شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۰
کد خبر: ۷۴۷۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
برنامه 5 ساله عملیاتی دوم شهرداری تهران، بسیار قوی تر از برنامه اول تدوین شده و اولین برنامه عملیاتی در کشور است که پیش بینی اتاق پایش در آن می تواند به تدوین هر چه بهتر برنامه 5 ساله سوم منجر شود.
به گزارش شهر، در ادامه جلسه امروز شورای شهر و در بررسی لایحه بودجه شهرداری علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، با اشاره به تصویب کلیات برنامه عملیاتی پنج ساله شهرداری تهران در شورای شهر اظهار داشت: در دنیا برنامه های عملیاتی زمانی به مشکل بر می خورند که انعطاف پذیر نباشند. بر این اساس ما یک اتاق پایش در برنامه 5 ساله پیش بینی کرده ایم و یک اتاق پایش هم در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون نظارت شورای شهر تشکیل خواهد شد. پایش مستمر منجر به بهتر شدن نظارت شورای شهر بر عملکرد شهرداری و به روز شدن برنامه و تدوین دقیق برنامه سوم خواهد شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به اینکه برنامه پنج ساله جدید شهرداری تهران برای افق زمانی 1393 تا 1397 نوشته شده توضیح داد: این برنامه که در واقع فعالیت ها و اقدامات شهرداری در طی پنج سال آینده بر مبنای چشم اندازها، اهداف، راهبردها و ... را واضح می کند؛ حلقه واسط طرح های بلندمدت جامع و تفصیلی شهر و فعالیت های شهرداری تهران است به طوری که این سلسله مراتب از سطح چشم انداز تا پروژه ها و فعالیت ها تکمیل می شود.
وی افزود: در فرآیند تهیه تا تصویب لایحه برنامه، در شهرداری تهران شش حوزه ماموریتی شامل حوزه های ماموریتی حمل و نقل و ترافیک، اجتماعی و فرهنگی، مدیریت و هوشمندسازی، شهرسازی و معماری، خدمات شهری و ایمنی و مدیریت بحران تعریف شد. این لایحه، با تلاش زیاد کمیته ها و کمیسیون های مختلف بررسی شد و در نهایت بعد از تصویب در کمیسیون تلفیق کلیات آن در صحن شورا نیز تصویب شد.
دبیر درباره جهت گیری های حوزه ماموریتی حمل و نقل و ترافیک در لایحه برنامه پنج ساله با اولویت توسعه جهشی تسهیلات حمل و نقل عمومی گفت: اتمام خطوط هفتگانه مصوب مترو با افزایش صددرصدی خطوط و ناوگان مترو تا پایان برنامه، پایش و کاهش آلاینده های زیست محیطی ناشی از سیستم حمل و نقل و افزایش طول مسیر پیاده راه از جمله جهت گیری های این حوزه ماموریتی است که با برگزاری 1780 نفر-ساعت در کمیسیون های عمران و حمل و نقل و ترافیک به نتیجه رسیده است.
وی با اشاره به تردد حدود 700 هزار موتورسیکلت در شهر تهران که هر کدام 3 برابر یک خودرو آلودگی تولید می کنند، تاکید کرد: در این حوزه ماموریتی پیش بینی شده شهرداری تهران با هزینه 40 میلیارد تومانی سهم حمل و نقل با موتورسیکلت را کاهش دهد و موتورسیکلت های برقی را جایگزین موتورهای بنزینی کند. در کنار این برنامه افزایش سهم دوچرخه در سفرهای درون شهری هم در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
وی تبیین جهت گیری های برنامه پنج ساله برای حوزه ماموریتی مدیریت و هوشمندسازی را از وظایف محوله به کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد و گفت: کمیسیون برنامه و بودجه با برگزاری 2260 نفر- ساعت جلسه چابک سازی، کاهش تصدی گری و حاکمیت مدیریت کارفرمایی؛ هوشمندسازی سازمان شهرداری، بهره گیری از فناوری های نوین و روزآمد و تحقق شهر و شهرداری الکترونیکی؛ بهره مندی از بخش خصوصی سازی و نهادهای مردمی در انجام وظایف شهرداری؛ تهیه نظام جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر و شهرداری تهران؛ اصلاح رابطه مالی دولت و شهرداری و ایجاد دبیرخانه دائمی برنامه عملیاتی به منظور پایش و ارزیابی مستمر برنامه را در جهت گیری های این حوزه مقدر کرده است.
به گفته علیرضا دبیر، کمیسیون برنامه و بودجه همچنین شهرداری تهران را مکلف کرده است در حوزه درآمدی در راستای افزاش سهم درآمدهای پایدار شهری، اتکا به ابزارهای نوین تامین مالی پروژه های شهری و تحقق عدالت افقی و عمودی در کسب درآمدهای شهرداری حرکت کند.
وی درباره اقدامات انجام شده در کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: این کمیسیون با برگزاری 2018 نفر-ساعت جلسه جهت گیری های حوزه ماموریتی خدمات شهری و ایمنی و مدیریت بحران را تبیین کرده است. افزایش مساحت روددره های ساماندهی شده، توجه ویژه به آموزش و فرهنگ سازی شهروندان، کاهش میزان دفن پسماند به 20 درصد و اصلاح الگوی مصرف از جمله موارد تاکید شده در این حوزه است.
دبیر با اشاره به ضرورت توسعه یکپارچه و متوازن فضای سبز شهری و افزایش سرانه کل فضای سبز به 17 متر مربع اظهار داشت: کمیسیون ها با تلاش بسیار در همه حوزه ها اعداد و ارقام را به روز کرده اند.
وی با اشاره به اینکه در برنامه اول حوزه ماموریتی ایمنی و مدیریت بحران تنها در حد یک یا دو بند دیده شده بود، توضیح داد: در برنامه دوم ایمنی و مدیریت بحران به شکل یک حوزه ماموریتی دیده شده و چند جهت گیری مهم مثل توسعه شبکه زیرساخت های مناسب برای بحران های طبیعی، ایجاد نظام مدیریت واحد برای هماهنگی و یکپارچگی در امور مدیریت بحران، ایمنی و آتش نشانی شهر تهران و اجرایی کردن مصوبه کاهش خطرپذیری لرزه ای شهر تهران در نظر گرفته شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه جهت گیری های حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری با صرف 1188 نفر-ساعت در کمیسیون مربوطه، مشخص شده تاکید کرد: اصلاح رابطه ساخت و ساز با نظام درآمدی شهرداری و کاهش درآمدهای ناپایدار، تهیه طرح مبادی ورودی شهر تهران، کمک به تبیین و گسترش هویت اسلامی-ایرانی در معماری و منظر شهری و نیز احیا و نوسازی سالانه 10 درصد از بافت های فرسوده شهر تهران در حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری تعریف شده است.

