مایاها و آثار هنر معاصر ایران و جهان است. 

در بخش هنر باستانی ایران در این موزه، سفالینه‌های گلی منقوش، از هزاره چهارم تا هزاره اول ق.م از اسماعیل آباد قزوین و تپه‌های دشت مركزی ایران – كه نقوش آن‌ها ملهم ازحیوانات مورد ستایش و جریان آب است – قرار دارد.
پیش از كشف آمریكا، در سال 1492 میلادی دو كانون هنر و تمدن در آمریكا وجود داشته است، تمدن مایاها و اینكاها. 
آثاری از تمدن مایاها نیز در موزه هنرملل وجود دارند كه پیدایش آنها به اوایل سده اول پیش ازمیلاد نسبت داده شده است. بخش هنر آفریقا در این موزه نیز كه روند هنرهای تمدن‌های مختلف این قاره را نشان می‌دهد، هنری است جادویی، سنتی، مذهبی، جمعی و كاربردی كه در آن ازچوب، سنگ، عاج، سفال و فلز استفاده شده است. 
در بخش هنرهای معاصر ایران در این موزه نیز آثاری از نقاشان صاحب نام معاصر ایران مانند سهراب سپهری، فرامرز پیلارام، حسین زنده رودی، اردشیر محصص، بهجت صدر، محمداحصایی و پیكره هایی ساخته پرویز تناولی، ژازه طباطبایی، مهری معتمد و اسماعیل توكلی (مش اسماعیل) قراردارند. 

همچنین در بخش هنرهای معاصرجهان این موزه آثار ارزشمندی از هنرمندان قرن بیستـم میلادی مشاهده می‌شوند مانند هربرت بایریان سوبیسكی، فرناند لژه، مارك شاگال و مك آووی.
برای این‌که مطمئن باشید از این فضا لذت می‌برید، می‌توانید یک بازدید مجازی نیز از این موزه داشته باشید.



هیجان یک کنسرت موسیقی در روزهای آخر هفته 
مدتی است ایام سوگواری تمام شده و کنسرت‌های موسیقی هم می‌توانند بخشی از آخر هفته شما را به خود اختصاص دهند. 
کنسرت ماکان اشگواری و امیرصارمی با عنوان «جایی جز اینجا»،‌پنجشنبه و جمعه، 26 و 27 دی ساعت 21:00 در سالن برج آزادی اجرا می‌شود. 
قیمت بلیت این کنسرت 50 و 60 هزارتومان است و سردار سرمست، سهیل پیغمبری و علی گرامی در آن به نوازندگی می‌پردازند.
بلیت این کنسرت را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.



نظر شما