جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۰
کد خبر: ۷۳۵۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
در سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری بحث و بررسی شد.
به گزارش شهر، محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران، طی تذکری، با اشاره به حادثه آتش سوزی در کارگاه تولیدی پوشاک و جان باختن دو نفر از بانوان در این حادثه، گفت: در دو ماه قبل مصوبه ای داشتیم تا تجهیزات و آموزش های آتش نشانی به روز شود اما گویا تجهیزات آتش نشانی در محل به درستی کار نکرده است.

معصومه آباد که در محل حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری که منجر به فوت دو بانوی کارگر در ساختمان حادثه دیده شده حضور داشت ، ضمن تسلیت به عنوان شاهد عینی به توضیح ماجرا پرداخت و اظهار کرد: در آن روز به صورت تصادفی از دیدار با رهبری باز می‌گشتیم که با ترافیک سنگین مواجه شدیم و متوجه شدیم که این اتفاق رخ داده است.

وی افزود: خوشحالم که این موضوع در صحن شورای شهر مطرح می‌شود و اعضا نسبت به این موضوعات حساسیت نشان می‌دهند اما باید گفت که مجموعه آتش نشانی که در این عملیات شرکت کرده‌اند روزانه 160 عملیات را انجام می‌دهند و با مشکلات زیادی در این سال‌ها روبرو بوده‌اند و در حوزه عملیات و تجهیزات و تجربه قابلیت‌های فراوانی دارند و نباید کل حادثه را با یک نقطه اشکال زیر سئوال برد.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: نمی‌توانیم تنها یک نکته را بگوییم و عنوان کنیم نردبان دیر به محل حادثه رسیده و یا عملیات به درستی انجام نشده است. این در حالی است که عزیزان آتش نشانی درست در ساعت مقرر و ظرف سه دقیقه و 10 ثانیه درآنجا مستقر می شوند و عملیات خود را آغاز می کنند. اما عملیات با مشکل مواجه می شود. چرا که سیستم نردبان کاملا کامپیوتری است و دارای سیستم پیچیده است. نیروهای آتش نشان نیز پیش از این با این نردبان کار کرده اند اما در بسیاری از مواقع ممکن است در سیستم های کامپیوتری حوادثی پیش بیاید. بنابر این بلافاصله نردبان بعدی در محل حضور پیدا می کند.

وی ادامه داد: خانمی که خودش را پرتاب کرد، قبل از آمدن گروه آتش نشان بود و نفر بعدی نیز در مقابل انظار عمومی سقوط کرد. ضمن اینکه از تعداد هفت نفری که در آتش گرفتار شده بودند پنج نفر نجات پیدا کردند.

آباد با بیان اینکه اقدامات گروه آتش نشان و عملیاتی که آنها انجام می دهند قابل تقدیر است، گفت: البته نواقصی نیز وجود دارد، بنابر این پیشنهاد می کنم این موضوع به کمیته کارشناسی ارجاع شود تا قضاوت دارای پشتوانه علمی، اجرایی و عملیاتی باشد. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در این موضوع از همکاران و اصحاب رسانه تقاضا دارم احساسی برخورد نکنند، چرا که آتش نشانان، گروه های فداکاری هستند که در شرایط اضطراری خود را در مهلکه و شرایط سخت قرار می دهند. همانطور که در سال گذشته یکی از آتش نشانان جان خود را برای نجات شهروندان از دست داد.

آباد ادامه داد: باید اجازه دهیم قضاوت به کمیته کارشناسی سپرده شود. همچنین نباید از یاد برد تمامی عملیات هایی که در طول روز صورت می گیرد توسط همین آتش نشانان انجام می شود، همانطور که در هفته گذشته اگر امکانات و اقدامات خوب عزیزان آتش نشان نبود جان 200 نفر در سینما ایران در خطر بود.

وی بروز مشکلات در سیستم های کامپیوتری را امری رایج در سطح دنیا خواند و گفت: هفته گذشته در منچستر دقیقا همین اتفاق افتاد و وسایل و ابزار نتوانستند بموقع کارآمدی خود را داشته باشند.

آباد تصریح کرد: همچنین ساختمان های زیادی در سطح شهر تهران در این شرایط هستند، بنابر این باید فکر کنیم که از این روند پیشگیری کرده و خلاهای قانونی را برطرف کنیم.

احمد مسجد جامعی نیز طی سخنانی ابراز داشت: دو شهروندی که در ایام تعطیلات مجبور بودند در کارگاه حضور پیدا کنند در اثر این حادثه جان خود را از دست دادند. بنابر این تعهد اجتماعی ما به عنوان مدیریت شهری این است که برای شهروندان احساس امنیت را فراهم سازیم. یکی از راهکاری این امر نیز آن است که نسبتا به این وقایع حساس باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: چند روز گذشته 6 نفر از همکاران ما در شهرک دفاع مقدس جان خود را از دست دادند، در آن زمان نیز گفتیم که نباید صورت مساله را ساده کنیم. باید توجه داشت این همه صحنه های جنگی در دنیا تهیه می شود و تلفات ندارد اما در اینجا به خاطر کمبود امکانات شاهد تلفات هستیم.

مسجدجامعی با بیان اینکه آتش نشانی جزو مشاغل سخت به شمار می رود، ابراز داشت: در این زمینه بارها از آتش نشانان تجلیل کرده ایم و اعتباری برای روز آمدشدن دستگاه ها و تجهیزات در نظر گرفتیم اما درباره این آتش سوزی باید بررسی های کارشناسی دقیق تری صورت گیرد.

وی موافقت خود را با نظر معصومه آباد و محسن سرخو برای تشکیل کمیته ای به منظور پیگیری این حادثه اعلام کرد و از رحمت الله حافظی به عنوان رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست درخواست کرد تا پیگیر این امر باشد.

احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز درخواست کرد که رئیس سازمان آتش نشانی در جلسه بعدی شورای شهر حضور یافته و توضیحاتی درباره این حادثه ارایه دهد.

اعتراض مسجدجامعی به یک ادعا

احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی در ابتدای جلسه نیز با اشاره به انتخابات روز گذشته کمیته ملی المپیک، تصریح کرد: در جریان این انتخابات اعلام شده بود اعضای شورای شهر آشنایی به قوانین ندارند و نمی توانند در انتخابات فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک حضور پیدا کنند.

مسجد جامعی با اشاره به استفساریه مجلس برای این موضوع، ابراز داشت: مجلس اعلام کرد شرکت اعضای شورای شهر در این فعالیت ها بلامانع است. این نظر مجلس بود و نشان می داد اعضای شورای شهر به قواعد و قوانین آشنا هستند. پس این که کسی مدعی شده بود اعضای شورا به قواعد آشنا نیستند، درست نیست.

وی افزود: در انتخابات کمیته ملی المپیک، علیرضا دبیر در انتخابات هیات رئیسه کمیته ملی المپیک انتخاب شد تا برای اولین بار یک قهرمان المپیک در هیات رئیسه کمیته ملی المپیک حضور یابد. از این بابت از طرف کلیه اعضای شورای شهر به ایشان تبریک می گوییم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان ساخت: امیدوارم با رویکرد دیپلماسی ورزشی بتوانیم شاهد حضور قهرمانان خود در عرصه های فراملی باشیم؛ چرا که در بعد فرهنگ، ورزش و ... می توانیم از ظرفیت های جدیدی بهره بگیریم و شرایط را به نفع کشور تغییر دهیم.

بنابراین گزارش، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و عضو سابق شورای شهر تهران مهمان امروز شورای شهر تهران بود که در جلسه حضور یافت.
نظر شما