وی اضافه کرد: جهت گیری حوزه ماموریتی اجتماعی و فرهنگی نیز با برگزاری 1886 نفر- ساعت جلسه در این کمیسیون، مشخص شده است. از جمله جهت گیری های تبیین شده حاکمیت گفتمان توسعه اجتماعی بر نظام مدیریت شهری تهران، تحول شهرداری از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی، کاهش فاصله شمال و جنوب شهر، ارتقا نقش و جایگاه زنان در جامعه، ارتقای کیفیت زندگی با بهره مندی از سرمایه های اجتماعی و فرهنگی شهروندان و توسعه عرصه های عمومی و فضاهای فرهنگی شهر تهران در ابعاد ملی و بین المللی است.

به گفته دبیر در نهایت با احتساب جلساتی که در کمیسیون تلفیق برای تصمیم گیری نهایی درباره این برنامه برگزار شده بیش از 10 هزار نفر-ساعت جلسه در شورای شهر برای تبیین جهت گیری های شش حوزه ماموریتی برنامه پنج ساله شهرداری تهران برگزار شده تا سندی ماندگار از شورای چهارم تدوین شود.

دبیر تاکید کرد: از این به بعد کار اصلی کمیسیون ها شروع شده و یکی از افتخارات شورای چهارم این است که این برنامه بی سابقه عملیاتی را تدوین کرده است. شورای چهارم اولین برنامه عملیاتی کشور را ارائه کرده است و ان شاالله دوستان در نظارت و پایش این برنامه کمک کنند.

