جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۱
کد خبر: ۷۴۵۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
تهران گردی رئیس شورای شهر تهران این هفته به منطقه 13، منطقه پیشگامان انقلاب اسلامی که بیشتر مساحت آن را اراضی نظامی تشکیل داده است رسید و گروه کشف تهران به دیدن بازارچه شهرستانی در نزدیکی میدان امام حسین(ع)، عمارت کلاه فرهنگی فرح آباد و قصر یاقوت رفت.
به گزارش شهر، در برنامه این هفته تهرانگردی رئیس شورای شهر تهران مثل هر هفته، شهردار منطقه و مدیرکل میراث فرهنگی شهر تهران، احمد مسجدجامعی را همراهی کردند.

مسجدجامعی در ابتدای برنامه در موزه برق تهران حاضر شد و با توضیحات یکی از پیشکسوتان اداره برق از محوطه موزه بازدید کرد ولی به دلیل مشکل جسمی که برای مسئول موزه به وجود آمده بود موفق به بازدید از داخل موزه نشد.

وی در ادامه به بازدید بازارچه شهرستانی‌ها که به عنوان یکی از محرک های توسعه اقتصادی منطقه با وجود واحدهای ریز و درشت کارگاهی خوانده می‌شود، رفت و ضمن گفت‌وگو با کسبه بازارچه از چند کارگاه تولیدی پوشاک دیدن کرد. سپس با گذر از کوچه‌های تنگ و قدیمی بازارچه و دیدن سردر سینما "رنگین‌کمان" که پیش از انقلاب اسلامی ساخته شده و از 15 سال پیش تعطیل است، در بیمارستان بوعلی حضور یافت و از آخرین وضعیت این مرکز بیمارستانی مطلع شد.


این مرکز در دهه 1330 بعنوان مرکز مسلولین ساخته شد. پس از تغییر مشکلات بهداشتی جامعه در سالهای بعد، این مرکز بعنوان بیمارستان جنرال و عمومی به فعالیت خود در حیطه آموزشی و درمانی ادامه داد و در سال 1383 از سوی دانشگاه شهید بهشتی با هدف ارتقای کیفی آموزش و اهتمام به خدمات درمانی و تجهیز خریداری شد.به گفته مسئول این بیمارستان در جریان ساخت اتوبان امام علی بخش های از این بیمارستان از بین می‌رود و مساحت 11 هزارمتر مربعی این بیمارستان کاهش می‌یابد و در حال حاضر نیز این بیمارستان در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است.


مسجدجامعی تهرانگردی خود را با بازدید بخشی از اتوبان امام علی (ع)، کارخانه مهمات سازی و ساختمان اداره برق میدان شهدا ادامه داد و در حاشیه این بخش از برنامه بازدید خود اعلام کرد که با هماهنگی های انجام شده به زودی نخستین اداره برق شهر تهران و تنها بنای باقیمانده از زمان حادثه 17 شهریور سال 1357 ثبت ملی می‌شود. یکی از مشکلات منطقه 13 رمپ و لوپ‌های اتوبان امام علی است و کارخانه مهمات سازی که از نخستین‌های صنایع نظامی کشور است بر سر راه یکی از این رمپ‌و‌لوپ‌ها قرار گرفته و با بازدید صورت گرفته قرار شد مسائل و مشکلات آن حل شود و در توافق‌نامه‌ای در اختیار شهرداری قرار گیرد.

رئیس شورای شهر تهران سپس به خانه پدر شهید سید محمدرضا حمیدی که در سال 1362 به شهادت رسیده رفت و با پدر این شهید آیت‌الله سید هاشم حمیدی امام جماعت مسجد انصارالحسین دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی از خانه این پدر شهید به پلاک 13 یکی از کوچه های منطقه 13 یعنی خانه شاعر اهل بیت حبیب‌الله چایچیان (حسان) رفت و با وی به گفت‌وگو نشست.در این دیدار رئیس شورای شهر تهران از این شاعر اهل بیت درخواست کرد که با توجه به نزدیکی ایام فاطمیه چند بیت از اشعار خود در مدح حضرت زهرا (س) را بخواند که حسان نیز سروده‌ای از خود را با نام "لطف خدا" در مدح حضرت زهرا (س) خواند که با صلوات گروه کشف مورد تحسین قرار گرفت.