طلایی که بعد از غیبت مسجد جامعی ریاست جلسه را بر عهده داشت با اشاره به تصویب شدن برنامه در صحن شورا عنوان کرد: ما باید از طریق کمیسیون تلفیق این نقطه نظرات را به سرانجام برسانیم. مطرح کردن این موضوعات در صحن بدون تصمیم گیری در کمیسیون تلفیق اتلاف وقت است و عملیاتی نمی شود.

محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی روند تصویب برنامه پنج ساله شهرداری تهران در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران، طی سخنانی ابراز داشت: به طور کلی محوریت خاصی برای مسایل زیست محیطی در اجرا وجود ندارد و تنها سازمان حفاظت از محیط زیست در این زمینه مسئولیت دارد. درست است که برای حمل و نقل، توسعه پارک ها ، کمربند سبز و ... بودجه می گذاریم اما در شهرداری تهران تنها ستاد محیط زیست وجود دارد که باید بیش از این به آن اهمیت داده شود.
سالاری: اگر دولت نمی تواند مطالبات معوق شهرداری را بپردازد، حداقل در جهت گشایش اعتبار اقدام کند
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز طی سخنانی برنامه چهارم را کاملا عملیاتی، تحقق پذیر و سنجش پذیر توصیف کرد و گفت: در بحث هزینه ها به رغم اینکه احکام حوزه های ماموریتی کاملا بررسی شد اما در زمینه بودجه هنوز گزارشی از سوی کمیسیون برنامه و بودجه ارایه نشده است.

وی گفت: وقتی احکام را در حوزه های ماموریتی تغییر می دهیم باید متناسب با آن بودجه و هزینه های لازم را نیز پیش بینی کنیم اما هنوز نسبت به این موضوع ورود پیدا نکردیم.

سالای در ادامه گنجانده شدن بحث سیما و منظر شهری، ارتقای جایگاه شهر تهران و رسیدگی به اراضی قلعه مرغی در این برنامه را از نقاط مثبت برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران عنوان کرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با تاکید بر توجه به احیای بافت های فرسوده، عنوان داشت: اگر وضعیت دولت به گونه ای نیست که مطالبات معوق شهرداری را بپردازد، حداقل در جهت گشایش اعتبار اقدام کند چرا که با این اقدام شهرداری نیز می تواند تعهدات خود را به صورت اقساط به دیگر کشور ها بپردازد.

تقدیر شاکری از تلاش های معاونت برنامه ریزی شهرداری
اقبال شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با تقدیر از تلاش های معاونت برنامه ریزی شهرداری و کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به منظور بررسی و تکمیل برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، گفت: باید راهکارهای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری از شورا و شهرداری پیش بینی شود.

انتقاد قناعتی از دولت و مجلس برای تخصیص بودجه کم حمل ونقل عمومی

همچنین محمد قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با انتقاد از تخصیص تنها 5 هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی سراسر کشور در بودجه سال آینده، گفت: چرا دولت تنها 5 هزار میلیارد تومان به مجلس پیشنهاد داده است و برای مجلس هم متاسف هستیم که این رقم را تصویب کرده اند! چگونه می توان این رقم را در کشور توزیع کرد و به واسطه آن کل موضوعات مربوط به حمل و نقل را برطرف کرد؟ مگر قرار نیست دولت در این زمینه به ما کمک کند؟
قناعتی گفت: از شورا می خواهم حق مردم را از دولت مطالبه کنید و از رئیس جمهور نیز می خواهم نسبت به این موضوع عنایت ویژه ای داشته باشند چرا که فکر می کنم سهل انگاری در این موضوع در میان افرادی که تصمیم می گیرند صورت گرفته است.

محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز ضمن تشکر از معاونت حمل و نقل و ترافیک به منظور برپایی جلسات کمیته حمل و نقل و دستیابی به جمع بندی های لازم در این بخش گفت: درکمیته حمل و نقل هم طرح جامع، هم برنامه پنج ساله و هم بودجه را باید بررسی می کردیم اما در کمیسیون عمران بعد از بودجه و برنامه به تخصیص و پرداخت می رسیم.

نظر شما