در ادامه برنامه کشف تهران، مسجدجامعی از عمارت کلاه فرهنگی فرح‌آباد دیدن کرد و در حاشیه این بازدید از تبدیل این عمارت به یک فضای توریستی خبر داد و گفت: این عمارت در سه طبقه با ستون های ویژه و منحصری بنا شده و در محوطه نیز ساعتی که با آب کار می‌کرده قرار گرفته است.

وی به طبیعت حفاظت شده عمارت اشاره کرد و افزود: گونه‌های مختلفی مانند آهو در طی روز از این محل عبور می کنند و باید سازمان میراث فرهنگی، سازمان محیط زیست و شهرداری به همراه نیروی دریایی سپاه که این عمارت را در اختیار دارد مشارکت کنند. طرحی برای این محل آماده شده که شامل دریاچه مصنوعی خلیج فارس، مسجد، رستوران و... قرار است با سرمایه گذاری بخش‌خصوصی اجرایی شود.


مسجد جامعی در خصوص تعویق کاربری داخل عمارت کلاه فرهنگی با توجه به این که در سال‌های اخیر تبدیل به موزه نیروی دریایی شده است گفت: این گونه فضاها اگر استفاده عمومی نشود به شدت آسیب می‌بینند و با تبدیل شدن به موزه سعی شده که بنا حفظ شود ولی باید از ظرفیت های بنا بهتر استفاده شود. فضای درونی متناسب با موزه دریایی تغییراتی داده شده که متناسب با فضای اولیه نیست.

عمارت کلاه فرهنگی فرح آباد در سال 1322 به دست مظفرالدین شاه قاجار ساخته شده که به دلیل نشاطی که سکونت در این بنا به پادشاه قاجار می‌بخشیده به فرح‌آباد نامیده شده است. البته عده دیگری وجه تسمیه آن را مجاورت این قصر با قریه فرح‌آباد پیش از توسعه تهران امروزی می‌دانند. این بنا را معماری فرانسوی در زمان سلطنت مظفرالدین شاه طراحی کرده و معماران کارآزموده ایرانی به ساخت آن پرداخته و تالارهای آن را به وسیله تابلوهایی از کمال‌الملک و اثاث و تزئینات بسیار نفیس آراستند.

بازدید از جنگل سرخه‌حصار و قصر یاقوت بخش دیگری از برنامه تهرانگردی رئیس شورای شهر تهران بود که پس از گفت‌وگو با مسئول بیمارستان شهید لواسانی که قصر یاقوت در آن واقع شده از وضعیت این قصر مطلع شد.

ینایراین گزارش،ناصرالدین شاه در دوره سلطنت خود به منظور استفاده از هوای خنک منطقه ییلاقی سرخه‌حصار دستور ساخت بنایی دو طبقه را صادر کرد و اقامتگاه شاهانه در این ناحیه ساخته و کاخ یاقوت نام گرفت. در اوایل دهه 30 به دلیل شیوع بیماری سل و ابتلا تعداد زیادی از مردم کشور به پیشنهاد وزارت دارایی وقت در سال 1332 هیئت وزیران با انتقال باغ دولتی واقع در سرخه‌حصار به سازمان بیمه های اجتماعی کارگران جهت ایجاد آسایشگاه مسلولین موافقت می‌کند. در همین سال تنها عمارت قدیمی کاخ یاقوت با زمینی به مساحت 63 هکتار به سازمان بیمه های اجتماعی کارگران منتقل و اولین هسته کوچک مریضخانه بیماری‌های ریوی در ساختمان دو طبقه عمارت تشکیل می شود.بعدها این مرکز بیمارستان سرخه‌حصار نام گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بیمارستان شهید دکتر محمدباقر لواسانی تغییر نام داد.

مسجد جامعی در پایان برنامه کشف تهران این هفته از زمین ورزش چوگان منطقه دیدن و با مسئولین این رشته ورزشی گفت‌وگو کرد.

چوگان از ورزشهای کهن ایرانی است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده است. این رشته به دلیل رواج در میان پادشاهان و بزرگان به بازی شاهان معروف است. نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌شود برگرفته شده‌است. این بازی در ابتدا عنوانی نظامی و جنگی داشت و سوارکاران ایرانی در آن استعداد اسب‌های جنگی خود را به نمایش می‌گذاشتند.
منبع: ایسنا
نظر شما